Nelikantit on vakiokamaa pari hunttia maksavissa hybrideissä, aikamoista rosvousta asennella moisia toista tonnia maksaviin fillareihin. Eikös tuossa GT:ssä ollut jotkut ihan sysipaskat kiekotkin, joista paukkuu pinnat heti poikki?
Nelikantit on vakiokamaa pari hunttia maksavissa hybrideissä, aikamoista rosvousta asennella moisia toista tonnia maksaviin fillareihin. Eikös tuossa GT:ssä ollut jotkut ihan sysipaskat kiekotkin, joista paukkuu pinnat heti poikki?
^^^endurance ei oikein sovi käyttöpyöräksi koska siinä ei ole paikkoja kiinteille lokasuojille. Toivottavasti seuraavassa päivityksessä canyon korjaa virheen
Tuollaiset osat ei pistä samoin silmään kuin vaihteiden ja jarrujen osat eli markkinoinnissa hyödynnetään highlightseja, mutta vähemmän näkyvissä kohteissa säästetään. Mielikuva on kuitenkin selvä, pyörästä löytyy 105-sarjan osia ja sillä mielikuvalla sitä myydään aivan kuten markettipyöriä myydään Shimanon vaihteilla. Kumpa muidenkin osien osalta muodostuisi yhtä selvät mielikuvat eli GT:n voimansiirron perustana on Altuksen tai Aceran tasoiset osat.
Miten raati suosituksia antaessaan arvioi Alex ATD470 vanteen laadukkuuden?
Mohkku muokkasi tätä : 20.03.2017 at 08.35
Onhan tuo kieltämättä aika törkeää markkinointia GT:ltä, jopa malli nimi on 105. Yksi on tuo bilteman kampisetti ja toinen mainostus hydraulisista jarruista. Vaikka näissä hy/rd jarruissa ei sinällään olekkaan mitään vikaa, niin kovinkaan moni pyörän ostaja ei ehkä käsitä, miten paljon kalliimmat (ja paremmat) nuo canyonin hydr kahvat ovat. Canyonissa ihan pätevät dt swissin vanteet ja kohtu arvokkaat x-one renkaat. Kyllä taas GT käyttää surutta hyväkseen aiempaa arvostusta.
Arvioni Alex-vanteista ja nelikanttikeskiöstä, myös käytännön tuomana kokemus, että niitä voi olla hyvinkin laadukkaita. Takaahan nelkantti myös keskiömuhvin kierteellisyyden. Molempia noita tapaa myös hyviin runkoihin kasattuna
Kasettikeskiöhän on idioottivarma,huoltovapaa ja kustannustehokas.
Shimanolta löytyy hyviä ja skf:ltä vielä parempia.
Lisäksi harvemmin vaatii edes kierteiden rotsausta uudesta rungosta.
Tässä GT Graden kuitumallissa ei ole kierteitä keskiössä, mutta nelikanttikammet on. Varmasti kiva ja edullinen päivitettävä, tuo keskiö kampineen.
http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-car...ure-road-bike/
Nuo vaijerit ja hitsaussaumat häiritsevät myös allekirjoittanutta. Yllättävän paljon kaikkea pikkuvikaa noin kalliissa pyörässä. Tässä vaiheessa tulee miettineeksi, että alle puolet maksavalla XXL cyclolla pärjäisi varmaan ihan yhtä hyvin ja voisi antaa anteeksi kaikki pikkuviat... Tiedä sitten paljonko pyörälle tulee hintaa, jos alkaa päivittelemään jarruja/kiekkoja/Tiagraa
Olen pitkäselkäinen ja -kätinen kaveri eli vähän sporttisempi ajoasento olisi haussa. Ultimaten geometria näyttäisi myös hyvältä, mutta nuo levyjarrulliset versiot maksavat maltaita. Miten tuollainen maantierunko kestää katukiveyksiä ja muita epätasaisuuksia?
Juu kyllä tuo on selvästi 105 Mix ja Canyonissakin on jotkut RS-mallin kammet? En oikein usko tuohon GT:seen, sillä brittilehdet arvostavat sitä yli kaiken ja vastaavasti Saksan testeissä pärjää huonosti.
Voi johtua monestakin eri syystä, mutta yksi pyöriin liittyvä asia on käyttäjän asettamat vaatimukset. Yhdelle sopii tietynlainen pyörä, toiselle toisenlainen. Joku arvostaa mukavuutta ja vakautta, toinen herkkäliikkeisyyttä jne. Samoin yksi pyörä voi toimia joissain olosuhteissa eri tavalla kuin toinen. Hyvää tai huonoa pyörää ei siis välttämättä ole. Noissa asioissa on suuri merkitys rungolla, kiekoilla ja renkailla. Hyväksikin arvioidun pyörän ominaisuudet saattavat muuttua raskaammilla kiekoilla/renkailla ja saman pyörän eri (vuosi)malleissahan osat vaihtelevat. En ole tutustunut Gradeen, mutta jos siis pitää jostain sen paremmasta mallista, saattaa pykälää halvempi olla erilainen voimansiirron osien lisäksi myös ajettavuudeltaan. Sitä on näissä nettispeksailuissa kuitenkin vaikea arvioida. Kiekot ja renkaat ovat asioita, joista täsmällistä tietoa ei juurikaan ole tarjolla.
Jos testissä ei täsmällisesti kerrota, millainen testattu pyörä ominaisuuksiltaan on, voi olla parempi jättää testi lukematta.
Tarkoitit ehkä molempiin renkaisiin yhteensä? Pientä liiottelua nyt näissä jutuissa, myös tienpinnan laatujen suhteen.
Ihan hyvin 90-100 PSI toimii 25mm maantierenkailla, eli noin 6.2 - 6.9 bar.
Kallis hiilikuntorunko ei itsessään takaa parasta ajomukavuutta, se riippuu rungon mallista, materiaaleista ja valmistajasta. Ohjaustanko, satula ja kiekot vaikuttavat asiaan paljon.
Olen hankkimassa ensimmäistä "oikeaa" fillaria ja cyclocrossaria tekisi mieli.
Budjetti: 1000-1500€
Saatavuus: kivijalkakauppa pk-seudulla
Toistaiseksi olen vasta vähän netissä katsellut, enkä ole vielä kauppaan asti ehtinyt. Tässä on tämän hetken löydöt:
http://www.cyclecenter.fi/tuote/giant-tcx-slr-2/
http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridl...-10-disc-2016/
http://www.cyclecenter.fi/tuote/x-tr...y-105-mix-mdb/
Nämä menevät hiukan yli budjetin:
http://velosport.fi/verkkokauppa/fin...105-p-59500-11
https://bas-shop.fi/index.php/polkup...ce-pro-17.html
Kannattaako hydraulisiin levyjarruihin satsata, jos ajo on 99% maantiellä?
Ja sitten vähän halvempia (ja huonommilla osilla):
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/302...eltainen-48-xs
http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridl...-20-disc-2017/
Osiahan voi päivittää paremmiksi vaikka vuoden päästä, jos ajo vielä maistuu.
Mitä näistä suosittelisit? Ja saa toki ehdottaa muitakin.
Cyclocross on mielestäni pyörä, jolla ajetaan kaikilla alustoilla ja kaikenlaisissa säätyypeissä - siksi hydr levyjarrut. Muitakin mielipiteitä on olemassa. Pyydä päästä koeajolle ja valitse se joka tuntuu mukavimmalta.
Hydraulisissa on aika suuri preemio. Jos on 11v 105 osat jarrut voi päivittää hydraulisiksi myöhemmin 300-400€. Tärkeintä on kuitenkin olla sellainen pyörä mikä sopii itselle ja millä haluaa ajaa.. Osia voi aina ostaa myöhemminkin
Minä kun olin hieman maantiepyörän ja cyclon vaiheilla (varsinkin kun maastoajo ei kiinnostanut), niin mitenkä tämä sopisi työmatka- ja kaupunkiajoon? Maantiellä olisi varmasti mukavampi ajella kuin cyclolla. https://www.rosebikes.fi/bike/rose-p...lic/aid:891931 Painoa on paljon, mutta pelkällä kiekkojen päivityksellä saisi 300-400g pois?![]()
Cyclo sopii erinomaisesti työmatka/kaupunki/asiointiajoon. Mun mielestä maantielenkitkin menee ihan ketterästi, ja jos onkin hieman painavampi fillari, niin saahan siinä enempi reeniä ja enempi kulutusta; jalkavoimat kasvaa ja painonhallinta helpottuusuosittelen.
Tuskin tulee huonoinkaan osamaksusopimus yhtä kalliiksi kuin uuden pyörän kiekkojen päivittäminen 300-400 gramman takia.
Cycloissa harvemmin 105:n vannejarruja eli eiköhän siellä mekaaniset levyjarrusatulat roiku haarukanpäissä..
Kannattaa muistaa että muutos vannejarruista levyjarruihin vaatii myös yleensä eri kiekot. Levyjarrukiekoissa ei ole yleensä jarrutuspintaa ja vannejarrukiekoissa ei ole paikkaa levyille. Lisäksi navan leveys takana on levyjarruissa joko 135 tai 12mm läpiakselilla 142
Eikös tuossa puhuttu vaijerilevyjen muuttamisesta hydraulisiksi.
Kun tarkemmin luki viestiketjua ja vaivautui katsomaan pyörien speksejä niin levareista tosiaan kyse. Ja tuokin totta että ei noita 105 jarruja CX pyörissä yleensäkkään ole
Hydrauliset johdot on 5.5mm paksuja (tavallisesti 5mm?), joten huonolla tuurilla voi olla ettei sopisi sisäisiin vaijerinvienteihin tai mahtuisi muista tiukoista paikoista.
XXLssä taas cc reilun 600e (-40%), luulisi että lähes tonnin pyörässä osat on jo sorasta parempia?
^Kappas, joo. Tarkasti ottaen olet oikeassa. Shimano ei olekkaan kategorisoinut hydraulista 505 sarjaa kuuluvaksi 105-osasajaan. Kuten ei myöskään 685 kahvoja ja 805 jarruja Ultegraksi. Kaikki muuthan tuon jaon kyllä ovat tehneet, eli 105 hydraulisena noita myydään ja markkinoidaan![]()
Kellä tietoa?
Olemme etsimässä cyclocrossia lyhelle naiselle. Hänen pituutensa on 153cm ja jalanmittauksen perusteella runkokoko asettuisi tuonne 43 - 44 tietämille. 46 on käyty katsomassa muutamasta merkistä, mutta ne on osoittautuneet kaikki suuriksi. Vaatimuksena fillarille olisi sekä lenkki, että retkikäyttö..eli luultavammin alurunko ja tarakka/lokasuoja kiinnitysmahdollisuus täytyy olla.
Kyseisen kokoiselle asiakasryhmälle tuntuu olevan todella vähän tarjolla yhtään mitään cycloissa. Merkejä on katsottu, fillarimessuilla käyty, liikeitä kieretty, soiteltu liikeisiin, mutta yleensä se vastaus on..ei oo vaikka ostajia kyllä niille olisi luultavasti enemmänkin.
Kyselenkin siis nyt, jos jollakulla olisi jo olemassa olevaa parempaa tietoa, mistä ja minkä merkkisiä kannattaisi ehkä alkaa kysellä?
Kiittäen![]()
Olisiko Surly Straggler 650B sopiva?
^^Kyllä taitaa mennä 650 kokoon ihan väkisin. Malleja löytynee eri valmistajilta, mutta hypistelemään ei ehkä ihan helposti pääse. XXL mainostaa nyt tälläistä https://www.xxl.fi/giant-tcx-espoir-...132243_1_style
Mitään käsitystä ko. härvelistä ei itselläni ole, mutta tuon kanssa pääsisi ainakin mallaamaan kokoa ja ajoasentoa.
Kirjanmerkit