^ Mä kyllä käytin Squirttia myös tippa per nivel.
^ Mä kyllä käytin Squirttia myös tippa per nivel.
Selgeetä. En oo ite käyttäny, luuloja vaan. Näyttää vaan aika lirulta: https://youtu.be/mCab92T-utQ
Eikös kaikkia öljyjä laiteta tippa per nivel? Squirtkin kerääntyy rissoihin yms. jos sitä lontraa samaan tyyliin kuin tuossa mainosvideossa.
Squarttia menee täälläkin tippa per nivel ja yleensä laitan edellisenä päivänä tai ainakin hyvissä ajoin. Pyyhin ketjun ja rissat ennen uutta käsittelyä. Melko litkua se on, mutta toisaalta helpottaa annostelua. Itse meinaan varmaan pari vuotta laitoin tippa-tippa-tippa tyylillä joka niveleen, kunnes rupes riittämään se ajan kulutus. Nykyisin menee ihan sama tippa per nivel kun tuen käden takavaihtajaan ja ketjua pyörittämällä sama tippa menee jokaisen nivelen keskelle. Aikaa menee vaan huomattavasti vähemmän.
Rexiä tosin pitäisi hakea sportaxista testiin kunhan tulisi takaisin pikkupakkaset ja hyvät cyclokelit niin pääsisi sitäkin ulkoiluttamaan. Maantiepyörässa käytän ainakin talviajan squartia, mutta pakkohan sitä on siihenkin testata kesällä.
Kertyyhän se squirt joka paikkaan. Se vaan ei ole samanlainen riesa kuin liiallinen märkäöljy joka kerää hienopölyä niin kauan kuin tahnan viskositeetti on pikeä. Squirtit saa irti sillä että enimmät mekaanisesti kaapii pois, ja loput lähtevät miedolla pesuaineella ja riittävän lämpimällä vedellä. Tämä sitten keväällä kun vahaa on kerätty pitkä talvi...
Squirttia muuten voi "tekohengittää" varsinkin talvella voitelutehon vajuessa lämmittämällä ketjua puhaltimella / kaasusytkällä tms. sen verran että nivelten lähistöllä oleva vaha sulaa ja valuu nivelen sisälle. Ehkäpä seassa menee vähän roskaa, en ole antanut haitata.
Siitä olen samaa mieltä että 5-10 minuutin kuivuminen ei riitä alkuunkaan, Squirt ei kestä ketjussa kovinkaan pitkään koska nivelten sisällä oleva aine on vielä täysin märkää. Useamman tunnin vaatii lämpimässä tilassa, mikä on varsinkin talvella vähän järjestelyä vaativa homma.
Mun mielestä kaikilla voiteluaineilla pitää "ennakoida" voitelutarve. Jos et laita ajoissa voitelua ketjut kitisee, melko yksinkertaista.
En ole kokenut Squirtin "ennakoivaa" käyttöä ongelmalliseksi. Noin viikon parin välein muistaessani voitelen ketjut lenkin päätteeksi tai jos vietän "huoltoiltaa". En jaksa tiputella nivel kerrallaan vaan pyörä katolleen ja läträän surutta. Sitten pyörittelen ketjuja kymmenkunta ketjukiertoa ja pyyhin ylimääräiset pois. Fillarit ovat lämpimässä säilössä joten kylmyys ei ole ongelma.
Joskus olen unohtanut "ennakoida" ja Squirtannut ketjut lähtiessä em. proseduurilla. En huomannut mitään haittaa.
Rexiä kokeilen toki sitten joskus kun tuo (iso) puteli Squirttia jonkun vuoden päästä näillä näkymin loppuu.
Nuorempana pesin ketjuja koska oli pakko. Nykyään ei tarvitse ketjun käyttöiän aikana moiseen ryhtyä.
Sanotaan nyt ettei mene turhaksi kehumiseksi: Squirtilla ketjut eivät ole kuin ehkä helteisellä kesäkelillä yhtä notkean rullaavan tuntuiset kuin hyvällä wet lubella. Sillä on matkan etenemiseen todennäköisesti häviävän pieni vaikutus, mutta sellaista "sulan voin" polkemis -fiilistä ei vahalla synny jos keli on yhtään viileämpi. Arkipyörä on syksyn saapuessa todella jähmeän oloinen aina siihen asti kun talvi-squirt on putsannut kaikki kesäversion vahajäämät pois, ja silti aika jähmeä pakkasen kiristyessä.
Rex pitää kyllä ehdottomasti testata ainakin kesäkelin pyörässä.
Kuivalla kesäsäällä kun wetlubella painaa menemään niin ei ole ketjut kauaa notkeena, paskaa ne kylläkin on täynnä.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Vantaan Bike-Planetista oli Rex loppu mutta Espoon myymälästä löytyi yksi kappale. Lähti mukaani eilen. Mutta olipahan hintavaa erityisesti pullon minimaalinen koko huomioiden. 17,90 ja pullo pieni kuin mikä.
Viime vuodet Squirt ollut käytössä ja sitä nyt olis kyllä puoli purkkia jäljelläkin. Josko jatkais sillä maasturissa ja laittais Rexin maantiepyöriin.
Kun sanotte, että tiputatte tipan per nivel, tarkoitatteko tippa rullan keskelle? Mä olen viime ajat laittanut tipan rullan molempiin reunoihin eli siihen, missä ne levyt ovat kiinni. Toisin sanoen kaksi tippaa per rulla. No en mä oikeesti tippa kerrallaan ole noinkaan tiputellut, vaan pyörittänyt kierroksen sopivaa tahtia ketjua ja pitänyt pulloa siinä rullan toisella sivulla ensi ja sitten toinen kierros toisella sivulla.
Hmm. Rexin sivujen videolla näkyy herra laittavan sitä yksitellen jokaiselle rullalle mutta ikään kuin poikittaisen vedon kullekin rullalle vetäisemällä. Jos ja kun se kama on kunnolla juoksevaa mutta purkin suuaukko tarpeeksi pieni, tuollaisella tyylillä sitä saa varmaankin sipaistua sopivan pienen määrän rullan päälle siten, että ainetta menee poikittain koko rullan leveydeltä ketjuun ja siten imeytyminen tapahtuu molemmista päistä.
Olipahan muuten tutun näköinen pyörä videolla![]()
Kyseistähän (olikohan Plussan vai samalla kertaa tilatun toisen foorumilaisen pyörä) fillaria on ihasteltu siis täällä palstalla.
Voi olla ettei ketään kiinnostaa, mutta hyvän tippapullon annostelija on suunniteltu siten että siinä kärjessä pysyy koko ajan pintajännitteessä puolikas pisara pullon ollessa ylösalaisin. Kun annostelijan vie ketjun rullan päälle ja alkaa kierrättää ketjua annostelijan alla, pullosta valuu ainetta ketjulle tasaisesti jatkuvana virtana. Käy vähän nopeammin se voitelu verrattuna jokaisen rullan yksittäiskäsittelyyn, vaikka ketjun kierrättäisi 4-5 kierrosta annostelijan alta.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Tieteellistä ja tarkkaa hommaa tää voitelu. Onko tantra-voitelu kellään käytössä vielä?![]()
Meidän (siis Rexin) testien perusteella tuolla tippa/linkki -metodilla saadaan yleisesti varmimmin toimiva voitelutulos. Maantiepyörän ketjuun ainetta menee noin gramma yhdellä voitelukerralla eli pullosta saa sen 30 voitelukertaa.
Ja Plussan Festka Asphalt LT siellä sivuilla näkyy
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus
www.rex.fi/bike
Olen vahoja vetäissyt poikkisuuntaisen viirun rullaan ja sitten vielä sormella levitellyt ne kun pyörittelen hetken kampia taaksepäin.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Valaiskaa tyhmää. Mitä tämä Rex on ja mikä sen tarkoitus. Huomannut et ku nyt nää kurailmat ni noita ketjuja saa päivittäin huoltaa.
Laitetaan vielä linkkikin niin Jurpu säästyy googletoimiselta, kas tässä: http://rex.fi/fi/bike
Kiitos vastauksesta. Tonitonilta sai tilattua.
http://www.bikeradar.com/road/news/a...in-2017-48858/
Ei sentään kukaan ole vielä tämmöiseen lähtenyt?
^Tekniikka on ihkua ja jees mutta just nämä moiset+sähkövaihteet jne. on kyllä semmosta kermaperseiden turhuutta että jeesustelu-topiikkiin joutais.
Kohta fillari varmaan ajaa itekseen ilman kuskia, kuten autot?![]()
Peseekö kukaan ketjua niin, että öljyää ne ja hinkkaa jollain rätillä. Onko öljyä järkevää käyttää puhdistusaineena? Itse olen "mustat" ketjut pessyt uuninpesuaineella aikaisemmin![]()
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Mä löysin töistä biohajoavaa ketjuöljyä kymppilitran pytyn ja sitä tiputellu ketjuille tippa per lenkki (laitoin semmoseen kätevään 50ml annostelupulloon) ja sit pyörittää kampia takaperin että öljy imeytyy niveliin. Öljy tarkoitettu maatalousvehkeisiin, esim paalaimiin joissa ketjua piisaa.
Ketjut on pysyneet hiljaisena useamman lenkin ajan. Kätevää oli kun vie sohjoisen pyörän kylppäriin sulamaan niin lattialle on aina tippunut mustaa möhnää. No nyt tää musta möhnä lähtee lämpimällä vedellä huuhtomalla pois, toisin kuin jotku muut öljyt. Ei oo keränny likaa myöskään ketjuihin tai rattaisiin.
En ole ajanu. Mulla toimii peukalo, kyllä sillä pykälää naksuttelee. Ja samanlailla sais sähköistä naksutella?
Jos olis reisiä ei olis vaihteita ollenkaan.
Mitä tulee blutoon läskissä, on ollu. Ei ole enää, eikä tule.
Eikä se nyt ole rinnastettavissa näihin sähkövitkuttimiin millään muotoa. Kunnes tekevät aktiivisen.
Ja mistäpä näistä tietää, voihan sitä huomenna naksahtaa päässä ja menee ostamaan täysjoustosähköläskin. Sähkövaihteilla.
Kirjanmerkit