ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 85 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 75 83 84 85 86 87 95 135 185 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.521 - 2.550 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Ketjun avausviestistä löytyvissä säännöissä sanotaan että kuvan foorumille laittanut on oikeutettu laittamaan uuden kuvan seuraavasta paikasta. Mutta sääntöjen mukaan pitäisi laittaa myös karttalinkki ja lisätä rasti karttaan. (Ihan sama mulle, mutta jollekin toiselle se hupi voi olla nimenomaan rastin nappaamisessa.)

PS Sanotaan siellä myös että rastin tulee olla kuva jostain suhteellisen helposti tunnistettavasta paikasta, mutta sehän on vääjäämättä aika lavea tulkintakysymys. Samaten sanotaan että vihjeen saa antaa, jos rastia ei ole viikon sisällä haettu, mutta olen ainakin itse antanut vihjeen melko pian.

PPS Mulla on ollut ajatuksena että rastin on oltava näkyvissä ajoreitin varrelta. Mutta maastomiesten ja -naisten ajoreitit ulottuvat tietenkin myös sinne minne etenkään kömpelöt cyclocrosskuskit eivät eksy, mutta se on hyväksyttävä eikä siinä mitään; korkeintaan voi ehdottaa että mainitaan erikseen jos pyörää ei saa viedyksi rastille jos ei ole kahden tuuman renkaita ja joustohaarukkaa tai läskipyörää.

PPPS Ylläolevalla en tarkoita viimeisintä rastia, tuohan on ihan normaalisti kenen tahansa talvellakin ajavan haettavissa.

Jos ajatuksena on Vuosaaren silta ja kartasta katselee, niin kannattaa zuumata jonkin verran ulos ja laukaista hehtaari pyssyllä, niin saattaa mennä lähelle... Rantareiteiltä etsiskelisin. Itse asiassa tätä ajattelin, kun siirsin Malmin nuorisotalolta eteenpäin. Tämä oli vaan liian kaukana, silloin... Tuota PPP:n vinkkiä "Sen sillan takaa taitaa löytyä..." en ottaisi ihan niin kirjaimellisesti.

Ei kannata ottaa liian kovia paineita rastin sijoittelusta. Suhteellisen helposti tunnistettava on todella vaikea käsite. Esim. rasti 832 etsitytti yli kaksi viikkoa, mutta löytyi. Ja menin nojapyörällä perille vain kerran nostaen yhden muurinpätkän yli. Kesällä voi käyttää vaikeampiakin vinkkejä, kun on paljon etsijöitä. Aina sen joku kaivaa esiin.

Toisaalta jos jokainen rasti on helposti löydettävissä ja jonkin pääväylän varressa, tästä tulee tylsää. Minusta tuo Vuosaaren silla alus on erittäin hyvin laitettu rasti. Siitä menee pyörätie ihan parin metrin päästä. Paikka on yksiselitteinen ja kuvastakin tunnistettavissa. Vain jos graffitit olisivat muuttuneet ratkaisevasti etsinnän aikana, kuva olisi ehkä pitänyt uusia. Mutta sellaista tämä on. Onhan meillä historiassa rasti, jonka tunnisteena oli pellolla olevia tynnyreitä. Kun niitä ei alkanut löytyä, rastin laittaja kävi katsomassa ja totesi, ettei voikaan löytyä kun ne on viety pois. Laittoi sitten uuden rastin selitysten kera.
    Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?

Toivottavasti rasti ei ole kuollut vaikka kukaan ei ole edes raportoinut hukkaretkestään. No, se ei ehkä ole ollut tapana. Vihjeistä ymmärsin vain sen että rantareittejä kannattaisi kierrellä, mutta sehän oli ainoa minkä tyhmempikin kuvasta osasi nähdä (eli se ei voinut olla pelto eikä niitty, koska rannassa oli vettä tai jäätynyttä vettä).

Kapea lahti tai salmi, vastarannalla ei näkyvissä ainakaan suurempaa asutusta. Itä-Helsingin rantareitit luulen kiertäneeni (poislukien jotkut entiset Sipoon rannat), mutten muista enkä löydä tuollaista rannassa kulkevaa polkua niistä paikoista jotka täyttävät edellämainitut ehdot. Silti kuvittelen nähneeni kuvan kolmijalkaisen kelottuneen puunrungon...

No, pääasia että edes joku sitä hakee tai aikoo hakea kunhan saa päivänvaloajoaikaa!

PS Ei ollenkaan haittaa ettei rasti ole "jonkin pääväylän varressa". Saa puolestani vallan mainiosti olla sivupolulla tai umpikujan päässä. Säännön henki lienee se ettei rastin löytääkseen pidä mennä jonnekin sisäpihalle, kiertää talon taakse, mennä näreikön toiselle puolelle tai katsoa aidanraosta. Pitäisi siis olla mahdollista nähdä rasti ajaessaan normaalisti ympäristöään havainnoiden. Eikä rastin tunnistamista pitäisi tarpeettomasti vaikeuttaa esimerkiksi kuvakulman valinnalla tai mielivaltaisella rajauksella.

Kyseessä on pohjoispuolella oleva rantaviiva ja kuva on aikalailla otettu pohjoisen - koillisen suuntaan. Jos tämä ei auta, niin laitetaan tänään iltasella lisää, jotta viikonloppuna löytyisi.

Varmasti auttaa ja varmasti löytyy jo tälläkin. Hyvä rasti saa olla pikkuisen vaikeakin! Pääasia että haetaan ja ajetaan! (Tai päinvastoin.)

^ Tarkoitti sitä että lamppu syttyi ja aioin hakea rastin lauantaina tai sunnuntaina (ellei joku ehdi ennen minua). Tänään ei oikein sopinut, mutta huomenna haen sen kyllä!

Tämä siis myös kannustukseksi muille kiinnostuneille.Vielä pitkälle iltapäivään kannattaa hakea ja laittaa kuva foorumille!

Rasti 1097 oli persoonallinen kelottunut puunrunko Jollaksessa. Rastikuvassa Hämeenapajan takana näkyy Repossaari, tästä kuvakulmasta Iso-Sarvaston takana Aittasaari eli Laajasaloa:

Palataan muutaman rastin takaiseen graffitiaiheeseen, kuvakulma on nyt vähän laajempi:

kuovipolku muokkasi tätä : 12.02.2017 at 18.16

Edellinen oli Kallion laella Vartiokylässä. Kuvaussuunta Myllypuroon päin eli about luoteeseen.
    https://www.google.fi/maps/@60.22032.../data=!3m1!1e3

Veikkaisinpa tuossa joskus (kymmeniä vuosia sitten) olleen pienen hyppyrimäen (tyyliin k-15 tai jotain). Mäen alapuolelta samainen paikka nimittäin näyttää tältä.
    Mielestäni ihan selkä alastulorinne. Rasti oli siis 1098 (tämä toinen kuva siis myös samasta kohteesta).

Uuden rastin kanssa jatketaan samalla teemalla. Alueen historiaa en tunne mutta mielestäni tässäkin olisi joskus voinut olla pieni hyppyrimäki
    (jyrkähkö mäki ilman kasvillisuutta, vanhat rappuset rinteessä). Tai sitten se vaan on kallio.

Mellunmäen Kontion mukaan kutsumanimensä saaneessa Kontionmäessä oli tosiaan 1956 rakennettu hyppyrimäki. K20-jotain. Siltä ajalta kuin minä muistan eli 70-luvun alusta jäljellä ei ollut kuin lahoutuva torni (jonne nouseminen oli kyltillä kielletty vaikkei se mitenkään erityisen vaaralliselta vaikuttanut). Hyppyrimäkiähän oli vanhoina hyvinä aikoina pilvin pimein - ja jos uusi rasti on sekin entisen hyppyrimäen paikka, voi apua ja inspiraatiota sen paikantamiseen hakea näistä: http://www.kotikaupunkipolut.fi/hyddat/kartta/ ja http://www.nouseva.com/index.php?mod=31&recordID=120

PS Komea hyppykuva vielä vanhempien ihmisten myös Sikkiksenä (suunnilleen nykyisen liittymän kohdalla sijainneen navetan eli entisen sikalan eli entisen venäläisen sauna- ja pesularakennuksen mukaan) tunnetusta mäestä: http://vartsika.sytes.net/index.php/...on-hyppyrimaki

http://www.kotikaupunkipolut.fi/hyddat/kartta/

Ei muuten tätä uutta rastia ollut ainakaan tässä kartassa.
    kumiapina muokkasi tätä : 13.02.2017 at 13.39

Vihdoin läppärin (iso näyttö) äärellä. Luulen tunnistavani spotin eikö tuossa ole ollut hyppyriä. Jotain vanhempia juttuja. Yritän käydä tänään, mutta en takaa.

Vanha Kaitalahdessa Päätien päässä

Uusi

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
    Lare muokkasi tätä : 16.02.2017 at 07.59

Edellinen rasti, numero 1100, oli Herttoniemenrannan liikuntapuisto ja sen graffitiseinä. (Paikka ei ole erityisemmin tuttu, mutta 90-luvun lopun arkkitehtuuuri punatiilisine ja valkoisine fasadeineen antoi hyvän vihjeen.)

Seuraava rasti löytyy vähemmän lähiöurbaanissa ympäristössä, mutta senkin aiheena on graffiti:

PS Kruunuvuoren vanhan huvilaalueen entiset portaat eivät olleet mulle tutut: http://www.ruosteinen.com/hylatyt-pa...1-kiviportaat/

PPS Olkaa varovaisia jos ja kun haette rastia, keli on paikoin liukkaan jäinen!
    kuovipolku muokkasi tätä : 16.02.2017 at 18.18

Rohkenen arvella että rastia olisi jo haettu jos ajokeli olisi ollut parempi. Vaikka rasti ei ehkä sijaitsekaan yhdenkään kuvarasteja harrastavan päivittäisellä reitillä se sijaitsee silti vain kivenheiton päässä lähimmästä kerrostalosta.

^Onhan tuo pumppaamo tiedossa, mutta kaakana..
    Muita ajoja on nyt lomalla prioriteetissa edellä, mutta katsotaan jos joku päivä joutaisi tuonne päin kelin estäessä maastoajelut.
    Tänään kaatui vain kerran, polvi sanoi auts. Polvisuojat mukana ensi lenkillä.

Vanha:

Uusi:

Jos ei tällä löydy niin laitan toisen ulkopuolelta.

Eiköhän löydy tälläkin - ainakin mulle se aiheuttaa (jälleen kerran) sellaisen lähes kiusallisen kyllähän mun pitäisi tämä tuntea -fiiliksen...mutta ihan heti en pysty näkemään muuta tuttua kuin Alepan värit...

PS Jos juoma on kuskin omassa kädessä niin se oli varmasti ihan ansaittu palkinto rastin hausta.

En mä ny toisten juomia kuvais.
    Ardbeg Auriverdes. Suosittelen.

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

Innovatiivinen uusi rasti tai ainakin omaperäinen kuva. Mutta missä vanha oli?

Sent using Tapatalk.

Viralliseen kuvarastikarttaankin sen eli rasti numero 1101 on joku ehtinyt laittaa. Helsingin puolella Mellunmäen Yllästunturintien kerrostaloja ja Mustavuoreen Itäväylän alikulun kautta johtava ulkoilutie, Vantaan puolella Westerkullan kartanon peltoja ja kuvan ulkopuolella Länsimäkeen vievä vanha tykkitie.

PS Kuvarastikartan linkki goo.gl/kuGc5U (joka ei vie viimeisimpään rastiin eikä näytä karttaa sopivassa mittakaavassa, mutta en vaan osaa...)

PPS Juoma ja kamera olisivat voineet olla tutun kaverin käsissä - ihan vaan hyvän kuvan ottamiseksi!

Se %%&¤#% flunssa kesti sitten koko kuukauden. No, sen jälkeen on mukava lähteä hakemaan rastia, jonka varmasti tietää löytävänsä...

Pikkulintu Puotilan vanhalla ostarilla. Rasti 1102 (sama kuin 457)

Ja tästä uusi peliin:

Historic muokkasi tätä : 28.02.2017 at 17.02 Syy: Linkitys
    Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Historic Katso viesti
    Pikkulintu Puotilan vanhalla ostarilla. Rasti 1102 (sama kuin 457)
    Juoma oli sekin vihje: Pikkulintuhan tunnetaan nimenomaan viskivalikoimastaan. Koska itse olin laiska, saamaton ja kelirajoitteinen, laitan tähän kuvan vuodelta 1961 ostoskeskuksen avajaisista. Nythän ostaria uhkaa kaavamuutoshanke ja purkaminen.

Rastia 457 etsittiin toukokuussa vuonna 2013. Jos uutta rastia valitessaan haluaa varmistua siitä ettei sitä ole jo käytetty - vaikka johan näitä on haettu niin kauan ettei vanhoja enää muista eivätkä kaikki olleet silloin mukana - voi tsekata paikan ensin kuvarastikartasta.

Tiedetään

On muuten lämmitetyt nuo portaat ...
    Se ainoa oikea ja alkuperäinen - PPP

Nyt kelpaisi kolmipyöräinen taas, kun jalka alkaa jo painaa ...

Enhän minäkään tiennyt, että se on kerran jo käytetty. Onhan moni muukin asia muuttunut, Elantoakaan ei ole enää kuin osana HOK-Elantoa.

Kuvarastikarstasta vain tuli merkki vastaan kun meni laittamaan uutta. Nyt niitä on siellä kaksi.
    Historic muokkasi tätä : 01.03.2017 at 15.26

Rasti 1103 oli Linnanrakentajantien alikulku Herttoniemen liittymässä. S-marketin seinässä aikoinaan niin suosittua ja edullista julkisivuverhoilua. (Alikulku on vähän piilossa ja tekee mutkan matkaan, mutta jos ei tykkää seistä liikennevaloissa...)

Seuraava rasti lienee helppo, mutta tärkeintähän on ajaminen:

Vanha rasti oli Myllypuron terveysasema:

Mistä löytyy nämä taideteokset?

Ton olisin tiennyt,olin rakentamassa k.o laitosta.

Lähetetty minun HTC One A9 laitteesta Tapatalkilla

Annetaan sen verran vinkkiä, että tämä rasti on edelliseltä alle 2km päässä linnuntietä. Lisäksi kohteessa riittää maalattavaa pintaa, varsinkin ylöspäin...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •