Itse huomasin kanssa että täytyy olla boost versio ABn ovaalista,kun tilasin vahingossa tavallisen version.
Piti olla boost versio,enkä edes huomannut asiaa ennen kun piti asentaa paikalleen.
Otti kammen kylkeen kiinni hampaat.
No perhana! En itse oo huomannut mitään ongelmaa tuolla normi RF AB 28T rattaalla? Oon vaan vissiin niin haltioissani aina kun läskin selkään hyppään etten vaan tajua?Pitääpä tänään vilassa tuota sivusuuntaan "vellomista"
@savierk -> Tarjosko ne sulle AB:ltä ilmaseksi tuota boost mallia vai joudutko maksaan siitäkin täyden hinnan?
Katohan perhana. Törmäsin tähän samaan ongelmaan tuolla ab:n ei-boost rattaalla. Katkaisin 1mm ison prikan kahtia, asetin puolikkaat siihen rattaan ja kammen väliin ja kiristin kiinni. Ei vääntynyt enää ratas kun kampeen jäi juuri riittävä rako. Toki mietityttää että riittääkö sen kiristinprikan "kiristyskyky", hyvin se kuitenkin kiristyi.
*Ketjut ovat sotkemista varten*
2xl ja 100 vanne mahtuu pyörii mut ei jää varaa valuvirheille.
fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
^ Minkä kokonen runko? Ite ei saanu mahtuun Vitoseen 80mm vanteella, 2XL-topikissa kuvilla..![]()
Kruunun Lauf-kuvan innoittamana piti käydä eilen hakemassa keula omaan Farleyhin. Löysempi malli tuli hommattua vaikka olenkin satakiloinen läski.
Parin tunnin ensilenkillä ei ainakaan mitään negatiivista sanottavaa tullut keulasta, tosin keulanvaihdon yhteydessä laitoin Answerin 20/20 stongan, joten muuttujia oli enemmänkin vaikuttamassa ajotuntumaan.
Tykkäsin ja jatkoon menee, tosin olisi mukava päästä vielä vertaamaan siihen jäykempään Laufiin.
![]()
Pitäisi varmaan järjestää yhteislenkki testauksen merkeissä. Hienointa olisi saada jäykkä keula kolmanneksi mukaan, jolloin eroavaisuudet tulisivat parhaiten esille.
Tuossa yksi kaveri jolla 9.8 myös, tullee jossain vaiheessa testaamaan niin silloin on helppo verrata jäykkää ja Laufia keskenään. Matkaa sillä on kyllä muutama sata kilsaa meille, ja täysin päinvastaisesta suunnasta kuin sulla, mutta jos koitettais jossain vaiheessa sovittaa kaikki kolme pyörää samaan läjään?
Runko 19,5" ja dropoutit aivan takana, pitäs kokeilla omilla kiekoilla mahtuuko tai uhrata rahaa ja hankkia 90-95 millisillä vanteilla olevat kiekot.
fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Jepulis, pari ekaa kertaa takana farley 9.6lla. Kiva peli. Olen ihan Fatti newbie mutta jotenkin tuntui että koko ajoasento oli liian edessä. Paino käsillä ja ku ylhäältä yritti katsoa polkimen ja polvilumpion linjaa niin näytti että polvi selvästi edempänä. Päteekö samat säännöt Läskeille ku muille, onko joku muukin joutunut vaihtaa offset tolppaan ja lyhentäämään stemmiä. Koko M ja 177/82
Vai pitäiskö vaan ajaa
Sent from my iPhone using Tapatalk
Melko sama juttuhan se on läskillä ajaa kuin muillakin maastureilla kuskin toiminnan kannalta. Ja tietysti ajoasento pitää olla kohdallaan.
Ei vakio-osien käyttö mikään "ainoa ja oikea" vaihtoehto ole. Hyvin voi vaihtaa tolppaa ja stemmiä ja vaikka risertankoa niin että hyvä asento löytyy. Ainoa huono puoli on se jos laitat pyöräsi kuvan foorumille niin joku voi puuttua asiaan.
Ja onhan tuossa "polvilumpio-poljinakseli" säännössäkin vähän pelivaraa. Esimerkiksi Polen läskissä aika pysty seattube johtaa juuri tavanomaista edempänä olevaan asentoon. Joillekin tuntuu hyvin sopivan. Sama jos tuntuu että tykkää siirtää penkkiä vähän enemmän taaksepäin. Jos tuntuu että on hyvä niin ei siinä mitään. Mainitsemasi stemmin lyhentäminen ja /tai jyrkempi stemmi on niitä kaikkein tavallisempia muutoksia.
Tietysti voisi olla hyvä ensin muutama lenkki ajaa niin paremmin tietää mitä pitäisi muuttaa.
Muutama milli ehkä vielä menisi taaksepäin, mutta ku pitäisi siirtää pari senttiä.... pitänee kaivaa varastosta jos löytyisi jotain tolppaa testiin. Ihmettelen kyllä jos muilla ei ole ollut samoja fiiliksiä, mä luulin että kropan mitat olisi täysin keskimääräisen matti meikäläisen. Toisaalta olen aina tykännyt pystystä mummo-asennosta. Jostain luin että se on vatsa- ja selkälihasten puute joka aiheuttaa painoa käsille. Mut eihän sitä jaksa vatsalihaksia tehdä, sehän on pois ajoajasta.
Mulla oli aluksi penkki ihan takana ja ajelin sillä tyytyväisenä kun ostin sitten farley EX ja menin sitten ajamaan farley 9,6 niin huomasin että onpa outo asento siirsin penkin keskelle ja sillä nyt sitten ajelen ja ihmettelen miksi minä sen penkin sinne ihan taakse olen joskus laittanut. 😀
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Onko se sun pyöräs ny 17,5 vai 19,5 kokoinen? itellä suunnilleen samat pituusmitat ja 19,5 runko. Lyhensin stemmiä reilusti ja laitoin 40mm nousevan stongan. Auttoi ja on parempi. Silläkin asennosta tulee pystympi. En mä kyl tiiä auttaako penkin taakseppäin siirto senttitolkulla muuhun kuin keulimiseen.![]()
Mistäköhän mä ton M koon repäsin ??? ( ehkä canyon tai white jotka myös oli loppumetreillä mukanamutta 17,5 se on. Ai että satulaa vielä eteenpäin. No jo on ihme, kai se on vaan todettava että se polvilumpio juttu pitää näissä hommissa unohtaa, kaikki säätää vissiin ihan omilla tavoilla, ehkä se on maantie jutuissa toisin, toisaalta kaikki mun tieto tulee täältä interneeetistä joten mene ja tiedä. Eka kokeillaan vanhaa helmi stemmiä 80mm/40ast ja offset tolppaa.
Kyllä satulan paikka säädetään sen polvi-päkiälinjan mukaan.
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Näin jo vuonna -98: http://www.sheldonbrown.com/kops.html Mutta myytit ovat pitkäikäisiä...![]()
Jos oikein ymmärsin, että pidät pystymmästä ajoasennosta, niin aloittaisin lyhentämällä stemmiä ja/tai jyrkemmällä stemmillä. Jyrkän stemmin vaihtoehtona on "raiseristonga" eli semmoinen jossa on riseä enemmän. (se on minusta paremman näköinenkin kuin kovin jyrkkä stemmi) En ensimmäisenä, tai samalla kertaa kun stemmiä tai ohjaustankoa muuttaisin, siirtäisi penkkiä vaan se olisi "poljinakseli-polvilumpion takareuna" säännön mukaan paikallaan. Kun muuttaa yhtä asiaa kerrallaan niin paremmin huomaa mitä säädöt tekevät. Jos rungon koko on oikein valittu ja ruumiin mittasuhteet eivät ole tavanomaisesta selvästi poikkeavat niin tohon penkin senttikaupalla taaksepäin siirtoon en ihan äkkiä neuvoisi menemään. Olisi parempi koettaa saada "ohjaamon etupää" ensin kohdalleen ja kunnolla koeajaa sitten, ennenkuin lähtee setback-tolppaa hommaamaan.
Tämä. Polvi-päkiälinjamyytti joutaa roskakoriin. Samoin monet muutkin ohjeet.
Kannattaa ennemmin oppia tutustumaan itseensä.
"Jos sulla on setback-tolppa, sulla on vääränlainen/-kokoinen runko." Sanoi joskus joku..
Toki tässäkin pätee se, että kannattaa tosiaan heittää ne myytit roskikseen ja ajaa sellasella set upilla mikä tuntuu hyvälle. Ei se ole sen kummempaa rakettitiedettä.![]()
Näinhän se on. Itsehän sillä pyörällä kuitenkin ajaa. Mutta ainakin minusta hyvä on lähteä liikkeelle "perusasetuksista". Ei ehkä ensimmäisenä kannata hankkia kaikkein käyrintä setbacktolppaa ja korkeinta stemmiä mitä kaupasta löytyy. Varsinkaan jos ei juurikaan ole kokemusta itselle sopivasta ajoasennosta.
Jos sitten kokeilujen perusteella päätyy itselle hyvin sopivaan ajoasentoon niin on tosiaan aika samantekevää kuinka paljon se poikkeaa jostain "säännöistä" ja millä osilla se on aikaansaatu. (kunhan ei laita fillarin kuvaa palstalle)
Kirjanmerkit