HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 207 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 107 157 197 205 206 207 208 209 217 257 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.181 - 6.210 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #6181
    Miksipä ei auttaisi, vaikka ongelma olisikaan nastassa. Kyllähän suurin osa kumin puhkeamisista olisi estettävissä ihan paksulla kumikerroksella (tai suojakerroksella nastan ja sisärenkaan välissä). Luultavasti aika suuri osa sepelistä hajonneista renkaista on joko tosi ohkasia ja/tai ilman kunnollista pistosuojaa.

    Tokihan esimerkiksi tietylle pätkälle voi tulla jotain tietynlaista sepeliä joka tuhoaa jokseenkin jokaisen kohdalle osuvan renkaan. Ehkä jos jollain on intoa, voi tehdä raportointiaplikaation missä raportoidaan kuljetut matkat sekä renkaan puhkeamiset. Näitä sitten korreloidaan muiden tienkäyttäjien tietoihin, ja laitetaan korvausvaatimus/syyte tiestä vastuussa olevalle taholle jos voidaan osoittaa että tietty pätkä rikkoi renkaat. Joku vilkkaasti liikennöity väylä voi kuitenkin tuhota kymmeniä ellei satoja renkaita päivässä, eli puhutaan helposti samasta määrästä ylimääräisiä tunteja, sekä useista sadoista tai tuhansista euroista (talvirengaspari maksaa 100€, oletetaan myös että suuri osa käyttää jonkun yrittäjän palveluita). Näitä kun sattuu useampi kerta talvessa, niin puhutaan jo kymmenistä tuhansista, jolloin on helpompi perustella vaatimusta paremmasta laatuvaatimuksesta sepelin osalta. Rahaanhan tuo huonolaatuisen sepelin sirottaminenhan perustuu.

  2. #6182
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    No toivon, että on apua. Aikanaan nuo pistosuojanauhat hankkiessani ei ensikokemus ollut lupaava, mutta silloin taisi niin sisä- kuin ulkokumikin olla jo varsin huonokuntoiset. Katsellaan, miten käy. Reilun parin viikon päästä on taas työjakso, jolloin OTO:na tuuraan yhtä lomalaista, ja pitää olla täsmällisesti & normaalia rytmiä aikaisemmin paikalla. Silloin aamuinen rengasrikko ei ole kovin suotavaa.

  3. #6183
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Ohimoani koputellen: Tänä talvena on mennyt vasta yksi sisuri (Mara+ & ISP) Espoon ja Hesan Kelveillä (Lokakuun alusta ~3tkm). Niinpä tarvetta korjaaviin toimenpiteisiin ei juuri ole. Keskenäni mietin, että jos alkaa kumi puhjeta, niin halkaisen vanhan sisurin ja pistän lisäsuojaksi päälli-gummin ja sisärenkaan väliin.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  4. #6184
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Sen pistosuojanauhan kulmat pitää suojaa tai muuten peittää tai ne menee jonnii ajan kuluessa sisäkumista läpi. Ja sit uituttaa ns isosti.

    Nimim.
    Koke Mustaon.
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

  5. #6185
    ^ Merkeissä voi tämän suhteen olla eroja. Tai sillä kumman puolen nauhaa laittaa sisuria ja kumman ulkorengasta vasten. Eikä niitä kannata lyhentää sillä tekeepä sen miten tahansa lyhennetyn pään kulmista tulee terävämpiä. Tai jos lyhentää niin laittaa sen lyhennetyn pään päällimmäiseksi.

    Mutta en mene väittämään etteikö noin voisi käydä kaikesta huolimatta.

    Ensimmäisellä asennuskerralla tein muuten niin että leikkasin poisheitettävästä sisurista pätkät jonne piilotin nauhan päät. Mitään "pomppukohtaa" en ajossa huomannut, mutta en ole sittemmin enää viitsinyt vaivautua. Talkkia toki käytän kuten aina ja voihan sekin tässä estää sisurin hiertymistä rikki.

  6. #6186
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Sen pistosuojanauhan kulmat pitää suojaa tai muuten peittää tai ne menee jonnii ajan kuluessa sisäkumista läpi. Ja sit uituttaa ns isosti.

    Nimim.
    Koke Mustaon.
    Muistaakseni epäilin näin käyneen silloin, kun nauhat ensi kertaa otin käyttöön, en kuitenkaan osannut keksiä mitään pätevää suojaa nyt. Lisäksi olen varmaan mennyt lyhentämään sen nauhan. Enkä myöskään tiedä, mikä puoli mitäkin kumia vasten tulisi olla. Joten kaikki virheet tuli varmasti tehtyä eilisessä asennuksessa .

  7. #6187
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Miksipä ei auttaisi, vaikka ongelma olisikaan nastassa. Kyllähän suurin osa kumin puhkeamisista olisi estettävissä ihan paksulla kumikerroksella (tai suojakerroksella nastan ja sisärenkaan välissä). Luultavasti aika suuri osa sepelistä hajonneista renkaista on joko tosi ohkasia ja/tai ilman kunnollista pistosuojaa.
    Luulo ei tässä auta. Tietynlaista sepeliä kun on, ei auta kumikerroksetkaan. Kysymys on tietysti myös kuljetuista kilometreistä. Joku 1000 km per kk on eri asia kuin 100 km/kk. Mitä enemmän kiven syöneellä kumilla ajetaan, sitä nopeammin se kaivautuu läpi kumin ja muovin. Teräsnauha auttaisi mitta siinä on omat ongelmansa.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  8. #6188
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietäjä Katso viesti
    Torstaina ajoin cyclolla sohjoisia kelvejä 70km ja 4h. Keli oli +2C. Kaikki hyötyajoa loppuun tööttäsin mäkitreenit. Pakko myöntää että talvipyöräily erottaa jyvät akanoista... Talvella ei huvita ajella huonoissa keleissä valtavia matkoja, mitä kesällä tulee. Niin tulee töötättyä mäkitreenejä. Saa reisiin kivasti paksuutta. Mitään nastarenkaita ei koko talvena ole cyclossa ollut ja ei kertaakaan ole kaaduttu. Vaikka toki lähellä on ollut. Jos hallitsee pyörän mestarillisesti niin ei semmoisia tarvitse.
    Ei siinä ole mistään hallinnasta kyse kun kitkakerroin on siinä nollan pinnassa. Pyörä vaan lähtee alta.

  9. #6189
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Minähän en talvella pyöräile, talvella hiihdetään.

    Mutta kun ei ole kunnolla lunta, niin eipä hiihdetä prkle. Pitääkö tässä tässä muka oikeasti vanhoilla päivillä alkaa talvellakin ajamaan pyörällä.
    Joskus tuota tuli tehtyä, mutta ei nyt enää noin viiteen vuoteen, mutta ei kai tässä muukaan auta.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  10. #6190
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Minähän en talvella pyöräile, talvella hiihdetään....
    Pitääkö tässä tässä muka oikeasti vanhoilla päivillä alkaa talvellakin ajamaan pyörällä.
    .
    Noin päättelin osaltani muutama vuosi sitten.
    Ei vaan viitsi stressata, kun ei mukavia hiihtokilometrejä saa kertymään.
    Nyt spinningiä ja sykloilua. Aina on sopiva keli jompaan kumpaan.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen



  11. #6191
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    590

    Peukalo ylös

    Schwalbe winter 30mm litkutettuna cyclosssa edessä.Menee peilijäällä,riittää pitoa,ja uskaltaa ajaa,voi suositella.

  12. #6192
    ^ Suostun kyllä uskomaan että renkaan kuin renkaan ajo-ominaisuudet voivat parantua tubelessina, mutta en milllään pysty kuvittelemaan miten sisärenkaattomuuden mahdollistamalla hyvin alhaisella paineellakaan 30-millisestä Winteristä saataisiin rengas jonka pito ei yhtäkkiä katoa tien (tai pyörän) vähänkin kallistuessa tai jolla päästäisiin pois edes matalasta jääurasta.

    Mutta ajajien kyvyt, vaatimukset ja kokemukset voivat aivan varmasti olla erilaiset!

  13. #6193
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Kuovipolun kanssa samoilla linjoilla. Valitettavasti. Kyllä se vain nyt on niin, että ainakin 40-millisen ja litkutetun Mara Winterin 240 nastaa lopettavat aika pian pitonsa ainakin minun taidoillani. Pääkaupunkiseudulla on ollut tähän mennessä todella haastava talvi pyöräilijän kannalta. Etenkin metsäiset hiekkatiet ovat olleet käytännössä jääratoja. Toisinaan päällä on ollut sellainen mukava puolen millin lumikerros hämäämässä iloista pyöräilijää. Kyseinen rengas on mielestäni mainettaan parempi, mutta pito rajoittuu kyllä enempi lumelle tai vähäiseen jääkerrokseen. Kun on ollut näitä haastavia kelejä, olen ottanut suosiosta sangen usein jäykkäperäisen ISPeineen kehiin. Nekin meinasivat kerran pettää kurvissa. Muistikuvieni mukaan ovat siis yllättäneet vain kerran! Käytän huutomerkkiä tietoisesti!

    Olen tubeloinut kummatkin Schwalbet (näistä löytyy omista ketjuistaan tarinaa), ja Maran jäykän rungon vuoksi en juuri huomannut eroa ajettavuudessa tai jääpidossa. Paineita olen luonnollisesti pitänyt alhaisina. ISPit muuttuivat aivan toisiksi renkaiksi. Silti suosittelen omien kokemusteni perusteella kummankin kohdalla sisärenkaattomuutta.

  14. #6194
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Edelliset rinkulat oli Mara Wintterit noilla 240 nastalla. Niillä pärjäsi kohtuullisesti. Polanteet / jääurat ja urat täyttävä loska oli noille myrkkyä tai tekivät ajosta hetkittäin jännää. Paras hankinta oli ISPit Se toimii kaikilla alustoilla. Rullaa kohtuulisen hyvin, pärjää aivan hiton hyvin jääpolanteissa ja toistaiseksi en ole vielä törmännyt loskaan, joka olisi aiheuttanut suolen tyhjentymistä tai muuta hätääntymistä. Tänään kun oli täällä pääkaupunkiseudulla sadellut kevyt kerros lunta jään päälle, niin työmatkalla ei ollut mitään ongelmia. Työpaikan pihalla kun laskin käpälän maahan, meni heti töppönen alta ja ukko & pyörä nurin. Ei ollut edes tullut matkalla mieleen kuinka liukasta on...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  15. #6195
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    19
    Eilen ajoin myöskin Schwalbe wintereillä, niinkuin tänä talvena muutkin ja edellisenkin talven ajot. Voin yhtyä, että keli oli haastavin ikinä noille renkaille. Helsingissä meni hyvin, kun oli harjattut reitit, Espoossa osa ihan ok, pahoja ylläreitä silti, mutta Suomenoja-Kehä3 oli heikoin esitys koskaan. Ei noilla kumeilla ois ollut mitään asiaa märälle jäätikölle. Iltapäivällä oli jo onneksi vähän sulanut, että pääs varmemmin pystyssä perille.

  16. #6196
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JyJ Katso viesti
    Ei siinä ole mistään hallinnasta kyse kun kitkakerroin on siinä nollan pinnassa. Pyörä vaan lähtee alta.
    Vaikka pystyssä pysyisikin, niin ylämäissä jää kiinni ja kaltevissa paikoissa valuu ojaan.

    Tänä talvena on Dillinger5 vienyt kaikista muista selkeän voiton. On se vaan mahtavaa, kun leveä rengas ei putoa kapearenkaisten fillareiden tekemiin uriin. Metsäteillä on hetkittäin kaivannut järeämmän nastarenkaan (esim ISP) pitoa, mutta vain kerran on käynyt tilanne päällä, kun oli vesijää ja siinä henkilöauton tekemä ura, mutta kyllä siitäkin selvisi pystyssä. Kunnon nastakengät on kyllä hyvä olla näillä keleillä sitä varten, että jos joutuu jalkautumaan. Ylämäissä noissa pito on aika rajoilla, mutta jos on hiukankaan rosoisuutta, josta kumi saa haettua nastojen avuksi pitoa, niin pärjäilee hyvin.

  17. #6197
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Dillinger5 on kanssa läskissä alla ja niillä kyllä on kelvannut ajaa ilman huolen häivää. Nyt on pari päviää ollut aivan uskomattoman paskassa kunnossa nuo kävelytiet. 90% jäätynyttä uraa/mustaa jäätä/jalankulkijaa kumossa mutta Dillingereillä on saanut mieli keveänä ajaa yli. Etenkin jos ottaa vähän paineita pois. Pito pysynyt ylämäkeenkin oikein hyvin niin kauan kuin on perse pysynyt penkissä tai muuten vaan paino riittävän takana.

  18. #6198
    Oulussa tälle talvelle ensimmäinen kerta kun olisi kaivannut alle jotain levempää kuin w106 47-622 (edessä) ja Swchalbe winter 47-622 (takana).

  19. #6199
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    320
    Muutaman viikon ajellu töihin 29 ice spikerit alla. Tänään cyclolla jossa marawintterit alla.
    Tuntu että lähtee lentoon ja 15 min nopeammin 14 km matka. Syksyllä kun noi marat laitto tuntu ettei rullaa mihinkään.

  20. #6200
    Tökätäänpä tähän ketjuun tälläinen talvipyöräilykokemus.

    Mun parinkympin työmatkalla on nelisen kilometriä autotien vartta. Tänään oli sitten taas 5cm jääurat tiessä ja piennar puolestaan "melkein ajettava". Ulkokaarteessa oli pakko tipahtaa uraan, kun autot oli
    ajanu pientareen läpi. Sitte kun yritti urasta pois, niin eikun turvalleen ja sukellus tieaidan yli ojaan... Onneksi meni ojaan, sillä takana tuleva auto olisi tod.näk ajanut yli jos oisin kaatunut toiseen suuntaan.

    Tämä on nyt jo toinen kerta vastaavaa tälle talvelle ja alkaa pikkuhiljaa mietityttämään, että miten tän työmatkailun sais tuntumaan vähemmän hengellä leikkimiseltä.

    Ja sit vielä funtsituttaa, että riittääkö hermot ees lähteä kotimatkalle...

  21. #6201
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussi 163 Katso viesti
    Oulussa tälle talvelle ensimmäinen kerta kun olisi kaivannut alle jotain levempää kuin w106 47-622 (edessä) ja Swchalbe winter 47-622 (takana).
    Juu, kyllä kapasi läskiinkin leveämpää. Avasin eilen iltakymmenen aikaan polkuja palttiarallaa 12km 3.8 leveillä renkailla ja oli kyllä raskasta. Paineetkin laskin niin alas kuin mahdolista, kopelotuntumalla 0.2 bar tienoolle. Pehmeää höttölunta appropoo 15 cm ainakin. Tuskassa vetelin menemään ja mietin olisko tässä 4.5 tuumaisista renkaista enemmän hyötyä vai haittaa... Hyvin riitti pito kuitenkin Maxxisin minioneissa, pariin nousukinkamaan jäin sutimaan. Reidet jäi sinne jonnekin välille linnanmaa - kello, pankaa ilmoitus jos löytyy.

  22. #6202
    ^^
    aleator: Et sanonut mitkä kumit oli alla, niin laitetaan nyt että 2.25" leveä ISP kohtuu alhaisilla paineilla voisi auttaa? Tai sitten pitää siirtyä läskiin. Periaatteessa kapeallakin renkaalla on aika sama pito sileällä jäällä, mutta käytännössä pidon kontaktipinnan sisällä voi tehdä leveämmän kumin vähintäänkin rauhallisemmaksi (eikä lähde muutenkaan ihan niin vauhilla alta).

  23. #6203
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    ^^
    aleator: Et sanonut mitkä kumit oli alla, niin laitetaan nyt että 2.25" leveä ISP kohtuu alhaisilla paineilla voisi auttaa? Tai sitten pitää siirtyä läskiin. Periaatteessa kapeallakin renkaalla on aika sama pito sileällä jäällä, mutta käytännössä pidon kontaktipinnan sisällä voi tehdä leveämmän kumin vähintäänkin rauhallisemmaksi (eikä lähde muutenkaan ihan niin vauhilla alta).
    29" ISPeillä (57-622) on kyllä kohtuullisen tunnoton noille isommille urille. Hämmentävän hyvä rengas!
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  24. #6204
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeppo Katso viesti
    Juu, kyllä kapasi läskiinkin leveämpää. Avasin eilen iltakymmenen aikaan polkuja palttiarallaa 12km 3.8 leveillä renkailla ja oli kyllä raskasta. Paineetkin laskin niin alas kuin mahdolista, kopelotuntumalla 0.2 bar tienoolle. Pehmeää höttölunta appropoo 15 cm ainakin. Tuskassa vetelin menemään ja mietin olisko tässä 4.5 tuumaisista renkaista enemmän hyötyä vai haittaa... Hyvin riitti pito kuitenkin Maxxisin minioneissa, pariin nousukinkamaan jäin sutimaan. Reidet jäi sinne jonnekin välille linnanmaa - kello, pankaa ilmoitus jos löytyy.
    Kylläpä tuota parilla aukaisemattomalla polulla riitti tänään hommia 4,8":llakin ja Loun pito ei ihan kaikissa kinkamissa riittänyt.

    Mitä pulloihin tulee niin pari Chutea tuli ostettua. 18 eurolla kappale oikein hyvä investointi ja nyt ei talviajoihin tarvitse pulloja enää miettiä.

  25. #6205
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    ^^
    aleator: Et sanonut mitkä kumit oli alla, niin laitetaan nyt että 2.25" leveä ISP kohtuu alhaisilla paineilla voisi auttaa? Tai sitten pitää siirtyä läskiin. Periaatteessa kapeallakin renkaalla on aika sama pito sileällä jäällä, mutta käytännössä pidon kontaktipinnan sisällä voi tehdä leveämmän kumin vähintäänkin rauhallisemmaksi (eikä lähde muutenkaan ihan niin vauhilla alta).
    Joo, 29" ISP:t mulla tuossa olikin alla. Painetta saattoi olla vähän turhan reilusti.

    Kuitenkin, ihan omaa tyhmyyttä oli yrittää nousta jäärännistä ulos edes nastojen kanssa. Edellisvuonna kun en yrittänyt, niin meni mopoauto samaa uraa myöten ohi suunnilleen samassa kohtaa. Sekin oli hieman sulle sykettä nostattava kokemus.

    Läskiä olen sen verran kokeillut, että usein se ikäänkuin lähtee hitaammin alta, mutta vähän epäilyttää silläkin tuollaiset paikat...

  26. #6206
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti aleator Katso viesti
    Joo, 29" ISP:t mulla tuossa olikin alla. Painetta saattoi olla vähän turhan reilusti.

    Kuitenkin, ihan omaa tyhmyyttä oli yrittää nousta jäärännistä ulos edes nastojen kanssa.
    Ei se ISP ole kaksinen ajettava jääränneissä. Jos painetta on liikaa, lähtee rengas ensin hyvien nastojen ansiosta kiipeämään reunaa ylös, sitten pehmeät nappulat muljauttavat pidon pois jolloin harvan reaktiot riittää korjaamaan ja oikein tapahtunut.

    Jos taas laskee paineita niin rengas muuttuu tosi muljuksi ajettavaksi ja rännissä ajo on yhtä siksakkia.

    Nämä siis muistellen viime alkutalven paria viikkoa kun vereksillä yritin työmatkaa ja polkuja ajaa. Tälle talvelle ei ISP:t ole edes vanteille eksyneet...

    Paremmin pelaa WTB Ranger kumiseos ja paineilla saa säädettyä pitoa jäisemmillä keleillä.

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  27. #6207
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    ISP tubeleksena niin siitä on vaikea pistää paremmaksi. Siis jos puhumme todella jäisistä olosuhteista.

  28. #6208
    Melkein mikä tahansa saman luokan rengas hakkaa muutaman vuoden ja tuhannen kilometrin käytetyn renkaan. Perstuntumalla tuoreehko mara winter pitää nykyisin yhtä hyvin kuin pari vuotta ajeltu gazza extreme, jossa keskimmäinen nastarivi on kulunut kumin tasalle. Ongelma vain tuossa kapeassa mara winterissä on 35mm leveänä ja kovemmilla paineilla on todennäköisempää ettei alta löydy mitään pitävää kohtaa, tai muhkurat pompottaa sitä rengasta ilmaan.

    Tuossa aiemmin oli keskustelua näistä schwalben wintereistä, ja itsellä siis kokemusta mara winterin lisäksi tuosta renkaasta sekä w106:sta (tosin 26" marketti-maasturissa). Winter on oikeastaan sama rengas mara winterin kanssa, mutta mara winterillä jääuralla oleva pyörätie menee varmoin ottein, kun winterin (ja w106) kanssa muljuillaan sinne tänne. Mara winterin lisänastat tarraa nimenomaan urassa ajaessa siihen uran reunaan ja siten kapuaa tuollaisesta tyypillisen pyörätien rengasurista kohtuu ongelmitta kun taas näillä kevytnastarenkailla upotaan pienempäänkin uraan ajamaan. Scwalben winterit ei maksa juuri mitään jossain bike-discountissa ja ja kyllä niillä ajaa yleisesti 90% talvipäivistä, joten etenkin jos on mahdollista jättää pyörä kotiin muutamana päivänä niin ihan varteenotettava vaihtoehto se on. Halpuuden vuoksi myös ihan ok-kompromissi jos haluaa syöttää jotain halvempaa rengasta sepeliteille kuin esim tuplasti kalliimpaa mara winteriä.

  29. #6209
    Kyllähän sitä ajelee vaikka veitsi kyljessä, mutta on paljon mukavampi ajella "perunapellossa" ilman että pyörä jatkuvasti muljuu jonnekkin, tai että perä tulee etupuolelle jossain mäessä. Toki kovalla lumella kesäkumeilla ole ongelmaa, mutta rannikolla aika usein on jonkinlaista jääkeliä, ja työmatkan suhteen on vaikeampi valita niitä "hyviä" ajopäiviä.

    Ei siinä, kyllähän se turhauttaa rouhia talvirenkaat piloille sepelikelissä joka tuntuu olevan usein 2-3kk "talvesta". Sepelit taas on maassa ennen joulukuuta ja poistuu vasta joskus maalis-huhtikuussa.

  30. #6210
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Aikaisemmin täällä pohdittiin mitä juomaksi termariin mehun sijaan ja nyt on tullut parillä lenkillä kokeiltua Ricolan yrttijuomajauhe & Yliopiston apteekin Magnesium nesteytysjuoma -komboa. Nopea ja helppo. Ricola sisältää minttua, joten jos siitä ei tykkää niin en suosittele, mutta itse tykkään kun vähän raikkaampi maku.
    *

    La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie



Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •