HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 165

Aihe: Schwalbe Marathon Winter nastarenkaat?

  1. #91
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Itse ajelen nyt toista talvea 35 mm Mara Wintereillä. Olen ollut muuten suhteellisen tyytyväinen, mutta kuten jam75 vuosi sitten tuossa ylempänä mainitsikin, niin ohutkin sössölumikerros tekee ajamisesta lähes mahdotonta kiemurtelua. Lokarien puolesta fillariin menisi max 45 mm rengas. Jos luopuisin noista MaraWintereistä niin mitä laittaisin tilalle? Ajelut enimmäkseen kelveillä kehä3:n tietämillä.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  2. #92
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    217
    Ostin tänään itselleni Marathon Winterit (50-622). Edelliset kaksi talvea meni ISP:lla.
    Laittaessani renkaita alle pumppasin painetta, jotta rengas nousisi vanteelle. Mutta sepä nousikin vanteelta - PUM.
    Melko jäykän ja raskaan oloinen tämä tuntuu olevan ISP:n jälkeen...
    (lopulta rengas näytti kuitenkin asettuvan vanteelle ihan hyvin)

  3. #93
    [QUOTE=kartsahoo;2613819]Ostin tänään itselleni Marathon Winterit (50

    Miten kulkee 50/622 lumessa?
    Kiemurteleeko?

  4. #94
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    217
    Vasta yksi testilenkki ajettu. 50/622 pelasi hyvin kun alustana oli jäinen, urainen ja lumeton klv.
    Tuollaisiahan ne on valtaosan talvesta täällä pirkanmaalla.
    Hämärä muistikuva on kapeammista että ne kyllä luistelee ja kiemurtelee lumella.
    Kerron tästä renkaasta kokemuksia lumelta kunhan sitä saadaan.

  5. #95
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    241
    Laitetaas kysymys tähän ketjuun, kun kyseessä kuitenkin on Schwalben Marathon Winter (42-622). Uskaltaako ilman turvallisuusriskejä tuon laittaa yhdelle parinsadan kilometrin lenkille 15 mm vanteelle eturenkaaksi? Sheldonbrownin taulukko suosittelee ko. vanteelle max. 32 mm rengasta. Tuo vanne koska napadynamo...
    www.club15k.com/SR

  6. #96
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _ava_ Katso viesti
    Laitetaas kysymys tähän ketjuun, kun kyseessä kuitenkin on Schwalben Marathon Winter (42-622). Uskaltaako ilman turvallisuusriskejä tuon laittaa yhdelle parinsadan kilometrin lenkille 15 mm vanteelle eturenkaaksi? Sheldonbrownin taulukko suosittelee ko. vanteelle max. 32 mm rengasta. Tuo vanne koska napadynamo...
    Toki, sen verran vankkakylkinen ettei talvivauhdeissa mutkissa muljua. 17mm sisäkapeella vanteella Nokian Boazobeana 2,3" oli aikoinaan sivusuunnassa eläväinen.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  7. #97
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kartsahoo Katso viesti
    Vasta yksi testilenkki ajettu. 50/622 pelasi hyvin kun alustana oli jäinen, urainen ja lumeton klv.
    Tuollaisiahan ne on valtaosan talvesta täällä pirkanmaalla.
    Hämärä muistikuva on kapeammista että ne kyllä luistelee ja kiemurtelee lumella.
    Kerron tästä renkaasta kokemuksia lumelta kunhan sitä saadaan.
    Kapeampi kyllä muljuilee.
    Suomi W240 54-622 kulki hienosti uraisellaja lumisella alustalla, mutta koin hieman raskaaksi kuin pääasiassa pyörätie on kummikin
    aurattu ja hyvässä kunnossa.
    tuo winter 50/622 voisi olla kompromissi rengas.

  8. #98
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -jamo- Katso viesti
    Itse ajelen nyt toista talvea 35 mm Mara Wintereillä. Olen ollut muuten suhteellisen tyytyväinen, mutta kuten jam75 vuosi sitten tuossa ylempänä mainitsikin, niin ohutkin sössölumikerros tekee ajamisesta lähes mahdotonta kiemurtelua. Lokarien puolesta fillariin menisi max 45 mm rengas. Jos luopuisin noista MaraWintereistä niin mitä laittaisin tilalle? Ajelut enimmäkseen kelveillä kehä3:n tietämillä.
    Itse itselleni vastaten...


    Vaihdoin Mara Winterien tilalle Suomi Tyresin W240 renkaat 40 mm levyisenä. Loppui kiemurtelu ja onhan noissa pitoa kaiken kaikkiaan ihan erilailla kuin Mara Wintereissä. Maroilla ajaessa sai olla tarkkana mihin renkaansa ohjaa kun taas Suomi Tyreseillä ei tarvitse eturenkaan eteen tuijottaa vaan voi huoletta katsella maisemia ja antaa renkaan hoitaa tehtävänsä.


    Miinuspuolena noissa on sitten käsittämätön raskaus. Tuntuu kuin ajaisi jarrut päällä. Nopeudesta tippui liki 20% pois ja leppoisat pk-lenkit muuttuivat maksimisykkeiden tuntumassa rääkkääntymiseen vaikka miten hiljaa yrittäisi polkea. No, keväällä fillari sitten lentää enkä muutenkaan kelloa vastaan ajele.


    35 mm Mara Winterien leveys 23 mm vanteella oli tasan 35 mm. 40 mm Suomi Tyres samalla vanteella on vain 37 mm leveä.


    Fiksuin talvirengas-strategia taitaa minulla jatkossa olla se, että liukkaiden tultua ajan kevyesti rullaavilla ja jäällä hyvin pitävillä Mara Wintereillä pysyvään lumeen asti ja vaihdan sitten lopputalven lumipöperöisemmille keleille Suomi Tyresit ja kidutan itseäni niillä.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  9. #99
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    590
    30mm scwalben mara winter litkutettuna.Pitää ja rullaa niin hyvin kuin jäykkä,ja painava kumi voi sen tehdä.

  10. #100
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Neljäs talvi Marathon Wintereillä, ja nastat tulee läpi ja puhkoo sisurit...
    Uutta alle Suomi tyres w240

  11. #101
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    ^ Noinhan niille tuppaa käymään eikä w240 tehnyt sen suhteen autuaaksi. Kolmantena talvena noin 3000-4000km jälkeen alkoi w240:stä tulee läpi.

  12. #102
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Neljäs talvi Marathon Wintereillä, ja nastat tulee läpi ja puhkoo sisurit...
    Uutta alle Suomi tyres w240
    Mulla toinen talvi 42 millisillä ja takarengas puhkoo sisureita jokaisella lenkkikerralla. Väänsin väkisin noista nyt tubelessit, pari baria putoaa parin tunnin lenkillä ilmat, mutta maksimit kun kotona lyö renkaaseen niin riittää mulle. Kotiin tullessa suhisee usean nastan kohdalta ilmaa ja litkua pulputen, joten taitaa ensi talvena mennä vaihtoon ainakin takakumi. Kilsoja ei ole kauheasti tullut, ehkä 1500 km.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  13. #103
    Mulla tuli läpi eka nasta kotva sitten, tosin asiaa saattoi auttaa nastan koloon mönkinyt hiekka ja pikkukivet. Taisi olla kolmas ajotalvi. Tekohengitin rengasta liimaamalla ulkokumin sisäpintaan paksua tyvek-matskua koska kulutuspinta on hyvässä kunnossa, mutta saapa nähdä monenko nastan kohdalla pitää tehdä sama operaatio uudestaan.

  14. #104
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    Joku pistisuojanauha sisäpuolella voi myös tekohengittää rengasta jonkun aikaa. Itse laitoin ihan mustaa teippiä pätkän ja siirsin renkaan omalta takakiekolta paremman puoliskon eturenkaaksi jolla käyttö kauppa-ajotyyppisempää.

  15. #105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cigant Katso viesti
    30mm scwalben mara winter litkutettuna.Pitää ja rullaa niin hyvin kuin jäykkä,ja painava kumi voi sen tehdä.
    Tämä hypähti esiin, mutta jokin ei osu kohdalleen. Kapein Marathon Winter on tunnetusti 35-millinen. Schalben 30-millinen nastarengas on lähes yhtä tunnetusti pelkkä Winter tai Active Winter, ihan miten vain, mutta sillähän on omat rajoituksensa pidon suhteen - ja ne eivät puolestaan rajoitu renkaan jäykkyyteen.

  16. #106
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Hieman ihmeissäni lueskelen että schwalben 28-tuumaisia nastarenkaita, joissa kaikissa on tietääkseni jäykkä runko, on litkutettu onnistuneesti. Onnistuisikohan minullakin, jolla on Winter Marat koossa 40c, Tubeless-kiekot ja kokemusta tubelesoinnista sangen kohtuullisesti?

  17. #107
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    ^35- millinen nousi parin päivän sisuriajelun jälkeen helposti tornipumpulla. Vanteina Pacenti Cl 25.

    Nykyiset 40 mm leveät eivät sitten nousseetkaan joten jätin odottamaan paineilman saatavuuden paranemista asumisyksikössämme. Vanteetkin ovat tosin vaihtuneet Sun ringlen Black Flageiksi.
    Luottavaisin mielin silti.
    Memento mori

  18. #108
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Jassoo, minulla kompressori joten nousemisesta ei pitäisi olla kiinni. Epäilin enemmän pitävyyttä, mutta jos toimii niin uskotaan. Kokeiltavahan tätä on.

  19. #109
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Huutelee sitten rienauksia tänne jahka on asiaa testannut.
    Memento mori

  20. #110
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    411
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Mulla toinen talvi 42 millisillä ja takarengas puhkoo sisureita jokaisella lenkkikerralla.
    Minulla teki nyt saman 1000 km ajettu (35 mm) takarengas.
    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,0 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

  21. #111
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoR Katso viesti
    Minulla teki nyt saman 1000 km ajettu (35 mm) takarengas.
    Ilmeisesti siis kyse ominaisuudesta, ei viasta. Koitan kitkutella kitupiikkinä nyt tämän talven tosiaan noilla ja purkka-tubelessilla, katsotaan uusia nastarengashankintoja syksymmällä.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  22. #112
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lisäsyitä sisärenkaattomuuteen tulee lisää koko ajan...

  23. #113
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Kesällä menee renkaanvaihto vielä, mutta talvella kun on sormet jo valmiiksi jäässä, kylmää ja pimeää niin how about no. Toisaalla pitivät idioottina kun meinasin Marathon Winteriä pitää tubelessina, eihän se teoriassa toimikaan, mutta käytännössä sen verran, että lenkit saa ajettua. Taidankin ottaa seuraavien nastarenkaiden kriteereiksi tubeless-yhteensopivuuden ja pistää ylös jos tulee joskus halvalla vastaan.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  24. #114
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Hieman ihmeissäni lueskelen että schwalben 28-tuumaisia nastarenkaita, joissa kaikissa on tietääkseni jäykkä runko, on litkutettu onnistuneesti. Onnistuisikohan minullakin, jolla on Winter Marat koossa 40c, Tubeless-kiekot ja kokemusta tubelesoinnista sangen kohtuullisesti?
    Luultavasti, viime talven omat Marawinterit (35mm) oli Mavicin CXPvanteilla jotka eivät ole mitkään tubelessreadyt ollenkaan. Ei ongelmia, nyt on R23 Splinen takakiekossa Mara litkutettuna, paineet pitää ja hyvin toimii. Jos vaan innostusta riittää niin suosittelen, eron sisärenkaalliseen huomaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  25. #115
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Hain asennuslitkua myös itselleni. Renkaille sitä on aina hyllyssä. Minulla puolestaan R24t Splinet. Kiitos kaikille kannustuksesta.

  26. #116
    Litkuttelin omat Marawinterit (35mm) lokakuun lopussa. Nastanreijistä vuotivat aika reilusti, mutta muutaman päivän pyörittelyllä alkoivat pitämään.
    Näillä ajelin huoletta tammikuun alun pakkasiin asti jolloin laitoin reilummat paineet renkaisiin -> Molemmat renkaat tyhjenivät parin päivän sisällä enkä saanut niitä enää kompurallakaan nousemaan vanteelle.
    Venähtikö reunavaijerit vai mitä tapahtui ? Ajellaan nyt sisäkumien kanssa lopputalvi.

  27. #117
    Neitseelliset marawinterit ovat minustakin tosi haasteelliset vääntää vanteelle, mutta käytön jälkeen ne lopsahtavat melkein käsivoimin pois ja paikoilleen. En osaa sanoa onko se reunavaijerista vai jostain muusta materiaalin venymästä kiinni.

  28. #118
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Nonnii. Litkutin eilen 40-milliset marat. Lähtivät kivasti pois vanteilta, joissa olikin jo teipit valmiina. Päätin laittaa kuitenkin uuden teipin eteen, ja puhdistettuani renkaat asensin Stans no tubesin venttiilit DTSwissin splineihin. Renkaat vanteille ja kylkiin saippuanestettä. Nousivat kompuralla ongelmitta. Runsasta vuotoa ilmeni aluksi lähinnä venttiilin juuresta. DTllähän on venttiilissä oma profiilinsa, jonka pitäisi sopiman vanteen profiiliin. Tästä kohtaa se vuoti viimeksi kesäkumejakin asennettaessa. Niinpä vedin sangen tiukkaan venttiilin tiukennusmutterin. Runsasta heiluttelua ja ämpärimetodia hyväksi käyttäen sain renkaat vihdoin pitämään 5 barin paineet. Yön aikana oli laskenut edessä 0,5 baria ja takaa runsaat 1 baria. Ei muuta kuin aamusta työmatkalle ja katso, niistä tuli hyvät. Toivoakseni ilmoista on edes puolet jäljellä töistä lähtiessäni. Olen oppinut, että ensimmäisen yön aikana ei pidä mennä tekemään tulevaisuudesta kovin suuria johtopäätöksiä. Tämä pätee myös renkaiden kohdalla eli ei muuta kuin kovaa ajoa ja lisätestiä.

    Muuten. Kävin porukkalenkillä viikonloppuna ennen tubelosointia. Pääkaupunkiseudun hiekka-alustoilla oli vaihteeksi pääkallokeli. Periaatteessa ajoimme suuren osan matkasta jäärataa, jonka päällä oli seitinohut kalvo lunta. Täytyy myöntää että Marojen pitävyys (olin laskenut paineita) on kyllä aika olematon verrattuna ISPeihin, minkä kummallakin ajaneet tietänevät. Peilikirkkaalla jäällä pitää ajaa Maroilla aika varovasti siinä missä ISPeillä voi pistää menemään suht huoletta.

  29. #119
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    54
    Millä paineilla ajoit? Itse en rymistelisi talvilenkkiä 40millisillä yli 3bar paineilla, pito häviää ja ajomukavuus on olematon.

  30. #120
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Viikonloppuna ajelin about 2,5 baria, mutta kuten sanottuna oli todella liukasta. Aamulla kovemmilla paineilla töihin (kuten aina), etenkin kun tarjolla oli puhdasta asfalttia ja haluja kokeilla ilmojen pitävyyttä.

    Ajomukavuudesta en puhuisi kyseisten renkaiden kohdalla, mikä osaltaan syö tubeless-faktoria. Sisärenkaattomuuden mukana renkaiden mukavuus nousee. Jäykkäkylkiset ovat oma lukunsa.

    Kun laitoin Marat alle joskus pari kuukautta sitten, olin jättänyt edestä sulkematta prestan. Malmin Prisman kohdalla huomasin eturenkaan olevan tyhjän. Ei muuten mutta rotvalli jysähti tajuntaan. Niin ovat jäykät, että ajelee vaikka ilmatta ja minullakin painoa kamat niskassa ja pyörän kanssa reilusti yli 100 kg.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •