Nyt kun on vuosi sitten litkutetut MTB renkaat, ja talvella en ole ajanut, niin : jatkanko keväällä kovaa ajoa tekemättä mitään vai lisäänkö litkua vai vaihdetaanko litku uuteen?
Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
Nyt kun on vuosi sitten litkutetut MTB renkaat, ja talvella en ole ajanut, niin : jatkanko keväällä kovaa ajoa tekemättä mitään vai lisäänkö litkua vai vaihdetaanko litku uuteen?
Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
Siellä saattaa olla tämännäköinen vesseli muhimassa, kurkkaa sisään.
Ravista. Jos hölskyy, kovaa ajoa. Jos ei hölsky, lisää litkua. Pistotarkastuksen tapaan voi olla välillä hyvä ottaa rengas kehältä ja tarkastaa, jos sieltä löytyisi maukkaita korvasieniä tai tuollaisia Iglumiehen kuvaamia römpsiä.
Jos litku on kuivunut renkaan sisäpintaan, sitä ei kannata raapia/pestä pois ellei saa siitä jotain erityistä tyydytystä. Tyypillisesti kuivuneen litkua rämmäleet ei paina 50 grammaa enempää ja se kalvo tuottaa renkaaseen kuitenkin lisää pistosuojaa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
https://youtu.be/EtmatxJG_zg
Tollasella ilmasäiliöllä laitoin tubeless schwalbet mavicin normi (ei tubeless) vanteille litkujen kera. Kannattaa ruuvata venttiilistä sielu ulos. Käytin nippusidettä ilmaletkun taittamiseen.
Ja vannenauhaksi käy ihan kuituteippi biltemasta 2€.
Orastavaa tubeless-ongelmaa. Ei vielä litkuja renkaassa, kokeilin ensin kylmiltään. Vanteena joku alumiininen Roval, vannenauhana Specializedin oma 2Bliss Ready nauha, renkaana uutta mallia oleva Renegade, venttiilinä DT Swissin tubeless-venttiili. Muuten menee hienosti, kehä ja rengas on niin naftit toisiinsa että nousi tornipumpulla rauhallisesti pumppaillen, mutta vähän puhaltaa venttiilin juuresta. Onko oletettavaa että vuoto korjaantuu litkulla vai alanko suosiolla viritellä jotain tiivistystä sinne?
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
Jos venttiilijuuri on kehän sisäpuolelta (renkaan puolelta) silmämääräisesti tiivis, tiivistyy. Jos venttiilijuuren tiiviste on täysin epäsopiva kehän muotoon, ei todennäköisesti tiivisty pelkällä litkulla.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Siinä tapauksessa uskoisin että tämä menee kyllä. Valitsin tuon DT Swissin venttiilin juuri siksi että se näytti muodoltaan sopivimmalta tuohon vanteeseen.
![]()
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
Stans'in venttiilit on itellä ainakin kahdilla eri kiekoilla toiminu ongelmitta, vaikka vena näyttää pyöreältä ja reikä vanteessa saattaa olla jotain muuta, on se aina siihen lutviutunu kun on tarpeeksi painanu. Leviää se kumiosa kuin jokisen eväät vannetta pitkin ja pysyy ja tiivistää hyvin.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Eiks se nyt vaan oo vähän tyhmää kokeilla ghetto-tubelessvirityksien tiiviyttä ilman litkuja? Lähtökohtaisesti ne vuotaa kaikki. Oikeatkin tubeless-systeemit tuppaa vuotaan hitusen ilman litkuja.
Ja se mikä tulee ulos venttiin juuresta, ei välttämättä vuoda sisäpuolella venttiilistä. Ontelovanteessa ilmavuoto voi tulla mistä tahansa pihalle.
Kunnollista litkua kumeihin, ilmaa perään ja ravistellen. Jos ei vuotaa edelleen holtittomasti, sitten viritellään lisää.
Holokki auki ku H. Moilane.
Kysynpä vain että miksi pitäisi? Siinä vaiheessa kun paineet on niin alhaalla, että alkaa vaeltelemaan, on syytä pumpata lisää. Kyllä se tubeless ready -vanteellakin blurppaa jos tahallaan yrittää. On mulla tehnyt sitä jossain mettäpolulla kun on ollut jäistä uraa, johon on rengas mahtunut vain puoliksi tai muuten vaan joutunut rengas väännölle. Viitatun kommentin kuvalinkistä avautuvassa kehässä on lisäksi ihan hyllyt.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kyllähän sillä saa mahdollisesti - renkaasta riippuen - jotain kuvaa saattaisiko viritelmä toimia ja ehkäpä vähän osviittaa tulevan työn määrästä. Jotkut renkaat kun ei vain tunnu nousevan ei ilman eikä litkulla, mutta jos nousee ilman niin mahdollisuus onnistua lienee suurempi. Mikään ei pänni niin paljon kuin sinne tänne roiskuva litku kun yrittää nostaa toivotonta rengasta vanteelle.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Aika säästeliäästi olet teippiä laittanut, saattaa alkaa vuotamaan kun litku tunkee tuonne teipin alle.
Minä olen pistänyt teipin aina niin että lähtiessä aloitan niin että teippi peittää venttiilireikää edeltävän pinnanreijän ja vetänyt sitten teippiä sen verran että se lopussa peittää venttiilireijästä seuraavan pinnanreijän. Eli reilusti päällekkäin.
Eihän tuo ole edes teippi, Rovalin (Specializedin) tekemä tubeless-vannenauha se on. Ihan tuohon käyttöön tuollaisenaan tarkoitettu.
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
Jaa kyllä se sitten on varmaan ihan ok.
On, nauha on ihan OK, samoin rengas ja vanne... mutta molemmat kiekot vuotaa venttiileistä, toinen NÄIN ja toinen vaan hihittelee itsekseen kaikessa hiljaisuudessa ja vuotaa renkaan tyhjäksi alle vartissa. En taida mennä tälläkään viikolla töihin ainakaan tuolla pyörällä.
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
Tuo venttiili ei näytä hyvältä. Tuo näyttää niin kovalta möykyltä, että ei ihme, että ei tiivisty. Tuo ei niin kuin uppoa siihen reiän kuin pyöreä kiila, vaan on tuollainen möykky tuossa päällä. Eli varmaan pitää vain kiristää tosi reilusti. Tai en minä tiedä, mutta kuvan perusteella tulee sellainen fiilis.
Samalla tavalla nuo DTSwissin venat on tiivistyneet kuin Stanitkin. Toki asiantuntijat näkee kuvasta paremmin.
Mä kiristän hankalat venat yleensä painamalla peukalolla ja kiristämällä sormin ne paikalleen. Mutta 99% tubeleksista mitä mulla on ollut, on tehty teippaamalla, joku stanin oma kumimainen jälkiasennusnauha tainnu olla ainoa joka on toiminut.
Mää jätin viime kesänä täpäriin ostamiini Roval-kiekkoihin nuo mainitut vannenauhat uteliaisuuttani paikoilleen ja hyvin ovat toimineet juurikin tuollaisten venttiilien kanssa.
Tekisin niinkuin Mutis tuossa ehdottaa, painaa venttiiliä peukalolla vannetta vasten samalla kun kiristää. Nuo eivät selvästikään ole kunnolla paikallaan kun noin vuotavat.
Onpa hioutuneet vuodessa "hooksit" vanteista, kun litkua vuoti niin paljon ja usein siitä välistä, joten ne keräsivät reilusti hiekkaa. Nyt vanteen reunat näyttävät kynnetyltä perunapellolta. Eipä se tosin taida haitata mitään, koska eihän monissa uusissa vanteissa edes ole noita, eikä tiiviyden pitäisi tuosta yläreunasta olla kiinni. Mutta vähän ikävän näköisiksi ja karheiksi menivät.
Aika rasittavaa hinkata kovettuneet litkut renkaan reunasta pois. Ei se oikein juuriharjallakaan lähde, joten käytin juuri ainakin puoli tuntia niiden kynnellä raaputtamiseen ja kiskomiseen irti, kun tuntui lähtevän helpommin sillä tavoin. Ei niitä tuohon reunaan oikein voine jättääkään tai tulee vähän epätasaista jo lähtökohtaisesti. Tänä vuonna en litkuja laita ennen kuin renkaat ovat taatusti tiiviit. Selvisin noilla kuitenkin vuoden, että sinällään meni ihan hyvin.
Joo, tiukemmalle vain, mutta silti tuollainen design ei lähtökohtaisesti tuki niin helposti, kun se ei uppoa siihen reikään. Jälkimmäinen on paljon helpompi vetää kireämmälle siihen, koska kumi uppoaa terävään reunaan, toisin kuin kaksi tasaista pintaa vastakkain. Varmasti nuokin toimivat, koska ei niitä muuten edes myytäisi, mutta ne pitänee vetää reilusti kireälle. Totta kai ne jollain voimalla puristuvat riittävän tiukasti siihen.
Kyllä se uppoaa siihen reikään...
Minä olen kuitenkin käyttänyt noita venttiileitä niin ei tarvitse mutuilla ja tälläkin hetkellä on kaksissa kiekoissa moiset käytössä...
Mitä sitten? Kuten sanoin, totta kai nuokin toimivat. Jos soittaisit suutasi vähemmän, kun sinulla on jokin tarve vittuilla ihmisille, niin voisit senkin ajan keskittyä ymmärtämään lukemasi. Et olisi silloin noin kivulias keskustelukumppani. Ei tuollaista kukaan jaksa.
Taidat päästä nyt ignorelistalle.
Hirvisäkki/Mulefut/Barbegazi-kombo todettu toimivaksi: Etunen onnistui niin helposti että meinasi naurattaa. Takaseen joutui askartelemaan sisurin palasta kauluksen venttiilin juuren, että alkoi pitämään.
Kirjanmerkit