HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 196 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 96 146 186 194 195 196 197 198 206 246 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.851 - 5.880 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #5851
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki 28
    Viestit
    222
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Minkäslaiset nuo muuten on asfaltilla? Omassa työmatkoilla käyttämässäni 29-maasturissa on talvella 2" Mara-Wintterit. Noi tosiaan on ainakin normipaineilla aika kovat, joskin pito tuollaisilla kelveillä ja ulkoilureiteillä on ihan riittävä meikäläisen tarpeisiin.
    Sulalla asfaltilla kammottavat, koska nastoja on niin paljon. Ovat hyvät vain jäällä ja lumella IMO
    Sopivat erinomaisesti maastoon jäisille keleille, muille alustoille ja keleille on parempia vaihtoehtoja. Itse käytän työmatkoilla vain silloin kun on tullut yöllä niin paljon lunta ettei ole vielä aamulla aurattu.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #5852
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Ulkona -6, ajettu 15 min ja nakit jäässä, ajettu 25 min ja nakit tunnottomat, ajettu 32 min ja takakumi tyhjäksi. Tätä me täällä tarjoamme. Soitto kyydille, kotiin juomaan kaljaa ja baariin. Taidan ajaa trainerilla huhtikuuhun ja käydä punttisalilla.
    Nyt saatana toi otettiin vitsinä.

  3. #5853
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti putki Katso viesti
    Nyt saatana toi otettiin vitsinä.
    Kyllä se ihan eilisen toteutuma oli.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  4. #5854
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    omien kokemusten mukaan taas tunnin työmatkalla yleisesti paras taktiikka on lisätä vaatetta sitä mukaa kun tulee kylmä. Ainakin oman arvion mukaan aika suuri osa ongelmaa on myös ihan vain hien kertyminen vaatteisiin ja sitä kautta lämmitysvaikutus vähenee. Ohuemmalla vaatteella alkumatkasta kulkiessa taas kosteutta pääsee mahdollisimman paljon pois, ja loppumatkasta lisävaatteen kanssa on huomattavasti lämpimämpää kuin että jos alkumatkasta pukee liikaa päälle ja hikeentyy jo ennen ulos pääsyä.

    Tempo ja kesto toki on todella merkitseviä asioita. En yllättyisi vaikka matalalla sykkeellä ajaessa kylmän kelin ongelmia tulisi paljon vähemmän.
    Minulla taktiikkana on käyttää mahdollisimman ohutta merinoa ja softshelliä. Mukana kulkee sitten kaksi erillaista tuulitakkia, jotka molemmat mahtuvat takataskuihin. Toinen on semihengittävä, joka lämmittää jo kivasti ja toinen lähes hengittämätön goren kuoritakki.

    Esimerkiksi tänään sipoonkorvessa oli tosi mukava vetäistä lyhyellekkin tie siirtymälle tai pysähdykselle tuo goren kuoritakki päälle. Kun ne märät alakerrokset eivät pääse viilentymään, niin on lämmin.

  5. #5855
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Tänään pääsi ensimmäistä kertaa yllättämään crossarissa takajarrun jäätyminen. Fillari on aina kuivassa ja lämpimässä säilössä, mutta sinne oli nähtävästi vaijerin sisään päässyt viime pesussa vettä, eikä se sieltä mihinkään ollut kuivunut. Pelastamaan saapunut ratsuväki ehdotti vaijerille glykolikäsittelyä?
    *

    La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie



  6. #5856
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    351
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    Tänään pääsi ensimmäistä kertaa yllättämään crossarissa takajarrun jäätyminen. Fillari on aina kuivassa ja lämpimässä säilössä, mutta sinne oli nähtävästi vaijerin sisään päässyt viime pesussa vettä, eikä se sieltä mihinkään ollut kuivunut. Pelastamaan saapunut ratsuväki ehdotti vaijerille glykolikäsittelyä?
    Ehkä jos täyttäisi sen kuoren sillä glykolilla niin miksei. Trekin crocketti keräsi takajarrun vaijerikuoreen vettä joka sitten pakkasella jäätyi. Piti avata ja puhaltaa kuori kuivaksi riittävän usein.

  7. #5857
    Liittynyt
    02/2011
    Paikkakunta
    Julasto, Uantaa
    Viestit
    267
    Jos se glykoli toimii tuolla raskaan koneiston puolella niin kyllä se toimii fillareissakin. Tietty, sitä voi myös yhdistää paineilmalla puhaltelun ja glykolikylvyn.
    - vaikka kaikkeen on syynsä niin yleistäminen on aina vaarallista -

  8. #5858
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Krabba Katso viesti
    Ehkä jos täyttäisi sen kuoren sillä glykolilla niin miksei. Trekin crocketti keräsi takajarrun vaijerikuoreen vettä joka sitten pakkasella jäätyi. Piti avata ja puhaltaa kuori kuivaksi riittävän usein.
    Tämä ajatus veljelläni oli. Toimisi kuulemma samalla voiteluaineena. Huomasin myös, että cyclosta on se vaijerin suojanupukka myös rikki, joten ei ihmekään että kerännyt vettä. Viime talvena ei ollut mitään ongelmia. No onneksi on tallissa maasturi niin saattoi ajella korvaavan lenkin metsäteillä ilman nastoja. Mikään ei syletä niin paljon kuin näet ensin ison vaivan pukeutua ja varustautua lenkkiä varten ja sitten ilo loppuukin liian lyhyeen.
    *

    La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie



  9. #5859
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Uusi vaijeri ja se ehjä suojakumi täyteen vaseliinia. Ei jäädä crocketinkaan alaspäin osoittava vaijeri, jos vesi ei pääse sisään.

  10. #5860
    tempokisu Guest
    Aamulehdessä oli talvipyöräilyvinkkejä.
    - tarkennukseksi heti alussa että oli siellä myös hyviä vinkkejä, tosin olettaisin että kaikki tietää ne jo.. -

    Esimerkiksi "villasukat on hyvä valinta". "Nastarenkaat lisäävät turvallisuutta ja ajomukavuutta" ( ? ajomukavuutta)
    Nauratti: "Yllättävän monissa moderneissa pyörissä ei ole lainkaan ajovaloja".
    Ihmetytti: Osiossa Pahimmat Virheet: "Talvella ei voi ajaa yhtä nopeasti kuin kesällä, vaikka olisi nastarenkaatkin alla." ( ilmaisisin asian kyllä ajovauhti hidastuu)...mutta mikä tässä on se Virhe?

  11. #5861
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    "Nastarenkaat lisäävät turvallisuutta ja ajomukavuutta" ( ? ajomukavuutta)
    Onhan se mukavaa, kun ei tarvi jännittää jatkuvasti, lähteekö pyörä alta.

  12. #5862
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    Olen käsitellyt vaijerin CRC:n silikonisuihkeella ennen pujotusta kuoreensa. Vaijerista tulee liukas ja sen ihan tuntee ku sormin kokeilee. En muista että ainakaan viime talvena olisi mennyt enää vaijerit jäähän.

    Meinaakohan ne tuossa artikkelissa että talvella ei ole turvallista tykittää yhtä kovaa kuin kesällä vaikka siihen kykenisikin? No se vähän riippuu vallitsevasta ajokelistä. Täälläkin on nyt lähes sulat asvaltit joitain jääpaikkoja lukuunottamatta, sepelit tietty kylvettynä kuitenkin. Kyllä siinä nyt uskaltaa ajaa reilumminkin.

  13. #5863
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    ^Niin siis mä ymmärsin, että väittämä "talvella ei voi ajaa yhtä lujaa kuin kesällä, vaikka olisi nastarenkaat" olisi väärin ja se ihmetytti. Koska tuo väitehän ON TOTTA. Vaikka sattuisi olemaan kesäkeli talvella, jo pelkästään sepeli tai/ja nastarenkaat tekee sen, ettei vaan voi kanttailla tai jarruttaa läheskään yhtä reippaasti kuin kesällä. Oikeasta talvikelistä puhumattakaan. Toki jos kesän ajotyyli on valmiiksi mallia "mummo", niin silloin nastat tekee kesän. Muuten ei likimainkaan.

  14. #5864
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Riippuu renkaista ja ajoreitistä töihin Isp pito vantaanjoen varren hiekkapohjaisella reitillä on takuulla parempi mitä kesällä.

  15. #5865
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Uusi vaijeri ja se ehjä suojakumi täyteen vaseliinia. Ei jäädä crocketinkaan alaspäin osoittava vaijeri, jos vesi ei pääse sisään.
    Jos ajelee yhtään kovemmilla pakkasilla, jättäisin tuommoiset kovettuvat rasvat pois. Mineraaliöljyt yleisesti jäätyy -30 asteessa ja jäykistyy ihan reilusti aiemmin. Toki joku kylmän kelin rasva saattaa toimiakkin.

    Ainakin omalla kohdalla kaikkein todennäköisimmät vaijerit jotka jäätyy on sellaiset jossa vaijerikuoren loppu on yläviistossa, tai muuten paikassa mistä helposti pääsee vettä kuoren sisään. Ihan runkoa tai fillaria ostaessa pystyy jo etukäteen toteamaan että pääseekö vaijerikuorien sisään normaalioloissa vettä vai ei.

  16. #5866
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Ainakin omalla kohdalla kaikkein todennäköisimmät vaijerit jotka jäätyy on sellaiset jossa vaijerikuoren loppu on yläviistossa, tai muuten paikassa mistä helposti pääsee vettä kuoren sisään. Ihan runkoa tai fillaria ostaessa pystyy jo etukäteen toteamaan että pääseekö vaijerikuorien sisään normaalioloissa vettä vai ei.
    Aloittelijan on ainakin vaikea ottaa tuollaisia seikkoja huomioon. Nämä on näitä "opi kantapään" -kautta hetkiä. Kunhan arki koittaa niin taidan soitella huoltosenseille.
    *

    La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie



  17. #5867
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Viime talvena jäätyi sekä cyclo että maasturi. Molemmat sään ollessa nollan tuntumassa, jolloin sohjoa oli joka paikassa ja sohjo jäätyi vaihtajien rakenteisiin. Kovimmilla pakkasilla ei ollut ongelmia tekniikan kanssa, niin kauan kun fillarit oli jatkuvasti kylmässä. Auta, jos nostit pyörän lämpimään lyhyeksi aikaa....sitten sai kuivata pitkään ja hartaasti. Kaikki vaijeriöljyt joko aseöljyä tai WD40/CRC:tä ja ne kyllä liikkuivat.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  18. #5868
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.076
    Mitä parhain syy päivittää hydroihin
    that's life, tough but unfair
    https://www.tawastcc.com
    https://twitter.com/evarjus

  19. #5869
    tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Onhan se mukavaa, kun ei tarvi jännittää jatkuvasti, lähteekö pyörä alta.
    Kesäpyöräily on silti mukavampaa. Nastakelin pyöräily on aina aika epämukavaa, mun mielestä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    ^Niin siis mä ymmärsin, että väittämä "talvella ei voi ajaa yhtä lujaa kuin kesällä, vaikka olisi nastarenkaat" olisi väärin ja se ihmetytti. Koska tuo väitehän ON TOTTA. Vaikka sattuisi olemaan kesäkeli talvella, jo pelkästään sepeli tai/ja nastarenkaat tekee sen, ettei vaan voi kanttailla tai jarruttaa läheskään yhtä reippaasti kuin kesällä. Oikeasta talvikelistä puhumattakaan. Toki jos kesän ajotyyli on valmiiksi mallia "mummo", niin silloin nastat tekee kesän. Muuten ei likimainkaan.
    Talvella voi ajaa ihan niin kovaa kun vain pystyy eli jaksaa. Itellä talvikeskarit on aina 5-10km/h alemmat kuin kesällä.
    Tässä taidettiin tarkoittaa sitä ( suomalaisurheilijoiden yleistä selitystä ) että aloittaa ajamisen liian kovaa - kesävauhdilla- ja oho! tuleekin noutaja.

    Joka tapauksessa talvipyöräily tuntuu alussa hankalalta, ekat pakkaset tuntuu kaamian kylmiltä ennen kun tottuu. Ja inspiraatio; toiset tykkää maastotyyppisestä ajosta, ja sitten on niitä jotka ottaa talvikelit levomman kannalta.

  20. #5870
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Riippuu renkaista ja ajoreitistä töihin Isp pito vantaanjoen varren hiekkapohjaisella reitillä on takuulla parempi mitä kesällä.
    No joo, epäilemättä. Aiempi väittämäni koskikin lähinnä asvalttikelvejä.

  21. #5871
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Hyvin tuolla pakkaslumisilla poluilla piti Grifon Challenge (35mm) litkutettuna 4 bar paineilla. Tietenkin tilannenopeus on se, jota pitää valvoa. Ei voi ajella mutkiin ja kulmiin kuin kesällä.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  22. #5872
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti edu Katso viesti
    Mitä parhain syy päivittää hydroihin
    En kyllä ihan tätäkään valitettavasti allekirjottaisi... shimanon hydrauliset jarrut on mineraaliöljytoimisia -> alle -30 voi olla että öljy on kiinetässä olomuodossa. Ainakin oman kokemuksen mukaan tuntuma muuttui merkittävästi noin -27 asteen lämpötilassa ajaessa. Tosin noilla lämpötiloilla tiellä ajaessa ei tarvitse kyllä jarruihin paljon koskeakkaan

    DOT-4-pohjaisissa jarruissa taas kysymysmerkki on että onko materiaalivalinnat menneet nappiin sikäli että tiivisteet ym. toimii edelleen kylmässä. Muistaakseni täälläkin valiteltu että osa jarruista ei toimi kunnolla enää kunnon pakkasten jälkeen.

    Mekaanisissa jarruissa taas kovilla pakkasilla ole ihan kauhean montaa ongelmakohtaa, vaan ainoa haaste on vaijerikuoren väliin pääsevä vesi. Tuohon auttaa yleensä vaijerikuoren ja vaijerin vaihtaminen jumitusten alkaessa, kun ei se vesi tunnu kovin helpolla pääsevän ulos. Itse olen laitellut vaseliinia vähän vaijerinkuoren ulostulon kohdalle, mutta muuten olen jättänyt rasvat pois juuri siksi että ainakin omalla kohdalla on yleinen ongelma ollut että vaijeri alkaa liikkumaan hitaasti kuoren sisällä. Olen myös tehnyt ihan onnistuneesti suojaläpän keskiön alapuolella menevien vaijereiden suojaksi.

  23. #5873
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Vaijereissa käyttänyt aseöljyä. Toistaiseksi toiminut erinomaisesti ympäri vuoden. Kylmimmät kelit jotain -25 -> -30 välille. Shimanon ja Tektron nestejarrut ovat toimineet moitteetta noissa lämmöissä.

  24. #5874
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.929
    Minulla alkoi Shimanon XT jarrut jähmettymään aika pahasti viime talvena, kun lämpotila laski alle -20 asteen. Meni jopa takajarru niin jumiin, että joutui vetämään palat pois ja ajamaan pelkällä etujarrulla kotiin.

    Avideilla ei ollut tätä ongelmaa, mutta muita huolia kyllä piisasi.

  25. #5875
    Liittynyt
    08/2016
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    177
    Mahtava ajaa lumisilla kelveillä ja metsässä Panaracerin 29x3:lla. Kerran vedin kunnon lipat, kun ajoin pätkän ajorataa ja käännyin risteyksestä oikealle. Autot olivat sudittaneet kohdan liukkaaksi. Onneksi selvisin reiden perusruhjeella ja polkimen naarmuuntumisella.

  26. #5876
    Eilen minulle myös lipat cc:llä, metsäautotiellä lumen alta ei oikein erota epätasaisuuksia. Jouduin treenaamaan sitten ketjunkatkaisua ja ketjunliitäntää jänkhällä. Tällä viikolla
    voin sitten siirtyä hiihtokauteen, täällä alkaa lämpötila painua -10 alle
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  27. #5877
    Miten olette suojanneet m---t ajoviimalta? Tai v---n?
    Windstopperkalsareilla?

  28. #5878
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wekkuli Katso viesti
    Miten olette suojanneet m---t ajoviimalta? Tai v---n?
    Windstopperkalsareilla?
    Pohjalla lyhyet Dressmanin bokserit, sitten merinovillainen kerrasto, lyhyet Lidlin vaippahousut (muussa käytössä ihan onnettomat) ja tuulensuojana NorthWaven sadettakin pitävät ajohousut.

    Toimii hiostamatta 0...-25C lämpötiloissa...
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  29. #5879
    mutanaama Guest
    Viime talvena mulla parhaiten toimi ihan normi ajokamat ja tuulen/vedenpitävät shortsit päällä.

  30. #5880
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Mitä tuulen/vedenpitäviä shorteja käytätte?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •