Farley 9.6 1999€
http://www.fun-corner.de/de/fatbikes...mengrosse-19_5
Trekiä ei saisi vaan myydä postimyynnillä, eli niitä ei pitäisi saada ostettua ulkomailta
No kyllähän Fun-Corner on aina myynyt ja halvemmallakin mitä hintalapussa sanotaan. Eikä tuo myyntirajoitus muutenkaan koske vanhoja malleja.
Mä oon n. 181cm ja lyhytjalkainen, Farley 9.6 on 19.5" malli.
Alkuperäisellä 80mm stemmillä oli ajoasento turhan xc-kenossa, nyt on 45mm ja tuntuu todella sopivalle.
Kolme lenkkiä takana, joista viimeisin itsenäisyyspäivänä Fiskarsin trail centerillä.
Fiskarsissa tuli (hissitolpan jälkeen) ekat päivitystarpeet esille, jarrut on liian tehottomat.
Punaisen reitin pitemmissä/jyrkemmissä laskuissa joutuu hidastelee vähän eri tavalla kuin 170/160mm joustavalla enduropyörällä, joten melkoisesti joutui puristaa DB3 jarruista ja kädet väsyi pelkkää jäykkää pyörääkin nopeammin.
Pitänee ensin kokeilla isompia laikkoja (eteen 200mm ja taakse 180mm jos mahtuu) noiden orkkis 160+160mm tilalle ja jos ei riitä niin sitten jarrupäivitystä harkintaan.
Joustokeulaakin olis parikertaa tehny mieli, mutta jotenkin haluaisin jonkin kunnon trailikeulan, rokkari vois tehdä esim. fat-yarin tms. blutoa isomman. Toinen vaihturi olis esim. wren, mutta siihen ei oikeen lompakko taivu.
Mietitytti myös, että millainen vaikutus pehmeyteen/ketteryyteen olis isommilla renkailla noiden 3.8x27.5" Hodagien tilalla.
Fiskars itsenäisyyspäivänä ja noin -8C
![]()
Videoi: https://www.youtube.com/user/t3mppu1
Muuta säätöä: http://t3mppu.kapsi.fi/
Onko muilla kuinka piukassa kammet ollut? Oli suunnitelmana vaihtaa tänään ovaali eturatas mutta enhän mä saanut kampea irti kun usko loppuiMillaisia ulosvetäjiä olette käyttänyt?
Kohtuu tiukassa oli, mutta lähtihän tuo silti Park Tool CWP-7 kammenulosvetäjällä.. Päivitin 1*10 moodiin oman farleyn
Lähetetty minun I6 laitteesta Tapatalkilla
-- not fast but furious --
Mä käytin ihan perus ulosvetäjää millaisella kiskottu vanhat neliskantti shimanot yms.
Vaatii vain jonkun lätkän tai paksunnoksen siihen päähän, kun muuten se työntöruuvi ei tue sitä akselin päätä vasten, kun se on ontto.
Muista myös varmistaa, että se ulosvedin on kierretty kunnolla pohjaan, ettei kammen kierre korkkaa.
Sitten seuraavana haasteena saattaa olla se chinch ruuvin irroitus, että saa rattaan pois.
Omani oli todella piukassa ja lopulta taisi olla kampi kiinni ruuvipenkissä + vääntöä sopivalla momenttiavaimen varrella. Iskevällä saattais irrota pienemmälläkin kiinnipitämisellä.
Videoi: https://www.youtube.com/user/t3mppu1
Muuta säätöä: http://t3mppu.kapsi.fi/
Kyllähän se lopulta aukesi, vaati tosiaan hieman paksunnosta ulosvetäjän päähän että otti kiinni kun muuten meni vaan läpi akselin päästä. Tuo chinch ruuvi ei ollut piukassa, lähti ihan käsissä pitämällä auki.
Tosin kasasin vanhalla rattaalla koska olin vahingossa ostanut väärällä offsetilla olevan ovaalineli ei muutakuin uutta tilaukseen
![]()
Onko Wampan vapaarattaasta tietoa eli kuka sen valmistaa ja onko kuinka hidas kytkeytymään? Mietin, että pitääkö heti ryhtyä upgradea tekemään, jos Farleyn ostaa.
Wampassa sellanen perus fattis takanapa.Hidas kytkentä.Valmistajaksi veikkaisin Formulaa ja vaparihan noissa on muistaakseni sama kuin Bontyn RXL:ssä.
Btw.Jackalope =Wampa ilman sorvissa hifisteltyjä laippoja eli varaosat löytyy helposti Trekkikdiilereiltä myös Wampaan.
Mä en ole vieläkään bongannut fatbikea tai yleensä mitään fillaria tehdasspekseillä josta ei olisi tarvinnut vaihtaa takanapaa ripeästi kytkevään.
Huom,Wampassa on sellaset kuusiokannalla olevat heavy duty nipat ja lisämausteena prikat nipan ja kehän välissä.Jos meinaa samoilla pinnoilla upgreidata navan niin purkuhomma viekin reilusti enemmän aikaa.Prikat jumittaa jonnin verran kehän pintaa eikä niitä kandee pudotella kehän sisälle tai saa muistella kuinka skidinä tyhjensi
säästöpossua.
Noi kytkentäjutut on sellanen ajotyylikysymys mutta yleensä ripeästi kytkevät navat ovat parempilaatuisia
Putkelta pitkällä vällärillä vs penkiltä kevyillä rattailla tasasesti pyörittäen.Tekninen maasto vs helpompi polku.
Onhan se aika kova isku räikän kynsille jos kuski täräyttää koko painolla ja kampi pyörähtää varttikierroksen tyhjää ennenkuin vapari ottaa kiinni.
Taitava kuski osaa varmasti ennakoida ja sovittaa kammet sekä polkaista smuutisti esim dropin reunalla tai vastapatin kohdalla eli ei mitään väliä kytkennällä.
Mä joudun käyttämään kaiken fillarivalmistajien suoman avun koska jos jotenkin voi vältää ns.turhat kipeetä tekevät kämmit haastelisemmassa maastossa.
Sitten yksi olennainen juttu läpipulttinapojen omistajille pyörän merkistä ja mallista riippumatta : Kandee tarkistaa silloin tällöin että ne päätykorkit ja akselit oikeesti kiinni.
Klappaavia napoja,huonosti toimivia vahteita ym omituisuuksia korjattu metsän keskellä porukkalenkeillä useamminkin kerran viime kesänä.....ja kas kummaa nehän toimii ym osien tsekkauksen ja kirrauksen jälkeen.
Rätchet, kytkeytyminen etc .
Vanhalla Formulan navalla, Salsa 2 navalla ja I9 navalla ajaneen niin onhan se mahtava ku ottaa heti kiinni varsinkin jossai kivikko juurakko trial pätkällä.
Ja se I9 ääni 😀.
Mutta yhtään vapaaratasta en oo rikki saanut ajamalla, ehkä siksi kun niitä on ollu noin monta.
Ja harvemmalla välityksellä kyllä pärjää Läskeilevä kansa, jollei halua parempaa.
Silti ois hyvä tietää mikä heillä joilla on rikkoontunu on pettäny.
Kynnet ja samantien hammaskehät.
Tälläsiä on tällä hetkellä varaosalaatikossa....
![]()
Vissiin ne kynnet, en avannu ite vaan vein kauppaan takuuremonttiin. Kova pamaus ja jumitusta hetkeks, sit toimi muutaman kilsan ja sama, kolmannen paukun jälkeen se vaan pyöri tyhjää. Teknistä maastoa joo, omasta mielestä aika jouheva ajotyyli ja kenen tahansa mielestä painava kuski. :-)
DT tulee tilalle, sellaset toisen läskin kiekoissa ja hyvin pelaa.
Ok kiitos herrat.
Taidan tehdä perushuollon jossain välissä , pakkastesti on tehty -31C ja polkujakin vähän ajettu. Toivotaan parasta.
Mulla on omassa täpärissä DT350 ja 36t. Ainakin itse olen ollut tyytyväinen enkä ole 54t kaivannut. Ajoin tuossa yksi päivä i9-navoilla olevalla konkelilla enkä huomannut merkittävää eroa kytkeytymisnopeudessa vs omani, vaikka ne i9:t ovatkin huomattavasti nopeammat (120poi, 3 ast). Taisipa olla mtbr:n palstoilta kun olen lukenut että joissain tapauksissa 54t-optiolla on esiintynyt mekaanisia ongelmia ja myös vastus nousee. Toi jälkimmäinen voi tosin johtua esim liiallisesta tai väärästä vassusta.
edit: onkos kellään siitä uudesta 9.8:sta "live"-kuvaa?
69Hz muokkasi tätä : 14.12.2016 at 16.43 Syy: kuvapyyntö unohtui ;-)
Joku myös epäili siellä mtbr foorumissa että vaihteet toimii paremmin tuolla 54t räikällä. Että kantsii suhtautua vähän varauksella noihin. Ja jos se vapaarattaan vastus nousis jonku hyttysen hatullisen verran, niin sekin tapahtuis vain silloin kun ei polje. Ja silloin ei hirveen kautaa fillari liiku muutenkaan..! :-)
Kirjanmerkit