LostInLaplandGiantBikeshopElectrobike
Sivu 186 / 240 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 86 136 176 184 185 186 187 188 196 236 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.551 - 5.580 / 7194

Aihe: Pikakysymykset.

Toki toimii. Mutta niin toimii mikä tahansa teippi. Itse olen käyttänyt mahdollisimman lähelle rungon väriä olevaa sähkömiehenteippiä, jota saa siis useissa eri väreissä. Pienikin, postimerkin kokoinen, pala riittää kun laittaa sen juuri hankauskohtaan. Ja voi helposti vaihtaa kerran pari vuodessa tarvittaessa.

Aloittelija kysyy..
    Tuli hankittua ensimmäinen maastopyörä (Cube Analog)ja samalla harrastus pitäis käynnistää.. lähinnä siis omaksi iloksi omaan tahtiin lähimetsien polkuja ajellen.

Mitäs lisävarusteita pyörään kannattais hankkin... mitkä on niitä "pakollisia"? Nyt löytyy vain lokarit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti katajama Katso viesti
    Mitäs lisävarusteita pyörään kannattais hankkin... mitkä on niitä "pakollisia"? Nyt löytyy vain lokarit.
    Ei siinä mitään kummempia lisävarusteita tarvii. Lokaritkin kannattaa ottaa pois maastolenkille mennessä vaikka niitä muuten haluaisikin pitää.

Kai sulla ajovarusteita on... kypärä, hanskat?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei siinä mitään kummempia lisävarusteita tarvii. Lokaritkin kannattaa ottaa pois maastolenkille mennessä vaikka niitä muuten haluaisikin pitää.

Kai sulla ajovarusteita on... kypärä, hanskat?
    Joo kyllä kypärä, hanskat ja lasit löytyy.

Lähinnä mielessä kävi, tarvitaanko suojia pyörään? Vaihtajan suojaa tms

Pyörään ei tarvitse kiinnittää mitään ylimääräisiä suojia. Ketjusuojaa jotkut pitävät, että housut pysyvät siistinä.

Mistä foorumin asetuksista voi määritellä että pysyy kirjautuneena ?

Siinä kirjautuessahan sen ruksin voi laittaa.

Niin muistelinkin mutta ruksi kadonnut. Pitää tutkailla.
    Kiitos.

Millä paksuhkot ajohanskat pesun jälkeen kuivaksi seuraavaksi päiväksi? Nyt roikkuvat käsiaukko alaspäin pyykkinarulla ja tiputtavat vettä, huomenna olisi startti klo 17. Tuskin tällä keinolla kuivuu, aiemminkin kokeillut.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Jos nyt vaikka ensin rullaat ne tiukkaan froteepyyhkeen sisään vartiksi ja laitat aukko ylöspäin kuivumaan.

Huolellinen asettelu pyyhkeen päälle ja sen sisälle hellästi rullaaminen vartiksi toimii! Opin sen muuten päivittäin pestävien lääkinnällisten tukisukkien pesuohjeista, nehän eivät muuten yön aikana kuivuneet mitenkään huoneen lämmössä.

Mutta toisin kuin Iglumies, noudatan uskollisesti valmistajien yleisesti antamaa ohjetta ripustaa hanskat kuivumaan *suuaukko alaspäin eli sormet ylöspäin* (En ole ihan varma osaisinko perustella menettelyä kaikkia tyydyttävin "argumentein", mutta oma kokemus on vahvistanut että aukko ylöspäin ripustettuna kosteutta voi jäädä sisään.)
    kuovipolku muokkasi tätä : 06.04.2017 at 15.28 Syy: Ensimmäinen "ylöspäin" p.o. "alaspäin", varmistukseksi vielä tuplaselitys.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Millä paksuhkot ajohanskat pesun jälkeen kuivaksi seuraavaksi päiväksi? Nyt roikkuvat käsiaukko alaspäin pyykkinarulla ja tiputtavat vettä, huomenna olisi startti klo 17. Tuskin tällä keinolla kuivuu, aiemminkin kokeillut.
    Veden tippumisesta pääsee ainakin sillä, että pesee hanskat normipyykin seassa koneessa, jossa pesuohjelmaan kuuluu linkous. Tietty jos hanskojen päällys on 100-prosenttisen vedenpitävää ja sisällä paksu vuoraus, voi olla hankalaa.

Itse olen kuivattanut käsiaukko ylöspäin ajatellen, että kosteus nousee hanskan sisältä ylös. Jos hanskoissa on tiukka resori, sen kohdalle voi työntää vessapaperirullan pahviosasta leikatun putken, jotta ilmanvaihto hanskan sisuksista ei kuivausvaiheessa tukkeudu.

Suuaukko ylöspäin kuivasin viimeksikin ja ajattelin samalla tavalla kuin te, siinä kesti vaan vielä kauemmin. Pitää jatkaa kokeiluja. Hanskat on Goren Gore-Texit.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Ei kannata kokeilla, kannattaa tehdä niin kuin neuvotaan: pyyhkeeseen sormet suoraksi ja mahdolliset rytyt oiottuna, kääritään rullalle, ei tarvitse puristaa, vartin päästä sormenpäistä ripustus, märkää pyyhettä unohtamatta ja aamulla mukavan kuivat hanskat käteen.

Lapsiperheen perusvarustukseen kuuluva kenkien/käsineiden kuivaaja on väline verraton. Näin kurakelikautena meillä huutaa joka ilta muutamat parit hanskoja ja ainakin yhdet kengät kuiviksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SammyB Katso viesti
    Lapsiperheen perusvarustukseen kuuluva kenkien/käsineiden kuivaaja on väline verraton. Näin kurakelikautena meillä huutaa joka ilta muutamat parit hanskoja ja ainakin yhdet kengät kuiviksi.
    Tätä tarttisi kyllä talvella kun Wölvit on läpimärät kotiin tullessa.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Tätä tarttisi kyllä talvella kun Wölvit on läpimärät kotiin tullessa.
    Sanomalehteä täyteen ja uutta vartin päästä. Voi saada seuraavaksi päiväksi kuivaksi.

Mitenköhän kenkien pesu olis parasta tehdä? Ämpäri ja harja? Pari viikkoa olen käyttänyt keveämpiä kenkiä ja huomannut, että ne taitaa olla sen verran muoviset, että on varmaan viime kesästä periytyvää raikkauden puutetta niissä .

Pesupussiin ja pikaohjelmalla koneeseen menee omat aina kun tarvetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Mitenköhän kenkien pesu olis parasta tehdä? Ämpäri ja harja? Pari viikkoa olen käyttänyt keveämpiä kenkiä ja huomannut, että ne taitaa olla sen verran muoviset, että on varmaan viime kesästä periytyvää raikkauden puutetta niissä .
    Mie oon vieny suihkuun, haalealla vedellä ja kevyt harjaus. En tavoittele ihan A1 puhtautta kun se ei pitkään kestä.

Jos haisee niin mäntysuopaa vähän...

Konepesu olis kyllä helppo, mutta jospa kengät ei kestä... lingotaanko ne ihan täysillä kierroksilla ja? Ehkä perinteinen mäntysuopaharjaus voisi olla ensin kokeilulistalla vaikka. Ei tarvii kiillellä, mutta raikkaampi ilmapiiri olis plussaa.

Riippunee kengistä, mutta kyllähän niitä koneessakin käytetään. Yleensä pesupussiin tai tyynyliinaan muutaman pyyhkeen kanssa suljettuna ja koneeseen saa kernaasti laittaa vielä muutaman pyyhkeen. Hellä linkous, kuivataan sanomalehtipaperin ja tuulettimen avulla ilman lämpöä.

Myös laimeaa astianpesuvetta tai vettä johon on laitettu tahranpoistoainetta on suositeltu. Jopa ihan upottamalla pesua, mutta yleensä harjalla.

Jo haiseviin kenkiin tarvitaan ehkä kuitenkin jokin suihkepullossa myytävä aine. Mulla oli jotain Suomessa valmistettua ja Lidlissä myytyä, merkin olen tosin unohtanut, joka tepsi sekä moneen kertaan kastuneisiin ja ties mihin jalkautuessa sotkeutuneisiin maastokenkiin. Mutta voithan kokeilla myös pakastimeen laittoa, kengät muovipussiin suljettuina.

Ja ennalta ehkäisyyn ne normaalijutut: pohjalliset pois ja mahdllisimman nopea kuivaus sen sijaan että märät tai sisältä kosteat kengät lentävät nurkkaan ja unohtuvat sinne seuraavan lenkillelähtlöön saakka.

Olen erittäin kaukana hygieniafriikistä, mutta pyyhkeitä tai lakanoita en kuitenkaan haluaisi samaan koneelliseen kenkien kanssa. Urheiluvaatteet voin kyllä laittaa, jos pehmustetta kaivataan. Toisaalta google-haku ehdotti myös vaihtoehdoksi "pyöräilykenkien pesu astianpesukoneessa", joten ehkä olen turhan ahdasmielinen vain .

Kengät ovat edulliset Diadorat, eikä niissä ole irtopohjallista. Tuuletuksen kanssa on kyllä ollut vähän heikkoa, koska käytän kenkiä edestakaisilla työmatkoilla ja sitten vielä asioilla käydessäkin, ja ei tule niitä siinä välissä kauheasti hoidettua.

Mitään erikoispesuaineita ei mulla tähän tarkoitukseen ole, mutta ehkä urheiluliikkeistä sitten löytyy tarvittaessa?

Ehkä mulla on tässä(kin) jokin horisonttivirhe. Voi olla että jotkut asiat jotka ovat mulle itsestäänselviä eivät olekaan sitä kaikille. Ja voi olla että kaikille ei ole kertynyt kuluneita, muista syistä pois käytöstä otettuja tai jääneitä tai yksinkertaisesti vain ylimääräisiä pyyhkeitä tai muita tekstiilejä.

Pohjalliset ovat käyttökengissä maailman paras keksintö. Jos jotkut ohuet pohjalliset mahtuvat ilman että kengät alkavat puristaa, ne kannattaa laittaa. Itse olen joskus repinyt liimatut sisäpohjat irti jotta saan omat pohjalliseni mahtumaan.

Mitään erikoispesuaineita en itsekään käytä, ellei Serto Sporttia sellaiseksi katsota. Huuhteluaineet, vedenpehmentimet ja värinkirkasteet ovat niitä joista "teknisissä" asuissa käytetyt materiaalit eivät aina tykkää, joten olen uskotellut itselleni että se riittää. Ranskan- eli marseille- eli kissasaippua (jolla ei pestä kissoja) lienee myös hyvä. Ja kuten sanottu, tavallista astianpesuainetta ja (joka kodin kaapista löytyvää tai sitten ei) tahranpoistoainettakin on kerrottu käytetyn kenkiä pilaamatta.

Muisti palautti sen aiemmin mainitsemani tuotenimenkin: Argen Lab Shoe Deodorant. Voi olla ettei juuri sitä löydy mutta ehkä tanskalaista Zeptoa tai jotain muuta, (Nuo nimetyt ovat ymmärtääkseni vähemmän myrkyllisiä ja kohtalaisen hajusteettomia.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Konepesu olis kyllä helppo, mutta jospa kengät ei kestä... lingotaanko ne ihan täysillä kierroksilla ja?
    Ei ne kengät sitten ajoakaan kestä. Ja täysilläkin voi lingota.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Kiitos näistä vinkeistä. Eli ehkä tavallinen, hajustamaton neste, jota muutenkin käytän (Omo/Bio Luvil Color), mahdollisesti sopisi kenkienkin konepesuun? Sertoa tai muutakin toki voin hankkia, ja sitten viime kädessä deodoranttia. Välttelen kaikkia hajusteita, kun mahdollista. Ja irtopohjalliset varmaan mahtuu, en ole vain tullut ajatelleeksi. Käytöstä poistettua lakanaa kyllä varmaan löytyy, en heti keksinyt sitäkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Ei ne kengät sitten ajoakaan kestä. Ja täysilläkin voi lingota.
    Kenkien materiaalit sinänsä kestävät kyllä konepesua. Kenkien liimaukset sen sijaan voi kärsiä konepesussa.

Pyykkipulverit ei taida olla niin hätkiä kamaa, että liuottaa liimaa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Kuronen Guest
    Itse olen pessyt kenkiä ämpärissä: haaleaa vettä ja alhaisissa lämpötiloissa toimivaa pyykinpesujauhetta kaveriksi. Oikein likainen kenkä saa tiskiharjaa ja liotusta. Hyvä huuhtelu ja valutus kuivaksi.

Kevyitä lenkkitossuja pesisisin pesupussissa koneessa ilman tunnontuskia, mutta muovisempia pyöräilykenkiä en viitsisi laittaa koneeseen kolisemaan.

Elukake Guest

Etunapa jäykistyy lukittaessa

Piti lähteä lenkille maantiefillarilla kun täällä briteissä on jo kerrassaan kesäistä, mutta etunavassa on jotain hämärää. Se pyörii ihan mallikkaasti irti ollessaan, mutta kun akselin kiristää paikoilleen se jäykistyy pahan kerran. Niin löysälle ei uskalla pikalinkkua jättää ettei kiristyisi. Mikä häntä vaivaa? Kiekko on Fulcrum5 ja pyörä Cervelo R3.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •