^^ Toi AB:n ratas on asennettu vähän oudosti Whiteen.
^^ Toi AB:n ratas on asennettu vähän oudosti Whiteen.
Yritin laitella samaan tapaan kuin alkuperäisen ja katselin ab:n sivuilta asennusvideon, kertokaas nyt nöösille mikä on mennyt pieleen?
Edit: Löytyi vika, kiitos huomautuksesta 😀
Taipan muokkasi tätä : 21.12.2016 at 19.03 Syy: Vika löytyi
Eikös se etenemisen tehokkuus ole tapettu jo siinä kohtaa kun ostettiin läskipyörä. Väärin asennettu ovaali ei paljoa paina siinä konkurssissa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
^Hahhah kyllä te jaksatte. Tule joskus talvella kokeilemaan Tiirismaata jollain muulla.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Iltaa!
Mikäs avuksi kun en saa uusilla palikoilla enää vaihteita pysyyn säädöissä. Elikkäs tuossa taannoin jouduin vaihtamaan toisen takakiekon käyttöön ja sen jälkeen alko ongelmat. Kyseessä siis srammin setti whiten 3 proo läskissä. Kiekon vaihdon yhteydessä vaihdoin eturattaaksi AB:n 30t ovaalin. Takapakka on uusi XG-1150 ja ketju uusi PC-X1. Eli ekaks vaijeri irti ja vaihtajan säätö 10 piikille. Sit vaijeri kii ja vaihteet ylös 42 piikille. Sieltä ku palaa vaihteet läpi ni aina jää menemättä 10 piikille. Vaijeri on vanha. Olisko kellään jotain tipsiä?
Entä jos vaihtaisit tuon vanhan vaijerin ja ihmettelisit sen jälkeen uudelleen. Jos siis olet ymmärtänyt vaihteiden säätämisen idean.
Katso varmuuden vuoksi youtubesta “rear derailleur adjustment”-videoita, ei tarvitse irroitella mitään.
jaa pyyhitään postaus pois. Tuo takapakka olikin yhteen niitattu. :/
Mites tuo ainakin Sportaxin sivuilta löytyvä BOX merkkinen vaihteisto pelaa? Kellään kokemusta / tietoa? Kiinnostaisi kovasti...
Paljos nää 11-vauhtiset ketjut on teillä kestäny ajoa? Mulla näyttäis nyt SRAM PC-1110 olevan venymä jossian 0,5% ja 0,75% välillä ja ajettu on vain noin 1100 km työmatkaa sun muuta hyötyajoa. Kärryäkin on vähän vedetty, mutta varmaan alle satku.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla pykälää parempaa, eli PC-1130. Harmittaa kuitenkin vaihtaa tonnin välein näitä käyttöpyörään.
EDIT: niin ja siis, mikä ketju nyt vois kestää vähän pitempään ja sopii Rivaliin? Mulla on tosin jo kaks noita 1130 odottamassa, mutta piankos nekin on ajettu.
Kymppiseteissä Sramin halvemman pään ketjut 1030:aan asti ovat kestävyydeltään legendaarisen huonoiksi havaittuja ihan testeissä. Shimanolla ja KMC:llä (saman tehtaan tuotteita) saa enemmän kilsoja, kun laittaa 105-tasoa tai parempaa, ja toimii aivan hyvin. Oletan että 11-setteihin pätee sama. Eli laita Shimanon HG601 tai parempi, ettei vahingossa kulu kallis pakka paskaksi.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
KMC X11-93 ainakin edullinen vaihtoehto. Mulla on kaks tuommosta kierrossa, eikä ainakaan ekan tonnin jälkeen ollut lähelläkään 0,5% venymää. Shimanoon verrattuna KMC:n etuna ainakin se, että mukaan tulee missing link, eikä pinniä.
Minulla on kestänyt parhaiten Wippermann Connex ja Campan Chorus ketjutkin kestivät ihan hyvin, eli kyllä niillä reilusti yli 3 tkm on ajettu. Nää on toki vähän kalliimpia kuin Shimanon ketjut.
Mä luulin, että Shimano tekee nykyään itse omat ketjunsa, eivätkä ole KMC:n tuotoksia?
Ääni Shimanon HG601 ketjuille. Mulla on yhet tommoset kierrossa KMC:n halpis ketjujen kanssa ja tuntuu että Shimpoilla saa ajaa ainakin tuplat jossei triplat verrattuna noihin halpiksiin.
Missing linkin joutuu ostaan erikseen noitten shimppojen kanssa. Oon maantipyörällä ajanu ainakin 5 tonnia noilla shinpoilla eikä oo vaihtokunnossa vielä , pidän ketjut puhtaana ja hyvin öljyssä.
Mites kun noissa pikalinkeissä sanotaan että tarkoitettu käytettäväksi vaan kerran. Te jotka kierrätätte kahta ketjua niin käytättekö sitä samaa linkkiä useamman kerran vai ostatteko niitä pussillisen?
Minä ainakin käytän monta kertaa. Jos tuntuu löysältä joskus aika monen irroituksen jälkeen vaihdan uuteen
Sitten olen päästänyt eläkkeelle kun tappi on irronnut sivulevystä siitä päästä, josta sen ei kuuluisi irrota.
Maalaisjärjellä fysiikanlakeja pohdiskellen kulunut ketjun pikalinkki ei ole normaalia linkkiä heikompi normaalissa tilanteessa, jossa ketjuun kohdistuu suoraa vetoa. Sen sijaan riski katkeamiselle kaikenlaisissa sivuttaista vääntöä aiheuttavissa tilanteissa kasvaa, mutta niitähän voi välttää esimerkiksi ennakoimalla vaihteen vaihtoja.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Oon onnistunu muutamaan kertaan aukomaan pikalukon täysjoustolla jossa on aika voimakas "chain growth" takahaarukan liikkuessa. Tästä huolimatta käytän ramimiehen lukkoa ja shimpan ketjuja edelleen.
--
Käyttänyt yleensä samaa linkkiä ketjun eliniän ja uuden ketjun kanssa ottanut uuden linkin käyttöön. Vanha linkki lenkillä kulkevien työkalujen joukkoon hätävaraksi.
Sitä mäkin, että luulis se nyt muutaman irrotuksen kestävän. En sit tiedä jaksaako sitä alkaa irrotella ketjua pesuun. Kai se hyvää tekis, mutta tahtoo olla huonosti aikaa tommoseen.
Sent from my XT1092 using Tapatalk
SRAM PC-1110 2000km Läskissä ja mittari näytti 0,5% venymää.
Nyt panin XT Shimanon.
Pakka toimii.
Katotaan miten XT venyy.
Molemmat talviajoa.
Moro!!
Mites tuo läskipyörien offset menee.
Se vissiin mitataan satulaputken keskeltä hampin keskelle. Esim mulla on 77mm.
Ja haluaisin laittaa voimansiirto järjestelmän missä ilmoitetaan ketjulinjaksi 49mm niin onko tuossa mtn saumaa laittaa? Ja onko tuossa jtn laskutoimenpiteitä/mittauksia vielä mitä pitää huomioida?
-KIITOS-
Kun tarkastelet pyöräsi keskiömuhviin ja laakereihin yhteensopivia kampia,epäilen ettei siellä ole tuollaiselle ketjulinjalle vaihtoehtoa ?
Miksi olet tuota muutosta haluamassa/tekemässä ? Ketjulinjan siirtyessä lähemmäs pyörän keskilinjaa,rengas/vanne yhdistelmän myös kavennuttava,ettei ketju hankaa renkaaseen.
Takanavan leveys tuon 49 ketjulinjan kanssa saattanee saattaa ketjut melko vinoon ?
Viisaammat jatkakoon...
Hauska yksityiskohta lippulaiva malleissa Trekin Farley 9.8 ja Stache 9.8 on tuo halvin sramin PC-1110 ketju. Omaan Stacheeni vaihdatin heti kaupantekijäisiksi PC X1 ketjun minkä olisvat voinut jo vähintään Trekillä laittaa. https://www.bike-components.de/en/SR...-Chain-p40055/
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Onko kellään Shimpan Di2 XT:tä fillarissa? Onko kiva?
Talven päivitysprojektina siirtyä täpärissä 1x10:stä 11-lehtiseen (ellei peräti 12-lehtiseen) ja huomasin, että XT:stä olisi tuo sähköversiokin. En tosin ole vielä keksinyt mikä sen pointti olisi.
Box:in vaihteet voisi olla kiva vaihtoehto(!) myöskin.
Kirjanmerkit