HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 145 / 195 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45 95 135 143 144 145 146 147 155 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.321 - 4.350 / 5828

Aihe: Whiten läskipyörät

  1. #4321
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    124
    ealex kerrotko kun tiedät asiasta enemmän, että lasketaanko 2x kammissa tuo ketjulinja aina isomman eturattaan mukaan? Pienemmällä eturattaalla ketjulinjan ollen näin pielessä aina. ot: Sitten kiinnostaa kun sinkuloiden jossain malleissa käytetään normi takapakan yhtä satunnaista rastasta niin onko suora ketjulinja silloin väärin?

  2. #4322
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    ^ 2x systeemissä reunimmaisten takarattaiden muoto on optimoitu kyseisen puolen eturattaan ketjulinjalle, muu on kompromissi, eli käytännössä optimoitu 1x ketjulinjalle.

    3x systeemissä eroa ketjulinjassa on jo niin paljon, että Shimano tekee sille ihan oman (11s), 3x voimansiirrolle tarkoitetun takapakan sitä varten. Tiedät varmaan että 3x systeemissä vaihteita ei kuulu käyttää ”ristiin”? Ja Sramin kammilla eturattaan ketjulinja on vielä sisempänä (n. 2,5mm), kuin 3x systeemissä pikkurattaalla…

  3. #4323
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    124
    Entäs pelatessa kammen puolen laakerikuppia etemmäs keskiöstä sen spacereilla? Saadaan 5mm ulommas kampi vetopuolella. Virhe?

    .

  4. #4324
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Kuten lähes jokaiseen kirjoitukseeni muistin lisätä - mikään ei ole virhe, jokainen saa tehdä mitä haluaa. Jos tykkää että kammet eivät ole keskellä runkoa ja ketjulinja on silti 5mm sisempänä - go for it.

  5. #4325
    Liittynyt
    09/2016
    Viestit
    55
    Kiitos Vaeltajalle kuvista. Tuo hiilarihaarukka on itsellä seuraavana ostoslistalla, onneksi loppu tarjoukset niin säästy rahat vielä. Hyvin näytti istuvan.

    Mulla vaihtajan häkki suora kanssa, ketjulinja silti häröilee. Voi olla että oon kämminyt takavaihtajan säädöt, tosin kaikki muu toimii nätisti. Täytyy nyt arpoa vähän mistä tuota lähtee korjaamaan.

  6. #4326
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Voimansiirrolle optimaalisella ketjulinjalla väliä on n. sentin enemmän. Jokainen voi toki itse päättää, mikä on tarpeeksi ja ”optimoida” ketjulinjaa miten haluaa.
    Eikö voimansiirron optimaalisin linja ole suora? Suora on mun tapauksessa 5. vaihteella, eli jäljelle jää 5 pienempää ratasta. Ketjuun ja renkaan välissä n. sentti. Päätän että nyt on optimaalinen.

  7. #4327
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Eikö voimansiirron optimaalisin linja ole suora?
    Joo siis ketjun pitää olla suorassa, eikä vinossa. Muuten voimansiirto kuluu nopeammin sekä rattaiden että ketjun suhteen. 2x10ssä kuvittelisin, että jos ketju on edessä isommalla rattaalla ja takanakin isommalla rattaalla, niin se ei ole se paras tilanne. 3x9 perinteisessä maastopyörävaihteistossa itse ainakin pidän ketjun edessä aina keskellä niin takana voi käyttää kaikkia taka-vaihteita.
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  8. #4328
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Eikö voimansiirron optimaalisin linja ole suora?
    Ei ole (paitsi sinkulan tauksessa). Optimaalinen on se ketjulinja, mille kyseinen voimansiirto on suunniteltu.

  9. #4329
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Varmaan sekin vaikuttaa minkä suhteen optimia haetaan: ketjun venymättömyyden, rattaiden kulumattomuuden, voimansiirron tehokkuuden maksimoimisen, vaihteiden vaihtuvuuden tms. suhteen. En toki juuri tästäkään asiasta mitään tiedä, mutta monissa asioissa yhden ominaisuuden optimointi tarkoittaa toisten tietoista heikentämistä. Tuskin siis näinkin monimutkaisen systeemin kanssa on olemassa kaiken kannalta "optimia". Vai onko teillä mielessä jokin tietty suure joka valaistuneemmille palstapyöräilijöille on mainitsemattakin selvä?


    Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.

  10. #4330
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Mun näkemyksen mukaan kulumattomuus, venymättömyys ja tehokkuus kulkee pitkälti käsi kädessä. Tehokkuus ei tosin aina. Mutta ketjulinjan kannalta ei myöskään valmistajan tai edes voimansiirron valmistajan näkemys voi olla optimaalinen kaikille. Suorin ketjulinja, joka käyttää suhteellisen suuria rattaita lienee paras vähän joka suhteessa (ei ehkä paino) mutta se pitäisi olla kullekkin suharille se yleisimmin käytetty välitys.

    En ole jaksanut linjoja tutkia, mutta pääasiassa ajan läskillä pienellä eturattaalla, ainakin nyt talvella. Sen suhteen kampien pikkuratas saisi talviaikaan sijaita takapakkaan nähden jossain neljänneksi isoimman takarattaan huitteilla. Pieni eturatas antaa myös reippaasti kovemmat rasitukset voimansiirtoon kuin iso.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  11. #4331
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Ei ole (paitsi sinkulan tauksessa). Optimaalinen on se ketjulinja, mille kyseinen voimansiirto on suunniteltu.
    Eli kun on ite suunnitellu niin se on silloin siinä.

  12. #4332
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yannara Katso viesti
    Joo siis ketjun pitää olla suorassa, eikä vinossa. Muuten voimansiirto kuluu nopeammin sekä rattaiden että ketjun suhteen.
    No eihän se oo suora kun yhellä vaihteella, enemmän ja vähemmän vinossa käytännössä. Silloin on turhan jyrkkä kulma jos taaksepäin polkiessa pudottaa pienemmälle, tätä tosin tapahtuu tehdassäädöissäkin oleville 1x11:lle isoimmalla ollessaan.

  13. #4333
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.607
    Ketjut ja rattaat on sen verran halpoja että turha näitä on liian paljon miettiä. Yleensä ketjut menee vaihtoon venymisen vuoksi eikä sivujen kulumisen vuoksi. sama pätee rattaisiin.
    Jostain syystä kuitenkin valmistajan menee kovaa vauhtia yhden eturattaan tiellä vaikka siinä ketju taipuu enemmän ja ketju on myös olvata kapeampaa kun rattaitakin pitää kasettin mahtua enemmän.

  14. #4334
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Jostain syystä kuitenkin valmistajan menee kovaa vauhtia yhden eturattaan tiellä vaikka siinä ketju taipuu enemmän ja ketju on myös olvata kapeampaa kun rattaitakin pitää kasettin mahtua enemmän.
    Suosion ansiosta saa pyytää vähintään saman kuin 3x10 setistä jossa osia paljon enemmän

    Toi ketjun tippuminen on se oleellisin mikä kertoo että linjaus on väärä. Jos eturatas on oikeassa kohdassa ei ketjut tipu miltään rattaalta. Jos linja väärä tippuu jommassa kummassa päässä. Näin oman kokemuksen mukaan.

  15. #4335
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Yleensä ketjut menee vaihtoon venymisen vuoksi eikä sivujen kulumisen vuoksi.
    Joo, kannattaa mittailla niitä jo hyvissä ajoin. Ekaa kertaa kokeilin tulkkia reilun 600 km jälkeen orkkisketjuihin ja 1.0 mm solahti iloisesti jo läpi. Ajoissa kun vaihtaa ketjut niin ei ainakaan takapakkaa tarvii olla ihan äkkiä sen takia päivittämässä. Vaihteetkin solahtaa nätimmin sisään vs. venynyt kettinki.

  16. #4336
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850

    Whiten läskipyörät

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Joo, kannattaa mittailla niitä jo hyvissä ajoin. Ekaa kertaa kokeilin tulkkia reilun 600 km jälkeen orkkisketjuihin ja 1.0 mm solahti iloisesti jo läpi.
    Mulla oli alkuperäisketjut pari kolme tuhatta kun tuli vähän laiskasti mittailtua. Kuluneet ja venyneet toki sitten olivatkin. Vaihdoin pykälää kalliimpiin sramin ketjuihin (sramia edellisetkin) kun ulkomaankielisten tarinoiden mukaan pitäisivät kestää tuntuvasti paremmin. Testasin uusien ketjujen kulumaa ekan kerran n. 500 km jälkeen, ja yllätyin kun 0,5 mm mitta meni heittämällä paikalleen. 0,75 mm ei sentään enää, mutta eipä noilla ketjuilla näköjään kovin pitkiä pätkiä ajella. 40 e @ 500 km ketjuun verrattuna 115 e öljynvaihto autoon 20000-30000 km välein ei enää tunnu ollenkaan pahalta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Vaihteetkin solahtaa nätimmin sisään vs. venynyt kettinki
    Tämä alunperin ajoikin tuohon ketjunvaihtoon.

    Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.

  17. #4337
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    No voihan vitsit, tohon Pro 3:een tulee koko ajan naarmuja ja lisää kulumia runkoon. En ymmärrä, johtuuko matta-pinnasta sitten vai? Ja ne maali-tökötit, jotka mukana tuli, rumentaa vaan jälkeä.
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  18. #4338
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Osta ebaystä halpaa suojateippiä. Ainaski alaputkea suojaamaan kivisateelta.
    Scooppi on kans ihan naarmuilla. Maali lähtee tosi herkästi

  19. #4339
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Mulla oli alkuperäisketjut pari kolme tuhatta kun tuli vähän laiskasti mittailtua. Kuluneet ja venyneet toki sitten olivatkin. Vaihdoin pykälää kalliimpiin sramin ketjuihin (sramia edellisetkin) kun ulkomaankielisten tarinoiden mukaan pitäisivät kestää tuntuvasti paremmin. Testasin uusien ketjujen kulumaa ekan kerran n. 500 km jälkeen, ja yllätyin kun 0,5 mm mitta meni heittämällä paikalleen. 0,75 mm ei sentään enää, mutta eipä noilla ketjuilla näköjään kovin pitkiä pätkiä ajella. 40 e @ 500 km ketjuun verrattuna 115 e öljynvaihto autoon 20000-30000 km välein ei enää tunnu ollenkaan pahalta.



    Tämä alunperin ajoikin tuohon ketjunvaihtoon.

    Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.
    .

    Kai tietenkin vaihdoit myös pakan ja rattaat jos olit ajanut ne muusiksi sillä edellisellä ketjulla? Valmiiksi loppuun ajettu pakka syö uudet ketjut rikki alta aikayksikön.

  20. #4340
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jonttu. Katso viesti
    .

    Kai tietenkin vaihdoit myös pakan ja rattaat jos olit ajanut ne muusiksi sillä edellisellä ketjulla? Valmiiksi loppuun ajettu pakka syö uudet ketjut rikki alta aikayksikön.
    En vaihtanut kun en saattanut uskoa että voisivat niin nopeasti kulahtaa. Mutta luultavasti ajan uusilla ketjuilla sen mitä kestävät, ja sitten vaihdan pakan ja ketjut samalla kertaa. Xxl näkyy myyvän ko. komboa 80 e hintaan mikä ei ihan huono hinta ole erillisostohintoihin verrattuna. (Shimanon kamat on kyllä huomattavasti lompakkoystävällisemmin hinnoiteltu...)

    Niin ja selvyyden vuoksi: nuo em. ketjut on cyclocrossissa, Whiten läskiä mulla ei ole.



    Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.

  21. #4341
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yannara Katso viesti
    No voihan vitsit, tohon Pro 3:een tulee koko ajan naarmuja ja lisää kulumia runkoon. En ymmärrä, johtuuko matta-pinnasta sitten vai? Ja ne maali-tökötit, jotka mukana tuli, rumentaa vaan jälkeä.
    Aika mahdottomuus välttyä naarmuilta maastopyörässä, jos ei nyt tosiaan vuoraa koko pyörää jollain suojateipillä. Mielestäni kuuluu asiaan että maastopyörässä on käytön jälkiä jos sillä maastossa ajetaan.

  22. #4342
    Päivällä kävin ostamassa 4liten, kivalta tuntu poljeskella.. Mut onha aika rankka laji ��

  23. #4343
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Whitemika Katso viesti
    Päivällä kävin ostamassa 4liten, kivalta tuntu poljeskella.. Mut onha aika rankka laji ��
    Kyllä näillä kinkun saa sulamaan. Aluksi on rankempaa, mutta kroppa tottuu kun antaa treeniä. Itte aloitin työmatkojen ajon uudella Scoopilla (9 km / sivu) ja tuntui että syke huitelee taivaissa ja silti ei matka taitu. Vajaan kuukauden ajojen jälkeen syke huitelee kyllä edelleen korkealla ja matka taittuu hitaasti, mutta se ei tunnu enää yhtä raskaalta. Ja kevenemisen myötä hauskuus paranee.

    Onnea uuden menopelin johdosta!


    Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.

  24. #4344
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    382
    Naarmut ja kiveniskemät ovat kuin arvet nahassa, lisäävät katu uskottavuutta.
    Ajamiseen ne on tehty.
    Ketjujen ja rattaiden kuuluu kulua, ja ovat kuitenkin yllättävän edullisia nykyään.
    www.mckramppi.com

  25. #4345
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    178
    Sanokaas onko toi 32 narrow wide ratas liian iso eteen vai suosiolla pienempi?
    Mites toi ratas toimii alkp pakan ja takavaihtajan kanssa 3 litessä?

  26. #4346
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kotka
    Viestit
    951
    Mulla 28nw ja olikohan 11-34 takapakka alkuperäisellä vaihtajalla. Toimii hienosti, joskin aina välillä kaipaisi vieläkin herkempää välitystä, etenkin lumessa/mudassa/suossa/pitkissä nousuissa/tms.

    Jaloistahan se on kiinni mikä pelaa ja lenkkimaastoon voi yleensä vaikuttaa itse.

    Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

  27. #4347
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Single Scoopissa takapakka 11-42, ja vakiona eturatas 30-hampainen. Varmaan tuollakin olisi mennyt, mutta vaihdoin silti eturattaan 24-hampaiseen. Raskaimmalla välityksellä menee 22-25 km/h, mikä riittää ittelleni enempi kuin hyvin. Keveintä vaihdetta olen tarvinnut harvoin, joten tyytyväinen olen kun tarvetta ääripään vaihteille tulee harvoin.


    Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.

  28. #4348
    Jo 30T ovaali ja 42T takaratas on kyllä mun mielestä aivan liian pitkä välitys tälle pyörätyypille tarkoitettuihin olosuhteisiin. Jos tykkää vain muotipyöräillä 1,5 barin paineilla kelveillä ja ulkoilureiteillä, niin sittenhän pitempikin välitys toimii.

  29. #4349
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    579
    ^nuo välitys hommat varmaan on aivan kammen pyörittäjästä kiinni. 32 ovaali -42 välityksellä mentiin edellisellä pyörällä, nykyisen vakio 28-42 tuntuu turhan pienellä. Tänäänkin ajettiin 2,5h polkuja auki yölliseltä lumisateelta.

  30. #4350
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jakke81 Katso viesti
    ... nykyisen vakio 28-42 tuntuu turhan pienellä.
    Loppuvatko välitykset käytössä kesken?

    Jos nyt oikein katsoin, pääsee tuolla omalla "30T" & 10T -yhdistelmällä 100 kadenssilla yli 40 km/t. Mulle se on enemmän kuin tarpeeksi ja tyypillisesti nuo pienimmät rattaat jäävätkin käyttämättä. Jos tuohon 104 bcd:n kampisettiin saisi 26-hampaisen rattaan, niin kokeilisin sitä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •