HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 210 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 110 160 200 208 209 210 211 212 220 260 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.271 - 6.300 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #6271
    ^ Taidat olla tyhmä? Ajan hybridilläni en bussilla.

  2. #6272
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    ^Mihinkähän tuo edellinen nöösin kommentti liittyy? Bussin fillaristin päälle, vai takarenkaan etuvaihtajaan heittämään kuraan...? Minäkin taidan olla tyhymä kun en tajua...
    onks pakko, jos ei haluu

  3. #6273
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    73
    Onhan tuota ollut kuraa. Mutta myös jäätä. Sitten tänään jään päälle satoi lumi, ja siitähän se lähti. Heitti eturenkaan sellaiseen äkkinäiseen sivuliikkeeseen ja seuraavassa hetkessä äijä makasi pitkällään puolisentoista metriä pyörän etupuolella. Matkaa jatkaessani saatoin vain todeta, että nytpä tuli se keli, jolloin Hakkapeliitta W240 nastarengaskaan ei enää tarjonnut riittävää pitoa.

    Eilen iltasella samainen hiekoittamaton ulkoilureitin osa oli pinnaltaan vettynyttä jäätä. Rauhallisella ja tarkalla ajolla hallittavissa.
    Tämän aamun tai yön aikana pintaan oli satanut tuo sentin tai kahden kerros lunta kun tällä kertaa päiväseltään olin liikkeellä. Alkuosalla pyörälenkkiä minulle oli syntynyt sellainen käsitys, että lumi oli tarrautunut kiinni jäähän ja pito sen myötä varsin vakuuttava. Vasta jälkeenpäin ymmärsin, että reitin alkuosalla jonkinmoinen hiekoitus oli se, joka toimi pidon takuumiehenä.
    Petolliseksi liukkauden teki käsitykseni mukaan otollinen yhdistelmä: vähän plussan yläpuolella olevassa lämpötilassa vetisen jääkerroksen päälle satanut lumikerros, joka esti nastoja saamaan otetta jäästä ja lähti livakkaasti renkaan alla liikkeelle.

  4. #6274
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fiolaristi_57 Katso viesti
    Onhan tuota ollut kuraa. Mutta myös jäätä. Sitten tänään jään päälle satoi lumi, ja siitähän se lähti. Heitti eturenkaan sellaiseen äkkinäiseen sivuliikkeeseen ja seuraavassa hetkessä äijä makasi pitkällään puolisentoista metriä pyörän etupuolella. Matkaa jatkaessani saatoin vain todeta, että nytpä tuli se keli, jolloin Hakkapeliitta W240 nastarengaskaan ei enää tarjonnut riittävää pitoa.

    Eilen iltasella samainen hiekoittamaton ulkoilureitin osa oli pinnaltaan vettynyttä jäätä. Rauhallisella ja tarkalla ajolla hallittavissa.
    Tämän aamun tai yön aikana pintaan oli satanut tuo sentin tai kahden kerros lunta kun tällä kertaa päiväseltään olin liikkeellä. Alkuosalla pyörälenkkiä minulle oli syntynyt sellainen käsitys, että lumi oli tarrautunut kiinni jäähän ja pito sen myötä varsin vakuuttava. Vasta jälkeenpäin ymmärsin, että reitin alkuosalla jonkinmoinen hiekoitus oli se, joka toimi pidon takuumiehenä.
    Petolliseksi liukkauden teki käsitykseni mukaan otollinen yhdistelmä: vähän plussan yläpuolella olevassa lämpötilassa vetisen jääkerroksen päälle satanut lumikerros, joka esti nastoja saamaan otetta jäästä ja lähti livakkaasti renkaan alla liikkeelle.
    Aika liukasta joo. Jopa ISPeillä oli hetkittäin pidon kanssa ongelmia, kun kuvio meni lumesta tukkoon ja nastat eivät yltäneet puremaan jäähän, jonka päällä lumipeite sitten liukui.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  5. #6275
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Nytten oli ihan talvipyöräilyn tuntua. Viima ja vaakasuoraan tuiskuttavaa lunta, eipä ollut kurasta tietoakaan (paitsi siltä osin, mikä on liimaantunut pyörään).

  6. #6276
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Nytten oli ihan talvipyöräilyn tuntua. Viima ja vaakasuoraan tuiskuttavaa lunta, eipä ollut kurasta tietoakaan (paitsi siltä osin, mikä on liimaantunut pyörään).
    Jep. Vastatuuleen joutui jo survomaan Tunnustan, jotta normaali hieman kiertelevä kotimatka töistä lyhentyi 8 kilometrillä, kun ei halunnut puskea vastatuuleen...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  7. #6277
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Aamulla oli pakkasta -17°C mutta tyyntä, iltapäivällä enää -6°C mutta julmettu vastatuuli. Oli pakko kotimatkalla lisätä vaatetusta.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  8. #6278
    tempokisu Guest
    No kotimatkan alussa vähän tuulenvirettä - mutta loppumatkasta joutui jarrutteleen meni aika rallatellen tuulen mukana

  9. #6279
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    No kotimatkan alussa vähän tuulenvirettä - mutta loppumatkasta joutui jarrutteleen meni aika rallatellen tuulen mukana
    Hehe, taidat asua myös Pirkkalassa? Ihan mukavasti tuli tosiaan toi Naistenmatkantie myötätuulessa, Härmälässä saikin sitten olla tarkkana, että pysy cyclon päällä

    Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  10. #6280
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.290
    Nyt jos olisi tempokisu täällä itä-helsingissä pyöräilemässä, niin saattaisin jopa käydä hakemassa autolla pois. Koirakin p&%nti keskelle parkkipaikkaa ja juoksi häntäkoipien välissä takaisin sisälle.

  11. #6281
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Nyt meinasi jos ISPeistäkin loppua pito. Pariin kertaan "leikkasi" pääkaupunkiseudun pöpperössä - varsinkin iltapäivällä kotiin polkiessa. Lämmennyt sää oli lämmittänyt lumen kuviot tukkivaksi mössöksi. "Innolla" odotellaan edelleen lämpenevän sään ja vesisateiden tuotosta - loska rocks
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  12. #6282
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Semmosta sohjoajoa oli työmatka että hohhoijaa. Huomaa että on auraukset vedetty taas sinnepäin ja kostautuu heti kun keli vaihtuu. Sai ihan kunnolla siinä 5cm sohjossa tynkyttää menemään ja läskimpääkin pyörää heiteltiin minne sattuu. Toivottavasti sulaa tehokkaasti pois muuten on taas jännät menot jos tuo tuosta pakastuu...

  13. #6283
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    ^Jep. Olihan paikoitellen (aiemmin huonosti auratuilla pätkillä) melkoista raparallia. Pari "melkein-kaatumista" näin kun lähti loska viemään pyörää. Nyt kun tuo vielä jäätyis Mutta taitaa mennä vesi- ja lumisateen puolelle täällä etelässä loppuviikko. Eli hupi jatkukoon!
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  14. #6284
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Tällaisilla keleillä avorattaat on huonoimmillaan. Rataspakkaan jää lunta ja loskaa, niin että ketju alkaa hyppiä pienemmillä rattailla. Muuten oli kyllä paluumatkalla jo aika kivasti asfalttiakin.

    W106:n kulutuspinta oli eturenkaassa hapertunut sen verran, että siihen tuli reikä. Sen verran iso, että 4,5 barin paineilla jopa pistosuojanauha yritti päästä ulos. Onneksi painetta laskemalla pääsin kotiin saakka.
    10k-kerhon jäsen

  15. #6285
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Tällaisilla keleillä avorattaat on huonoimmillaan. Rataspakkaan jää lunta ja loskaa, niin että ketju alkaa hyppiä pienemmillä rattailla. Muuten oli kyllä paluumatkalla jo aika kivasti asfalttiakin.
    "Paljas" eli parhaimmillaankin sepelisirotteinen asfaltti taitaa olla lähiajat se ainoa ajettava alusta; muulla on joko peilijäätä tai jäätynyttä sohjoa. Mutta mä olenkin pessimisti ja huonolla tasapainolla ja kapeilla renkailla varustettu kuski.

    Loskan kertymistä ei noissa oloissa oikein voi estää, mutta jos jaksaa lyhyin välein käyttää ketjua pakan koko leveydeltä voi päästä vähän pitemmälle ennenkuin pakka on tukossa. Jos takana vaihtaa pienemmille rattaille vasta kun siihen on tarvetta, se voi olla jo vähän myöhäistä.

    W106:n kulutuspinta oli eturenkaassa hapertunut sen verran, että siihen tuli reikä. Sen verran iso, että 4,5 barin paineilla jopa pistosuojanauha yritti päästä ulos. Onneksi painetta laskemalla pääsin kotiin saakka.
    Olethan sä melkeinpä kertaluokkaa isompi ja painavampi kuin minä, mutta tietämättömyyden valossa kuvittelen että siitä huolimatta voisit ajaa pikkaisen päälle kolmen paineilla. Aika jännää muuten miten jokin yksittäinen "nappula" lähtee kulumaan selvästi ennen muita ja sen jälkeen kulutus siltä kohtaa vain entisestään nopeutuu: voisi ajatella että siinä on ensin ollut jokin sepelinsirun synnyttämä vaurio.

    Pelkällä sinisellä pistosuojanauhallakin ajelee yllättävän pitkään (kunhan sisuri ei pääse tunkeutumaan ulos): "oma enkka" on >70 km eli olin sekä unohtanut tarkistaa renkaiden kunnon että pumpun mukaan tulon ennen pitkälle lenkille lähtöä...

  16. #6286
    Kuronen Guest
    Halvan työmatkafillarin takavanne ei kestänyt alkuviikosta rytkytystä ja väkisin vääntöä: pinnoja poikki ja heittoa reilusti. Alle parempaa kalustoa. Kapeiila Marathon wintereillä oli vähän yllättäen tänään aamulla vaikeuksissa: rajat tulivat vastaan kaltevilla, märillä ja jäisillä pinnoilla. Tuurilla pystyssä.

  17. #6287
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Aamulenkki viimeöisen sateen jälkeen peilijäisillä kelveillä, jotka paluumatkalla oli sitten hiekotettu. Vettä, kuraa, sohjoa....kaikkea lensi. Mutta ISP piti ilman minkäänlaista lipsumista!

    Muutama nasta takaa oli kadonnut keskikohdilta ja nappulakin murtunut. Liimaillaan sitten kesäkeleillä.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  18. #6288
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    Aamulenkki viimeöisen sateen jälkeen peilijäisillä kelveillä, jotka paluumatkalla oli sitten hiekotettu. Vettä, kuraa, sohjoa....kaikkea lensi. Mutta ISP piti ilman minkäänlaista lipsumista!

    Muutama nasta takaa oli kadonnut keskikohdilta ja nappulakin murtunut. Liimaillaan sitten kesäkeleillä.
    Joo. Nyt ihmettelen mitä oli ennen ISPejä Noi on niin rennot rinkulat. Jännitys tästä talviajosta on kyllä noiden myötä pääsääntöisesti kadonnut...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  19. #6289
    Kapean mara winterin kanssa pari jännää hetkeä tänään. Ajanut maasturilla viikon, niin ehtii unohtamaan että joskus joutuu painaa jarrua

    Kelit on kyllä nyt melko vaihtelevia: lunta pitäisi taas tulla lisää, mutta plussakeli taas huomenna kunnes pakastuu. Voi olla että kaivelen maasturin taas esiin jos tuota lunta tulee reilusti. Huomaa kanssa selvästi että missä aurataan kunnolla ja missä ei. Harmillisesti edelleenkin huonoiten aurattu väylä oli kaikkein vilkkain pyörätie (länsiväylän varsi).

  20. #6290
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Renkulan tukikudos oli ilmeisesti katkennut. Ihan kuin nakki olisi murtunut poikittain.



    Kyllä voi ajaa pienemmillä paineilla, mutta olettaisin että suosituspaineet on laskettu nastan optimipitoa varten.

    PPS. Kumi + sisuri + pistosuojanauha: 1270 grammaa. Ajattele - yli kilo!
    10k-kerhon jäsen

  21. #6291
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Pistonauhaan on joutunut vekki ja murjonut kudokset, luulenma.

  22. #6292
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Hyvä veikkaus ja sen tarkistin itsekin. Ei ollut, ei edes nauhan pää sillä kohdin. Vaan olihan noillakin renksuilla ainakin viisi talvea takana, ja jos oikein muistan, taisin ostaa vähän käytettynä Ajomieheltä. Aikansa kutakin siis. RIP.
    10k-kerhon jäsen

  23. #6293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Renkulan tukikudos oli ilmeisesti katkennut. Ihan kuin nakki olisi murtunut poikittain.



    Kyllä voi ajaa pienemmillä paineilla, mutta olettaisin että suosituspaineet on laskettu nastan optimipitoa varten.

    PPS. Kumi + sisuri + pistosuojanauha: 1270 grammaa. Ajattele - yli kilo!
    Pistäs kurittas meiliä valmistajalle sales@suomityres.com ja tiedustele kohteliammin (a) mitä siellä ollaan mieltä kuvan vaurion syntymekanismista ja (b) minkälaisilla perusteilla suosituspaineet on määritelty eli onko tavoiteltu nastojen optimipitoa - jonka minä tosin olen ymmärtänyt yleensä olevan sitä parempi mitä alhaisempi rengaspaine - vai onko vain haluttu varmistaa kylkikudosten kulutuskestävyys ja siten välttää valitukset renkaiden ennenaikaisesta kulumisesta tms vai onko jokin muu syy miksi minimipaine on suurempi kuin kilpailijoiden renkaissa ja ennen kaikkea huomattavasti suurempi kuin mitä nykyisin pidetään rullaavuuden ja ajomukavuuden kannalta haluttavana.

    PS Tuolla rengastuksella sun keskarisi ovat varsin kunnioitettavia - eikä yhtään ihmetytä että kesällä pyörä kulkee määrällisesti suhteellisen pienillä harjoitusmäärilläkin.

  24. #6294
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Hyvä veikkaus ja sen tarkistin itsekin. Ei ollut, ei edes nauhan pää sillä kohdin. Vaan olihan noillakin renksuilla ainakin viisi talvea takana, ja jos oikein muistan, taisin ostaa vähän käytettynä Ajomieheltä. Aikansa kutakin
    siis. RIP.
    Nokian W106 kestää hyvin kiitettävästi, muutoin ominaisuudet jäävät matalammalle. Yksi 37 mm on nyt käytössä yhdessä kiekossa, aiemmin talvella poistin yhden, sai ansaitsemansa polttolaitoslopun, nastat oli jo poistettu vuosia sitten, kulutuspinta ja kyljet halkeilleet, nastanreijät täynnä kiviä, otin pois tarkistaakseni sisältä kudokset ja löysin yhdestä kohtaa kyljestä sen verran vikaa etten enää asentanut. Lähemmäs kymmenen talvea alla!

  25. #6295
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Mulla on ollut 47-milliset W106:t, jotka hämmästyttävästi mahtuu CaadX:ään. Nyt siis edessä kapeampi A10. Kumpikaan ei ole mikään testivoittajarengas - ja kun omilla kumeillani on ikää jo 5-10 vuotta, ei niiden ominaisuudet muutenkaan ole ihan parhaimmillaan

    Tänään muuten olikin jo todella keväistä! Vain lyhyitä loskapaskapätkiä, ja muuten "paljasta" asfalttia, sen verran kuin hiekoitussoran välistä pääsi pilkottamaan. Ja kyllähän parempi pinta näkyy heti siinä, että jaksaa leikkiä intervalleja ehtiäkseen liikennevaloihin jne. Niinpä keskinopeus oli suht korkea 25,3 km/h. Kuovipolku, työmatkat ja viikonlopun pikkulenkit ovat mun ainoa treenimuotoni, joten ei parane tuhlata näitä vähiä ajoja fiilistelyyn.

    Mutta että: kivaa siis oli ajaa tänään! Kun on tullut talvella vain vähän lunta, ei loskapäivinäkään ole paksua mössöpatjaa alla.
    10k-kerhon jäsen

  26. #6296
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Keskari nousi kyllä tänään +3kmh työmatkalla, kun pääsi painamaan ilman pahempia loskia... Oli oikeasti aika hauskaa. Mielessä kävi jo vaihtaa maasturi kaksineuvoiseen kesärengastettuun
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  27. #6297
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Keskari nousi kyllä tänään +3kmh työmatkalla, kun pääsi painamaan ilman pahempia loskia... Oli oikeasti aika hauskaa. Mielessä kävi jo vaihtaa maasturi kaksineuvoiseen kesärengastettuun
    Ei hätää. Talvi palaa taas viikonlopuksi.

  28. #6298
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.439
    Minun kalenterissa maaliskuu on jo kevätkuukausi, kevään tuloa havainnot>
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...4tpy%F6r%E4ily

  29. #6299
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Helsingissä kevät yleensä ottaa takapakkia vielä maaliskuussa. Eilen kävin katsomassa kaveria sairaalassa, ja sillä välin oli satulalle ja tangolle satanut usean millin lumipeite.

  30. #6300
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Iltapäivän lenkin puolivälissä alkoi ohjaus pikkuhiljaa jäykistyä, ja lopulta tuntui kuin ratikkaa olisi ajanut. Kotona vasta viitsin katsoa mikä on syynä. Etuhaarukan taakse viistoputkeen oli kerääntynyt jäätä, niin että se hannasi vastaan kääntäessä. Voi toki olla, että emäputkessan sisälläkin olisi viime aikojen kuralenkeiltä kosteutta ja se olisi jäätynyt, mutta ainakin ihan näkyvä jumittaja löytyi.
    10k-kerhon jäsen

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •