Kukas olet sinä läskipyöräilijä, joka ajelet aamuisin Vantaalta Helsinkiin hurjaa vauhtia? Viime viikolla olimme yht'aikaa liikennevaloissa siinä Helsingin rajalla, kerroin ajelleeni (läskilläni) sinun jälkiäsi sitä auraamatonta pyörätietä.![]()
Kukas olet sinä läskipyöräilijä, joka ajelet aamuisin Vantaalta Helsinkiin hurjaa vauhtia? Viime viikolla olimme yht'aikaa liikennevaloissa siinä Helsingin rajalla, kerroin ajelleeni (läskilläni) sinun jälkiäsi sitä auraamatonta pyörätietä.![]()
Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,1 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)
Kuka (kusipää) tunnustaa?
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/ar...ytosta/6265860
"Jos rahaa jää säästöön, on väärät harrastukset"
Maanantaina oli pakkasta suojakelien jälkeen joten vähälumisella ja vasta-ajettunakin kovalla latupohjalla ei välttämättä upottanut yhtään eikä fillaristi kenties kokenut jättävänsä minkäänlaista luisteluhiihtäjiä kiusaavaa renkaanjälkeä?
Mutta kysytäänpä positiivisemman hengen ylläpitämiseksi - törttöilijöiden peräänkuuluttamista varten on sitä paitsi olemassa oma ketjunsa - kuka kävi jättämässä ISP:n jäljet Alakivenpuiston täyttömäen huipulle vievälle polulle?
Vähän offtopiccia tähän väliin, mutta itse käyn paloheinässä maastopyöräilemässä sekä hiihtämässä vapaalla tyylillä ja joiltain poluilta joutuu valitettavasti vähän poikkeamaan hiihtobaanan kautta pois. Pakkasella tuo luistelupohja kantaa kyllä sen verran(imo), että omista renkaistani(4.8" ja 3" leveät) ei jää mitään vaurioita mikä haittaisi vapaalla tyylillä hiihtoa kyseisellä alustalla. Päästän aina hiihtäjät ensin ohi, kun tulen polulta pois ja yritän parhaani mukaan olla tärvelemättä latua yhtään. Ikinä ei ole yksikään hiihtäjä valittanut toiminnastani kasvotusten, mutta voihan se olla että olen toiminnallani aiheuttanut tätä internetissä vellovaa "laturaivoa", enkä ole ikinä itse valittanut yhdellekkään pyöräilijälle kun olen ollut hiihtämässä, koska tiedän että se kivikova pohja kyllä kantaa sen pyörän ja alusta pysyy kunnossa. Käveleminen ja koiran paskattaminen hiihtoladuille on sitten ihan eri asia, mutta vähän jää taas semmoinen kuva koko keskustelusta, että Suomalaiset ajattelevat vain itseään ja omia harrastuksiaan. Kyllä sinne metsään kaikki mahtuvat.
Ps. En ole kuvassa näkyvä crossarimies.
Et voikaan olla, koska 3 tuumaa on jotain 76 millimetriä (eli eikö se ole jo maastopyörärenkaaksikin plussakokoa?) - ja 4,8 tuumaa tekee jo 12 senttimetriä (eli sehän on jo läskipyörärengas). Ainakin täällä fillarifoorumilla vallitsee ymmärtääkseni jonkinlainen konsensus siitä ettei semmoisilla renkailla edes saa kovaan latupohjaan minkäänlaista jälkeä. Liitetyn kuvan sankarihan ajaa melko tavanomaisen näköisillä krossirenkailla eli jotain 35-40 mm eikä niiden voi väittää olevan useimmissa olosuhteissa uria jättämättömiä.
PS Mahtoiko muuten olla foorumin lukijoita se Merida-mies joka eilen iltapäivällä talutti pyöräänsä Koskelantien esplanadilla ja jolle neuvoin Velosportin sijainnin heti Mäkelänkadun risteyksessä?
Periaatteessa voisin kyllä olla, koska kotoa löytyy myös cyclocross pyörä, vieläpä Merida merkkinen ja satun asumaan tuossa Koskelan lähellä, mutta en ollut minä myöskään tänään siellä taluttelemassa pyörää, vaan pääsin turvallisesti töihin tuolla 3"(plussakokoisella) maasturilla.
Ettei mene ihan offtopic hommiksi, niin laiteteaan nyt tänne kyselyä, että onko foorumilaisia ketä ajelee yleensä neljän jälkeen päivällä tuota vantaanjoen rantaa tammistoon päin tankovalo ja otsavalo täydellä teholla(varmaan joku 5000 lumenia) ? Vähän vähempikin valoteho varmaan riittäisi, ainakin meille vastaantulijoille.
Eiks toi ole yhtä hyvä perustelu kuin "hakkaan vaimoani vain märällä pyyhkeellä kun siitä ei jää jälkiä..."
Minkä takia sitä ei vaan voi olla ajamatta hiihtoladulla talviaikaan? Minkä takia asiasta pitää jatkuvasti nillittää ja halkoa hiuksia, esim. suurennuslasilla tutkia jääkö jälkeä ja haittaako se hiihtoa... Eikö se voisi olla itsestään selvyys, että ladulla ei ajeta/kävellä.
Ei sekään varmaan haittaa ketään jos pysäköin inva-paikalle tai ajan autoa pyörätiellä, mutta pitäydyn tekemästä näin ihan yleisen ilmapiirin takia.
Jos meillä on yhteiset pelisäännöt sovittuna, niin eikö niitä voisi noudattaa vaikka se tuntuisikin turhalta. Ei pysäköidä inva-paikalle, jätetään pyörätiet pyöräilijöille ja annetaan hiihtäjien hiihtää ladulla rauhassa. Ei sihen kukaan kuole jos ajaa pari kuukautta vuodessa jossain muualla kuin sillä parin kilometrin ainoalla lumetetulla pätkällä.
"Jos rahaa jää säästöön, on väärät harrastukset"
Juu täsmälleen sama asia kyseessä. Tässä juuri kotona odottelen, että pääsee mättämään muijaa turpaan, kunhan hän saapuu kotiin. Taidat olla vähän tyhmä tai jotain, mutta et ehkä ihan ymmärtänyt tuota mun viestiä oikein. En aja siellä joka päivä, en aja siellä lenkkiä hiihtoladulla, mutta jos polku keskellä metsää mitä olen ajanut päättyy hiihtolatuun ja jatkuu vaikka 30 metrin päästä, niin kyllä mun omatunto kestää ajaa sen siirtymän pyörällä kivikovalla luistelubaanalla. Se ei todellisuudessa vahingoita ketään muita, kuin henkisesti tuollaisia internetin kitisijöitä.
Missähän mun popparit on.. 😂
Sent from my Ramos i9s using Tapatalk
No on toi koko "uutinen" taas vähän sellaista klikkienkalastelua. En ole kuvan krossailija, mutta tunnustan krossailleeni tänään muutamassakin paikassa lyhyen matkaa jäätynyttä latupohjaa pitkin, koska Keskuspuistossa on niitä suosittuja fillaripolkuja, joille pääsee vain siten. Latujen suhteenhan tuolla on tällä hetkellä sellainen tilanne, että käytännössä koko pohjoinen keskuspuisto on ajettu laduiksi, mutta ladut on niin jäisiä, että ei siellä ainakaan tänään ollut hiihtäjiä kuin kolme tai neljä ja nekin sillä lyhyellä tekolumetetulla lenkillä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Lisäksi vielä sellainen pointti, että tuo pätkä, mistä toi latumestarin kuva on otettu, on Haltialan peltojen reunaa itä-länsi-suunnassa kulkevalta ulkoiluväylältä, joka on monen poikkittaispendelöivän työmatkareittiä ja siksi mun mielestä sellainen pätkä, jota ei välttämättä tarvitsisi hiihtäjille yksinomaan edes varata talviaikaan. Samaan suuntaan kulkevia latuja siellä on useita muitakin ja se, että tuokin pätkä ajetaan laduksi, aiheuttaa sen että Keskuspuiston pohjoisosan läpi ei poikittaissuuntaan talviaikaan pääse muuten kuin suksilla tai umpimetsässä rämpien.
Ja vielä sellainenkin juttu, että ulkoiluteille vedettyjen latujen keskikohdat ei mun käsittääkseni ole virallisesti edes tarkoitettu luisteluhiihtoon, koska nuo reitit ovat ensinnäkin kaksisuuntaisia ja toisekseen sen verran kapeita, että luistellen rikkoo latu-urat. Latu-urien päällä tuolla ei varmastikaan kukaan kävele tai pyöräile tahallaan.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Niin siis vaikka tuossa jutussa puhutaan siitä lumetetusta lenkistä, niin kuva ei suinkaan ole lumetetulta ladulta vaan Pitkäkoskelta Haltialaan kulkevalta luonnonlumiselta ulkoilutieltä, joka on Keskupuiston tärkeimpiä ja suosituimpia poikkiliikenneväyliä. Siinä liikkuu kävelijöitä ja pyöräilijöitä aika pitkälle talveen ihan sulassa sovussa harvojen hiihtäjien kanssa. Vasta sitten, kun ja jos lunta tulee niin paljon, että Haltialan peltojen ladut avataan, kasvaa hiihtäjien määrä tuolla niin suureksi, että muut ulkoilijat yleensä jättää tuon reitin rauhaan.
Noin yleisesti ottaen, ainakin mun mielestä, Keskuspuistossa on ihan sopuisa ja toiset liikkujat huomioonottava, mutta myös järkevällä tavalla olosuhteiden mukaan joustava liikkumiskulttuuri. Joitain ylilyöntejä tietysti sattuu aina suuntaan ja toisenkiin, koska liikkujia on ajoittain niin paljon ja jotkut ihmiset on mitä on. Tässä tapauksessa mielestäni latukoneen kuljettaja on tehnyt kärpäsestä härkäsen ja tuonlaatuisesta "journalismista" ei seuraa mitään muuta kuin se, että ihan turha latuviha ja tankoraivo lisääntyy.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tosiaan noita pätkiä on varmasti erityisesti pääkaupunkiseudulle muotoutunut missä vanha latupätkä on hiljalleen muuttunut yhä tarpeellisemmaksi myös talvikäyttöön, mutta muutaman viikon mittainen hiihtokausi poistaa oikoreitin kuukausiksi monelta (ei talvikunnossapitoa). Espoon ikealta pääsee nopeasti ja turvallisesti kesällä tuomarilaan, mutta talvella ilman suksia kuljettava reitti on aika kaukana lapsi-ystävällisestä. Vanttilasta latokaskeen menevä pätkä on hieman samankaltainen, eli huonoimmassa skenaariossa 2km matka korvautuu 5km+ matkalla. Vanttilan suunnilla ehkä talvisinkin löytyy kyllä epävirallisia jalkapolkuja, mutta tuomarilasta oittaalle menevällä polulla taas maasto estää.
Ehkä kävelyä oikeaoppisempi tapa olisi toki tehdä toki joku aloite asiasta.
Mihinkäs tuo latukoneenkuljettaja on syyllistynyt kun ihan selvästi ajaessa on kuvan ottanut.
Todennäköisesti ei mihinkään. Tuskinpa tuossa hommassa tarvitsee tieliikennelakia noudattaa.
Toimittaja toki auttoi tässä latukoneen kuljettajaa valitsemalla ja painottamalla - mutta tietysti voidaan kysyä miksei latukoneen kuljettaja kännykkäkuvan näppäämisen sijaan pysähtynyt hetkeksi ja keskustellut hetken verran pyöräilijän kanssa. Vaikkei välitöntä yhteisymmärrystä olisikaan syntynyt, se olisi ainakin selventänyt näkemyksiä molemmin puolin - ja sehän on yleensä yksi sopuisan yhteiselon edellytyksistä. Nyt siis keskityttiin syventämään vallihautoja (tai mitä erinomaisen epäonnistunutta kielikuvaa haluaakaan käyttää).
^ Loistava kommentti. Tää on nii tätä suomalaisuutta.. Ei puhuta vaan tehdään klikkiotsikko, josta me kaikki voidaan yhdessä provosoitua nettipalstoilla!
Lisää OffTopicia:
Latukoneen kuljettaja voisi vaikka vetää ladut paikkaan mihin ne on määritelty.
Eikä Pitkäkosken majalta riippusillalle (oikeanpuoleinen silta kuvassa) menevälle ulkoilutielle, jota useat pyöräilijät käyttävät työmatkallaan.
Kartassa näkyy paikka mihin latu on kaikissa kartoissa ollut piirrettynä, ulkoilutien rinnalle niitylle.
Niitty kasvaa kesantoa kun koneen kuljettaja ei reittiä ole kunnostanut. Moottorikelkalla oli siinä joku pyörähtänyt.
Hiihtäjät pääsevät halutessaan pysäköintialueensa puolelta hyvin riippusillalle.
Tuo lyhyt ulkoilutie on tärkeä Helsingin ja Vantaan pyöräilyreittien yhdistäjä, jonka talvikunnossapitoon saaminen olisi tärkeää.
Tuollapäin reittien kunnossapidosta vastaavat kuitenkin fundamentalistiset hiihtoniilot, joille muu liikkuminen on vääräoppista.
Tällä foorumilla näköjään keskustellaan samasta asiasta useammassa ketjussa. Tänne laitoin jo kommentteja tuosta työmatkaajosta. Myös kommentti saman suuntaisista laduista löytyy tuolta toisesta ketjusta.
Tuo stenun viimeinen kommentti latujen keskikohdan käyttöön ei kyllä liity tähän kyseiseen paikkaan. Väylä on sen verran leveä, että siinä mahtuu erinomaisesti hiihtämään luisteluhiintoa. Paloheinän metsistä löytyy myös näitä vain perinteiselle tarkoitettuja latuja, joissa menee kaksi latua niin lähekkäin, ettei siinä mahdu luistella. Kilpalatujen sisäpuolella oleva Haltiapolku on yksi näistä. Sillä ladulla on kyllä pari sen verran vauhdikasta laskua, etten tiedä kuinka turvallista se olisi pyöräilijälle sekä hiihtäjälle, jos pyöräilijä yllättäen mutkan takaa siinä keskellä vastaan tulisi. Tähän liikuntapaikkojen huoltajien vastuuseen niiden turvallisuudesta on myös vedottu silloin, kun on tullut puhetta muilla kuin suksilla laduilla liikkujista.
Kun nyt kerrankin muualla kun kotikylällä bongasin... Olikos foorumin selaajia se läskipyöräilijä, joka helsingissä, Hartwall-arenan nurkilla ajelit käpylään päin eilen noin klo. 16.47?
Oliskohan ollut musta trek ajokkina. Kuskilla huomiokeltainen takki ja kypärähuppu.
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
Ihan taas aiheeseen liittyen. Vaasan pohjoispuolella olen nähnyt useastikin
kirkkaankeltaisen kinnerin aka velomobiilin. Mahtaako olla Foorumilaisia?
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
^
Aika vähän on kirjoitellut tuolla nojapyöräfoorumin puolella.
Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10
Kolme pientä possua Keravalla, eilen klo 16.30 sinitakkinen läskeilijä ?
Kuskas läskistelijä ajoi juuri äsken turvalan A-klinikan ohi kotkassa. Karhulan suuntan ajoit. Varusteena pyörässäsi oli lastenistuin.
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
Ketkä lopetti ajamisen aamulla klo 8 jälkeen sipoonkorvessa.Kyselin polkua högbergetille.
Keritty-järvellä oli fillarin jäljet .. lähellä Ilvesreittiä
Koska en viitsi aloittaa "Kuka söi silloin siellä?" -topiccia kysyn täällä.
Kuka söi äsken Otaniemessa Gasumin talon lounasravintola Karlassa?
Oli puheista (kuuntelin naapuripöydässä) päätellen ihan tosiharrastaja-kategoriaan luettavissa. Valitettavasti pöytäseurue (pyöräilijälle vieraat ihmiset?) ei ollut perillä fillariasioista ja keskustelu meni hiukan hukkaan.
Kirjanmerkit