ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 203 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 103 153 193 201 202 203 204 205 213 253 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.061 - 6.090 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #6061
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Tuossa taustaa paleltumille ja sille, miksi kylmä iskee sormiin ja varpaisiin.

    http://www.hs.fi/tiede/art-2000005027654.html

    Olen huomannut, että kädet pysyvät lämpiminä, jos kroppa on lämmin ja käsivarret ja jalat tarpeeksi hyvin eristetyt. Silloin verenkiertoa riittää sormiin ja varpaiisin paremmin.

    Noista Suomityresin kaksnelikymppisistä, joiden rullaavuutta on verrattu myös betonikuutioon: Minulla ole sellaiset joskus kymmenen vuotta sitten cyclocrossissa ja ajoin lenkin viimeiset kilometrit kotiin tyhjällä takarenkaalla. Huomasin tämän vasta kotona. Renkaan runko oli sen verran jäykkä, etteivät matkalle sattuneet epätasaisuudet lyöneet vanteelle.

    Marathon winter cyclossa syö sisäkumeja, eikä kestä sepeliä, eikä oikein toimi loskassa tai kun kuvio muuten täyttyy.

    Nykyisin ajelen talvet maasturilla (29, renkaana Ice spiker pro evo) ja läskillä (ei nastoja, eli ei jääkeliajoa).

    Hanskoina kaikkein kylmimmillä keleillä Hestran army leatherit. Järjestyksessä sormikas, lobster (peukalo ja etusormi erikseen) ja rukkanen. Viime mainittu riitti vuoden takaisissa -25 lämpötiloissa.
    A Gentleman will walk but never run

  2. #6062
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kylmettymisvaurioita tulee jo +10 asteen tienoilla, vrt. juokusuhautajalat, omissa pottuvarpaissa luulemma juuri tuollaista. Pidempään kun vaikuttaa, niin ilman varsinaista paleltumaa pääsee tuommoiseen tilaan, varottava kylmyysvaurioita kaikkiaan.

  3. #6063
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    320
    Mulla ollu kolme talvee samat marawintterit eikä ainoatakaan rengasrikkoa. 28km 5 kertaa viikossa.
    Nyt kun on lunta enempi ni 29 ice spiker.

  4. #6064
    Marawinter ei kyllä kauaa kestä sepeliteitä. Kivet pureutuu kumiin ja ainakin yksi nasta on ilmeisesti lähtenyt osittain sepelin ansiosta karkuun kun nastareijän vieressä on sepelin siru pureutunut kumin sisään. Noin 1500km tällä hetkellä alla ja rengas alkaa selvästi olemaan lähellä sitä hetkeä kun kumi ei enää pidä nastoja kuopissaan, nyt jos veikkaisi jotain vaihtorajaa tuolle niin 3tkm lienee kohta missä keskiura on lähinnä muisto. Runkoon kun maksimikokoinen rengas on noin 35mm leveä niin vaihtoehdot on aika vähissä, ja tuossakin rengaskoossa pitää monta reunaehtoa jo täyttyä (half-link alkaa olemaan jo pidempi kuin säätövara)

    Ehkä talvelle pitäisi varata kaksi rengasparia. schwalben winter ja marawinter. Schwalben winter on noin puolet halvempi kumi ja sillä pärjää suurimman osan talvesta ihan hyvin, ainoastaan jääurat tuppaa olemaan se missä winterin ominaisuudet lakkaa ja mistä marawinter jatkaa.

  5. #6065
    Uskaltaisikohan ja viitsisikö tuohon käydä inttämään vastaan. Mulla ei ole tarkkaa talvikilometrilukemaa mutta useampia etelän lähinnä sepelitietalvia olen 35-millisillä Marathon Wintereillä ajanut ja vasta pari viikkoa sitten koin ensimmäisen rengasrikon ja siihenkin oli syynä semmoinen sepelinsiru joita lienee yksi miljoonassa.

    Intän siksi kuitenkin ja väitän että kaiken A ja O on säntillisesti ohjeistuksen mukaisesti kuivalla ja hiekattomalla asfaltilla tehty sisäänajo. Silloin nastat painuvat pohjaan, pysyvät suorassa eivätkä irtoile - eikä hiekkaa ja vettä pääse tunkeutumaan nastan juureen tuhojaan tekemään. Irtokiviä saa ja joutuu noukkimaan pois siinä missä kesäkauden maantierenkaistakin.

    Voi tässä tosin vaikuttaa muitakin tekijöitä: ajotapa, kuskin ja mahdollisen kuorman paino, käytetyt rengaspaineet - eli en ala kiistämään muiden kokemuksia, kunhan tuon esiin omani.

    Winter on 30-millisenä omalla tavallaan ihan hyvä rengas - eli mun go-to rengas käytännössä lumettomille ja jäättömille talvikelveille - mutta silloin kun se ei ole hyvä, se on niin s-nan petollinen eli heti kun alla on jäätä ja tienpinnassa yhtään kallistusta, huomaa että puuttuvia reunanastoja olisi tarvittu. Mä olen ehkä tavallista huonompi talvipyöräilijä mutta mulle se on aina merkinnyt kerrasta nurinmenoa täysin hallitsemattomin ja arvaamattomin seurauksin. Kahvan vääntymiset, pienet tekstiilivahingot ja ihovauriot eivät paljon haittaa, mutta luunmurtumat ja revähdykset ovat jo ikävämpiä.

  6. #6066
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Forssa
    Viestit
    79
    Olipahan melkosta hakemista tänään schwalben 30 mm wintereillä. 5-10 cm lunta lähes joka paikassa ja välillä tuuli paiskannut pienen ylätyksen tien reunaan. Ainakin täällä Forssan suunnalla oli kaupungin pojilla menny loppiainen sen verran pitkäksi, että aurakalusto saatiin liikkeelle vasta kun olin onnelisesti kotona.

    Ehkä pitää yrittää ajatella positiivisesti, että josko se pyörä kulkee kesällä tuon äheltämisen jälkeen taas vähän kovempaa

  7. #6067
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Mulla oli yhdessä pyörässä tuollaiset 35 Wintterin Marat ja 600 ajokilometrin aikana niistä porsi vajaat kymmenkunta nastaa. 29" Maasturissa oli leveämmät (olisko olleet noi 50-622) ja noista lähti reilun 4tkm:n ajon aikana yksi nasta. Kuviosta sen sijaan pääkaupunkiseudun kelveillä syöpyi suuri osa ja nyt testaillaan noita Suomi Tyresin W240-rinkuloita. Joo ja on noilla kommenteilla noiden rullausominaisuuksista kyllä katetta. Noiden kanssa kasvaa (toivottavasti) lihas ja pyörä keväällä lentää. Tänään piti käydä kokeilemassa auraamattomilla kelveillä lauhtumisen / lumisateen jälkeistä elämää. Pääsääntöisesti toimivat tietty paremmin kuin kuluneet Marat (joilla ei olisi tarvinnut yrittääkään tuolla), mutta eihän nuokaan tee kaks-ysistä läskipyörää...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  8. #6068
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    MaraWinter 700Cx35 on mielestäni edelleen erinomainen rengas auratuilla kelveillä ja kevyellä pakkaslumella. Nastat antaa turvan jäisissä kohdissa. Samanlaisesta Winteristä en pidä lainkaan sen yllättäessä reunanastojen puuttuessa polanteisella tiellä. Kumpikaan ei toimi tallatulla ja paakkuntuneella/jauhautuneella lumella.

    Sohjossa, peilijäällä ja vanhassa lumimössössä luotan vain ISP:hen. Tänään oli tuiskun jälkeen matkalla kaikenlaista pintaa jäästä lumikasoihin. 26"x2.25 ISP 2.0bar paineilla kulkee ja pitää.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  9. #6069
    Winter on ihan asiallinen rengas kun tiedostaa sen rajoitteet. Taitaa olla lähes sama rengas kuin mara winter, mutta ilman niitä reunanastoja. Se missä noita reunanastoja erityisesti tarvitsee on kun sohjo on jäätynyt urille, jolloin winter on lähinnä urien vietävänä kun mara winter taas on edelleen kohtalaisen siedettävä. Molemmat renkaat tosiaan on pitkälti parempien talvipäivien rengas, paitsi että sepeli on pehmeän kumiseoksen ja lamellien ansiosta myrkkyä etenkin kapealle mallille jossa kulutuspintaakaan ei ole paljoa.Rengas rullaa hyvin, ja ihan asiallinen ajettava auratulla tiellä, ei ehkä paras pito, mutta varsin riittävä jos on vähänkin järkeä päässä. Ainoa ongelma on tosiaan tuo yhteensopimattomuus sepelin kanssa, itsellä ei ole puhjennut kertaakaan, mutta selvästi rengasta ei ole suunniteltu tuohon.

    Ihan jo leveydenkin (35mm) ansiosta yllätyksiä täynnä olevalle talvikelille sitten yli 50mm leveät kumit kunnon nastamäärällä. Tuokaan leveys ei tosin oikein riitä upottavassa lumessa.

  10. #6070
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Tuosa oli juttua kankaan läpi hengittämisestä, mulle tulee moisesta suorastaan paha olo. http://www.goreapparel.com/on/demand...how?pid=AFACEF

    Ihan toimiva, saksilla avasin hengitysaukkoa, toisena on McKinleyn putkikauluri, Drypluskankaisena on perusbuffiin verrattuna vankempi, paremmin muotonsa säilyttävä.
    Ja hengitysaukko tottakai!
    I väntan på ännu dåligare tidet

  11. #6071
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    105
    ^ Sama juttu tolla Goren maskilla. Kevyellä työmatkallakin jo meinasi hengitys salpaantua, mutta leikkaamalla suuaukon isoksi toimi ihan hyvin merinohupun päällä -20 asteessa.

  12. #6072
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    105
    Naaman palelusta noin muuten tein sellaisen huomion, että takin jäykkä huppu toimii todella hyvin (monissa laskettelutakeissa tämmöinen ainakin on). Luo samanlaisen ilmapussin kuin entisajan motoristien naamatötteröt. Miinuspuoli tässä on, että ei taida montaa huppua olla, jotka ottaisivat sisäänsä myös kypärän ja näkyvyyskin rajoittuu jonkin verran.

  13. #6073
    Jopotuinen Guest
    Kyllä minä puhkun naaman ympäri kiedotun kankaan läpi. Lämmittää imuilman ja puhallus puolestaan lämmittää koko turvan seudun silmien alapuolelle asti. Ainoastaan ripset tuppaavat jäätymään toisiinsa ja jos molemmat samanaikaisesti, silloin vähän hankalampaa.

    Mieluisin suoja erilaisten huppujen jälkeen edelleen se hyvin harvakseltaan ja ohuesta langasta kudottu huivi jostain materiaalista. Ei haittaa lainkaan puhkumista sisään tai ulos. Mutta huivina hiukan työläs kietoa ja lopputulos vaihtelee, mutta jos vastaavan putkikaulurina, niin silloin voisi sanoa jo hipovan täydellisyyttä. Jospa katkaisisi sen ja rakentelisi jonkin tarrakiinnityksen?

  14. #6074
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Mulla yli 10 asteen pakkasissa fleeceputkihuivi, jonka nosta ylös niin että nenä jää sen sisään. Virtaa riittävästi ajamiseen.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  15. #6075
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Ei pysty puhkumaan kyllä minkään läpi/sisään. Inhottaa se märäksi kastuva/jäätyvä rätti naamalla. Balaklavakin pitää vetää leuan päälle, jotta jää suu vapaaksi. Sitten mennään nenän kautta sisään, suun kautta ulos puhkuen...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  16. #6076
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.400
    Semmoset vanhanajan moottorikelkkalasit jossa on se maski mukana saattas olla pätevä. Janne Ahonenki käytti aikanaan tota hypätessä.


  17. #6077
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Mä en oo vieläkään löytäny hyviä flättikenkiä talveksi. Vaelluskengät on liian kylmiä, Sorelit hullun leveitä eikä saa kunnolla kireälle, metsästyskengät usein lämpimiä "kumisaappaita". Pitäs löytää jotkut oikeasti kylmään keliin suunnitellut vaelluskengät, mutta ei ole tarttunu Googleen ku yhdet ja niitäkään en saanu Suomeen tilattua. Kapeat, kevyet ja lämpimät on haussa.

  18. #6078
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.632
    Nuo on mulla ollu nyt testissä ja ihan supermukavat on jalassa ja on kyllä lämpöisetkin ja vielä goret. https://scandinavianoutdoor.fi/lowa/...rident-ii-gtx/

  19. #6079
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Nuohan vois olla ihan ok. Hyvässä tarjouksessakin ja on vähän varttakin. Just mun kokoa löytys (joo, kanootti). Läskillä kun huitoo hangessa, niin en halua lunta varsista sisään . Näitä kattelin mut saatavuus on heikkoa:
    http://www.vasque.com/USD/product/me...et-black-07838

  20. #6080
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Mä ajelin päälle -20 pakkasessa pari lenkkiä mx laseilla joita käytän mäkipyräilyssä fullfacen kanssa.

    Vajaan tunnin jälkeen alkoi huurtuminen eikä sitä estänyt millään. Toisella lenkillä piti lasit ottaa pois kun menivät totaalisen huuruun. Seuraavilla pakkasilla mennään perus ajolaseilla.

    Ja tosiaan, ei pysty minkään buffin tms läpi hengittämään. Kastuu ja sitten on epämiellyttävä.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  21. #6081
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tinke77 Katso viesti
    Nuo on mulla ollu nyt testissä ja ihan supermukavat on jalassa ja on kyllä lämpöisetkin ja vielä goret. https://scandinavianoutdoor.fi/lowa/...rident-ii-gtx/
    Onko näissä tarpeeksi jäykkä pohja? Näyttäs kyl olevan. Yhdet kengät hommasin pienemmille pakkasille, mut niissä oli tosi löysä pohja ja polkiessa tuntu liikaa läpi.

  22. #6082
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Ja tosiaan, ei pysty minkään buffin tms läpi hengittämään. Kastuu ja sitten on epämiellyttävä.
    Mikä tahansa, minkä läpi joutuu puhaltamaan tekee ainakin kaksi juttua:
    - Suun kohdalta kastuu ja hengittäminen läpi on vaikeaa ja märkä tuntuu ikävältä
    - Samaisen suojan yläreunasta kuitenkin puskee ulos hieman hengitysilmaa - ja erityisesti nenästä tulevaa, joka huurruttaa lasin.

    Ahaa-elämys oli kun tajusin, että sierainten kohta täytyy jättää avoimeksi l. pätkästy parinkertainen buffi nenävarren päälle ja toinen alahuulesta alaspäin ja pysyy lasit kirkkaina, buffit kuivina, hengitys kulkee ja poskipäät ja muukin naama pysyy lämpimänä.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  23. #6083
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tinke77 Katso viesti
    Nuo on mulla ollu nyt testissä ja ihan supermukavat on jalassa ja on kyllä lämpöisetkin ja vielä goret. https://scandinavianoutdoor.fi/lowa/...rident-ii-gtx/

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
    Onko näissä tarpeeksi jäykkä pohja? Näyttäs kyl olevan. Yhdet kengät hommasin pienemmille pakkasille, mut niissä oli tosi löysä pohja ja polkiessa tuntu liikaa läpi.
    Toista talvea ajelen noilla, muuten ihan hyvät mutta jotenkin nuo pohjat kovettuu kylmällä ja alkaa lipsumaan (dmr v12 flätit). Pitää joskus hommat 2mm pidemmät terror pinnit kokeiluun. Omat koivet niin kylmät että tunnin päästä kylmenee varmaat ja pitää tovi kävellä ja taas pärjäilee. Pohjat kyllä kestäneet hyvin eikä flätit ole niitä vielä vaurioittanut näkyvästi.

    Kunhan hajoavat niin menee testiin Sievin alaskat thermolla
    https://www.sievishop.fi/alaska-xl-s3hro-7400.html https://www.sievishop.fi/alaska-ther...3hro-7401.html.

  24. #6084
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Korpikuusen kannon alla
    Viestit
    483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Mikä tahansa, minkä läpi joutuu puhaltamaan tekee ainakin kaksi juttua:
    - Suun kohdalta kastuu ja hengittäminen läpi on vaikeaa ja märkä tuntuu ikävältä
    - Samaisen suojan yläreunasta kuitenkin puskee ulos hieman hengitysilmaa - ja erityisesti nenästä tulevaa, joka huurruttaa lasin.
    Minulla on villasta harvaanpunottu tuubi. -20c ja se jäätyy parin tunnin lenkeillä lenkin loppua kohti, mutta tuntuu märkänäkin lämpimältä (koska villa on tekninen materiaali) eikä se rajoita hengittämistä lainkaan. Ei myöskään vedä laseja huuruun ellei a) pysähdy tai b) vedä tuubia nenän yli. Huuruuntumisenkin pystyy estämään vetämällä tuubin alas ennen pysähtymistä, ainoastaan pannutuksessa tuo oli ongelma. Eikä se pintajää tunnu villan päällä kylmältä, päinvastoin. Pikemminkin se blokkaa vaan kylmää vieläkin enemmän.
    Totta joka sana!

  25. #6085
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Hommasin tällaisen Coldavengerin täksi talveksi ja kyllä on hyvä verrattuna mihin tahansa huiviviritykseen. Mukava ajaa ripeämminkin kun voi vapaasti läähättää kovillakin pakkasilla.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  26. #6086
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    229
    Tutustukaapas kotimaiseen vaihtoehtoon.

    Itsellä ollut kyseinen laite ja ei voi kuin kehua.

    http://www.jonas.fi/

  27. #6087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Semmoset vanhanajan moottorikelkkalasit jossa on se maski mukana saattas olla pätevä. Janne Ahonenki käytti aikanaan tota hypätessä.



    Vastaava sydeemi Scott kelkkalasit + maski Laskuvarjojääkärikillan Grönlannin poikkihiihdon kirjan varustelistan inspiroimana ollut vuosia lähinnä roikkumassa varaston seinällä.
    Nyt yön ylikeikalla -32 (yöpyminen) ja -35 pakkasessa yhdistelmä muuttui kuolleeksi painoksi. Näkyvyyttä eteen n. 4-5 metriä ja täydellinen tunnelinäkö, oikeastaan ahdisti. Jäi revontulten leikki näkemättä taivaalla mutta luisteluhiihtobaanalla pysyi sentään.
    Maski sinänsä toimi hyvin, suojasi nenän, poskipäät, kosteutti ja lämmitti hengitystä eikä ahdistanut.
    Maski ommeltu ja teipattu laseihin. Ehkä lasien vaihto toisiin auttaisi.
    Homma onnistui aivan hyvin ilman laseja ja huivi suojaamassa nenää ja poskipäitä. Yksilöllisiä asioitahan nämäkin ovat.










  28. #6088
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Lohja/Koisjärvi
    Viestit
    1.421
    Enämpi olis kyllä käyttöä tällaiselle setille kun ulkona vallitsevaa suloista säätä katsoo

    https://finnforlife.files.wordpress....2/img_6412.jpg

    Lähetin mistä lähetin
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

  29. #6089
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Pientä tihkusadetta lukuunottamatta aamulla oli pyöräilykeli kohdallaan. Lumi on tiivistynyt ja osittain jäätynyt, joten kelvin pinta on tasaista.

    Vaatetusta voi hieman keventää ja sadevarusteet piti sen pienen tihkun ulkopuolella.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  30. #6090
    Jopotuinen Guest
    Tuli koeponnistettua vuoden takaiset IceBug PACE2 M BUGrip GTX (mukavuusalue -20) fillarikäytössä, kun tuli tollaset jäätikkökelit.
    Pito jäätiköllä lampsiessa aivan huippua, näillä ei lipsu vaikka minkä tekisi. Kovalla alustalla pitää tosi miehekkään rouskeen, mutta pito on hyvä mikäli on myös painoa kenkien päällä jolloin nastat painuvat pohjan sisään. Hepposilla ihmisillä tuo painuminen ei toteudu ja silloin luistelevat kuten muillakin piikkareilla.

    Fillarissa flätti/lukko polkimet ja kenkä tarttui aivan loistavasti polkimeen. Jalkaterää hieman ojentaen melkein kuin lukoilla olisi ajeltu.
    Mutta, ylläri pylläri oli tuo pohjan kylmyys vaikka pakkasta taisi olla pari astetta. Sama ilmiö patikkakenkien kanssa (ei ehkä näinkään kylmät), kunnes laitoin niihin Liiteristä hommatut foam tms. paksut pohjalliset.
    IceBug lesti on kuitenkin tilava, yhdet lisäpohjalliset saattaisivat tuonne mahtuakin. Täytyypä ihmetellä.

    Hintaa en nuille muista, sain kuitenkin jonkun luokkaa 30..40% alennuksella.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •