GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 198 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 98 148 188 196 197 198 199 200 208 248 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.911 - 5.940 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #5911
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Tulee jarruteltua viimeistään noin 200m päässä lähdöstä pitkässä alamäessä molemmat jarrut aina lämpimiksi, myös kesäkelissä, eikä ongelmia ole ollu. 3. talvi lähtee shimano-nestejarruilla.

    edit.
    Siinä kohtaa on vaarallinen risteys. Samalla tulee testatuksi renkaiden pito.

  2. #5912
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    423
    Ostin ohuet villasukat, jotka menee polvee asti ja sitten ohuimmat Pearl Izuminin thermal-succicset jalassa pärjää hyvin -7, Enduran shortsit sitten kalleimpien suojana, tuntuu vaativan sitä.

  3. #5913
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lassepoika Katso viesti
    Joo kyllähän ne shimanot on. Mitäs noille vois tehä?
    Minulla SLX jarruissa männät joskus jumittaa sinne sylinteriin. Minä otan silloin tällöin kiekot ja jarrupalat pois, ja injektioruiskulla pistän pari tippaa tavallista mineraaliöljyä sinne männän juureen. Sitten hiukan varovasti puristelee jarrukahvasta ettei männät pullahda ulos.

    Ja vielä ylimääräiset öljyt rätillä pois, palat sekä kiekot takaisin paikalleen, niin jarrut tuntuvat ihan kuin uusilta.

  4. #5914
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478

    Talvipyöräily

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lassepoika Katso viesti
    Onko normaalia että nestelevyjarrut alkaa laahata pakkasilla?.
    Ei ole minusta normaalia. Ajellut eri firmojen nestejarruilla ja aina ovat toimineet (etelän) pakkasillakin. Niitä pitää huoltaa eli nesteitä vaihdella ja välillä herkistellä. Täytyy tosin myöntää että pakkasilla vauhti ei yleensä päätä huimaa, joten ihan täysiä tehoja ei tuolloin tarvita.

    Näyttääkin pääkaupunkiseudulla vallitsevan oikein mainio pyöräilysää juuri tänään tiistaiaamuna. Josko tästä jarruja testailemaan.

  5. #5915
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Pujotin jalkaan kesäkenkien ja thermosuojien kaveriksi XXL:stä ostetut merinosukat ja päähän 45nrth:n merinovillaisen balaklavan (kasvosuojuksen pudotin vielä kauluriksi, kovemmilla pakkasilla sitten kasvoille).

    Enää ei tunnu pakkanen ja viima kuin ajoittain peukaloissa...
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  6. #5916
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Tuli ihan kuuma kun laitoin melkein kaikki kylmimmän talven kamat päälle. Pyöräteitä oli aurattu kohtalaisesti ja ajoaika piteni vain 5 min verrattuna viime viikon kovaan vastatuuleen ja jääkeliin.

  7. #5917
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Oikein mukava aamukeli. Auraukset oli tehty lähes koko 20 km työmatkan. Lisää lunta pukkaa koko ajan ja aamu-TVssä olikin aiheeseen liittyen juttua talvipööräilystä.

  8. #5918
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Kivaa kuntoilua kyllä maasturilla tuohin vastatuuleen. 8km matkaan saa menemään 30min aikaa 150 keskisykkeellä.

  9. #5919
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    70
    Onkos kenelläkään tietoa mistä näitä tangonsuojuksia esim. http://www.barmitts.com/ tai vastaavia voisi saada kirkkaan keltaisena tai muuten vain räikeällä huomiovärillä varustettuna maasturin tankoon. Nuo suojukset kun ovat tavallisen henkilöauton kuljettajan silmien tasalla ja erottuvat tosi hyvin talven hämärässä, kun auton valot niihin osuvat. Joskus olen nähnyt näitä kirkkaan keltaisia ainakin Hämeenlinnan kaduilla kulkevien tangoissa. Kirkkaalla värillä voisi hiukana pienentää jännäkerrointa aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteessä.

  10. #5920
    On noissa mustissakin heijastimet mm. whiten tankorukkasissa.

  11. #5921
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    84
    Eihän tuo kylmyys haittaa vielä juuri yhtään kun pikkupakkasilla mennään, mutta aamukuudelta oli melko haastavaa polkea sotketussa hangessa, ei meinannu pitoa löytyä millään.

    Tuntuu, että vannejarrut huutaa kylmällä kelillä hoosiannaa. Pitäisikö hankkia jotain pehmeämpää kumiseosta, joka ei pakkasella kovetu niin pahasti?

  12. #5922
    Ei kyllä käynyt kateeksi aamulla hangessa polkenutta postipatea. Ei näyttänyt kovin vakaalta menolta tuolla vehkeellä ajaminen. Vaikka ei tuo aamulla nyt mitenkään valtavan haastava keli vielä ollutkaan, jos ei muuta niin tuuli oli putsannut yleensä puolet tiestä (tai sotkenut sen toisen puolen auran jäljiltä).

    Tänään yllätti kyllä positiivisesti että tiet oli espoossa erittäin hyvin ainakin omalla työmatkalla aurattu, oikeastaan poislukien tuo länsiväylän varsi joka kuuluukin tietääkseni ely-keskukselle. Kauniaisissa oli jo lumikin sepelöity. Vielä en oikein yhtään auraa ole nähnyt, mutta välillisesti on jotain merkkejä kuitenkin ollut havaittavissa Toisaalta ennen tätä päivää tuntuu että on vasta soiteltu aurakuskeille josko viitsisi tulla töihin.

  13. #5923
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Olipas hauskaa. 21km osin tänään auratuilla, osin auraamattomilla kelveillä. Nyt tuntuu kuin 42km olisi takana - ja vielä kovemmalla kovemmalla teholla Vaatetuksena pitkät Diadoran bibsit ja craftin takki (alla pitkähihainen tekninen neule), talvilenkkarit ja MP-hanskat. EI kylmä, ei niin yhtään vaikka mittari näytti -7 lähtiessä, lunta ja tuulta tuli ihan riittävästi. Hetken mietin, jotta pärjääkö tuolla verkkareilla, mutta no problem. Ei tullut hiki - oli just hyvä

  14. #5924
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Oli kyllä nyt talvisin aamu Helsingissä tällä erää. Lumi väylillä oli onneksi kevyttä pakkaslunta, joten oma reitti oli ajettavissa joitain risteys/tietyöalueita lukuunottamatta. Saa nähdä, miten päivän mittaan tilanne kehittyy...

  15. #5925
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Lahden seudulla kelvit oli heti aamusta hyvin aurattu, mutta - vieressä kulkevalla ajoradalla jyllänneet Destian autot heittivätkin auratulle kelville paksun kerroksen paakkuista lunta. Paikoitellen ajaminen olisi voinut olla hankalampaa kuin umpihangessa, mutta onneksi oli oikea pyörä alla.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  16. #5926
    Liittynyt
    11/2016
    Viestit
    31

    Hymy

    Ensimmäinen viesti foorumille, kuva uudesta pyörästä. Lunta ei ole täälläpäin oikeastaan yhtään, oikein mainiot pyöräilykelit.

  17. #5927
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.615
    Pari omaa jippoa talvipyöräilyyn jotka varmaan on jo kaikki kerrottukin

    1. Takajarrun (missä jarrusatula vaakaasennossa) päälle kannattaa pistää vaikkapa folioteippiä estämään lumen pääsy suoraan jarrupaloille. Folio ei saa tietysti koskea paloihin vaan se pitää olla kuprulla.
    Olen käyttänyt tuota nyt pari talvea eikä enää takajarru ole jäätynyt. Etujarru on helpompi koska jarrusatula on pysyssä ja koska etujarru käy kuumempana.

    2. ite olen käyttänyt jokusen talven kemiallisia varpaanlämmittimiä. Ne maksaa muutaman euron ja ne riittää kahdelle lenkille kunhan pistää ekan lenkin jälkeen pinimpään mahdolliseen minigripp pussiin. Mikään sukka tms. ratkaisu ei ole tominut. Kun jalat hikoa tunnin verran on aivan sama mitä kalvoja tai villoja jalan ympärillä on, siellä on niin paljon vettä että se johtaa kaiken lämmön pois varpaista. Kokeiltuna on merinovilla ja core-kalvolliset sukat ja kaikki muut asiat. Jos siis kärsit varpaiden jäätymisestä, kokeile kemiallisia lämmittimiä varpaille.

    3. kaulan ja niskan jäätymisen ehkäisyyn olen käyttänyt moottoripyöräkäyttöön tehtyä kalvollsita kauluria. On näppärä pistää kaulaan ja pitää 100% tuulen poissa ja riittävän ohutta ettei estä pään kääntelyä teknisessä maastossa. harmillista että kaikissa takeissa on sama ongelma, kaulukset on liian matalia eikä kauluksissa ole kiristystä.
    Päässä on Urheiluareenan kalvollinen kypärän alle tuleva "pipo".

    4. Hartioilla on sitten Angoravillainen hartialämmitin. Erityisesti kun taivas on kirkas ja aurinko on maillaan, lämpösäteily taivaalle on todella rajua, kaikki yläpinnat mukaan lukien hartiat jäähtyy rajusti.

    6. Lämpöeristetty juomapullo.

    7. Moottoripyörä/moottorikelkka hanskat on myös tullut todettua parhaimmiksi. Jos näpit pysyy lämpinä vain istuskellessa 100 vauhdissa +2 asteessa, ne pysyy fillarivauhdissa lämpöisenä -20 pakkasessa. Ite en pidä lobstereista koska mopojen kanssakin käytän vain etusormia enkä osaa käyttää kahta sorema jarrulla. Tulee hutera tuntuma kuin vain pari sormea on tangon ympärillä. Moottoripyörähanskoilla ei palele näpit.
    -25 keleillä käytän Oriman Outlast hanskoja. Ne oli lämpimimmät vuosia sitten olleessa bike-lehden hanskatestissä. Niillä on aivan liian kuuma -10 keleillä vaikka itellä onkin kylmät näpit ja varpaat. Kannattaa hakea Outlast-nimellä hanskoja eri merkeiltä. Se on ihme aine. Kesällä viileä ja talvella lämmin. Sen lämmön johtavuus muuttuu lämpötilan mukaan. AIne muutta jonkin verran olomuotoaan ruuminlämmön kohdalla. Ruka tämän toi moottoripyöräasuihin.

    8. Talvi ja kesäpyöräilyn huollossa olemme havainneet kengän kuivurin missä ne putket, aivan pistämättömäksi laitteeksi. Sillä kuivuu samalla myös hanskat. Eikä vie paljon sähkö verrattuna lämpökaappiin. Ajastin kuivurissa on ehdoton juttu.

  18. #5928
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Mites porukka on ratkaissut mekaanisten levarien vaijerinjäätymisongelman? Omassa cyclossa lyö takajarru jumiin pikkupakkasissakin. Etujarrulla ei samaa ongelmaa...
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  19. Hydraulisilla jarruilla. Ongelmahan on siis kuvassa näkyvä vaijerin vienti jossa vaijerin kuoren sisään valuu vettä. Ongelmaa ei ole jos jarrusylinteri on instattu takakolmion yläputkeen ja vaijerin vienti tapahtuu ylhäältä. Edellisessä pyörässä putsasin vaijerin ja käsittelin sen CRC:llä, ongelma poistui. Kannattaa käsitellä kohtalaisen usein. Jos sinne työntää paksua rasvaa, se kerää kakkaa eikä sitä enää saa toimimaan kunnolla, tai parhaimmillaan tökötti kangistuu pakkasessa.

    http://www.bikerumor.com/wp-content/...419-123352.jpg

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Mites porukka on ratkaissut mekaanisten levarien vaijerinjäätymisongelman? Omassa cyclossa lyö takajarru jumiin pikkupakkasissakin. Etujarrulla ei samaa ongelmaa...
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  20. #5930
    Liittynyt
    02/2011
    Paikkakunta
    Julasto, Uantaa
    Viestit
    267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI
    Mites porukka on ratkaissut mekaanisten levarien vaijerinjäätymisongelman?...
    Raskaan kaluston puolella uitetaan ennen talven tuloa vaijjerinkuoreen glykolia ja työnnetään sitten vaijjeri perään. Ei jäädy suomen lämpötiloissa.
    - vaikka kaikkeen on syynsä niin yleistäminen on aina vaarallista -

  21. #5931
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Mites porukka on ratkaissut mekaanisten levarien vaijerinjäätymisongelman? Omassa cyclossa lyö takajarru jumiin pikkupakkasissakin. Etujarrulla ei samaa ongelmaa...
    En ole kummemmin Cannondalen vaijereita käsitellyt, mutta mekaaniset levyjarrut ovat toimineet ongelmitta -30C asti ja nyt toista talvea. Pyörä on säilytetty koko ajan kylmässä varastossa. Jos sellaista alkaisi tekemään, puhdistaisin vaijerin ja voitelisin aseöljyllä tai CRC:llä.

    EDIT: Cannondalessa tulee molemmat vaijerit yläkautta eikä vesi pääse valumaan mistään kuoren sisään. Ilmankos ei jäädy...
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  22. #5932
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    73
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Mites porukka on ratkaissut mekaanisten levarien vaijerinjäätymisongelman? Omassa cyclossa lyö takajarru jumiin pikkupakkasissakin. Etujarrulla ei samaa ongelmaa...
    Omassa hybridissäni samaan ongelmaan on auttanut kun on syksyllä ennen pakkasten tuloa valuttanut vaijerin kuoren päästä muutaman tipan lukkosulaa.

  23. #5933
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Karvanaamarit kuulemma valuttelee käsijarruvaijereiden voiteeksi glykolia, joka toimii vaikka sekaan vettä eksyisikin.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  24. #5934
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Tänään kyllä antauduin kelveillä olevien auraamattomien kinosten edessä. Ei ollut enää kaks-ysillä pala kakkua...

  25. #5935
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Tiedä mimmoset kinokset missäkin. Mutta juuri tulin maastolenkiltä. Lunta n. 15cm, paikoin enemmän. Metsässä siis. Ylämäissä alkoi pito kaikota ja tunkkausta tarvittiin, mutta kokonaisuutena läski vaikuttaa lupaavalta talvipyörältä.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  26. #5936
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.929
    Uittu mitä touhua. Tänään 40km työmatkaa pääsääntöisesti 10-15cm muhjussa, aamulla vielä vastatuuleen. Ei tullu kylmä kuitenkaan. Ajoradat oli kyllä aurattu, välillä joutui ajelemaan siellä puolella.

  27. #5937
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Meillä oli kelvit kyllä aurattu kiitettävästi, mutta Destian pojat olivat sitten tietä auratessaan heittäneet kaiken sinne auratuille kelveille...
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  28. #5938
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Tänään täällä Espoossa jo aurauskalusto on kerennyt asian päälle. Kelvit oli jo ihan kohtuullisessa kunnossa - oikein mukava 30km lenkki. Ainoastaan muutamassa kohdassa pikkasen huomiota vaatineita kohtia, jossa lumimössöä oli häiritsevästi. Valitsin toki isojen teiden varressa olevia (olettamiani hyvin aurattuja) vilkkaita kelvejä.

  29. #5939
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Itse kun ajelin kotiin päin aika pitkälle teiden varsilla kulkevia väyliä pitkin, niin aikamoista surffailua oli pitkin matkaa. Tieltä heitetty lumimössö aaltoili renkaan alla ja pyrki siirtelemään ajolinjaa sivuun. Hiukan tiestä erillään olevat väylät, joita yleensä pääsen ajamaan, oli ainakin aamulla vähän paremmassa kunnossa.

    Pääasia kuitenkin, että eteenpäin pääsee. Vähän varmaan olin myöhässä ja hyvin hikinen, kun olin sopinut vakuutusmyyjän kanssa tapaamisen, mutta mitäs pienistä. Latujakin olisi auki Helsingissä, mutta kun autossa on vielä kesärenkaat ja fillarilla suksien kuskaus hankalaa.

  30. #5940
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Kovaa lunta oli taas renkaiden alla, joitakin aurausvalleja yms lukuunottamatta. Ja aamulla oli ällistyttävä auringonpaiste, huurussa olevat pensaat tien varressa ja muutenkin ihan kunnon talvipäivä keskellä marraskuuta. Outoa...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •