GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 37 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 27 35 36 37 38 39 47 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.081 - 1.110 / 2138

Aihe: Pole Taiga Fatbike

  1. #1081
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    820
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Kuinka moni täällä on ajanut kuormatulla läskillä maastossa?

    Itse ostin aluksi omaan Salsaani tarakat eteen ja taakse, kokeilin eri kombinaatioita (sivulaukkuja, päälle sidottuja kuivasäkkejä) tuloksena oli putkelta ajettaessa mielettömästi heiluva pyörä sekä töyssyissä hallitsemattomasti pomppiva reki. Lisäksi ohjaus oli viipyilevä ja raskas koska kuorma istuu kaukana renkaan päällä kaukana ohjain laakerista.

    Nelisen kymmentä yöretkeä myöhemmin en ikinä laittaisi pakkareita läskiini, vaan käytän Revelate Designsin pussukoita, vaihtoehtona esim. Porcelain Rocket, Apidura yms.


    (kun katselee kuvia Rovaniemi 150, Idiatarod yms. kisoista niin kovin montaa tarakkaa ei näy kuvissa).
    Olen ajanut kuormatulla läskilla maastossa joitakin kertoja. Oma valintani on tarakka taakse myös teknisessä maastossa. Edessäkin oli alussa tarakka, mutta siitä ei ollut varsinaista etua. Takatarakka painaa hiukan enemmän kuin iso satulalaukka, mutta etuna on matalampi painopiste, ainakin minulle (192 cm omaa pituutta), enemmän tilaa (20-litrainen kuivasäkki päällä) ja ennen kaikkea tukevampi kiinnitys. Satulalaukun painopiste on selvästi korkeampi ja oma 14-litrainen satulalaukka ei ollut kovin tukeva sivusuunnassa. Sinänsä esim. Porcelain Rocketin satulalaukku on hienon näköinen ja pieni metallirunko pitää sen tukevasti kiinni, vaikka painoetu verrattuna tarakkaan varmasti jo on pienempi.

    En itse asiassa heti ymmärrä miten satulalaukku olisi parempi kuin takatarakka ja kuivapussi kun runttaa putkelta. Luulisi että se heiluisi vielä enemmän satulalaukan korkeamman painopisteen takia. Tässä kuvassa ainakin näkyy että painopiste on korkea.


    Silti, jos omaa pituutta olisi vähemmän painopisteessä ei juurikaan olisi eroa, ja luultavasti valintani olisi silloin hyvä (eli oikein tukeva) ja iso satulalaukku, eikä tarakka.
    Yeti muokkasi tätä : 25.12.2016 at 17.52 Syy: typo

    www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

  2. #1082
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Satulalaukun etu on siinä että kun se pääsee liikkumaan sivusuunnassa ja pystysuunnassa niin se toimii vastaheilurina ja vaimentimena.

    Hyvin ymmärrän toki Yetin pointin painopisteestä varsinkin jos on isokokoinen sälli.

    Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  3. #1083
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    820
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Satulalaukun etu on siinä että kun se pääsee liikkumaan sivusuunnassa ja pystysuunnassa niin se toimii vastaheilurina ja vaimentimena.
    ...
    Ehkä. En osta teoriaa varauksetta. Näin voisi toki olla, mutta toisaalta liian heiluva kuorma voi myös joskus olla väärässä "vaiheessa" ja vahvistaa heilunnan.

    www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

  4. #1084
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Kuinka moni täällä on ajanut kuormatulla läskillä maastossa?
    En voi kehua ajajeeni ikävä kyllä. Toivotaan että tilanne joskus korjaantuu.
    Uskon siis tietenkin kokemuksen ääntä. Herrat epäilemättä tietävät mistä puhuvat.

    Tällä hetkellä oma tarakka on paikallaan vain arkikäytön vuoksi. Siihen hommaan varsin toimiva ja kätevä.
    Ortliebin back roller plus kulkee siinä kivasti työmatkoilla mukana ja irtoaa kivasti mukaan kauppakassiksi tarvittaessa.
    Läskiretkeily olis omaa unelmaa, ja uskon kyllä että siihen on omat, toimivammat varusteensa.
    Jospa sitten joskus..

    Edit: ja Yetin kanssa samat mietteet heilurista.
    Ja toisekseen, mä en runttaa putkelta.
    Jotenkin vaan oma mieli mieltää alhaisen painopisteen edukkaammaksi.

  5. #1085
    Kai sitä tarakalla roudaa tavaraa mukanansa myös aivan eri määrät? Eipä itellä ollut kuin hetken Alpikitin satulalaukku ja tuntui että se oli kyllä kätevä kovempien pakkasten makkaranpaistolenkillä, mutta enpä saanut sinne toppatakin ja makkarapaketin jälkeen juuri muuta sopimaankaan. Mutta hyvä se oli siinä, ei olis pitäny hävittää.

  6. #1086
    Liittynyt
    05/2008
    Viestit
    78
    Onkos muilla "ääni"huomioita Taigan sram db5 jarruista? Meikäläisellä pitää aivan kauheaa ääntä. Muutama lenkki takana ja nolla kelillä on nuo ajelut.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #1087
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Örisee törkeesti, varsinkin etujarru. Kuivalla kelillä ovat hiljaisemmat. Toisissa kiekoissa shimanon ice tech levyt, oisko slx tasoa. Ne on paljon äänettömämmät mielestäni.

  8. #1088
    Etujarru vinkuilee täälläkin. Aluksi ei ollut mitään, alkanut vastikään. Oisko mikä, mikä auttas siihen?

    Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

  9. #1089
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    ^Jarrujen vaihto. Mä ajoin protolla jonkinverran noilla Sramin DB 5-jarruilla ja kyllä tähän nykyiseen laittamani TRP Spyket on paremmat.
    Joka suhteessa.
    Srameissa kahvat oli muutenkin tuntumaltaan ja palautukseltaan jotenkin oudot, liekö jotain vikaa ollunna.
    Metelistä voi päästä myös palojen vaihdolla. Esim. EBC punaiset on kokolailla hiljaiset. Ja omissa jarruissa nyt vihreät, hiljaiset nekin.
    Punaiset vaan on aika kovia kulumaan.

    Lisäksi ainakin mulla toi Sramin levy oli kova resonoimaan, sopivassa vauhdissa.

  10. #1090
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    204
    Mikähän tuossakin on? On olemassa myös vinkumattomia jarruja. Eivätkä ole edes kalliita. Luulisi Polen poikien tietävän...

  11. #1091
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    ^Jarrujen vaihto. Mä ajoin protolla jonkinverran noilla Sramin DB 5-jarruilla ja kyllä tähän nykyiseen laittamani TRP Spyket on paremmat.
    Joka suhteessa.
    Srameissa kahvat oli muutenkin tuntumaltaan ja palautukseltaan jotenkin oudot, liekö jotain vikaa ollunna.
    Metelistä voi päästä myös palojen vaihdolla. Esim. EBC punaiset on kokolailla hiljaiset. Ja omissa jarruissa nyt vihreät, hiljaiset nekin.
    Punaiset vaan on aika kovia kulumaan.

    Lisäksi ainakin mulla toi Sramin levy oli kova resonoimaan, sopivassa vauhdissa.
    Mun pyörähähän kasattiin alkuun jonkun demopyörän osilla ja ne jarrut ei palauttanu niin kuin nää uudet, niissä oli ainakin jotain vikaa. Ajaa pystyi mutta ei ollu hyvät.. Nää uudet on ihan ookoo tuntumaltaan, mut enemmän sais olla tehoa ja kosteella kelillä ne tykkää metelöidä. Ehkä vois laittaa 200mm leveyt tai sit vaihtaa levyt ja jarrut. Spessuun mä laitoin shimano saintit 203 levyillä ja oli hyvät!

  12. #1092
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Omassa farley 9:ssä on DB5:t ja jarrut pelaa todella hyvin. Ei ole kauheasti kokemusta muista kuin vaijerillisista levyjarruista mutta niihin verrattuna ihan loistavat pysäytysvälineet. Itse en ymmärrä miten jarrut voisi olla paremmat polkupyörässä .

  13. #1093
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskiretkeilijä Katso viesti
    Etujarru vinkuilee täälläkin. Aluksi ei ollut mitään, alkanut vastikään. Oisko mikä, mikä auttas siihen?
    SwissStopin vihreet palat.
    http://www.swissstop.ch/discbrakes/

    Ei juuri äännä edes märkänä, mitä nyt joskus vaimeasti, eikä tehokaan katoa. Selvästi hiljaisemmat kuin EBC Red:it, niitäkin taannoin kokeilin. En tiedä paremmista.

    Menee maku ajelusta jos jarrun painaminen muistuttaa sumutorvea. 😝 Fatboyn Tektro Geminit oli vakiopaloillaan just sellaset. Peltorit päässä olis saanu nihkeellä säällä ajella.

  14. #1094
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    SwissStopin vihreet palat.
    http://www.swissstop.ch/discbrakes/
    Ai nuo orgaaniset joissa se peltilevy on maalattu vihreeks.. kun sopivasti noi muutkin on enempi tai vähempi vihreitä! :-)

  15. #1095
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Volvospede Katso viesti
    Ai nuo orgaaniset joissa se peltilevy on maalattu vihreeks..
    No just ne, kovasti on hiljaisiksi kehuttu. Omat XT:t hiljeni huomattavasti kun sintteripalat vaihtoi orgaanisiiin (resin, mitä ikinä se Shimanolla tarkoittaakaan) näin kurakeleillä. DB5:sissa tuppaa männät jumiutumaan, sen takia ei palauta kunnolla.

  16. #1096
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    Tornio
    Viestit
    508
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    SwissStopin vihreet palat.
    http://www.swissstop.ch/discbrakes/
    Saako noita jostain halvalla vai onko koko rahan arvoset?

    Ehti olla jo ostoskorissa noi n. 30e:llä/pari Bb7:lle, mutta hinta pompsahti sille päivää kun tilasin muut osat. Periaatteesta jäivät hyllyyn. Vähän suolanen tollanen 25e/palalta, jos sulavat käsiin..

    Nyt Alligaattorin semimetallit, seuraavaksi varmaan saman puljun orgaaniset (8e/kpl), varmaanki "hyvät ja halvat". Noiden nykysten kans vähän tuuripeliä, välillä ulisee ja välillä ei. Mut varmaan nää ois parempi johonki 'Pahoja jarrujenvinkumisongelmia' -topikkiin.

  17. #1097
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Pitääköhän nämäkin tilata ulukomailta vai saiskohan niitä jostain pks-kivijalasta?

  18. #1098
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jii8 Katso viesti
    No just ne, kovasti on hiljaisiksi kehuttu. Omat XT:t hiljeni huomattavasti kun sintteripalat vaihtoi orgaanisiiin (resin, mitä ikinä se Shimanolla tarkoittaakaan) näin kurakeleillä. DB5:sissa tuppaa männät jumiutumaan, sen takia ei palauta kunnolla.
    Onneksi läskillä ei ajella kurakelillä! (Vahvaa sarkasmia)

    Toivottavasti ensivuonna on toiset jarrut... tai kyseessä toimivien jarrujen yksilövika.
    Puusilmä muokkasi tätä : 27.12.2016 at 19.46

  19. #1099
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Volvospede Katso viesti
    Ai nuo orgaaniset joissa se peltilevy on maalattu vihreeks.. kun sopivasti noi muutkin on enempi tai vähempi vihreitä! :-)
    Joo, vihreeks maalatut pellit.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ekke Katso viesti
    Saako noita jostain halvalla vai onko koko rahan arvoset?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Volvospede Katso viesti
    Pitääköhän nämäkin tilata ulukomailta vai saiskohan niitä jostain pks-kivijalasta?
    XXL:stä ostin 19,90€/setti, josta sillosella -25% kampanjalla kymppi pois eli 30€ jäi maksuun etu- ja takapaloista yhteensä. Mun mielestä hintansa väärti.

    On siellä nytkin pari mallia, ei tosin BB7:lle sopivia 17, eikä DB5:lle käypää mallia 26.

    BMO:lla ehket äkkiseltään katottuna sopivimmat hinnat saksalaisista.
    BB7: https://www.bike-mailorder.de/swisss...bb7-mechanical
    DB5: https://www.bike-mailorder.de/swisss...elixir-avid-xx
    Edit: DB5:een löytyy B-C:lta halvimmat:
    https://www.bike-components.de/de/Av...anisch-o14363/

  20. #1100
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    115
    Kiitoksia hyvästä palvelusta! Pitäisi varmaan tehdä Pole Taigan ostajan opas jossa kerrotaan:

    Ostaessa pyörän kannattaa sinun ostaa samalla:
    -takavaihtajan korvake
    - hiljaisemmat jarrupalat mallia swissStop vihreät palat
    -rungon reikiin korkeakantaisia M5 Kuusiokolo ruuveja. Keulaan 12kpl ja 6kpl(?)

    Lähetetty minun SM-N915FY laitteesta Tapatalkilla

  21. #1101
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Immalanjärven kylä
    Viestit
    1.185
    Toi takavaihtajan korvake pätee kaikkiin pyöriin, missä sellainen on.

    yrittäjä itse
    fillari10.blogspot.fi
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

  22. #1102
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    ^Ja hyvin, hyvin monasti myös jarrupalojen osalta sama homma.

    Ottaen huomioon että Taiga on ensimmäisen revision tuote, on se siis ihmeenkin valmis ja loppuunasti mietitty. Imo.
    Haet kaupasta ja ajat sen ihmeemmin speksaamatta/korjaamatta vikoja.

    Kiitos kuuluunee osaltaan myös protokuskeille, kuten jäsen Kemiztille.

  23. #1103
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Kiitoksia jarrupalavinkeistä. Mä kokeilin vielä säätää ja keskittää satulan kunnolla, oli vähän vinossa. Koeajoa vaan ei eilen ehtinyt.
    Koska joku syy ois kiva löytää miksi etujarru paljon äänekkämpi kuin takajarru. Sit pitää koittaa noita vihreitä paloja jossei tokene.

  24. #1104
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    115
    No en minä ole saanut muista pyöristä poikki poikki tuota takavaihtajan korvaketta. Vääntynyt ne on vain. Tuossa taigassa taida olla edes mahdollista että vääntyisi vain, menee poikki saman tien. Kun se korvake on upotettu runkoon ja mutkapätkä tulee ulos rungon syvennyksestä, niin sillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin katketa.

    Lähetetty minun SM-N915FY laitteesta Tapatalkilla

  25. #1105
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mokka Katso viesti
    Tuossa taigassa taida olla edes mahdollista että vääntyisi vain, menee poikki saman tien.
    Tämä on nimenomaan oikein. Se on sen korvakkeen tarkoitus; toimia ikäänkuin sulakkeena.
    Ei väänny mitään muuta.

  26. #1106
    Liittynyt
    05/2008
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti s12 Katso viesti
    Onkos muilla "ääni"huomioita Taigan sram db5 jarruista? Meikäläisellä pitää aivan kauheaa ääntä. Muutama lenkki takana ja nolla kelillä on nuo ajelut.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ajelin vuokatinrinteen päälle menevää tietä alaspäin jarrutellen koko matkan voimakkaasti. Hiki tuli alaspäinpolkiessa Mutta ainakin loppulenkin ajan oli jarrut hiljaa. Mitkään pikkualamäet ei auttanu vaan piti olla kunnon mäki jotta sai jarrut kunnolla kuumumaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  27. #1107
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti s12 Katso viesti
    Ajelin vuokatinrinteen päälle menevää tietä alaspäin jarrutellen koko matkan voimakkaasti. Hiki tuli alaspäinpolkiessa Mutta ainakin loppulenkin ajan oli jarrut hiljaa. Mitkään pikkualamäet ei auttanu vaan piti olla kunnon mäki jotta sai jarrut kunnolla kuumumaan.
    Mullakin hiljeni etujarru. Jarrusatulan huolellinen keskittäminen auttoi asiaa. Kastuttuaa se taas äänti hetken, mutta lopetti kuivuttuaan. Aiemmin se vaan möykkäs melkeimpä aina. Takajarru ollut hiljaisempi koko ajan.
    Jaguar Mummopyörä vm.1950

    Pole Taiga SnowTrail

  28. #1108
    Liittynyt
    05/2008
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti s12 Katso viesti
    Ajelin vuokatinrinteen päälle menevää tietä alaspäin jarrutellen koko matkan voimakkaasti. Hiki tuli alaspäinpolkiessa Mutta ainakin loppulenkin ajan oli jarrut hiljaa. Mitkään pikkualamäet ei auttanu vaan piti olla kunnon mäki jotta sai jarrut kunnolla kuumumaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Eipä kuitenkaan auttanu vaikka pari kertaa lämmitelly jarruja tuossa alamäessä. Taas huutaa molemmat jarrut kuin porsaalta päätä leikkais, eikä lukitu kunnolla, koko pyörä vaan tärisee.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  29. #1109
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti s12 Katso viesti
    Eipä kuitenkaan auttanu vaikka pari kertaa lämmitelly jarruja tuossa alamäessä. Taas huutaa molemmat jarrut kuin porsaalta päätä leikkais, eikä lukitu kunnolla, koko pyörä vaan tärisee.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mulla oli samaa oiretta aikoinaan elixir jarruilla(avid). Kokeiltiin monet eri palat, muutamat eri levyt, putsattiin ja voideltiin männät liikkumisen varmistamiseksi jne.

    Lopulta kun vaihtoi merkkiä niin loppui älämölö. Uudet guidet ovat lähes kuten shimanot eli eivät juuri äännä kuin kosteina.

    Elixir ja ilmesemmin myös nuo db:t huutavat. Ei semmosta jaksa kuunnella.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  30. #1110
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    115
    Ei ne sit enää vingu kovilla pakkasilla. Mutta varmaan halvimmaksi tulisi laittaa jotkut paremmat jarrut. Toisessa pyörässä xt jarrut, mutta en jotenkin tykkää. Voisi noita guideja katsella

    Lähetetty minun SM-N915FY laitteesta Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •