GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 21 / 48 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 19 20 21 22 23 31 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 601 - 630 / 1424

Aihe: Talvirenkaat krossariin?

Jopotuinen Guest
    42maroilla menty jo vuosikausia ja tyytyväinen olen ollut. Pahimmillaan tuossa on nyt ollut jäätyneitä pyörän uria ja hiemanhan niissä on nuljuamista on ollut, mutta kun pitää vauhdin yllä ja vartalon letkuna niin hyvinhän se sujuu.
    Marojen reunanastat ovat varmaankin parhaimmillaan juuri näissä urissa.

Jätin sittenkin ostamatta uutta. Kun kerran Nokian Hakkapeliitta 28x1.75 (nykymalli on kai Suomi W106) mahtuu myös CaadX:ään, mennään sitten niillä ainakin tämä talvi.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Tuli ajettua viikonloppuna crossarilla noin 160 kilometriä lenkkiä 37mm taittuvakylkisillä nicetrac 200 nastaisilla. Kelviä, jäisiä hiekkateitä ja polkuja(paloheinä/sipoonkorpi) ja en vieläkään löydä kumeista mitään pahaa sanottavaa. Rullaa hyvin ja pitoa riittää omaan käyttöön. Eniten tässä vituttaa, kun en tilannut toista paria varastoon noita 37 millisiä, kun niitä ei tunnu enää mistään löytyvän tuohon maksamaani 20€/kpl hintaan. Ekat nastarenkaat millä ajaa lenkkiäkin ihan mielellään. Hinta/laatusuhde huomioiden 5/5.
    Eilen illalla huomasin, että tuli ajettua sunnuntaina myös ensimmäinen rengasrikko. Etukumi oli tyhjentynyt hitaasti, mutta varmasti kun pyörä oli pari päivää ajamatta. Pienen pieni reikä sisäkumissa, joten uusi sisäkumi tilalle ja kovaa ajoa. Silti vieläkin 5/5, koska vain timantit on ikuisia.

Kertokaahan arvon kokemuksen omaavat, että miten ton gravdaalin saa tiiviiksi/ilman pitäväksi. Ei edes yritä pitää litkuja,ilmaa sisällä. Samalla vanteella 35mm teräskylki marawinterissä ei mitn onkhelmaa🤔Kiitos.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keijo Leppänen Katso viesti
    Kertokaahan arvon kokemuksen omaavat, että miten ton gravdaalin saa tiiviiksi/ilman pitäväksi. Ei edes yritä pitää litkuja,ilmaa sisällä. Samalla vanteella 35mm teräskylki marawinterissä ei mitn onkhelmaa🤔Kiitos.
    Riippuu vanteesta. Kehän täytyy olla sopivan tiukka. Teippikin kuulemma toimii hyllyn nostajana.

Sen jälkeen renkaan uritettu sivu vuotaa, mikäli litku ei sitä paikkaa. Stanilla tiivistyminen kesti muutaman päivän, mutta painetta ei kyllä sen jälkeen tarvinnut lisäillä. Toni&Tonin myymä effetto marioposa tiivisti yhdellä paineen lisäyksellä, mutta litku tekee aika veemäisen kalvon renkaan sisään.

niin toi gravdali on ainakin niin löysä tolla bontragerin kapealla vanteella et melkein on vaikeuksia saada pysymään se siinä. Vaikeatahan siitä sit on tiivistäkään saada... vois kokeilla lisätä toinen kierros teippiä, jos jaksaa.

Täksi talveksi tein homman käyttäen skinny stripperiä. Vanteena fulcrum. Ihan ensin veistelin gravdalin reunasta isoimmat nyppylät/kohoumat pois. Jotenkin on se reuna karkeatekoinen. Sit skinny stripper liukkaaksi saippualiuoksella, rengas päälle ja kompuralla painetta. Pomputtelujen ja horisontaalimakuuttelujen jälkeen vaikuttaa pitävän oikein hyvin. Litkua meni puoli kuupallista.

Pari lenkkiä ja 100km takana taittuvakylkisellä 32mm Nicetrac 200:lla; ekalla lenkillä kelit oli sulat ja +3...4C, tokalla lenkillä jäistä ja -5...7C.

Ensimmäisen lenkin jälkeen kirosin epämukavuutta ja raskasta rullaavuutta.

Toisen lenkin jälkeen tuntemukset puolestaan päinvastaiset, rengas tuntui rullaavaan paremmin kovalla alustalla ja kylmällä ilmalla ja jääpitoakin tuli testattua enemmän kuin tarpeeksi. Jäällä vetopito välttävä, sivuttaispito tyydyttävä, ts. pientä lipsumista mutta ei ensimmäistäkään "oh shit!" tilannetta, kun piti tilannenopeudet järkevinä. Suoraan sanottuna, odotin näiltä huonompaa pitoa umpijäällä, johtuen syvällä olevista nastoista ja täältä lukemieni kommenttien perusteella.

Aika näyttää mitä näistä tulee, mutta en vielä tyrmää näitä. Kyllä näillä lenkille lähtee mieluummin kuin cx-renkailla.
    The older I get the faster I was

Paljon parjattu Marathon Winter on toiminut omassa käytössäni juuri niin hyvin että en ole heti vaihtamassa. Aiemmin alla oli 35-millinen versio, nykyään nelikymppinen.
    Litkutettuna vielä mukavampi. Hinta ja laatu kohtaavat.

*Kuvan pyörän ja pyöräilijän suhde edelläkirjoitettuun voi olla täyttä sattumaa. Kukaan ei ota vastuuta mistään.*

Memento mori

Lainaus Alkujaan tämän lähetti slow Katso viesti
    Paljon parjattu Marathon Winter on toiminut omassa käytössäni juuri niin hyvin että en ole heti vaihtamassa. Aiemmin alla oli 35-millinen versio, nykyään nelikymppinen.
    Litkutettuna vielä mukavampi. Hinta ja laatu kohtaavat.

En itsekkään keksi hirveämmin moitittavaa ko. Renkaasta. Tosin itsellä vain edessä,35mm versio, ja vielä sisurilla.

Jos hommais eteen sen 40mm ja laittas ton kapeemmas taakse
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Ajoin viime talven contin nordic spikeillä ja totesin, että pitävät, mutta eivät rullaa yhtään. Kaveri ajoi Gravdaleilla ympyrää mun ympärillä kun oltiin lenkillä. Ostin tälle talvelle nastattomat Gravdalit ja nastoitin teräväkärkisillä ISP nastoilla. Nyt noilla on muutama lenkki alla ja ei voi kun kehua. Rullaavuus on aivan eri planeetalta verrattuna nordic spikeihin. Pitävät hyvin lumella ja jäällä myös kantatessa. Paineet sisureilla 2.0/2.5. Noiden heikko kohta on jäiset urat, joista nuo ei nouse kuin hyppäämällä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Ryhdyin nuukailemaan ja päädyin hakemaan mätänetistä continentalin 47mm leveät tour ridet. Hintaa huimat 15e kappale. On varmaan tosi huikeat renkaat, painoakin melkein kilon per nakki mutta vähät siitä. Vähän roisin näköiset kapealla vanteella, mutta olkoon.
    Ehdin "nyt jo" käymään koepolkaisulla ja se ketjussa mainittu luonnehdinta "kömyrä" lienee varsin kuvaava tästä renkaasta. Vähän alle puolentoista barin paineilla butyylisisureiden kanssa ei mikään tärinätutka, mutta lumella ei tietenkään pidä mitään ja liirailee jäisillä pinnoilla ikävästi. Positiivista on, että rullaa se just sen verran, ettei tavikset sentään aja helkamalla ohi eikä mennyt sepelikään läpi. Henkilökohtaisesti pidän kyllä nykyisin krossaria aika ronkelina talvipyöränä joten jatkan kyllä lumisen kauden ajojani jatkossakin lösöpyörällä. Seuraavan kerran kokeilen sitten keväämmällä kunhan kelvit sulaa.

Pst. Kannattaa hankkia talveksi maasturi, johon mahtuu Schwalben Ice Spiker Pro. Loppuu se liukastelu ja kiemurtelu lumihangessa. Itse ajoin monta talvea krossarilla 35-40mm nastarenkailla, kun joku sanoi krossarin olevan hyvä talvipyörä. Viime talvena taloon tuli 29" maasturi ja pari Ice Spiker Pro -nastarenkaita. En ole sen jälkeen krossariin talvella koskenut. 69cm leveä tanko, 722 nastaa, 2,25" rengasleveys ja jousitus. On ilo ajaa peilijäällä, sohjossa tai puuterilumessa.

Näillä hiekan, veden ja satunnaisen jään keleillä ajan krossarilla ja 35mm Marathon Wintereillä. Ei pure sepeli ja nasta puree tarvittaessa jäähän. Hieman raskaampaa meno kuin kesäkeleillä, mutta onhan kesää odotellessa jotain mitä odottaa...

Kunhan taas saadaan kunnolla lunta ja jäätä ja varsinkin oikein pöpperökelejä tai pääkalloliukkaita, vaihdan maasturiin 26"x2.25 ISP Evoilla. Asfaltilla ja sepelillä ei kestä sitä meteliä, mitä ISP:t pitää...mutta pitoa löytyy!
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Pst. Kannattaa hankkia talveksi maasturi, johon mahtuu Schwalben Ice Spiker Pro.
    Joo, kyĺlä parhaat tavieenkaat krossariin on isp maasturiin. Moi!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopoman Katso viesti
    Joo, kyĺlä parhaat tavieenkaat krossariin on isp maasturiin. Moi!
    Jep, pitoa pitäisi riittää ja kulkee lumipöperössäkin paremmin mutta kohtuu kalliit talvirenkaat krossariin

Ja isp:tä paremmat talvirenkaat krossariin on läskipyörä.. ja sitten mun iskä vetää sun iskää turpaan!

Litkutettu ghetto-tubeless Grifo Challenge on toiminut ihan hyvin.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Nonnih, ketju voidaankin sitten varmaan sulkea kun totuus on löydetty.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopotuinen Katso viesti
    42maroilla menty jo vuosikausia ja tyytyväinen olen ollut. Pahimmillaan tuossa on nyt ollut jäätyneitä pyörän uria ja hiemanhan niissä on nuljuamista on ollut, mutta kun pitää vauhdin yllä ja vartalon letkuna niin hyvinhän se sujuu.
    Marojen reunanastat ovat varmaankin parhaimmillaan juuri näissä urissa.
    Empä nyt usko että huippu ois saavutettu. Jopon vartalo letkuna kärjistys on minusta erittäin hyvä. Ja kannattaa miettiä miksi, imo.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Tänään kävin testaamassa muhjulumessa ja loskamäskissä litkutettuja Gravdaleja ja on ne vaan hyvät ja litkutuskin toimii. Sanoisin, että ero litkutettuihin marawinttereihin on merkittävä muutenkin kuin painossa
    Toisaalta nyt oli semmonen plussa tai läskikeli paikoitellen...
    Pyöräsi paras ystävä asuu Lauttasaaressa. www.ibike.fi

Rakentelin tossa cycloon napadynamokiekon, jonka kehäksi tuli Stanin Graili. Aikaisemmin mulla oli vähän (lue paljon) tubeless ongelmia noiden Gravdal-renkaiden ja Konan Private Jaken Novatec vakiokiekkojen yhteensopivuudessa, niiden kanssa joutu veteleen 2..3... jopa 4 kieppiä Gorilla-teippiä, jotta renkaan sai istumaan napakasti.

Nyt Grailien kanssa on vähän eri meininki, nostin vaan toisen kyljen sisurin kanssa paikalleen ja sitten reilu löräys Stanin Race -litkua sisään ja kompuralla paineet perään. Naps, rengas napsahti paikalleen ihan itsekseen ja piti ilmat heti. Testasin myös tiputtaa paineet pois renkaasta ja se tuntui pysyvät vanteella todella napakasti.

Melkoisia eroja tuntuu siis olevan noiden tubeless ready -vanteiden mitoituksissa ja/tai hyllyissä. Taidan jatkossa luottaa Stanin kehiin, tai muihin hyväksi todettuihin merkkeihin. En oikeasti uskonut, että näissä olis näin isoja eroja.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Pst. Kannattaa hankkia talveksi maasturi, johon mahtuu Schwalben Ice Spiker Pro. Loppuu se liukastelu ja kiemurtelu lumihangessa. Itse ajoin monta talvea krossarilla 35-40mm nastarenkailla, kun joku sanoi krossarin olevan hyvä talvipyörä.
    Itse taas ajoin 4 talvea 29er ISPeillä ja 95% ajasta tuntui, että ne on ihan överit tohon hyötyajoon täällä Pirkanmaan talvessa, loput 5% ne olikin sitten kohdallaan, kun oli todella jäiset ja/tai loskaiset kelit. Maastoon on sitten plussa-täpäri, mutta sillä en taas hinkkaa työmatkaa.

Nyt vajaan 2 talven kokemuksella cyclon ja Gravdalien kanssa taas tuntuu, että 95% ajasta alla on sopivat renkaat ja 5% ajasta vähän turhan kapoiset/sileät. Viime talvena taisi jäädä 2 päivää ajamatta, kun oli jumalaton lumipyry, eikä tuolloin tosin huvittanu lähteä edes maasturilla ajamaan. Tänä talvena ei ole tullut vastaan vielä yhtään ylivoimasta keliä noille Gravdaleille, kyllähän ne tietysti 5-10cm loskalörössä vetelee, mutta hyvin sitä eteenpäin pääsee kunhan pitää vaan vedon päällä, eikä rupee löysäileen.
    Kalle H muokkasi tätä : 03.03.2017 at 21.22
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Tähänastisia taikasanoja ketjussa ovat olleet litkutus ja/tai yli satasen parihinta. Mietin jo ratkaisua ensi talvelle, ja tarvitsen avorenkaat. Onko alle satasella muuta vaihtoehtoa kuin Mara Winterit? Optimileveys 35...42 (enintään 45).
    10k-kerhon jäsen

Kuronen Guest
    Itsellä on nyt crossarissa alla Nokian w240, 32mm. Työmatkafillarissa mara winterit, 35mm. Itse luotan enemmän w240:n. Eivät ne kait kovin hyvin rullaavat ole, mutta ajavat asiansa, eivätkä ole estäneet lenkille lähtemistä. Tuntuupahan sitten kesärenkaat kevyiltä.

Toisaalta vilkaistuani Stravan tallennuksia eniten keskinopeutta leikkaa lumi. Olisikohan kalliimpi rengas paljon nopeampi lumisella pinnalla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Tähänastisia taikasanoja ketjussa ovat olleet litkutus ja/tai yli satasen parihinta. Mietin jo ratkaisua ensi talvelle, ja tarvitsen avorenkaat. Onko alle satasella muuta vaihtoehtoa kuin Mara Winterit? Optimileveys 35...42 (enintään 45).
    Itsellä työmatkacrossarissa nicetrac snow 200 taittuvat 37mm. Maksoi 20€/kpl ja on kyllä hinta/laatusuhteeltaan parhaat kumit mitä olen ostanut. Tarvittava jääpito ja rullaa helvetin mukavasti verrattuna marathoneihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuronen Katso viesti
    Toisaalta vilkaistuani Stravan tallennuksia eniten keskinopeutta leikkaa lumi. Olisikohan kalliimpi rengas paljon nopeampi lumisella pinnalla?
    Gravdal tuntuu kyllä rullavaan todella hyvin oikeastaan aina (paitsi upottavassa loskassa/lumessa). Todella miellyttävä noilla on ollut ajaa, eikä hyvien kesärenkaidenkaan jälkeen tule mitään masennusta, kun nuo "joutuu" vaihtaamaa talveksi alle. Hyvän rullaavuuden lisäksi noiden pito (jota ei ole loputtomasti) on todella hyvin annakoitavissa. Noita pystyy viemään liukkaissa paikoissa aivan pidon rajoilla, ilman että fillari lähtee yllättäen alta, joten ainakin mulla itsellä luottamus/tuntuma tuohon renkaaseen on hyvä.

Vaikka noi ei ole aidot tubeless-renkaat, niin ne on kyllä mulla toimineet tubelessina ihan kivasti (Graili-kehän kanssa jopa loistavasti). Itse olen aika fanaattinen rengaspaineiden säätäjä, joten sisäkumittomuus on mulle itselle aika ehdoton juttu. Mitattu levyes noille on useamman tonnin ajojen jälkeen i19 ja i20 vanteilla tasan 40mm, joten ilmatilaakin löytyy myös ihan mukavasti, oikeastaan yhtään isompia nakkeja ei tohon mun krossariin edes menisi lokarien kanssa.

Itse mietin asian niin, että kun ISP-nastoilla nastoitetut Gravdalit maksaa n. 150€ ja kun niillä ajelee sen 3-4 talvea, niin ne ei todellakaan ole kovin kalliit. Ainakaan nyt reilun 1,5 talven jälkeen itse renkaissa ei näy vielä oikein mitään kulumaa, joten vaihdan itse varmaan ensi talveksi keskiriviin uudet nastat ja ajan vielä pari talvea.

Paljon halvempaa näillä renkailla hipostelu on kuitenkin kuin samat keventelyt esim. vanteissa. Eikä toi nyt oikeasti ole nastarenkaaksi edes ihan älyttömän kalliit, kun monet kunnolliset kesärenkaatkin maksaa 40-60€. Mielestäni tuossa siis saa aika mukavasti keveyttä ja rullaavuutta korkeamman hinnan vastapainoksi, renkaat on kuitenkin fillarissa se ainoa komponentti joka (tyypillisesti) ottaa maahan kiinni, joten ainakin itse tykkään niihin panostaa.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Itsellä työmatkacrossarissa nicetrac snow 200 taittuvat 37mm. Maksoi 20€/kpl ja on kyllä hinta/laatusuhteeltaan parhaat kumit mitä olen ostanut. Tarvittava jääpito ja rullaa helvetin mukavasti verrattuna marathoneihin.
    Aika jännää. Mä ostin kokeeksi 32-milliset ja niiden limitit paljastuivat heti. Ohut puuterilumikin tukkii kuvion (tjms) ja vähäisistäkin wateista menee osa hukkaan kun takarengas ikäänkuin pyörii osin tyhjää. Ylämäessä ollaan helposti selvän sutimisrajan väärällä puolella vaikka kuinka yrittäisi pitää painoa penkissä.

Jääpitoonkin täytyy ainakin ensin tottua eli koska nastat ovat reunoilla pitoa ei aluksi kovin paljon ole eli kovin helposti ollaan menossa luisuun - mutta toisaalta toistaiseksi olen siihen ehtinyt reagoida ja kai ne nastatkin lopulta purevat vaikkei sellaista tunnetta saakaan. (Paineet noin 2,5 bar, painoa ajajalla ja pyörällä kaikkineen noin 75 kg.)

Ja sepelinkeruussahan Nicetracit ovat aivan omaa luokkaansa eli pitemmän lenkin loppupuolellla renkaan tosiasiallinen paino voi olla yllättävän suuri...

PS Eivätkä ne "viiksikarvat" näytä kuluvan pois millään kun kulutuspinnan reunat eivät juurikaan saa kosketusta!

Mä hehkutan Sotanorsun lailla noita taittuvia 37mm Nicetrackeja. Vaikka maksoin itse listahinnan toissavuonna eli 40€/kpl, niin ovat olleet rahan arvoiset. Rullaavat hyvin, ja pito on ollut hyvä kaikissa sääolosuhteissa. Lisäksi pito on hyvin ennustettava eli eivät lähde yhtäkkiä alta mutta kertovat minkälaisella alustalle mennään. Toki kuten kaikilla renkailla ISP:tä lukuunottamatta, pitää ajotyyli olla talveen sopiva mutta kertaakaan ei ole tullut pannutettua.

Toisin kuin täällä on arvioitu, niin en ole huomannut kuvion menevät tukkoon tms, mutta ehkä se tapahtuu vaikeammissa olosuhteissa kuin auratulla pyörätiellä. Kuskilla ja pyörällä on painoa yhteensä 110kg, ja paineet on ollut liukkaalla 2/2,5bar ja kuivemmalla kelillä 2,5/3 bar. Varsinkin matalemmilla paineilla nastat ottavat todella hyvin kiinni koko ajan, ropina kuuluu.

Reilut pari tonnia ajelin noilla täällä pääkaupunkiseudulla kelveillä viime talvena, ja kohta on samanmoinen mennyt tänä vuonna. Nastat on eniten ottanut itseensä, mutta pitävät silti. Nolla flättiä, eli pistonsuojauskin on ihan kunnossa vaikka sisureilla on menty. Olen tässä miettinyt, että millä osa-alueilla Gravdalit ovat kolminkertaisen hintansa verran paremmat? Aion ehkä tulevaisuudessa niitäkin kokeilla, kunhan noista aika jättää.

Ai niin tämä, jonka brändiryöstöstäkin lueskelin joskus aiemmassa ketjussa. Olin ihan unohtanut. Pitääpä katsoa kohta kauppareissulla onko nykyään Prismassa vai meneekö Tampereelta tilaamiseksi.

EDIT: lueskelin Nicetrac-ketjua, enkä kyllä ole ihan vakuuttunut. Pohdinta jatkuu...
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Tähänastisia taikasanoja ketjussa ovat olleet litkutus ja/tai yli satasen parihinta. Mietin jo ratkaisua ensi talvelle, ja tarvitsen avorenkaat. Onko
    alle satasella muuta vaihtoehtoa kuin Mara Winterit? Optimileveys 35...42 (enintään 45).
    Minulla pitkään olleet Nokian W106/37mm ja toisena Mara Wintteri 35mm, vähän sekaisin kahdessa pyörässä. Tuossa ylempänä Kuronen vertailee näitä myös saman suuntaisin kokemuksin. Nokian renkaassa on vankempi runkokudos, ei koskaan yhtään nastaa kokonaan läpi, kun taas MW renkaasta nasta tehnyt ihan läpireiän, meneehän se vielä kitkarenkaana pistonauhan kanssa, ja tosiaan molempia olen käyttänyt loppuun nastattomana suojanauhan kanssa, kun saita olen. Molemmista sisurillisena kokemukset, aika tasavertaisia ovat arkisessa ajossa. Onpahan eroa sitten kun taas kesä koittaa ja pääsee pevyempiin!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •