GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 37 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 27 35 36 37 38 39 47 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.081 - 1.110 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #1081
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    844
    Mulla kyllä katkesi Sunringlen kiekoista ihan uutena pari pinnaa ihan omia aikojaan ilman mitään keppejä tms ulkoisia syitä. Varsinkin heikompilaaatuiset pinnat katkeavat aika usein kierteen alkukohdasta, ja varsinkin jos pinnaan tulee pieni mutka heti nipan alle. Aika monissa kehissä pinnan reikä on sen verran ahdas, ettei nippa pääse vapaasti kääntymään.
    Suuria sivuttaisvoimia syntyy vain hetkellisesti esim kivikossa ajettaessa, kun rengas osuu vinopintaiseen kiveen tai kaarteessa sivuluisu päättyy kiinteään esteeseen. Toki sivuvoimaa saa aikaiseksi myös seisaalteen polkiessa kallistelemalla pyörää tangosta vääntämällä (=raju loppukiri?). Hyvä esimerkki sldin äkkiloppumisesta oli kun vanhempi meidän pojista tuli savipohjaisella sileällä kourumaisella polulla mutkaan kovaa kunnon sivuluisussa ja se päättyi polun reunavalliin. Mavicin UST-kehästä repesi kaksi pinnaa ulos (siis niitä 7mm muttereilla kiinnitettyjä) ja kehä tietysti halki ja vaihtoon.

  2. #1082
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Ihan vink vink. Empiiristen testien jälkeen voin suositella taidemaalaustarvikeliikkeistä saatavaa stand oilia, mikä on paksunnettua siirappisen paksua pellavaöljyä. Voitelee kasatessa ja kuivuessa muuttuu lukitteeksi. Kuivuttuaan sallii hienosäätöjen tekemisen, eli säilyy notkeana. 75ml maksaa about 7€ .

    Saa käyttää, ei oo pakko....
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  3. #1083
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    53
    Haluaisin kasata cyclokrossariin uudet kiekot. Vanteeksi on valikoitumassa joko Stansin Grail tai Iron Cross. Taakse ajattelin laittaa 28 reikäistä ja eteen 24. Ongelmana on navat. Ilmeisesti meikäläisen pari vuotta vanhaan Girsin Warthogiin ei saa kiinni kuin pikalinkkunapoja, läpiakseliversiot ei varmaankaan käy. Kokemusta lähinnä maantiekiekoista joiden osalta napojen akseleita ei paljon tarvitse miettiä kun peruspikalinkku on standardi. Pikalinkkukiinnitteisiä levyjarrunapoja mainitsemallani rei'ityksella en kuitenkaan löydä oikein mistään järkevään hintaan. Olisiko kellään kokeneemmalla tiedossa jotain nettikauppaa vast. mistä voisi löytyä ko. napoja tai jotain vaihtoehtoista ratkaisua? Sellaisia sovittimia joilla läpiakselista saa pikalinkulle sopivan on toki olemassa mutta tiedä sitten onko eri valmistajien palikat yhteen sopivia (esim dt swissin napa ja mavicin sovitin). Mitä kannattaisi tehdä?

  4. #1084
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kumitassu Katso viesti
    Kokemusta lähinnä maantiekiekoista joiden osalta napojen akseleita ei paljon tarvitse miettiä kun peruspikalinkku on standardi. Pikalinkkukiinnitteisiä levyjarrunapoja mainitsemallani rei'ityksella en kuitenkaan löydä oikein mistään järkevään hintaan. Olisiko kellään kokeneemmalla tiedossa jotain nettikauppaa vast. mistä voisi löytyä ko. napoja tai jotain vaihtoehtoista ratkaisua? Sellaisia sovittimia joilla läpiakselista saa pikalinkulle sopivan on toki olemassa mutta tiedä sitten onko eri valmistajien palikat yhteen sopivia (esim dt swissin napa ja mavicin sovitin). Mitä kannattaisi tehdä?
    Ei tarvitse huolehtia muusta kuin siitä, että navat ovat leveydeltään edessä 100mm ja takana 135mm. 142mm-leveälle perälle suunniteltu napa voi olla rakenteellisesti 142mm-leveä, eikä se siten välttämättä konvertoidu levyjarrupikalinkkunavalle sopivaksi.

    15x100 on läpiakselistandardi edessä ja 10x135 on läpiakselistandardi takana. 12x142 voi olla muunnettavissa pikalinkulle, mutta tosiaan se kannattaa tarkistaa. Koska naitetaan vakiintuneita standardeja siihen erittäin vakiintuneeseen pikalinkkuhahlostandardiin, ei ole väliä minkä valmistajan päätyadapterit valitsee.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  5. #1085
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    53
    ^kiitos vinkistä!

  6. #1086
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Taitaa DT 511 kehä olla järkevin vaihtoehto maantielle tällä hetkellä? Edes hivenen korkeampi profiili ja painokin kohtuullisen järkevä. Kiinankuitukehiä ei vaan pysty ostamaan. Arka olen.

    https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=155347

  7. #1087
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    ^Hyvät on speksit, ja ei ole hinnan kiroissa.

  8. #1088
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Tätä 511 kehää käytetään varmaankin spline 32 kiekoissa, eikä noita nyt ainakaan kamalasti ole moitittu.

  9. #1089
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Aika lailla saman tyyppinen kehä kuin 511 on Eastonin R90 SL. Korkeutta on hiukan vähemmän (27 mm), mutta leveyttä enemmän (24 mm, sisäleveys 19,5 mm). Hinta on aika paljon kovempi. Toisaalta tämä on kehä, joka HEDin Belgium-kehien kanssa arvioidaan tällä hetkellä laadukkaimmaksi avokehäksi markkinoilla. HEDin ja Eastonin kehien mitat poikkeavat, mutta ne ovat muuten käytännössä sama kehä: yritykset ilmeisesti teettävät kehänsä samassa tehtaassa.

    Erittäin hienoa on se, että R90SL-kehää saa taas ihan täältä kotimaasta ja hintakin on erittäin kilpailukykyinen ulkomaisiin kauppoihin verrattuna.
    https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/715...ekeh%C3%A4-24h
    Rule #1: Obey The Rules

  10. #1090
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Aika lailla saman tyyppinen kehä kuin 511 on Eastonin R90 SL. Korkeutta on hiukan vähemmän (27 mm), mutta leveyttä enemmän (24 mm, sisäleveys 19,5 mm). Hinta on aika paljon kovempi. Toisaalta tämä on kehä, joka HEDin Belgium-kehien kanssa arvioidaan tällä hetkellä laadukkaimmaksi avokehäksi markkinoilla. HEDin ja Eastonin kehien mitat poikkeavat, mutta ne ovat muuten käytännössä sama kehä: yritykset ilmeisesti teettävät kehänsä samassa tehtaassa.

    Erittäin hienoa on se, että R90SL-kehää saa taas ihan täältä kotimaasta ja hintakin on erittäin kilpailukykyinen ulkomaisiin kauppoihin verrattuna.
    https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/715...ekeh%C3%A4-24h

    Katsos juu. Eastonin kehä on paljon komeampikin. Täytyypä tutkia illalla kummatko hankin.

  11. #1091
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Katsos juu. Eastonin kehä on paljon komeampikin. Täytyypä tutkia illalla kummatko hankin.
    Verkosta löytyy jonkin verran ammattilaisten kommentteja Eastoneista, mm. tämä November Bicyclesin arvio:
    http://www.novemberbicycles.com/blog...im-option.html
    Rule #1: Obey The Rules

  12. #1092
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    511


    Läskiin kasatut hiilari kiekot.

    Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
    I've been around

  13. #1093
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Pinnojen pituudesta. Jos vasen etulaippa on 58mm ja oikea 44mm niin ajattelin että oikealle tulisi 7mm pitemmät kaavalla (58-44):2, mutta laskuri ei anna tällaista. Reiästä reikään luonnollisesti. Johtunee siitä, etteivät pinnat tule suorassa kulmassa. Samankokoisilla laipoilla etuvasemmalle muuten tulisi 1-2mm lyhyemmät.Tämä täytyy varmaan katsoa halvoilla testipinnoilla ensin, mutta olisi niilläkin hyvä päästä suht lähelle oikeaa

    Missähän vanhassa F-lehdessä oli juttua kiekonrakentamisesta?

  14. #1094
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BB Holland Katso viesti
    Missähän vanhassa F-lehdessä oli juttua kiekonrakentamisesta?
    Fillarilehden jutut-sivulla on linkit kahteen osaan:
    http://www.fillari-lehti.fi/Fillarilehti/Jutut.aspx
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

  15. #1095
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BB Holland Katso viesti
    Pinnojen pituudesta. Jos vasen etulaippa on 58mm ja oikea 44mm niin ajattelin että oikealle tulisi 7mm pitemmät kaavalla (58-44):2, mutta laskuri ei anna tällaista. Reiästä reikään luonnollisesti. Johtunee siitä, etteivät pinnat tule suorassa kulmassa. Samankokoisilla laipoilla etuvasemmalle muuten tulisi 1-2mm lyhyemmät.Tämä täytyy varmaan katsoa halvoilla testipinnoilla ensin, mutta olisi niilläkin hyvä päästä suht lähelle oikeaa
    ?
    Kulman lisäksi vaikuttaa myös laippojen etäisyys navan keskeltä.
    (etenkin levyjarrunavoissa / takanavassa ne on eri kohdissa)

    Onko joku syy, ettei voi laskurilla katsoa suoraan oikeita?

    Suosittelen (Mussonin oppien mukaan http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php ) mittamaan ne navat (laippojen halkaisija ja etäisyys keskeltä) sekä kehän (ERD).
    Sitten syötät tiedot laskuriin ja saat suoraan oikeat pinnat.

    Itse kerran luulin pääseväni samoilla pinnoilla, kun kehien ilmoitetuissa ERD oli millin ero, ladoin ja aloin kiristämään, kunnes tajusin, että pinnat ovat auttamatta liian lyhyet.
    Mittasin kehät itse, niin eroa olikin 4mm.
    Sitten mittasin varoiksi myös navat ja syötin näin saadut arvot laskuriin sekä tilasin pinnat niiden mukaan.
    Lopputuloksena oikean mittaiset pinnat ja kunnolliset kiekot
    Videoi: https://www.youtube.com/user/t3mppu1
    Muuta säätöä: http://t3mppu.kapsi.fi/

  16. #1096
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Minä aloin miettiä, että josko vaihtaisin yhdestä kiekosta nippelit muun askartelun ohella messinkisiin, koska olin siinä uskossa, että ne ovat liukkaampia ja vahvempia. Niin olikin aiemmin, mutta sitten huomasin tämän:

    http://www.sapim.be/choose-the-right-product
    http://www.sapim.be/nipples/aluminium

    Asiat ovat muuttuneet! Eli Sapim mainostaa, että heidän alumiininippelinsä ovat nykyisin vahvempia kuin messinkiset, eivätkä vaadi edes rasvaa kasaamisessa ja kestävät suolavettäkin paremmin. Ei siis ole tuon mukaan mitään syytä käyttää messinkisiä.

    Mitenhän DT:n tilanne? En ole huomannut heidän mainostavan moista. Ovatko DT:n nippelit huonompia ja tavallaan vanhentuneita? Eli pitäisikö minun tilatakin DT:n alumiininippelien tilalle Sapimin alumiininippelit, jos kerran ne ovat noin hyviä?

  17. #1097
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMoi Katso viesti
    Fillarilehden jutut-sivulla on linkit kahteen osaan:
    http://www.fillari-lehti.fi/Fillarilehti/Jutut.aspx
    Kyllä näillä ohjeilla kiekon kasaa. Ihan eri tavalla olen kyllä tottunut pinnat laittamaan kiinni, varmaan paljon hitaammin mutta joiltakin osin varmemmin, ja selostuksessa on muutakin mitä en ymmärrä, mutta periaate ihan selvä. Eipä tuo ensimmäinen itse kokonaan rakennettu oppikirjan mukaan mennyt. Olin aivan varma että toiselta puolelta pinnat jäävät liian pitkiksi, mutta yllättäen kiekko kiristyi äkkiä.

    Pinnojen pituudesta vielä sen verran, että Spank skriivaa ERD-lukeman jälkeen merkinnän ++ mikä tarkoittaa, että lukema on 3mm pienempi mikä sen jonkun toisen standardin mukaan kuuluisi olla. 11 Spankin vannetta on nyt tullut rakennettua/rakennutettua, ja havainnot on aika linjassa tuon kanssa.

    Olipahan erittäin ikävä homma pujotella pinnat levynapaan, jossa toinen laippa on selvästi matalampi kuin toinen. Se isompi laippa on nimittäin väkisin tiellä, ja matalalta puolelta puolat joutuu vääntämään makaroniksi mutta lopputulos näyttää ihan hyvältä.

  18. #1098
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BB Holland Katso viesti
    Kyllä näillä ohjeilla kiekon kasaa. Ihan eri tavalla olen kyllä tottunut pinnat laittamaan kiinni, varmaan paljon hitaammin mutta joiltakin osin varmemmin, ja selostuksessa on muutakin mitä en ymmärrä, mutta periaate ihan selvä. Eipä tuo ensimmäinen itse kokonaan rakennettu oppikirjan mukaan mennyt. Olin aivan varma että toiselta puolelta pinnat jäävät liian pitkiksi, mutta yllättäen kiekko kiristyi äkkiä.
    Ei tuossa fillarilehden selostuksessa ole muuta hankalaa, kuin tuo selitys toisen ja kolmannen kierroksen ensimmäisistä pinnoista.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  19. #1099
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Kukaan käyttänyt HUNT merkkisiä kehiä? Hunt 4season v2, syvyys 28mm leveys 24 ja 475g paino. Hintakin alle 80€ ja on tupeless ready. Etukiekon kehäksi tuota funtsin kera straight pull sapim cx-ray pinnojen. Cx ray lienee ihan ok pinna tuohon tarkoitukseen..


    Edit: Huntin kamat on Kinliniä ja Novateciä uudelleen brändättynä eli ei jatkoon..
    mteebee muokkasi tätä : 11.06.2017 at 11.12

  20. #1100
    Ostin maantiepyörän, jossa on loppuun jarrutetut vanhat ksyriumit alla. Onko tietoa mistä saisi uudet kehät ostettua? Äkkiseltään ei ksyriumin kehiä löydy ainakaan minun tuntemilta nettikaupoilta.

  21. #1101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NiilaPa Katso viesti
    Ostin maantiepyörän, jossa on loppuun jarrutetut vanhat ksyriumit alla. Onko tietoa mistä saisi uudet kehät ostettua? Äkkiseltään ei ksyriumin kehiä löydy ainakaan minun tuntemilta nettikaupoilta.
    https://www.bike-components.de/en/s/...%20ersatzfelge
    "To avoid hitting the bumper of the car in front, I struck the pedestrian."

  22. #1102
    Liittynyt
    06/2017
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    33
    Hei,

    Olen uusi tekijä näissä kiekon rakennus ja rihtaus hommissa ja kaipaisin näin pitkän työpäivän jälkee mielipidettä tietäjiltä,
    että onko oheisen gifin vanne ihan hyvä vai vieläkö pitää saada luotisuoremmaksi kun heittoa on noin 1.0mm??





    kiitos etukäteen!

  23. #1103
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    jos kyseessä on vannejarrupyörä, rihtaisin lisää. Jos kyseessä on levyjarrupyörä niin millin heitto sinne tänne ei tunnu missään.

    Tosin itse olen sen verran pedantti kiekon rakentamisessa, että koitan päästä 0.1mm seuduille.

  24. #1104
    Liittynyt
    06/2017
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    33
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    jos kyseessä on vannejarrupyörä, rihtaisin lisää. Jos kyseessä on levyjarrupyörä niin millin heitto sinne tänne ei tunnu missään.

    Tosin itse olen sen verran pedantti kiekon rakentamisessa, että koitan päästä 0.1mm seuduille.
    Levyjarrullinen 29er täpärin kiekko on kyseessä. Pitänee siis varmaan vielä uusilla silmillä kokeilla saada rihdattua vähän vielä timmimäksi.

  25. #1105
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    64
    Levyjarrujen kanssa tuollaisella heitolla ole suurta merkitystä, mutta pinnojen tasainen kireys on myös tärkeää. Ja tietysti se, että pinnojen jännityksen poisto on tehty riittävän ronskilla otteella, jotta vältytään pinnojen ennenaikaisilta katkeamisilta.

  26. #1106
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    pori
    Viestit
    3
    29er kiekkoja teettämässä mutta Boost QR 141x9mm takanapa aiheuttaa murheita.

  27. #1107
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Faucon Katso viesti
    Levyjarrujen kanssa tuollaisella heitolla ole suurta merkitystä, mutta pinnojen tasainen kireys on myös tärkeää. Ja tietysti se, että pinnojen jännityksen poisto on tehty riittävän ronskilla otteella, jotta vältytään pinnojen ennenaikaisilta katkeamisilta.
    Tuon voisi kärjistää jopa niin, että pinnojen tasainen kireys on ehdoton vaatimus ja kiekon suoruus tulee vasta sen jälkeen. Tasakireyteen koottu kiekko säilyttää muotonsa käytössä eikä niitä yleensä ole tarpeen oikoa.
    Rule #1: Obey The Rules

  28. #1108
    Liittynyt
    06/2017
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    33
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Tuon voisi kärjistää jopa niin, että pinnojen tasainen kireys on ehdoton vaatimus ja kiekon suoruus tulee vasta sen jälkeen. Tasakireyteen koottu kiekko säilyttää muotonsa käytössä eikä niitä yleensä ole tarpeen oikoa.
    Pinnojen kireydet olen tarkistanut, mutta silti tuollainen pieni noin 0,5mm heitto kiekkoon jäi... Pitäneeköhän lähtä uusia pinnoja ja vanteita hakkimaan? Jospa tuolla edes Tahko MTB:n ajaa.

  29. #1109
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    47
    En löytänyt nopealla vilkaisulla kaupalle ketjua, niin kysäisenpä tässä ketjussa että mikä tässä: https://www.velobia.fi/shimano-xt-fh...dt-alpine-iii- on määrännyt tuon hinnan noin ylös?

  30. #1110
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikko-Petteri Katso viesti
    Pinnojen kireydet olen tarkistanut, mutta silti tuollainen pieni noin 0,5mm heitto kiekkoon jäi... Pitäneeköhän lähtä uusia pinnoja ja vanteita hakkimaan? Jospa tuolla edes Tahko MTB:n ajaa.
    0.5mm on maasturissa ihan pätevä suoruus. Jos olet ensimmäistä kertaa rakentamassa kiekkoa, niin 0.5mm ja tasakireät pinnat on jo tosi hyvä tulos. Enempi kiekkoja rakentamalla tulee pikkuhiljaa vaisto siihen touhuun ja alkaa ymmärtää miten pieni heitto yhdessä osassa kiekkoa voi aiheuttaa heittoa ihan muualla ja miten pinnojen kireyksiä tasaamalla pääsee jatkuvasti suorempaan kiekkoon. Lopputuloksena on sitten tuollainen 0.1mm heitolla tasakireä rieska. Mutta ei ensimmäisellä kerralla kannata vielä ottaa ressiä turhaan, koska erityisesti levyjarrukiekoissa suoruudella ei ole niin suurta merkitystä ja harvoin ensimmäisellä kerralla kuitenkaan tulee täydellistä.
    Plus että jos on paska vanne niin sitä ei paraskaan kokoaja saa suoraksi (mavicit on mulla olleet niin saakelin vänkyröitä että ei helvata, mutta DT Swissit on aina kuin laaserilla vetäistyjä)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •