Ainakin Evolinkeissä tuon RF:n hissitolpan voi ostaa rungon mukana vaikkei koko pyörää ottaisikaan ja hintakin on halvempi kuin ulkomaiden nettikaupoissa.
MTBR:llä taitaa olla 100 mm vanteella mitattu leveys 130 mm. Pole kuulostaa siis turhan ahtaalta tässä suhteessa. Polessa on kyllä paljon kiinnostavaa, mutta toinen asia mikä ei sittenkään minun silmissä ole hyvä on turhan matala yläputki. Ei jää runkolaukulle paljon tilaa ja satulatolpasta tulee ylipitkä. Minun pituudella standover ei kuitenkaan koskaan ole ongelma.
www.yetirides.com
www.instagram.com/yetinylund
Siis runko 1390€ lisää alurungon hintaan?
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
En kyllä sanoisi Polea ahtaaksi.Rungossa tilaa on hyvin. Ketjulinjahan alkaa ahdistamaan kevyimmällä välityksellä renkaan leveyden suhteen lähes kaikissa läskeissä.
Sillekin on tehtävissä jotain. Kuten toi mun AB:n ratas; siinä ketjulinja 49mm. Race Facen rattaalla 51mm>>ketju tulee jo 2mm ulommas.
Tai sitten jos suunnittelija olis halunnu mennä pidemälle, olisi voinut laittaa runkoon vaihdettavat dropoutit. Esim. Rohloffilla ketju/rengas ongelmat olis historiaa.
^melko suolaistaTuon option voi siis unohtaa vaikka joskus olisi uudestaan tarjollakin.
Ebayssa kiinalaiset myy titskuläskirunkoja sattumoisin juurikin hintaan $1390. Voihan toki olla, että paketissa tulee "kiinantitaania" (vrt. "kiinankuitua").
Eiköhän niitä ole, en oo katellu. Jotkut marketit taitaa kasata niistä fillareitakin?
edit: jaa mutta toi Taigan alurunkosetti on 1199€, miten mulla oli käsitys että olisi parin tonnin luokkaa. Onhan toi titskurungon hinnoittelu sitten ihan linjassa muiden boutique-valmistajien kanssa, eli +pari tonttua eikä +kolmetonttua.
Mä en tosiaan mikään enskakuski ole, mutta toisaalta perusjantteriksi kuitenkin sen verran tekninen ajaja, että en ole ekana pyörän päältä hyppäämässä tunkkaamaan vaan pyrin yrittämään. Kahdella kesäkaudella ajoin kahdella eri pyörällä dropperin kanssa. Toisen pyörän sitten myin pois ja toisesta hajosi se dropperi. Laitoin tavan tolpan takaisin, sain takuusta uuden dropperin, mutta en viitsinyt enää laittaa sitä paikalleen. Näillä meikäläisen ajoilla Keski-Suomen poluilla tulee lopulta niin harvoin vastaan paikkoja, joissa dropperista olisi sitä todellista hyötyä. Perusteknisen alamäen keulan painotuksineen pystyy ajamaan Taigalla ihan nätisti, kun vaan nousee polkimille ja tasapainoilee siinä. Ei satula minusta juurikaan tiellä ole. Pitkä pyörä ja loiva keula tekevät menosta niin tukevaa ettei satulan taakse juuri tarvitse painotella. Dropperista olisikin hyötyä silloin, kun tulee niin jyrkkää, että pitää nojata kunnolla takapyörän päälle tai tarvitsee kallistella tosi voimakkaasti. Sieltä takaa tietyssä tilanteessa on ahristavaa nousta takaisin satulan päälle, mutta Taigassa tuo tolpan kulma helpottaa hieman sitäkin. Satulasta olen saanut kulkusille tasan kerran sen jälkeen, kun dropperista luovuin.
Reverbissä en tykännyt oikeastaan siitä, että se säätyi portaattomasti. Jos yritti jotain muuta kuin pohjaan, niin se oli aina väärässä korkeudessa. Näin sitä lopulta käytinkin, joko ylhäällä tai sitten kokonaan pois tieltä. Tykkäisin ehkä pykälistä, mutta hankaluus on niidenkin kanssa siinä, että pykälää ei pysty säätämään juuri siihen kohtaan kuin haluaa. Kolme asentoa riittäisi, siirtymä/normaali ylhäällä, tekninen maasto noin 1,5-2 cm alempana ja alamäki kokonaan alhaalla. On dropperi kiva lisävaruste kuitenkin ja loistava keksintö!
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Tästä kyllä täysin samaa mieltä.
Hissitolpan tarpeellisuudella tarkoitinkin lähinnä juuri enskatyyppistä rymistelyä, joka itseltä jäänee taka-alalle.
Keskitytään setäsmies-möyrintään lähinnä nykyään.
Sillai rauhassa, luontoa ihastellen.
Edit: tosiaan alan pikkuhiljaa tottua ajatukseen elämästä ilman dropperia.
Tai vaihtoehtoisesti 217mm takanapa ja 82mm ketjulinja kuten tässä Meriwetherissä.
To ride, shoot straight and speak the truth
Himottas kokeilla Lauf Carbonaraa Taigaan. Se on niin ruma, että on jo kaunista. Jotenkin tuntuu, että Blutoa en haluaisi tekemään keulasta painavampaa, mutta pieni jousto helpottaisi ajoa varsinkin kesällä. Lisäksi tuon huoltovapaus ja yksinkertaisuus kiinnostaa. Painoa tulisi lisää noin 450g verrattuna nykyiseen hiilarihaarukkaan. On sekin kyllä aika paljon...
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Hissitolpastahan saa hyötyä ei teknisissäkin paikoissa. Maastosta vauhtia pumpatessa penkki alhaalla sitä vauhtia tulee aivan eritavalla kuin penkki ylhäällä. Bunnyhopit yms. Ehoton kapistus.
Eihän siinä kiire tarvii olla, täydellisesti onnistuneesta pumppauksesta saa kiksejä![]()
Onnistuuko pumppaus läskillä? Kun jonkun juutube-videon mukaan pumppaus ei onnistu, tai ainakin renkaat vie idean? Tiedä häntä, kun itseltä jäänyt oppimatta...
^Juu ei läskillä voi tehdä mitään mitä "normipyörillä".
Siinon niin isot kumeksetkin. Ja painava.
Taigan suunnittelijahan muuten asian kiteyttää uusimmassa kirjoituksessaan:
https://www.polebicycles.com/where-d...v=f0aa03aaca95
"First we need to understand where the mountain bike industry comes from. The bicycles were firstly intended to be ridden on man made surfaces. At some point someone wanted to ride the bikes on trail. Here is where it gets complicated. The rider experiments a lot of problems and tries to resolve them one by one. The first thing is to make the tire air volume bigger to make the riding safer and comfortable."
Lisätään vielä:
Tilaa on ilmeisesti, mutta olen nähnyt kuvia Surly ICT:stä, jossa on enemmän tilaa, olisiko joku saanut peräti 2x10 toimimaan Clownshoen ja 2XL:n kanssa. Kampisetin valinta voi ehkä olla ratkaiseva tässä. Omalta osaltani olen kuitenkin päättänyt että Polessa on liian matala yläputki.
www.yetirides.com
www.instagram.com/yetinylund
Kyllähän POLEenkin ketjulinjaan tilaa saa, itsellä ainakin kun Cinch-kampien rattaan kääntää toisinpäin niin tuo ratas taitaa siirtyä 6.5 mm jollen väärin muista. Kait tuo muutaman millin helpottaa renkaankin kohdalla ( ketjulinja 78.5, käännetyllä 85 ).
Kuinka "oikea" tuo ketjulinja on, lienee sitten toinen tarina eli tuskin tuolla ICT:ssä tila on sen kummallisempi ketjulinjan osalta, jos perä on 197 mm. Eikös Brillellä tuo 2XL sovi paikalleen tuo ratas "sisäänpäin" levittävänä ( 78.5 ketjulinjalla ) eli normaaliasennossa ? Kuinka levee rengas tuommoiseen pyörään tarttis oikein saada, meinaan missä on raja millä joku vielä polkee, siinä kai kun lonkista ei jalat taivu enää kammille.
Mulle on ainakin vielä riittänyt tuo BUD-LOU kombo, en tosin 2XL:n autuaita ajofiiliksia ( vielä ) ole kokenut......
....Läskipyöräilijä vai läski pyöräilijä....
Tätä minä ihmettelin, kun AB:n 26T ovaalin cinchin tilailin ja siinä luki, että fatbikeen käännä näin päin, että on kaksi pistettä kammen kohdalla.. laitoin kuitenkin normaalisti ja ketjulinja on nyt sellainen, että suorana on 1x12 SRAMissa on kuudes lehti silmässä pienestä päästä aloittamalla. Tästä siis pienempiä rattaita 5 ja suurempia 6. Kohtuu keskellä siis, mutta silti sieltä isoimmalta rattaalta ketju on melkosen vino. Läskissä tulee käytettyä kuitenkin niitä isoja lehtiä suhteessa paljon enemmän kuin pienimpiä. Jos tuon kääntäisi, niin suora linja olisi luultavasti jossain 4-5 pienten suunnasta ja ketju jo hurjan vino. Kai se sitten siellä rattailla kuitenkin pysys.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Kirjanmerkit