Tänään halkesi vapaaratas 2016 Scoopista. Onko kukaan vaihtanu kestävämpää tilalle. Menee ilmeisesti takuuseen mutta jos sais kestävämpää ja nopeammin tilalle niin aina parempi. Scoopissa on jotkut Moduksen navat konelaakereilla.
Tänään halkesi vapaaratas 2016 Scoopista. Onko kukaan vaihtanu kestävämpää tilalle. Menee ilmeisesti takuuseen mutta jos sais kestävämpää ja nopeammin tilalle niin aina parempi. Scoopissa on jotkut Moduksen navat konelaakereilla.
http://www.modusnakano.com/product_detail.php?id=137 Ilmeisesti tämänlainen, kukahan on vaparin valmistaja ?
Osaatko arvioida montako sataa / tuhatta kilometriä se vapaaratas kesti? Ja minkälaisia ne kilometrit oli (aina täysiä suurilla väännöillä, vai leppoisampaa polkuajelua)?
Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.
Minulta ei ole vielä hajonnut vapaaratas, mutta alkukesästä alkoi tahmimaan ja pyörittelemään polkimia rullatessa. Johtui ilmeisesti mudassa rämpimisestä.
Tilanne korjaantui itsestään, mutta jotain pientä välystä vapaarattaassa oli havaittavissa silloin. Valitin asiasta valmistajalle ja lähettivät minulle kaksi vapaaratasta tilalle.
Tähän mennessä kilometrejä kertynyt noin 2500, johon mahtuu noin 35 kg peräkärryn vetoa noin 400 km, vaihtelevaa polkua/metsää ehkä 1400 km ja loput maantietä.
Ja edelleen mennään siis alkuperäisellä vapaarattaalla.
Huomenna pääsee tutkimaan tarkemmin. Työt häiritsee harrastuksia. Pyörällä on ajettu 1500-2000km. Kaiken tyylistä ajoa. Kelvistä suohon ja siltä väliltä.
Täällä on kans yksi haljennut vapaarattaan runko Scoopista. Vapaaratas on vähän vastaava kuin joissakin Shimanon navoissa. Joku Joytechin vapaaratas muistaakseni sinne meni (oisko tuo http://www.bikeplus.co.uk/p/77483/Jo...m-Bolt-Through). Takanavan rakenne on kyllä minusta aika kyseenalainen 190mm napaan (2 laakeria), mutta onhan tuo pysynyt taas 10kk kasassa. Kannattaa tsekata, että ne päätyholkit on kireällä, niin se ei pääse elämään.
Surly Bud nyt vaihdettu eturenkaaksi ja olipas helppoa, jos vertaa kippurasarvisen renkulan vaihtoon.
Rengas lähti vanteelta ilman työkaluja, sisärengas oli kuorrutettu jollain oudolla purulla ja imuroin ne jauhot pois.. Mitähän ideaa tai mitä se jauho edes oli?
Painetta laitoin 1,2bar ja Bud vaikuttaa olevan vanteella suorassa. Olkoot siinä huomiseen ja sitten voisi laskea paineet ajon mukaan sopivammiksi.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Onko teillä uusissa silvereissä klappii taka-akselissa ? Mulla on sama napa cubessa siinä on klappii . Toinen laakeri väljä akseliin. Ilmoitin myyjälle ens viikolla tietää lisää ..
Lähetetty minun SM-A500FU laitteesta Tapatalkilla
Kyllä vain! Viidesti olen ottanut noita kumeja vanteilta ja laittanut takaisin, ja joka kerta yllätyn miten helposti ne menevät. Kippurasarven renkaiden kanssa joutuu tapella vaikka ja miten, ja vaikka periaatteet ja tekniikat on selvillä, niin silti se meinaa mennä ähräämiseksi. Sekä Bulldozerit että Bud ja Lou irtosivat Mulefutilta kun omalla painolla nojasi käsien päällä renkaiden kylkeen niin että paine tuli lähelle vanteen reunaa. Takaisin menevät kun vain asettelee.
Vaikka tubeless-setuppi onkin nyt, niin paljon vähemmän minua ketuttaisi ruveta tämän pyörän kanssa metsässä rengashommiin, kuin maantien varrella kippurasarven rengasta vaihtamaan. Jälkimmäisestä on kokemusta, ensimmäisestä ei. Ja joo, toki voi aina visioida sellaiset olosuhteet joilla tuon lausunnon voi argumentoida nurin.
Joku muu paremmin tietävä voi oikaista jos luulen väärin, mutta käsittääkseni sen tehtävä on vähentää sisäkumin ja renkaan välistä kitkaa; tällöin sisäkumi asettunee paremmin sinne ulkokumin sisälle ja varmaan se kestääkin silloin paremmin.
Ottaa renkaasta kiinni kummallakin kädellä ja heiluttelee.
Lähetetty minun SM-A500FU laitteesta Tapatalkilla
No nyt on vapaaratas vihdoin irti. Olihan tiukassa. Vähän aikaa sai googlettaa että miten irrotetaan. Lopulta lähti siten että 12mm kuusiokolo ruuvipenkkiin ja jarrulevyn puolelta avain sisään ja vastapäivään rengasta pyörittämällä.
Vapaarattaan malli on juurikin tuon tyyppinen mitä ylempänä on linkattu. Kivijalkaan ei tänään kerkeä. Samaa osaa käytetään ilmeisesti spezializedin joissakin malleissa. Pitää maanantaina käydä ainaki Oulun kaupat kiertää.
Klappia en vielä ehtinyt testailemaan, mutta tuo nykäys on tuttu, eli mulla myös satunnaisesti tapahtuu. Tyypillisesti kun aloittaa pyörittämään kampia tuntuu kuin ihan lyhyen matkaa pyörähtäs jotenkin tyhjää. On ollu kuitenkin niin satunnaista (luokkaa kerran tai pari per sata kilsaa) että en ole ruvennut selvittämään ennenkun keksii jonkin tavan toistaa asia.
Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.
12mm taka-akselissa on klappia ainakin jos läpiakseli ei ole kiristetty oikein. Pyörän kasauspäivänä ihmettelin että mitä helvettiä kun on klappia, mutta sitten kun ymmärsin läpiakselin kiristyksen niin johan loppui. Mulla kans tekee välillä semmoisen flatspotin kun polkasee, ei joka kerta, mutta sillon tällön.
Lakuduunaa muokkasi tätä : 15.01.2017 at 12.59
Ei lue mitään navassa eikä vapaarattaassa.
Hakkasin akseliin pistepuikolla patteja laakerin kohdalle ja vielä lukitetta väliin. Nyt laakerin on napakasti kiinni , eikä klappaa enään.
Lähetetty minun SM-A500FU laitteesta Tapatalkilla
No niin, nyt tuli kiristettyä se läpiakseli kunnolla. Oli näköjään aika löysällä, nyt on jämäkkä eikä tunnu klappia.
Pakko oli tehdä tunnukset foorumille ja jakaa kokemukset 2015 ostetusta Scoop Double Deluxesta. Kilometrejä takana n.2200 ja veivainta ei ole säälitty yhtään. Perus pesut lenkin jälkeen ja rasvausta tarvittaessa. Kesällä antautui etulaakerit, tästä muutama viikko niin meni keskiö. Joulukuun alussa alkas vapaaratas pykimään, puhdistuksella ja mobililla sai elvytettyä. Tästä pari viikkoa, niin takahaarukan ja satuluputken sauma murtui.
Silverbäkin Elenan kanssa on nyt vaihdeltu viestejä n kk verran ja ens viikolla pitäis tulla uus 2017 mallin runko ja kokonaan uusi takanapa. Mielenkiintoista tässä on se, että kolmessa viestissä oon tivannut vapaarattaan merkkiä ja mallia... 2 ekaa vastausta oli että laittavat uuden vaparin rungon mukana ja viimeisessä lupasivat kokonaan uuden takanavan eli heillä ei mitään käryä mikä toi vapari on. Surffailun perusteella kallistuisin kans tuohon Joytechin 142mm vapariin... Laitan lisää kommenttia tulemaan kun takuuosat saapuvat.
"We will include the complete rear hub free of charge. "
Hieman kans ihmettelin, mutta en valita
Kävin paikallisessa kysymässä navan vaihtoa ja hintaa tulee 40 egeä, pinnat varmaan ei käy joten niistä vähän ylimääräistä. Eli ei mikään ihan paha...
Kyllä ne niitä vapaarattaita on lähettäneet ainakin mulle. Tuleeko 2017 runko muuten läpiakselilla varustettuna, silloinhan takanapa on vaihdettava (eikö kaikki paitsi delight 2017 ole läpiakselilla)? Tuollainen Joytech 142mm on asennettu Spessulla Oulussa mun Scooppiin, viime vuonna niitä oli ainakin siellä hyllyssä. Eli on yhteeensopiva. Läpiakselinavassa voi olla sitten ihan eri vapaarataskin.
Joo, 2017 on läpiakselilla. Jostakin olin lukevinani että nykyiseen napaan kävisi 12mm läpiakseli jos vaihtaa ne päätyholkit.
Kiitokset vapaarattaan mallin vahvistamisesta.
Eikös näissä lösöpyörissä ole leveämmät keskiöt muutenkin. Kun runtataan putkelta suurin osa ajasta.
Tässä on kuukauden vanhasta Scoop Doublesta läpiakselillisen vapaaratas, sen verran alkoi häiritsemään tämä keskustelu täällä niin otinpa käsille. On tännekkin sitten laittettu kuva. Mitään merkintojä ei löytynyt.
Tässä sun ringlen ohjeet vastaavaan napaan: http://www.fat-bike.de/sun-ringle-mu...ike-wheels_en/
Kirjanmerkit