^ Cyclocross Magazinen fillaritesteissä yleensä mainitaan krossareista, että pitävätkö he testaamiaan pyöriä "gg-kelpoisina". Kyseisen julkaisun testien perusteella monen kisakrossarin ongelma on, että runko ja varsinkin etupää on tehty mieluummin jäykkyyttä kuin mukavuutta silmällä pitäen. Mutta poikkeuksiakin löytyy. Ainakin muistan Cannarin Hyper-X:n, jota kehuttiin myös gg-kisakelpoiseksi.
Noin periaatteessa ainakin bb-droppien suhteen geometrioissa pitäisi olla eroa. Perinteiset eurokrossarit on korkeita, bb-dropit pyörii jossain 60-65 millin paikkeilla. Joissain vanhemmissa pyörissä voi olla vielä vähemmänkin, mutta trendi näyttäisi olevan suurempien droppien suuntaan. Jenkkityylin krossareissa dropit on luokkaa 65-70 mm, jopa enemmänkin ja puhdasverisissä gg-pyörissä 70-75 mm.
Mutta se on tosiaan eri asia, miten gg-buumista irti saatavia euroja havittelevat fillarivalmistajat luokittelevat omat tuotoksensa. Varsinkin ensimmäisten sukupolvien "gg-pyörät" olivat helposti käytännössä vain krossareita, joihin oli laitettu yli uci-mittaiset ja vähän krossirenkaita sileämmät renkaat alle.
CX-magazinessa ajoittain vähän kritisoidaan myös nykyistä ylikokovillitystä. Toisin kuin uci-krossia ajava ammattilainen, tavallinen harrastelija-lenkkeilijä kun ei kaipaa maksimaalista jäykkyyttä pyöräänsä, vaan ihan muunlaisia ominaisuuksia.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit