HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 211 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 111 161 201 209 210 211 212 213 221 261 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.301 - 6.330 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Viime viikon loppupuolen loskakelien jälkeen oli melkoista luksusta polkea tänään Helsingissä pakkaslukemissa. Talviaurinkokin paistoi aamulla aivan pilvettömältä taivaalta ja ajolasit tulivat tarpeeseen.

Huomasin myös että Baana on avattu lähes koko talven kestäneen remontin jäljiltä Eduskuntatalon kohdalla. Katutyöt vielä jatkuvat mutta työmaalle on raivattu yksi kaista auki jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden iloksi.

^Roger that! Oli mukava survoa töihin ja kiertotien kautta kotiin iltapäiväauringosta nauttien...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Perjantain vesikelin ja viime yön pakkasen seurauksena maasturista oli jäässä jarrut ja takavaihtaja. Jarrut sain herkisteltyä, mutta vaihtaja ei suostunut pakkasessa heräämään. Siispä sinkulana työmatkalle.

Saman vesisohjokelin peruja oli kelville jäädytetty maastorata - kengänjäljen kokoisia kuoppia, pyöränjäljen levyisiä jääuria, jäätyneitä polanteita, traktorinjälkiä, aurausjäänteitä, peilijäätä, hiekkaa.... muutamassa kohdassa siirryin kuivalle ja sulalle ajoradalle, alkoi tuntua ranteissa ryskytys sen verran pahasti. Pääsi kaikki ISP:n nastat varmaan töihin uria kierrellessä....ei tehnyt mieli kiertoteille.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Renkulan tukikudos oli ilmeisesti katkennut. Ihan kuin nakki olisi murtunut poikittain.
    Mun kävi kerran yhdelle auton talvirenkaalle juuri noin. Ravisti ihan kohtuullisesti.

Nyt tällainen hölmö, välilevyvikaisen kysymys.

Onko teidän talvipyörissä yhtä pitkä tai makaava ajoasento kuin kesälläkin? Ja onko siitä seurannut mitään niska / hartiaoireita? Itselläni sään kylmeneminen herättää nuo niskavaivat, vaikka kuinka yrittää pukeutua kunnolla. Ja siksi talvella ajelu ei oikein maita, kokoajan tekisi mieli aina vaan pystympää asentoon.

Pitäisikö ostaa Jopo talveksi?

Ajelen talvet pääasiassa suorasarvisella maasturilla pystymmässä asennossa ja kesällä taas cyclolla tai maantiepyörällä makaavammassa olotilassa. Niska on hankala, kun ei balaklavankaan takaosa tunnu välillä pysyvän kauluksen alla, jos kurkkii liikaa takarattaisiin.

Talvipyöräilymotivaatio koki tänään kolauksen. Hieman kaltevalla etupyörä alta, kenkä lukossa ja pää pamauksella jäähän, kypäräkin murtui ja nyt särkee päätä mojovasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Talvipyöräilymotivaatio koki tänään kolauksen. Hieman kaltevalla etupyörä alta, kenkä lukossa ja pää pamauksella jäähän, kypäräkin murtui ja nyt särkee päätä mojovasti.
    Ilman kypärää varmaan paljon enemmän...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    En tiedä... Olen ehkä tulossa vanhaksi ja pelokkaaksi, mutta jostain syystä ei kiinnosta enää pätkääkään ajella cyclolla ulkona. Hiekkaa, sulaa, jäätä, uraa ja loskaa. ISP 1.5-1.8bar paineilla tekee kaikesta tasaisen liukasta, eikä yllätyksiä pääse tulemaan. Se jäinen pinta on oikeastaan ispeillä pitävin alusta. Vastatuuli kieltämättä ketuttaa, mutta ottaa tuonkin kuntoilun kannalta niin hyvin menee.

Niin juu. Maantiepyörän hankinnan jälkeen cyclo olisi kyllä kiva vaihtaa hivenen rauhallisemman geon laitteeseen, johon mahtuisi ispit alle. Lapierre crosshill tai vastaava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    En tiedä... Olen ehkä tulossa vanhaksi ja pelokkaaksi, mutta jostain syystä ei kiinnosta enää pätkääkään ajella cyclolla ulkona. Hiekkaa, sulaa, jäätä, uraa ja loskaa. ISP 1.5-1.8bar paineilla tekee kaikesta tasaisen liukasta, eikä yllätyksiä pääse tulemaan. Se jäinen pinta on oikeastaan ispeillä pitävin alusta. Vastatuuli kieltämättä ketuttaa, mutta ottaa tuonkin kuntoilun kannalta niin hyvin menee.

Niin juu. Maantiepyörän hankinnan jälkeen cyclo olisi kyllä kiva vaihtaa hivenen rauhallisemman geon laitteeseen, johon mahtuisi ispit alle. Lapierre crosshill tai vastaava.
    Mulla oli läski alla, eli kalustovalinta oli oikea kun luntakin oli reippaasti. Pyörä lähti luisuun ja aattelin että saan korjattua..

Mullakin cyclo ns. kesäpyöränä nykyään, periaatteessa vois olla maantiepyöräkin mut pitäis mahtua 32mm kummi.

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Ilman kypärää varmaan paljon enemmän...
    Se "juttu" on lukkopolkimet. Kun on tottunu tavallisilla monoilla ajaan niin ei kaipaile niitä lukkopolkimia ollenkaan. Tänä talvena kerran kaatunu kun ajoin lumivallin päältä vinosti, toisen kerran eilen kun edessä oleva "väisti" eteen. Kummassakin tapauksessa polvet verillä.
    Melko hankalista olosuhteista oon selvinny cyclolla, edessä kevytnastarengas. Jos minä selviän, selviää kuka tahansa ( tai voihan se olla niinkin että olen vaan ketterä kuski). Mutta mun käsityksen mukaan ne on juuri nuoret miehet kun ajaa reippaasti, minä ajan varovaisemmin ja tarvittaessa jalalla tukea. Sujuu helpommin kun mono ei ole lukkopolkimessa kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Se "juttu" on lukkopolkimet. Kun on tottunu tavallisilla monoilla ajaan niin ei kaipaile niitä lukkopolkimia ollenkaan. Tänä talvena kerran kaatunu kun ajoin lumivallin päältä vinosti, toisen kerran eilen kun edessä oleva "väisti" eteen. Kummassakin tapauksessa polvet verillä.
    Melko hankalista olosuhteista oon selvinny cyclolla, edessä kevytnastarengas. Jos minä selviän, selviää kuka tahansa ( tai voihan se olla niinkin että olen vaan ketterä kuski). Mutta mun käsityksen mukaan ne on juuri nuoret miehet kun ajaa reippaasti, minä ajan varovaisemmin ja tarvittaessa jalalla tukea. Sujuu helpommin kun mono ei ole lukkopolkimessa kiinni.
    Sinulla on hivenen erillainen käsitys selviämisestä, jos olet ollut jo kahdesti päälläsi tänäkin talvena. Anopin kautta olen huomannut, että se yksikin liukastuminen jäätiköllä saattaa lopettaa liikkumisen aika pitkäksi aikaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Se "juttu" on lukkopolkimet. Kun on tottunu tavallisilla monoilla ajaan niin ei kaipaile niitä lukkopolkimia ollenkaan.
    Monta talvea ajoin tavallisilla kengillä ilman lukkoja ja kerrankin kaaduin oikein komeasti, kun polanteessa jalka lipesi polkimelta. Tämän talven kengäksi hommasin lukollisen talvikengän ja ajaminen on ollut paljon helpompaa. Talvimaasturissa on combopolkimet, joten tarvittaessa saa poljettua perinteisesti. Lukoilla ei kuitenkaan tarvitse pelätä jalan lipsumista kunnon rytyytyksessäkään ja kenkä irtoaa nopeasti lukoista, kun homma on selkäytimessä. Vielä ei ole tarvinnut käyttää lukotonta puolta...

Se "juttu" todellakin on lukkopolkimet Ei ole muuten ollut polvetkaan verillä kertaakaan...

Itse ajelen mielelläni krossarilla talvellakin, mutta lukkojen kanssa olo muuttuu paljon nopeammin epämukavaksi kuin ilman lukkoja. Osittain siksi yhdistelmäpolkimet pyörässäni ovatkin.

Eilen jätin ulkoiluteille ja latupohjille ulkoilemaan lähtiessä pyörän (toistaiseksi) kotiin nimenomaan paattoman (paatonin?) kuvaamista syistä.

Katselinkin hieman kateellisena miten joku taitavampi fillaristi oli viettänyt talvipyöräilyn juhlaa päästyään ajamaan ensimmäisenä yön aikana sataneella lumella. Jäljistä päätellen jotkut plussakooon nappularenkaat olivat pitäneet mainiosti poislukien tietyillä paikoilla joilla lumi ei ollut kunnolla tarttunut alla olleeseen peilijäähän. Niissäkin näkyi olleen pelkästään hauskaa (tai jännää ja hauskaa), sillä pyörä oli selvästi ainoastaan luisunut hallitusti eikä kaatumis- tai edes jalkautumisjälkiä ollut.

Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Itse ajelen mielelläni krossarilla talvellakin, mutta lukkojen kanssa olo muuttuu paljon nopeammin epämukavaksi kuin ilman lukkoja. Osittain siksi yhdistelmäpolkimet pyörässäni ovatkin.
    Hankalassa talvikelissä loppuu itseltä lukkojen kanssa tekniikka ja usko, ja kun usko loppuu katoaa vauhti ja tasapaino. Ehkä se, että ajan myös runsaasti lukottomilla pitää yllä niihin liittyviä refleksejä. Olen myös joskus unohtanut, että olen liikkeellä lukoilla...

Lukoilla ajelen kesät ja talvet. Mulle niistä ei ole ollut mitään haittaa kaatumisissa. Jalka lähtee polkimesta samaan tapaan oli lukkoja tai ei. Mutta se varsinainen riesa onkin sitten saada jalkaa takaisin siihen polkimeen, jos kävellessä on pakkautunut lunta kengänpohjaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Millasilla lukoilla ajatte? Itsekin epäröisin jäykillä maantielukoilla (Look, SPD-SL) lähteä ajamaan liukkailla talvikeleillä. Mutta työmatkoilla itsellä käytössä kesät & talvet Shimanon SPD maasturilukot. Irtoavat tarvittaessa erittäin nopeasti.

Mulla on Shimanon vanhat, siis tosi vanhat XTR-lukot. En muista tarkempaa mallia, mutta ne ei tunnu koskaan hajoavan Ne antaa jalalle sopivasti liikkumavaraa kiinni ollessaan.

Talviajossa on Shimanon SPD-lukot combopolkimilla. Irrotus ei ole ongelma vaan klossin ympärille varsinkin aamuisin kotoa tallille kävellessä pakkautuva lumi.

Kesäisemmissä maantiepyörissä on SPD-SL-lukot, cyclossa SPD.

Eggbeater on oiva talvipoljin jos muilla on ongelmia.

No onhan tuo sanottu tällä foorumilla jo 600 kertaa, mutta tässä oli yksi lisää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eggbeater on oiva talvipoljin jos muilla on ongelmia.

No onhan tuo sanottu tällä foorumilla jo 600 kertaa, mutta tässä oli yksi lisää.
    Kuten myös Time Atac tyyppiset polkimet. Toki kengät vaikuttaa lumen pohjaan tarttumiseen kuten vallitseva keli.

Tänään sai kyllä vähän jo potkia nuoskalunta että tarttui ja pysyi kenkä kiinni polkimissa... Enemmän ongelma tuolla poluilla kuin tien päällä.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Jeps. Eggbeaterit ja ISP:t ja talvella ajelee kuin kesällä.

En ole tänä talvena kaatunut kertaakaan ja kuitenkin suunnilleen kaikki ajo jäällä/jäisillä poluilla/polanteisilla jäisillä teillä.

Tähän aikaan vuodesta on taas pakko päästellä paineita, kun jäämukulat kelveillä alkavat muistuttaa jäämeren rannan kivikkoja. Talvikeleillä ISP 26x2.1" on toiminut hienosti 2.0barilla, mutta eilen laskin ne onnistuneesti 1.8bariin. Päivittäinen työmatka helpottui kummasti teiden tasoittuessa ja keskinopeuskin nousi.

Ennen kuin kukaan ehdottaa vielä alempia paineita niin kokeilin myös 1.5bar, mutta alkoi polkeminen muistuttaa kuntöpyöräilyä.

No painohan ne paineet määrää. 65kg ja 80kg kaverilla kuuluu ollakkin aivan toisenlaiset paineet.

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    Tähän aikaan vuodesta on taas pakko päästellä paineita, kun jäämukulat kelveillä alkavat muistuttaa jäämeren rannan kivikkoja. Talvikeleillä ISP 26x2.1" on toiminut hienosti 2.0barilla, mutta eilen laskin ne onnistuneesti 1.8bariin. Päivittäinen työmatka helpottui kummasti teiden tasoittuessa ja keskinopeuskin nousi.

Ennen kuin kukaan ehdottaa vielä alempia paineita niin kokeilin myös 1.5bar, mutta alkoi polkeminen muistuttaa kuntöpyöräilyä.
    Mitäh? Tyhjillä gummeilla ajelet. Mulla on noin 4 painetta ja kesällä 6.

No, jos mä sitten ole semmoinen kepee ja ketterä kuski.

Niin, tarkennetaan vielä kuskin painokin eli 82kg...

En alkaisi noihin maastorenkaisiin edes tarjoamaan paljoa yli 3bar paineita Maantie- ja cyclorenkaat sitten erikseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    Itselläni paino seikkailee 77-80kg välillä ja painetta 27.5 ispeissä 1.1bar edessä ja takana 1.4bar. Rullaa mun mielestä hyvin ja homma toimii muutenkin. Juurakossa saa ajaa saatanan lujaa, että lyö läpi. Noilla paineilla ajeltu polut ja työmatkat.

Maantiemiehillehän ovat tuttuja eri versiot tämmöisistä rengaspaineeen, renkaan leveydenja kuskin painon kultaista suhdetta tai kohtalonyhteyttä kuvaavat käyrät. Esim. tämä:

En ole varsinaisesti hakenut mutta en ole löytänytkään vastaavaa talvipyöräilyyn, sorateille ja poluille sopivammille rengasleveyksille. Arvatenkin absoluuttiset erot ovat pienempiä (eli jos maantiellä kuskien painoerot merkitsevät yhden barin ero rengaspaineissa, niin kaksituumaisiin renkaisiin ei varmasti lisätä saman verran painetta...)-

PS Asiasta sen verran että pääkaupunkiseudun kelveillä talvipyöräily alkoi eilen olla yli 90-prosenttisesti sepelillä ajoa ja lähipäivät sulattanevat lumia tehokkaasti (eli vain hoitamattomat umpijäiset kohdat muistuttavat talvesta). Auratut ulkoilutietkin ovat paikoin keväisellä kuralla eli talvipyöräilyä täytyy hakea muualta. Onneksi viimeksi satanut lumi on tarttunut paremmin alla olleeseen peilijäähän kuin edellisellä kerralla. Eli järki päässä saattaa pärjätä jopa 35-millisillä Marathon Wintereillä - kunhan alentaa paineet itselleen sopiviksi. (Röykyttävämpäähän meno silti on kuin balloon-kokoisilla renkailla, mutta jotkut tykkää rynkytyksestäkin...)

Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Häikkönen Katso viesti
    Millasilla lukoilla ajatte? Itsekin epäröisin jäykillä maantielukoilla (Look, SPD-SL) lähteä ajamaan liukkailla talvikeleillä. Mutta työmatkoilla itsellä käytössä kesät & talvet Shimanon SPD maasturilukot. Irtoavat tarvittaessa erittäin nopeasti.
    Talvella SPD, cyclossa mallia XT ja hybridissä XT Trail. Kesällä klossina on musta ja talvella kirkas.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •