FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 312 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 212 262 302 310 311 312 313 314 322 362 412 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.331 - 9.360 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #9331
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    417
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Ei se kokonaan ole, mutta aina ne idiootit taitavat lanata myös ne kohdat josta menee yksi ainoa tie koko alueen läpi. Olen itse ajellut siinä satunnaisesti, välttäen täysin ainoastaan pyöräily kielletty-merkillä erotetut latuosuudet.

    Suosittelen kirjailemaan ulkoiluvirastolle, ehkä ne joskus vielä ymmärtävät. Tälle on muistaakseni myös oma topikkinsa, haulla löytynee.
    Enitenhän ongelma koskee kävellen liikkuvia ja siksi onkin hankala löytää latu-uraa ilman kengänjälkiä.
    Kyllä aina pitäisi olla mahdollisuuksien mukaan joku reitti myös niin jalankulkijoille kuin pyöräilijöillekin hiihtäjien lisäksi. Säilyisivät ne ladutkin paremmassa kunnossa ja myös sopu eri lajien välillä.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

  2. #9332
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    https://www.google.fi/maps/@60.40387...7i13312!8i6656

    Mitenhän tuon kuvassa näkyvän kelvin ja Kirkkotien risteyksen voisi vielä selvemmin liikennemerkittää, jottei suunnilleen joka neljäs kerta, kun ylitän kadun fillarilla kelviä pitkin, joku auto tunge surutta eteeni. Alkaa ottaa rauhallista miestäkin pikkuhiljaa päähän. Kolmiot molemmin puolin kelviä, pyöristä varoittavat lisäkilvet, tärinäraidat - mitä tuohon vielä voisi laittaa? Puomit autoilijoille?

  3. #9333
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Ei ole tullut minun kotinurkilla samankaltaista risteystä vastaan kuin on tämä Kirkkotien risteys, josta Markku Liitiä kirjoittaa. Oma ratkaisuni on ehdottomasti se, että kolmiot pois kokonaan. Itse joutuisin ainakin ajamaan hyvin varovasti tuohon risteykseen, kun en autoilijoiden ajotaitoihin luottaisi ollenkaan tuossakaan risteyksessä. Parempi siis, että kolmioita ei olisi. Tämä risteys on jonkinlainen giljotiini tällä hetkellä.

  4. #9334
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    ^^Se tilanne johtuu vain niistä joviaaleista maalaisista, jotka ovat muuttaneet alle poulen tunnin ajomatkan päähän Helsingistä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  5. #9335
    Nassetädin kanssa samaa mieltä, yllättävää tai ei. Paikallisiin poikkeuksiin liikennesääntöjen mukaisesta pitäisi turvautua vasta vihoviimeisinä, jos ollenkaan. Tuokin lähinnä tuudittaa osaa pyöräilijöistä siihen uskoon että vastaavissa paikoissa pyöräilijällä ei yleensäkään ole väistämisvelvollisuutta.

    Mutta jos marssijärjestys jostain syystä halutaan pitää tuollaisena, ei kai ole muuta ratkaisua kuin sellainen oikea hidastetöyssy, mallia iso, korkea ja kulmikas, ja siitä varoittava liikennemerkki molemmin puol

    PS Itä-Helsingissä vakiohiekkatiereitillä on kaksikin tienylitystä, joissa pyöräilijä on selvästi ja yksiselitteisesti väistämisvelvollinen, mutta hidastetöyssyillä ilman kolmioita on saatu aikaan tilanne jossa autoilijat väistävät käytännössä aina - ja minäkin olen melko kyllästynyt viittomaan että ei, minunhan tässä kuuluu väistää...
    kuovipolku muokkasi tätä : 14.11.2016 at 20.45

  6. #9336
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    https://www.google.fi/maps/@60.40387...7i13312!8i6656

    Mitenhän tuon kuvassa näkyvän kelvin ja Kirkkotien risteyksen voisi vielä selvemmin liikennemerkittää, jottei suunnilleen joka neljäs kerta, kun ylitän kadun fillarilla kelviä pitkin, joku auto tunge surutta eteeni. Alkaa ottaa rauhallista miestäkin pikkuhiljaa päähän. Kolmiot molemmin puolin kelviä, pyöristä varoittavat lisäkilvet, tärinäraidat - mitä tuohon vielä voisi laittaa? Puomit autoilijoille?
    Millähän logiikalla tuohon on kolmiot autoille laitettu. Ei kait normaalisti autotietä risteävä kelvi ole "etuajo-oikeutettu"?

  7. #9337
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    417

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Millähän logiikalla tuohon on kolmiot autoille laitettu. Ei kait normaalisti autotietä risteävä kelvi ole "etuajo-oikeutettu"?
    Noilla halutaan käsittääkseni tehdä tietyistä kelveistä pyöräilyn "pääväyliä" jotka ovat sitten etuajo-oikeutettuja vähäisempään autotiehen nähden.
    Ei se toki aina ihan loogista ole eikä aina niin.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

  8. #9338
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    84
    Jännä tosiaan tuo Liitiän linkkaama ylityskohta. Maalaus on suojatie eikä pyörätien jatke, eli siitä pitäisi taluttaa. Ja taluttaessa pyöräilijästä tulee jalankulkija jolloin kolmiot ovat taas täysin turhat. Toisella puolella on yhdistetty kevyen liikenteen väylä, toisella puolella jatkuu kävelytienä.. Tämäkin asia tekee siitä erikoisen pyöräilyn laatukäytävän, jos se ei edes jatku kelvinä..

  9. #9339
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Millähän logiikalla tuohon on kolmiot autoille laitettu. Ei kait normaalisti autotietä risteävä kelvi ole "etuajo-oikeutettu"?
    Jos se on tuon etuajo-oikeutetun autotien rinnalla kulkeva kevli

  10. #9340
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Pyöräyttäkää tuota Streetviewiä ympäri niin huomaatte kyseisen risteyksen tosiaan olevan Koskenmäentien suuntaisen pyörätien × Kirkkotien (pelkkä ajorata) välinen risteys kohdassa, jossa pyörätie on noin 15-20 metrin etäisyydellä ajoradasta, jota pyörätie seuraa. Vaaralliseksi tuon tietenkin tekee juuri tuo "liian kaukana" päätiestä oleva etäisyys. Korotettu risteysalue eli hidasteena ajoradalle selkiyttäisi, mutta enpä silti tiedä paraneeko turvallisuus kovin kummoisesti millään keinolla.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  11. #9341
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    417

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Pyöräyttäkää tuota Streetviewiä ympäri niin huomaatte kyseisen risteyksen tosiaan olevan Koskenmäentien suuntaisen pyörätien × Kirkkotien (pelkkä ajorata) välinen risteys kohdassa, jossa pyörätie on noin 15-20 metrin etäisyydellä ajoradasta, jota pyörätie seuraa. Vaaralliseksi tuon tietenkin tekee juuri tuo "liian kaukana" päätiestä oleva etäisyys. Korotettu risteysalue eli hidasteena ajoradalle selkiyttäisi, mutta enpä silti tiedä paraneeko turvallisuus kovin kummoisesti millään keinolla.
    No toisaalta nuo kolmiot ovat tuossa erittäin hyvin näkyvillä ja kyllä autoilijan pitäisi pystyä niihin reagoimaan ihan samoin jos sivulta tulee kelvi kuin jos sieltä tulisi normaali tie (jota pitkin muuten voisi ihan yhtä hyvin tulla pyörä jota siis pitäisi väistää). Tietysti tuollainen paikka ei ole ihan tavallisimmasta päästä mutta kyllä se on sinällään ihan selkeästi ja yksiselitteisesti merkitty.
    Jotenkin huolestuttaa autoilijoiden yleinen liikennemerkkien noudattamiskyky jos noin selkeä paikka aiheuttaa jo ongelmia. Paljon epäselvemmin merkittyjä paikkoja kun on vaikkapa Helsingin kantakaupungissa useita.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

  12. #9342
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Pyöräyttäkää tuota Streetviewiä ympäri niin huomaatte kyseisen risteyksen tosiaan olevan Koskenmäentien suuntaisen pyörätien × Kirkkotien (pelkkä ajorata) välinen risteys kohdassa, jossa pyörätie on noin 15-20 metrin etäisyydellä ajoradasta, jota pyörätie seuraa. Vaaralliseksi tuon tietenkin tekee juuri tuo "liian kaukana" päätiestä oleva etäisyys. Korotettu risteysalue eli hidasteena ajoradalle selkiyttäisi, mutta enpä silti tiedä paraneeko turvallisuus kovin kummoisesti millään keinolla.
    Kuten twain sanoo, niin paikka on selvä. Kolmio on ainoastaan tuon etäisyyden vuoksi. Onhan näitä muuallakin. Ideana ainakin osissa risteyksiä on varmaankin se, että autoilija on jo selvinnyt vilkkaasta risteyksestä kolaroimatta ja nyt olisi aikaa keskittyä pyöräilijäänkin. Fiksusti tehtynä kelvissäkin on pieni hidastemutka ennen ylitystä. Tosin moni porsse kuski varmaan pyyhkii hikeä selvitetyn risteyksen jälkeen ja tajuaa korotetun suojatien vasta öljypohjan kolauksesta.

  13. #9343
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Omasta mielestäni tässä kohtaa on nyt kolmiot autoilijoille. Voin kyllä muistaa väärinkin. Pieni mutka kuitenkin pyörille, jolloin vauhtia on pakko hidastaa


    Skomakarbölevägen
    https://goo.gl/maps/8qHAR8MhFhH2

    Edit:Väärä risteys oli...

  14. #9344
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mazaa84 Katso viesti
    Jännä tosiaan tuo Liitiän linkkaama ylityskohta. Maalaus on suojatie eikä pyörätien jatke, eli siitä pitäisi taluttaa. Ja taluttaessa pyöräilijästä tulee jalankulkija jolloin kolmiot ovat taas täysin turhat. Toisella puolella on yhdistetty kevyen liikenteen väylä, toisella puolella jatkuu kävelytienä.. Tämäkin asia tekee siitä erikoisen pyöräilyn laatukäytävän, jos se ei edes jatku kelvinä..
    Samaa mieltä paatonin ja tvainin kanssa eli klv:n etäisyyteen ajoradasta liittyvää ongelmaa on yritetty rautalankamallinnuksella korjata. Vaikka muitakin ratkaisuja olisi ollut mahdollista käyttää, tuohon on päädytty ja harmillista on se, ettei kaikille autoa ajaville tuo ole riittävän selkeä.

    Mazaa84 teki tarkan huomion. Kuvassa joen puoleinen väylä on merkitty jalkakäytäväksi, mutta huikean loogisesti ja vastoin merkkien asettamisohjeita lisäkilvellä sallitaan kuitenkin mopoilu. Kuitenkin ajoradan kolmioiden alla on lisäkilpi "kaksisuuntainen pyörätie". Lännen suunnassa väylä onkin taas merkattu yhdistetyksi klv:ksi, joten lisäkilpi on ihan oikein eli kyseinen klv:n merkki on ilmeisesti uusittu ja vahingossa laitettu jalkakäytävän merkki yhdistetyn väylän merkin sijaan.

    Maalaus ei vaikuta tuossa tapauksessa siihen, onko kyseessä pelkkä suojatie vai myös pyörätien jatke. Tässä tapauksessa yhdistetty väylä yksiselitteisesti jatkuu lännestä itään ajettaessa. Se on myös tarkoitettu jatkumaan toisin päin ajettaessa ja koska muuttuu jalkakäytäväksi vasta ajoradan jälkeen, on se myös jatke tähän suuntaan. Eli tienpitäjää voi moittia vain yhden merkin lipsahtamisesta vääräksi, kolmion huomiotta jättäviaä autoilijoita sen sijaan väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä. Se, että autoilija luulee sen perusteella, mitä ei näe*, jotain muuta ja siksi tekee uuden tulkinan kolmion merkityksestä, perustuu tietämättömyyteen ja on lisäksi todella vaarallista. Kuten myös se, ettei edes huomaa kolmiota.

    * autoilija ei näe, että väylä on lännen suunnastakin merkattu yhdistetyksi väyläksi. Autoilija näkee enintään sen, että päinvastaiseen suuntaan sitä ei ole merkattu yhdistetyksi väyläksi pl. mopoiluun liittyvä kummajainen.

    Googlen kuva on vuodelta 2011, joten onko Markku tuo kohta edelleen kuvan mukainen?

  15. #9345
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    417

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Samaa mieltä paatonin ja tvainin kanssa eli klv:n etäisyyteen ajoradasta liittyvää ongelmaa on yritetty rautalankamallinnuksella korjata. Vaikka muitakin ratkaisuja olisi ollut mahdollista käyttää, tuohon on päädytty ja harmillista on se, ettei kaikille autoa ajaville tuo ole riittävän selkeä.

    Mazaa84 teki tarkan huomion. Kuvassa joen puoleinen väylä on merkitty jalkakäytäväksi, mutta huikean loogisesti ja vastoin merkkien asettamisohjeita lisäkilvellä sallitaan kuitenkin mopoilu. Kuitenkin ajoradan kolmioiden alla on lisäkilpi "kaksisuuntainen pyörätie". Lännen suunnassa väylä onkin taas merkattu yhdistetyksi klv:ksi, joten lisäkilpi on ihan oikein eli kyseinen klv:n merkki on ilmeisesti uusittu ja vahingossa laitettu jalkakäytävän merkki yhdistetyn väylän merkin sijaan.

    Maalaus ei vaikuta tuossa tapauksessa siihen, onko kyseessä pelkkä suojatie vai myös pyörätien jatke. Tässä tapauksessa yhdistetty väylä yksiselitteisesti jatkuu lännestä itään ajettaessa. Se on myös tarkoitettu jatkumaan toisin päin ajettaessa ja koska muuttuu jalkakäytäväksi vasta ajoradan jälkeen, on se myös jatke tähän suuntaan. Eli tienpitäjää voi moittia vain yhden merkin lipsahtamisesta vääräksi, kolmion huomiotta jättäviaä autoilijoita sen sijaan väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä. Se, että autoilija luulee sen perusteella, mitä ei näe*, jotain muuta ja siksi tekee uuden tulkinan kolmion merkityksestä, perustuu tietämättömyyteen ja on lisäksi todella vaarallista. Kuten myös se, ettei edes huomaa kolmiota.

    * autoilija ei näe, että väylä on lännen suunnastakin merkattu yhdistetyksi väyläksi. Autoilija näkee enintään sen, että päinvastaiseen suuntaan sitä ei ole merkattu yhdistetyksi väyläksi pl. mopoiluun liittyvä kummajainen.

    Googlen kuva on vuodelta 2011, joten onko Markku tuo kohta edelleen kuvan mukainen?
    Jos miettii autoilijan "havainnointihierarkiaa" niin kolmion eli väistämisvelvollisuuden pitäisi aina olla se ykkönen. Jos autoilija vielä kolmion nähtyään harhautuu pohtimaan kelvien erilaisia ominaisuuksia ja mahdollisia merkintöjä, ollaan aika lailla metsässä. Valinnat ja ratkaisut kun pitäisi ajossa tehdä sekunnissa eikä aikaa ole toisaalta-toisaalta pohdintoihin kuten tällä palstalla voidaan tehdä.
    En tiedä painotetaanko tätä nykyään autokoulussa vai katsellaanko liikaakin mahdollisia knoppitilanteita jolloin se normaali toimintatapa jää iskostumatta päähän.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

  16. #9346
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti N-Man Katso viesti
    Jos miettii autoilijan "havainnointihierarkiaa" niin kolmion eli väistämisvelvollisuuden pitäisi aina olla se ykkönen. Jos autoilija vielä kolmion nähtyään harhautuu pohtimaan kelvien erilaisia ominaisuuksia ja mahdollisia merkintöjä, ollaan aika lailla metsässä.
    Täysin samaa mieltä. Väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio on itselle ainakin sen verran paljon velvoittava että koskaan ei ole tullut mieleen kolmion oltua edessä, mitä pitää väistää ja millä perusteella, kun päällimmäisenä on ikään luin ajatus;"kaikkea pitää väistää". Ja minusta näin kyllä pitäisi kaikkien muidenkin autoa ajavien ajatella.

  17. #9347
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Täysin samaa mieltä. Väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio on itselle ainakin sen verran paljon velvoittava että koskaan ei ole tullut mieleen kolmion oltua edessä, mitä pitää väistää ja millä perusteella, kun päällimmäisenä on ikään luin ajatus;"kaikkea pitää väistää". Ja minusta näin kyllä pitäisi kaikkien muidenkin autoa ajavien ajatella.
    Tähän väliin knoppikysymys, milloin kolmion takaa tullessa ei tarvitse väistää aivan kaikkia? Oletetaan nyt että liikutaan autolla ja kyse autojen väistämisestä.

  18. #9348
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Vastakkaisesta suunnasta kolmion takaa tulevaa kääntyvää ajoneuvoa.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  19. #9349
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Tähän väliin knoppikysymys, milloin kolmion takaa tullessa ei tarvitse väistää aivan kaikkia? Oletetaan nyt että liikutaan autolla ja kyse autojen väistämisestä.
    Jos ajat suoraan, niin vastakkaiselta suunnalta tulevaa kääntyvää autoa ei tarvitse väistää.

  20. #9350
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Tähän väliin knoppikysymys, milloin kolmion takaa tullessa ei tarvitse väistää aivan kaikkia? Oletetaan nyt että liikutaan autolla ja kyse autojen väistämisestä.
    Silloin kun mä ajan piipaa-autoa pillit päällä?


  21. #9351
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jos ajat suoraan, niin vastakkaiselta suunnalta tulevaa kääntyvää autoa ei tarvitse väistää.
    Juuri näin. Vaikka vastaantulijalla ei olisikaan kolmiota. Kolmio velvoittaa väistämään risteävän tien liikennettä, vastaantulija ei aja risteävällä tiellä. Näitä yhden kolmion ja neljän suunnan risteyksiä on toki aika vähän ja hyvä niin.

  22. #9352
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    No knoppikysymykseen vielä tällainen pilkunnussintavastaus, jonka oikeellisuudesta en löisi aivan vetoa, ja jonka merkityksellisyydellä ei käytännössä ole väliä: Kun autoilija kolmion takaa tulee Heinäpolulta Pietolankadulle, hänen tulee väistää yhdistettyä pyöräjalkakäytävää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja (tieliikenneasetus, merkki 231 eli kärkikolmio). Koska jalankulkija ei ole ajoneuvo eikä raitiovaunu, jalankulkija väistää kulkiessaan suoraan Pietolankadun suuntaista pyöräjalkakäytävää... Oleellista paikassa on siis sekä suojatiemaalauksen että suojatien liikennemerkin puute.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  23. #9353
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    A****a
    Viestit
    2.746
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mazaa84 teki tarkan huomion. Kuvassa joen puoleinen väylä on merkitty jalkakäytäväksi, mutta huikean loogisesti ja vastoin merkkien asettamisohjeita lisäkilvellä sallitaan kuitenkin mopoilu. (...)
    Maalaus ei vaikuta tuossa tapauksessa siihen, onko kyseessä pelkkä suojatie vai myös pyörätien jatke. Tässä tapauksessa yhdistetty väylä yksiselitteisesti jatkuu lännestä itään ajettaessa. Se on myös tarkoitettu jatkumaan toisin päin ajettaessa ja koska muuttuu jalkakäytäväksi vasta ajoradan jälkeen, on se myös jatke tähän suuntaan.
    Olen eri mieltä (siis siinä tapauksessa, että suojatien ajoratamaalausta ei ole kuvan ottamisen jälkeen muutettu pyörätien jatkeen ajoratamaalaukseksi). Vaikka joen puoleinen jalkakäytävän merkki olisikin asennettu sinne erehdyksessä, se on kuitenkin voimassa. Ainkaan vuodenvaihteen jälkeen, kun asetuksen siisrtymäkausi loppuu, tuosta ei saisi ajaa pyöräillen yli, vaan jalkautua ja siirtyä Kirkkotielle ajamaan. Vuodenvaihteeseen saakka tuossa saa varmaankin ajamalla ylittää suojatien.
    "Keep your distance and don't follow me"

  24. #9354
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    No knoppikysymykseen vielä tällainen pilkunnussintavastaus, jonka oikeellisuudesta en löisi aivan vetoa, ja jonka merkityksellisyydellä ei käytännössä ole väliä: Kun autoilija kolmion takaa tulee Heinäpolulta Pietolankadulle, hänen tulee väistää yhdistettyä pyöräjalkakäytävää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja (tieliikenneasetus, merkki 231 eli kärkikolmio). Koska jalankulkija ei ole ajoneuvo eikä raitiovaunu, jalankulkija väistää kulkiessaan suoraan Pietolankadun suuntaista pyöräjalkakäytävää... Oleellista paikassa on siis sekä suojatiemaalauksen että suojatien liikennemerkin puute.
    Näin minäkin asian ymmärrän. Jalankulkija tulee ajoradalle eli väistää. Yhdestä vastaavasta paikasta laitoin palautetta ja merkit ripeästi paikalle saatiinkin. Maalaukset jäi odottamaan ensi kesää.

  25. #9355
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Googlen kuva on vuodelta 2011, joten onko Markku tuo kohta edelleen kuvan mukainen?
    Juu, kyllä minun mielestäni.

    Noiden kärkikolmioiden välistä menee siis hyvin vilkkaasti liikennöity kelvi Hyrylän keskustasta kohti Hyrylän "läntisiä kaupunginosia". Kolmiot lienee laitettu (kuten täällä jo esitettiin) siksi, että kelvin etäisyys sen kanssa samaan suuntaan menevästä Koskenmäentiestä on parikymmentä metriä. Toinen syy on varmaan se, että Hyrylän keskustan suunnasta tultaessa kelvillä on aika reipas alamäki. Toisesta suunnasta tultaessa on kuvan ulkopuolella pienen matkan päässä vielä isompi alamäki, jonka ansiosta huimapäisen pyöräilijän vauhti ihan vain rullaamalla on ko. risteykseen tullessa parinkympin luokkaa - kesällä ainakin.

    Paikka on sellainen, etteivät siitä ulkopaikkakuntalaiset juuri ajele. Autoilijat, jotka eivät kärkikolmioista piittaa, ovat 98-prosenttisesti (meikäläisen mutu-arvio) lähistöllä asuvia ja ajavat ko. paikasta jatkuvasti.

  26. #9356
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    Olen eri mieltä (siis siinä tapauksessa, että suojatien ajoratamaalausta ei ole kuvan ottamisen jälkeen muutettu pyörätien jatkeen ajoratamaalaukseksi). Vaikka joen puoleinen jalkakäytävän merkki olisikin asennettu sinne erehdyksessä, se on kuitenkin voimassa. Ainkaan vuodenvaihteen jälkeen, kun asetuksen siisrtymäkausi loppuu, tuosta ei saisi ajaa pyöräillen yli, vaan jalkautua ja siirtyä Kirkkotielle ajamaan. Vuodenvaihteeseen saakka tuossa saa varmaankin ajamalla ylittää suojatien.
    Käsittääkseni jalkakäytävän merkin voimassaolo alkaa vasta merkistä, eikä 7 m sitä ennen.

  27. #9357
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti N-Man Katso viesti
    Noilla halutaan käsittääkseni tehdä tietyistä kelveistä pyöräilyn "pääväyliä" jotka ovat sitten etuajo-oikeutettuja vähäisempään autotiehen nähden.
    Ei se toki aina ihan loogista ole eikä aina niin.
    Hmm ptj taitaa olla vielä risteysalueella ja kolmiolla korostetaan vain väistämisvelvollisuutta. Toisesta suunnasta tulevan kolmio on antamassa fillareille etuajo-oikeuden.

  28. #9358
    Ajattelin kysyä kuka väistää tässä tilanteessa:
    https://www.google.fi/maps/@60.3800394,25.634628,3a,75y,53.88h,75.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7X1-CG1t2SO_2ZbAaIJOlw!2e0!7i13312!8i6656

    Jos pyöräilijä ylittää kuvassa oikealla olevaa suojatietä/pyörätienjatketta ja kuvassa suoraan edestä tulee ajoneuvo joka jatkaa etuajo oikeutettua suuntaan.

    Lueskelin sitten tuosta lisäkilvestä (861)
    -Sitä pitää käyttää risteyksen kaikissa tulosuunnissa
    -Lisäkilpeä ei kuitenkaan saa käyttää, jos pyörätie risteää kääntyvää etuajo oikeutettua suuntaa samassa tasossa.

    Eli kaupungille palautetta, väärin merkitty risteys?

  29. #9359
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mankeli Apina Katso viesti
    Ajattelin kysyä kuka väistää tässä tilanteessa:
    https://www.google.fi/maps/@60.3800394,25.634628,3a,75y,53.88h,75.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7X1-CG1t2SO_2ZbAaIJOlw!2e0!7i13312!8i6656

    Jos pyöräilijä ylittää kuvassa oikealla olevaa suojatietä/pyörätienjatketta ja kuvassa suoraan edestä tulee ajoneuvo joka jatkaa etuajo oikeutettua suuntaan.

    Lueskelin sitten tuosta lisäkilvestä (861)
    -Sitä pitää käyttää risteyksen kaikissa tulosuunnissa
    -Lisäkilpeä ei kuitenkaan saa käyttää, jos pyörätie risteää kääntyvää etuajo oikeutettua suuntaa samassa tasossa.

    Eli kaupungille palautetta, väärin merkitty risteys?
    Eihän täällä tulosuunnassa edes ole pyörätietä, eli tuosta ei ajamalla fillarilla mennä.

    Edit: Jatkuu se tosiaan risteävän tien molemmin puolin tuon bussipysäkin edestä. Aika hämärä paikka.

    Edit2:
    -Lisäkilpeä ei kuitenkaan saa käyttää, jos pyörätie risteää kääntyvää etuajo oikeutettua suuntaa samassa tasossa.

    Eli jos en tätä kohtaa tajua väärin, niin pyörätie ei tässä kohtaa risteä samassa tasossa. Eli pyörätie ei jatku suoraan toisella puolella. Siellähän on tuo epämääräinen polku. Etuajo-oikeutettu suuntahan tarkoittaa käytännössä samaa kuin suora tie. Eli tässä kohtaa ylitys olisi keskellä suoraa tietä, jolloin pyöräilijä väistää.

    Menikö oikein?

  30. #9360
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Knoppiksymykseen lisäyksenä; jos kolmion takaa tulevan esim. vastqkkqisesta suunnasta tulevalla onkin tämän artikkelin kuvassa oleva lisäkilpi, homma mutkistuu. http://yle.fi/uutiset/3-6307128
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •