GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 48 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38 46 47 48 49 50 58 98 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.411 - 1.440 / 4157

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    Varmaan kunto nousee kun ajaa kuukauden sweetspottia ja varmaan se näkyy sykkeissäkin. Sitä vaan koitin kommentoida että jos kuukaudessa laskee syke kymmenellä niin siinä kymmenessä on varmaan muutakin mukana kun kunnon nousua. Eli jos kuukauden päästä samalla treenillä samalla testillä onkin syke sama tai vaikka korkeempi niin ei kannata vetää sitä johtopäätöstä että kunto laski. Oletettavasti noitten testien keskisyke kyllä laskee silti pidemmällä aikavälillä. Toisaalta helpompi kunto on mitata suoraan wateilla.

Itsellä tuntuu käyvän niin että jos ajaa paljon tasawattia niin tasawattisykkeet tuppaa laskeen. Etenkin treenin ekan tunnin aikaset sykkeet.
    En ole ajanut tasawatteja ollenkaan sitten joulukuun alun. Nyt perjantain TR:n lepopäivänä ajoin kokeeksi sellaisen uudelleen. Mutta juu, olin kyllä ennen joulukuuta myöskin sairaana, eli noiden joulukuun ajojen syke voi olla hivenen korkeampi. Sama keskisyke kyllä toistui kolmessa peräkkäisessä ajossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Vertailinkin nyt enemmän noita sykekäyriä ja ihmettelin nimenomaan sitä, että tällä viimeisellä setillä sykekäyrä oli ihmeen tasainen. Mitän nyppyjä ylöspäin ei ollut.
    Jos nimenomaan noita käyriä vertailit niin syy on varmaan siinä että toinen on skaalattu niin että 0 on minimi ja toisessa on 93 minimi. Kadenssissa näemmä päinvastoin.

54 hampainen Guest
    Saahan täällä arvailla onko jollakin kunto noussut ja miten paljon. Varmaan sen kyseinen henkilö itse tietää parhaiten

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    Jos nimenomaan noita käyriä vertailit niin syy on varmaan siinä että toinen on skaalattu niin että 0 on minimi ja toisessa on 93 minimi. Kadenssissa näemmä päinvastoin.
    No näinpä tietenkin. Strava näköjään skaalailee noita mielivaltaisesti. Typerää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 54 hampainen Katso viesti
    Saahan täällä arvailla onko jollakin kunto noussut ja miten paljon. Varmaan sen kyseinen henkilö itse tietää parhaiten
    Minä mitään tiedä, kunhan arvuuttelen. Kyseenalaistaminen on minusta täysin oikein kaikessa, jotta oppii tulkitsemaan mitä on tapahtunut.
    Esimerkiksi tuo LJL:n huomio sykkeen laskusta väsyneenä on takuulla enemmän kuin totta.

54 hampainen Guest
    Tee 20min FTP testi. Ei tarvi arvailla

54 hampainen Guest
    Ja tottakai se syke saattaa olla matalampi noin matalilla wateilla väsyneenä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 54 hampainen Katso viesti
    Tee 20min FTP testi. Ei tarvi arvailla
    Teen sen uudelleen tämän 6vk:n session jälkeen, eli noin 2vkn päästä.

r.a.i Guest
    Ei kannata ylianalysoida noita sykekäppyröitä, liikaa muuttujia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Ei kannata ylianalysoida noita sykekäppyröitä, liikaa muuttujia.
    Laskenutta keskisykettähän minä vain katselinkin. Tuo stravan typerä skaalaustapa vain sotki päätä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juppo Katso viesti
    Yö-vuorot ja siitä johtuva univelka tiputtaa sykkeitä reilusti. Onko täällä muita vuorotyöläisiä? jotka ois huomannu samaa.
    Ite oon huomannu reilun eron jos ajaa levänneenä aamulla vs. työpäivän jälkeen väsyneenä iltapäivällä/illalla.
    Aamulla levänneenä sykkeet lähtee nousuun paljon nopeammin ja esim. max syke on helpompi saavuttaa.
    Jos teen eliten softan training testin niin sama kellonaika ja sama päivärasitus takana niin on jonkinlaista vertailupohjaa edellisiin testeihin.

Väsymys edelleen, mutta PAATON on vielä niin uran alkutaipaleella ja Watit alhaisia, että kehitys on nopeaa vähän sama kuin puntissa, kun hermotus alkaa toimia. Stoppi tulee sitten aikanaan. Valitan. Jos tuo Sweetpot on vielä sama kuin Coccanin alkuperäinen (olikos jotain 90%ftp), niin aikas jännää kun se on vähän alue, jota Polarized painotteisessa vältetään. Monta on siis tapaa edetä, pitää vaan löytää se joka puree itelle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Väsymys edelleen, mutta PAATON on vielä niin uran alkutaipaleella ja Watit alhaisia, että kehitys on nopeaa vähän sama kuin puntissa, kun hermotus alkaa toimia. Stoppi tulee sitten aikanaan. Valitan. Jos tuo Sweetpot on vielä sama kuin Coccanin alkuperäinen (olikos jotain 90%ftp), niin aikas jännää kun se on vähän alue, jota Polarized painotteisessa vältetään. Monta on siis tapaa edetä, pitää vaan löytää se joka puree itelle.
    Mun ymmärtääkseni se vältettävä alue on vähän alempana, 80% tuntumassa, jota amerikaksi kutsutaan tempoksi. Sweet spot on näissä jaoissa mitä nähnyt 85-95%.

Mulle 80%ftp on PK2 ?

Juu, tämän nimenomaan tiedostankin ja sen vuoksi uskonkin noin nopeaan kehitykseen. Kyllä se siitä hidastuu, mutta tuossa vaiheessa ollaankin jo niin koukussa kehitykseen ettei ajamista enää ainakaan vähennetä.

Minäkin olen kyllä ollut siinä uskossa, että sweetspot olisi juurikin se välteltävä alue.
    Eilen ajoin 3x20@90% tehoilla ja syke oli kahdessa viimeisesssä vedossa 160, kun max on 190.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Mulla ainakin sykkeet laskee kun ajaa enemmän ja kroppa sen johdosta adaptoituu ajamiseen ja lisäksi rasittuneisuus/palautumattomuus edellisistä lenkeistä saa pk-sykkeet pysymään hyvinkin alhaalla, ei tapahdu mitään karkailemisia. Kun pitää pari päivää taukoa niin sykkeet on sen jälkeen taas hetken ylempänä, ja sama homma uusiksi. Näin jännästi minulla, muilla voi olla eri tavalla, varsin henkilökohtaisista jutuista kun on kyse.
    Näin myös täällä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juppo Katso viesti
    Yö-vuorot ja siitä johtuva univelka tiputtaa sykkeitä reilusti. Onko täällä muita vuorotyöläisiä? jotka ois huomannu samaa.
    Jep ja tämän lisäksi tulee vielä kaikenlaisia muita ihmeellisiä olotiloja.

Sitä kutsutaan Sweet spotiksi juuri sen takia että sitä ei ole tarkoitus välttää. PK-alue loppuu johonkin 70-75% tuntumaan ja juuri tuo 75-80% on se joka väsyttää, mutta ei ole tarpeeksi intensiivinen jotta kroppa joutuisi haasteen eteen. Se on myös teho jolla useimmat jotka ei seuraa sykettä/tehoa polkee, koska se tuntuu pitkään jokseenkin PK:lta. Sykkeissä se on siinä aerobisen kynnyksen tuntumassa.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teltta Katso viesti
    Sitä kutsutaan Sweet spotiksi juuri sen takia että sitä ei ole tarkoitus välttää. PK-alue loppuu johonkin 70-75% tuntumaan ja juuri tuo 75-80% on se joka väsyttää, mutta ei ole tarpeeksi intensiivinen jotta kroppa joutuisi haasteen eteen. Se on myös teho jolla useimmat jotka ei seuraa sykettä/tehoa polkee, koska se tuntuu pitkään jokseenkin PK:lta. Sykkeissä se on siinä aerobisen kynnyksen tuntumassa.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
    Minulla näyttäisi loppuvan 270w ftp:llä pk 200w, eli tuo 200-240w olisi sitten se vähän turha alue. Sykkeillähän tätä sweetspottia on aika turha edes lähteä haarukoimaan.

Aluperäisessä Coggan-jaossa sweet spot osuu Z3 ja Z4 taitteeseen. Uudessa jaossa sille on tehty ihan oma zone siihen väliin ja sen nimi on 4a.
    http://home.trainingpeaks.com/blog/a...levels-in-wko4
    Välttelyteoriossa varmaan yleisin vältettävä zone on Z3 eli "tempo". Jos haluaa välttää zone kolmosta ja silti tehdä sweetspottia niin voi vetää siinä ylälaidalla
    Noi zonejen rajathan ei osu just noilla main kovin hyvin laktaattimittauksen aerobisen kynnyksen kanssa eli jollekkin voi olla VK ja jollekkin ainakin osittain PK. Vielä riippuu siitäkin mihin sen sweetspotin alarajan laittaa. Jossain on 83%, tossakin linkissä 88%.

Jos peruskuntokaudella, johon tuota sweetspottia siis trainerroadissa tarjotaan, saa samat adaptaatiot sillä kun jollain muulla niin aika vaikea mennä sanomaan että moista pitäisi vältellä.
    Trainerroadi taitaa suositella tuota kaikille paitse kaikkein kovakuntoisimmille.
    Aika yleisestikkin tuota nykyään suositellaan nimenomaan jos treeniaika on rajoitettua, niinkun se varmaan melkein kaikilla harrastajilla on.

Mun oma mielipide on että tuon sweetspotilla treenaamisen on mahdollistanut tehomittauksen yleistyminen. Siksi siis nykyään suositumpaa vaikka ihmisen fysiologia ei olekkaan mihinkään muuttunut. Toinen syy voi olla että nykyään kuntoaan optimoi enemmän myös aikarajoitteelliset harrastajat eikä pelkästään huippu-urheilijat tiimeineen.

270/200 kertoo jo omasta mielestä sen, että aerobinen perusta ei ole kunnossa. old school höbinöitä.

270/200 kertoo jo omasta mielestä sen, että aerobinen perusta ei ole kunnossa. old school höbinöitä.
    Mitä tuo kertoo? Matalasta ftp:stä? Tuo 200w pk rajahan on vain softan arpoma pk raja, todellisesta minulla ei ole mitään hajua.

old school höbinöitä

old school höbinöitä
    Turhaa höbinää kestävyyskunnon perusteista.

Sent from my iPad using Tapatalk

old school höbinöitä
    No mutta kuuntelen noitakin oikein mielelläni. Softa näyttää laskeneen minulla pk rajan 75% mukaan maksimista.

No mutta kuuntelen noitakin oikein mielelläni. Softa näyttää laskeneen minulla pk rajan 75% mukaan maksimista.
    Vois sanoo että softa on hyvä renki mutta huono isäntä mitä treenaamiseen tulee. Pk rajat saat selville laktaattitestillä ei sen muutoksia mikään softa kerro, muutaman kuukausen treenin perusteella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti keskinopeusmies Katso viesti
    Turhaa höbinää kestävyyskunnon perusteista.
    näin on. tän ketjun alku oli hyvä, mutta nyt keskustelu mennyt ihan vikaraiteille. perusteet on ihan muuta kuin viimeiset noin nx100 postausta. mutta jatkakaa, omalta osaltani tässä.

näin on. tän ketjun alku oli hyvä, mutta nyt keskustelu mennyt ihan vikaraiteille. perusteet on ihan muuta kuin viimeiset noin nx100 postausta. mutta jatkakaa, omalta osaltani tässä.

No mutta jatketaan vääntämistä fattbiken renkaista.

54 hampainen Guest
    Se vasta turhaa vääntämistä onkin. Itsellä yksi hyvä pari käytössä. Niitä ajan loppuun kesät talvet

Minulla näyttäisi loppuvan 270w ftp:llä pk 200w, eli tuo 200-240w olisi sitten se vähän turha alue. Sykkeillähän tätä sweetspottia on aika turha edes lähteä haarukoimaan.
    Mitä tarkemmin tarkoitat tällä? Siis mikä kertoo että PK loppuu tuohon ja millä termeillä?

Toisena asiana tuosta välialueen turhuudesta tai vältettävyydestä ei varmaan ole mitään ihan yhteneväistä mielipidettä, mutta on hyviä perusteluja sille miksi sitä ei ainakaan kannata tehdä pelkästään. Esim Friel on kirjoittanut tästä.
    http://www.joefrielsblog.com/2010/05...in-zone-3.html

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •