Jos en ole ihan väärässä - mikä ei tosin ole mitenkään mahdotonta - joukkueiden koon rajoittaminen kahdeksaan ajajaan ei käykään ihan ilmoitusasiana. UCI vastustaa tietenkin sen takia että sen suuret kisajärjestäjät haluavat taas kerran kävellä sen yli ja tallit vastustavat sen takia että muutos tulee näin myöhään ennen ja varoittamatta (eli ne ovat tehneet valintansa ja laatineet kuskibudjettinsa yhdeksänmiehisiä joukkueita varten).
Säännöissä kai sanotaan että joukkueiden koon pienentäminen aina seitsemään kuskiin asti on mahdollista, mutta vaatii Professional Cycling Councilin hyväksymisen ja PCC on 12-miehinen neuvosto jossa järjestäjillä on varsinaisesti ja suoraan vain kaksi jäsentä ja joka tekee ratkaisunsa enemmistöpäätöksellä.
Arvaan että vielä ensi kaudella ajetaan sittenkin vanhaan malliin, mutta ken elää, se näkee. Luulen muuten että ajajien turvallisuuden parantaminen on lähinnä keppihevonen jolla uudistus yritetään myydä. En usko että kahdeksanmiehisillä joukkueilla saataisiin enemmän eloa ja jännitystä tylsille ja tapahtumattomille etapeille. Sky ja Movistar ovat joukkueina aivan yhtä hallitsevia, uudistuksesta mahdollisesti kärsiviä lienevät pienemmät joukkueet jotka eivät ole "yhden asian liikkeitä" eli ne jotka eivät keskity tai eivät voi keskittyä ajamaan vain yhdenlaisella koko joukkueen taktiikalla vain yhdelle vahvalle kapteenille.
Toisaalta onhan noita pienempiä ympäriajoja jo ajettu kahdeksanmiehisin joukkuein enkä tiedä onko sillä ollut merkittävää vaikutusta kisan kulkuun.
Kirjanmerkit