HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 30 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 28 29 30 31 32 40 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 871 - 900 / 2138

Aihe: Pole Taiga Fatbike

Raapustelin blogiin juttua Taigan kanssa alkaneesta taipaleesta. Lenkkejä ei ole takana vielä montaa, mutta toistaiseksi hyvin positiivisella vireellä suhtaudun tähän uutuuteen. Tässä muutama sana vaatimuksista ennen kuin pääsin testaamaan:
    https://msuomal.wordpress.com/2016/1...-vaatimuksiin/

Ja tuntoja ekan lenkin jälkeen:
    https://msuomal.wordpress.com/2016/1...at-kokemukset/
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

Hyvää tekstiä. (y)
    Äkkiseltään kun katsoo taivaisiin nousevaa satulaputkea tulee mieleen että onko runko kenties himpun liian pieni(ihmetyttää kyllä, eikös L ole oikeasti ISO..)?
    Ja ohjaamo sitämyötä ahdas?

Itse en ole kokenut vastaavaa efektiä, ohjaamossa on hyvin mukava ja rento istua. Tilaa on hyvin.
    Ajoasento on mukavan rento ja pysty.
    Kuskilla mittaa 173cm ja runkokoko S. Stemmi 40mm. Spacereita on stemmin alla 20mm. Tankona Answeri jossa hiukan nousua.

Toki mä ajoin toista tuhatta M-kokoa vastaavalla protolla, sekin istui ihan kivasti.
    Vaikka hiukan isolta tuntuikin.

Edit: Taigan geo antaa selkeästi etua myös tasamaalla liukkaalla alustalla; painopiste on mukavasti "tasapainossa", keulalle ei tarvitse välttämättä "antaa painoa" saadakseen pitoa. Ajoasennon voi pitää rentona limajuurakossakin ilman että keula hukkaa pidon. Antaisi olettaa että lumisella alustalla meno lienee melko vakaata.
    brilleaux muokkasi tätä : 03.11.2016 at 06.57

Msuomal taitaa olla melkoisen pitkä kuljettaja. No uskoisin että stemmiä kestää hieman pidentää ja ehdottaisin myös stongan hilaamista ylöspäin konstilla tai toisella. Ehkä satulaa liuttais kiskoillaan taakseppäin hieman.

Ohessa pari huonohkoa kuvaa omasta setupista, mutta näkee niistä sen että suht pitkän vakiohaarukan ansiosta spacereita mahtuu reilusti ja tälläsin ne koemielessä kaikki tonne stemmin alle. Tanko on 40mm korottava 800mm levee. Satula on kuvissa jossain puolivälin ralliasennossa, kun ei oo hissitolppa vielä saapunut. Mutta ei satula varmaan ikinä tangon korkeudelle yllä. Pyörä on M ja kuski 178. Ohjaamo tuntuu enemmän bmx/motocross pyörältä kun taas msuomal kuvissa satulan ja tangon suhde on kuin triathlon kiiturista.

tossa selällään köllöttävässä trekissä oli vakiona muuten 90mm stemmi, jonka vaihdoin 50mm stemmiin. Eli aika iso muutos paperilla, mä huomasin lähinnä paremman ajoasennon mutte niinkään dramaattista eroa ohjaustuntumassa tms. Eli uskoisin että polen stemmiä kestää pidentää enemmänkin kuin 15mm ilman että geometria pilaantuu.

40mm stemmillä ja Answerin tangolla käsien paikka+asento on omaan makuun erittäin onnistunut.
    Tangossa 22mm pidennyspalat. Leveys siis 764mm

En mä ole kuin 190cm pitkä. Pitkäraajainen tosin. Ei tuo runko pieni ole, tuolta näyttää kaikki nykyiset fillarit pitkällä kuskilla (satulatolpan suhteen), koska yläputki tuodaan todella alas, että standover olisi matala. Kyllähän se on kiva, kun polvet ei kolise putkeen teknisemmässä maastossa. Mä oon muutenkin tämmönen sukkahousu-XC kuski, joten luonteva ajoasento on tommonen aika hyökkäävä.

Ei tuo Polen runko pieni ole, vertaan sitä vain toiseen isoon runkoon (Mondraker Panzer). Onhan tuossa Taigassa esim. reach 60mm pidempi kuin mun XC pyörässä. Tuolla tangon puolella pienetkin erot vaikuttavat reilusti ja mulla on nyt jo paikallaan se 50mm stemmi ja 20mm riser. Otan kuvia, kunhan kerkeän, että miten se muutti pyörää suhteessa satulan korkeuteen. Nyt nopeiden testien mukaan asento on hyvä ja lähellä sitä mihin totuin Panzerissa. Tämä vaikuttaa jo lupaavalta. Tangon nostaminen huomattavasti korkeammalle esim. uudella haarukalla, jossa olisi pidempi putki tai 40mm riser tangolla tuntuu ainakin tällä hetkellä vieraalta... täytyy nyt vaan ajaa enemmän ja kerätä kokemuksia. Siellä metsässä sitä näkee toimiiko pyörä vai ei .
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

Tänä aamuna joku hurautti Tiikkarissa Taiga valkosilla renkailla kattotelineessä. Meinasin ojaan ajaa kun näytti niin hyvältä 👍🏻😀

Lounastauolla kävin hieman pyörittelemässä tätä pihalla ja nyt alkaa ohjaamo olla kunnossa . Vaikka luulisi puhuttavan todella pienistä asioista näiden mittojen muuttamisessa 15-20mm sinne tänne, niin vaikutus on kuitenkin iso. Nyt asento tuntui sopivalta ja ohjaaminen tiukassa käännöksessä, putkelta ja ylämäkeen (joo, ajelin tuossa ojassa) on luontevaa. Illalla sitten kunnon lenkille testaamaan.

Yksi detail, josta en oikein tykkää Taigassa on ne nippelit, jotka tulee pitämään kaapeleita yläputken alapinnassa. Mukana toimitettiin kahdet erilaiset, mutta kummatkaan ei oikein tunnu sopivan tehtävään hyvin. Pienestä asiasta tietysti kyse, mutta noh, laatuvaikutelma koostuu nippeleistä lähtien...

Nyt muuten eka 35mm standardin tanko mulla ja näyttääpä mukavasti 31,8:sia läskimmältä .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
    Mukana toimitettiin kahdet erilaiset, mutta kummatkaan ei oikein tunnu sopivan tehtävään hyvin.

En mä kyllä saanut kuin tasan yhdenlaiset.

Edit: tosin mun makuun ne sopii tehtäväänsä mainiosti.

Menevän näköinen pole msuomalaisella.
    Keula tekee paljon.

Jos se rungon koko valitaan liian isoksi, niin eikö polkutehokkuuskin kärsi, mikäli tanko tulee reippaasti yli satulan tason?
    En oikein ymmärrä noita 4cm rikkapinojakaan.

Pole Taiga Fatbike

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Keula tekee paljon.
    Kyllä tosiaan tekee. Näyttää komialle. (y)
    Itse en vaan 500e maksa jäykästä haarukasta(Salsa Bearpaw 499e, sandman 549e).
    Siis kun siinä pitää olla mountit nytkin kiinni olevalle pumpulle+pullotelineelle.

En oo nimittäin kertaakaan nyt alukepillä ajaessani huomannu miettiväni; *onpa toi keula ruma, hyh. Tarttee lopetella ajo, ei kehtaa.*

Edit: eipä silti, jos joskus planeetat kohtaa niin kyllä kuitukeppi keulalle tulee.
    brilleaux muokkasi tätä : 03.11.2016 at 20.27

Mulla ois toi musta osa, tarvis enää ton toisen keltaisen osan jostain.

Polen sivuilla oli pelkkää runkoaki (keulalla), mutta nyt ei enää Google tarjonnut ensimmäisenä..

Pole Taiga Fatbike

Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal;
    Yksi detail, josta en oikein tykkää Taigassa on ne nippelit, jotka tulee pitämään kaapeleita yläputken alapinnassa. Mukana toimitettiin kahdet erilaiset, mutta kummatkaan ei oikein tunnu sopivan tehtävään hyvin. Pienestä asiasta tietysti kyse, mutta noh, laatuvaikutelma koostuu nippeleistä lähtien...
    Nyt kuulostaa siltä että käytät puolikasta kaapelinpidikettä. Ne on tarkoitettu niin että laitat niitä paloja 2 kpl per ruuvi ja kuori/kaapeli jää niiden pidikkeiden väliin. Oisko noin? Kuvan kiinnikkeet ei identtiset mutta idea sama.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen Katso viesti
    Nyt kuulostaa siltä että käytät puolikasta kaapelinpidikettä. Ne on tarkoitettu niin että laitat niitä paloja 2 kpl per ruuvi ja kuori/kaapeli jää niiden pidikkeiden väliin. Oisko noin? Kuvan kiinnikkeet ei identtiset mutta idea sama.
    No huh huh, olinpa urpo! :P Näin sitä levitetään väärää infoa netissä omaa tyhmyyttään. Kiitos, Jani.

Innokkaana juoksin talliin laittamaan noita oikein, niin nyt ei sitten riittäny ruuveissa mitta . Noh, saa tuon kuitenkin helposti kuntoon kuhan keksi pidemmät ruuvit.

Kyllä mä luulisen että riittää, on vähän niukat, mutta jos palikat oikein, riittää..
    ....Läskipyöräilijä vai läski pyöräilijä....

Polen postaus :
    "PS. The fatbikes are also being delivered one by one as we can get them out from the pipeline." joskohan sitä kohta pyörä olisi jo ajossa.

Lähetetty minun SM-N915FY laitteesta Tapatalkilla

Ei ole ihan helppo tottua tuohon satulan sijaintiin keskiöön nähden. Se vaikuttaa polkemistekniikkaan jotenkin, koska tuntuu, että meinaa takapuoli keventyä satulasta voimakkaammin polkiessa. Tämmöistä efektiä ei Panzerissa tullut enkä ole XC pyörässä huomannut, joissa molemmissa onkin satulaputken kulma aika sama. Täytyy varmaan vielä hieman pelata satulan korkeuden kanssa ja ajamallahan siihen varmasti tottuu, mutta jotenkin on semmonen fiilis, että nyt "lihasmuistin" näkökulmasta pyörittäminen on hieman erilaista tällä pyörällä. Joskus foorumilla oli jossain ketjussa puhetta, että satulan sijainnilla ei olisi väliä, kunhan matka keskiöön on sama. En allekirjoittanut sitä silloin enkä allekirjoita tämän "testin" jälkeenkään. Näköjään kohtuu pienetkin muutokset vaikuttavat ainakin jotenkin... edelleen täytyy hehkuttaa, että ylämäkeen hitaastikin painiessa tämä on loistava laite. Tiukan ojan ylitys onnistui myös pitkästä akselivälistä huolimatta. Koen edelleen negatiivisena tuon keulan kohottamisen vaikeuden, kun se pitäisi teknisessä maastossa hyppäyttää esteelle. Varsinkin, jos tämä pitää tehdä alamäessä. Täytyy opetella ruihtomaan kovempaa ja siirtämään painoa taaksepäin.

Lisäksi mietin, että onko geometria jo niin paljon poikkeava, että kun tällä vähän aikaa päästää menemään, niin ei XC pyörällä enää osaa maastossa ajaa .

Satulan paikasta oli vääntöä aikasemmin jossain Pole-ketjussa. Kaikki ei millään halunneet uskoa, että sillä miten satula sijoittuu vaakasuunnassa suhteessa keskiöön on kovinkin suuri vaikutus. Siitähän asennon säätö perinteisesti on aloitettu. Mitä edempänä satula, niin sitä vähemmän painoa persuksille tulee. Jos asento tuntuu väärälle, niin liekköhän oikea tapa totutella siihen. Itse näkisin, että asento tulisi mieluummin säätää sopivaksi.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Pole Taiga Fatbike

Itse en ole kokenut minkäänlaista ongelmaa ajoasennon suhteen. Oli alkumetreiltä juuri sopiva, itseasiassa ensimmäinen istuminen proton päälle jo vakuutti että sopii mulle.

Toki en ole koskaan xc-kuski ollutkaan, koen xc-tyylisen otb-ajoasennon lähinnä peloittavana.

Kaikki vaan ei sovi kaikille.
    Omaan ajotyyliin toi painopisteen tuominen keskemmälle pyörää tuntuu sopivan mainiosti, tykkään. Tuntuu että saan istua rennosti just siinä missä pitääkin. Painoa ei ole liikaa käsillä eikä perseellä. Asento on ns. "just".
    Keulakaan ei ylämäissä/liukkaalla vaeltele minne sattuu. Vaikka ei xc-tyylisesti attack-asennossa ollakaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti

Lisäksi mietin, että onko geometria jo niin paljon poikkeava, että kun tällä vähän aikaa päästää menemään, niin ei XC pyörällä enää osaa maastossa ajaa .
    Sun tarttee varmaan hommata äksyilypyörä samansuuntaisella geometrialla.. Mutta joo, mulla nyt pantseri alla ja silläkin on vaikea oppia antamaan tarpeeksi voimaa keulan nostoon, kun on lyhyeen ja lyhytperäiseen pyörään tottunut. Satulan paikasta, pantserissa on aika suora satulatolppa ja alkuun teki mieli siirtää satulaa enemmän taakse, totutun mukaisesti, mutta nyt on alkanu tottua.

Täpäriä kaipaan, kunhan kesä tulee, mutta saattaa olla pakkovaihto edessä. Kun pitkä pyörä vaan kokonaisuutena tuntuu aika kivalta. Ei tee mieli vanhalla jatkaa, joskin saattaa olla pakko.

nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zander Katso viesti
    Itse näkisin, että asento tulisi mieluummin säätää sopivaksi.
    Niin, kai siihen poleenkin voisi laittaa 30mm setback tolpan? Samalla tulisi sitä msuomalaisen kaipaamaa tilaa lisää. Vai saako noita setback tolppia edes hissitolppina?

Edit: Tuskinpa löytyy... Varressahan pitäisi olla aika jämäkkä lukitus kääntymistä varten, jota tuollainen setback tietenkin aiheuttaisi.
    Eli eipä taida satulan paikan muokkaus aivan helpolla onnistua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zander Katso viesti
    Satulan paikasta oli vääntöä aikasemmin jossain Pole-ketjussa. Kaikki ei millään halunneet uskoa, että sillä miten satula sijoittuu vaakasuunnassa suhteessa keskiöön on kovinkin suuri vaikutus. Siitähän asennon säätö perinteisesti on aloitettu.
    Tämä ihmetyttää edelleen, mut tässä pyörässä perinteille on viitattu kintaalla muutenkin. Kiva olis kokeilla miltä se tuntuu polkea noin pystyyn ja edessä.

Tähänhän saattais sopia loistavasti Thudbuster LT eli se pidempijoustoinen malli mikä tekee setbäkkiä tolppaan reilusti. Sit joku 10 mm stemmi kaveriks niin pysyy ohjaamo oikean mittaisena ja polkimet oikealla (perinteisellä) kohdalla.

Eihän tuo 77 asteen tolppa mitenkään ennennäkemätöntä ole, aika tyypillinen kai TT-pyörissä, joissa ajoasento on voiman tuoton näkökulmasta käsittääkseni aika hyvä. Tosin keula on niissä toooodella matalalla. Siihen pitänee vain harjautua. En halua muuttaa tuota setback tolpalla, koska on tässä ideaakin läskin näkökulmasta. Nousuissa tuo helpottaa asentoa ja kun haluaa nojata takapyörän päälle jyrkässä kohdassa, satula on nopeammin pois tieltä (ilman dropperiakin). Kattellaan ny. Ohjaamo oli jo ihan bueno sillä stemmin ja tangon muutoksella. Lisää ajoa tarttee.

Ostasin muuten XC-pyörän vastaavalla geolla, mutta pitäs löytyä hiilarina. Siinä sitten rungon painolla on jo väliä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin, kai siihen poleenkin voisi laittaa 30mm setback tolpan? Samalla tulisi sitä msuomalaisen kaipaamaa tilaa lisää. Vai saako noita setback tolppia edes hissitolppina?

Edit: Tuskinpa löytyy... Varressahan pitäisi olla aika jämäkkä lukitus kääntymistä varten, jota tuollainen setback tietenkin aiheuttaisi.
    Eli eipä taida satulan paikan muokkaus aivan helpolla onnistua.
    Spessun Command Post:ssa on setbackkiä.

Ja giantin hissitolpassa myös on setbäkkiä, jollainen on tuloillan. Vakiotolppa näyttää olevan suora.

Ajoasento on omassa pyörässä mainio, ainakin mulle. Ja tuo normaalia ehkä korkeampi tangon paikka jeesaa keulan keventelyssä.

Pole Taiga Fatbike

Pakko ihmetellä vielä tuota keulan keventelyä; mitä porukka sillä tarkasti ottaen tarkoittaa?
    Mulla on pyörässä pitkä perä, painava alukeula, 2XL, puNppu ja 0.6L juomapullo keulalla. En koe mitään ongelmia jos tarttee nokkaa jossain keventää.

Toki mun vauhdit on mönkimistä. Josko toi on oleellista sit kun ihan oikeasti ajetaan?
    brilleaux muokkasi tätä : 06.11.2016 at 20.22

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Pakko ihmetellä vielä tuota keulan keventelyä; mitä porukka sillä tarkasti ottaen tarkoittaa?
    Mulla on pyörässä pitkä perä, painava alukeula, 2XL, puNppu ja 0.6L juomapullo keulalla. En koe mitään ongelmia jos tarttee nokkaa jossain keventää.
    Tämä riippuu paljon siitäkin miten teknisessä maastossa ajat ja miten usein nouset pyörältä tunkkaamaan tai vastaavasti yrität päästä sen hankalankin kohdan ajamalla. Kaikki on jokseenkin eri tasoisia kuskeja eikä vertailu nopeudessa tai teknisyydessä sinällään ole hedelmällistä. Mitä teknisemmässä maastossa ajaa sitä useammin on tarpeen hyppäyttää keulaa, hyökätä terävään nousuun jne jne. Välillä myös tekniset alamäet on sellaisia, joissa menee helposti OTB, jos ei onnistu keventämään keulaa kiven tai maastonmuodon yli. Kyllähän pitkän akselivälin pyörä, jossa on pitkä chainstay ja satula vielä edessä on varmasti se kaikista vaikein combo keulan keventämisen näkökulmasta.

Eilen ajelin taas kunnon möyrintää Taigalla ja joo, onnistuu se keulan keventäminen hankalassakin paikassa, mutta työtä se vaatii selkeästi enemmän kuin esim. Panzerissa. Edelleen kuitenkin sitä mieltä, että pyörän geometrian tuomat positiiviset puolet hakkaa negatiiviset helposti. Ylämäet oli taas nannaa vääntää Polella, kun samassa mäessä kaverin Whiten keula keveni niin paljon, ettei pystynyt polkemaan.

Olin liikkeellä nyyppämäisesti lukkopolkimilla ja siitähän seurasi vain jääpallot klosseihin, joka johtaa siihen huonoimpaan mahdolliseen polkemiskokemukseen . Jalka heilui sivusuunnassa ja huomasin, ettei Taigan takahaarukan yläputken ja kengän kantapään väliin kovin suurta rakoa jää. Mitään hirveän leveäpohjaisia läskikenkiä ei meikän monon koolla ole hyvä käyttää. Tämä jälleen yksi vastine positiiviselle puolelle rungossa... mahtuu ne leveätkin renkaat. Oli muuten yllättävän huonot nuo kesäläskikumit hangessa. Takana 4" JJ ja edessä 4" Juggernaut Pro. Juggeri muuttui sukseksi välittömästi ja JJ menetti pidon jotenkin oudon helposti vaikka kuvio pysyikin paremmin puhtaana. Täytyy vaihtaa Bud/Lou combo alle!

Kyllä toi keulan keventely on varmaan tottumista. Mulla giantin keula nousee kuit itsekseen ja panzerin kanssa tuntui kuin olisi eturengas vettä täynnä. Pari lenkkiä ja nyt panzerissa keula nousee nätisti tarvittaessa. Eli oletettavasti kesän koittaessa, täpäriin siirtyessä keulin katolleen ensi yrittämällä.

nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Kyllä toi keulan keventely on varmaan tottumista. Mulla giantin keula nousee kuit itsekseen ja panzerin kanssa tuntui kuin olisi eturengas vettä täynnä. Pari lenkkiä ja nyt panzerissa keula nousee nätisti tarvittaessa. Eli oletettavasti kesän koittaessa, täpäriin siirtyessä keulin katolleen ensi yrittämällä.
    Näin se varmasti menee. Ero Panzerin ja Taigan välillä on suunnilleen sama kuin tuo kuvaamasi Giantin ja Panzerin ero .

Taigaan vaihtui talvirenkaat eli Bud/Lou combo ja kyllähän siitä kerralla tuli kunnon läski! Renkaiden tuoman lisäpainon huomaa kyllä reisissä. Onhan se jo melkoinen ankkuri nyt, mutta toisaalta ei mulle läskin henkeen kuulukaan maksimivauhdin etsiminen. Sitä varten on muut vekottimet. Muuttelin ohjaamoa vielä niin, että nyt on 40mm riser. Käytännössä tanko on nyt paljon korkeammalla kuin Panzerissa, jossa oli 110mm emäputki, kaksi 10mm spaceria suoran stemmin alla ja flätti tanko. Nyt on 140mm emäputki, stemmissä pientä nousua (6 astetta 50mm stemmissä) ja 40mm riser. Äkkiseltään haarukan crownista (mikä lie suomeksi) kahvat oli Panzerissa 130mm + puolet stemmistä ylöspäin ja Taigassa on nyt 180mm + puolen stemmistä. Hainkin kyllä hieman rennompaa asentoa tähän. Tästä huolimatta Taigan keula ei pyri kevenemään. Toisaalta silti tuntuu, että tämä Pole ottaa käsiin ihan yhtä paljon tai jopa joissain kohti enemmän kuin Panzer. Päättelin tämän johtuvan tuosta satulatolpan kulmasta. Kun se on pystymmässä, niin eteenpäin nojatessa pienempi osa ylävartalon painosta on satulan päällä...?

Lisää ajokokemusta on kertynyt ja täytyy sanoa, että on tämä vaan huikea pyörä etenemään. Lou takarenkaana toi pitoa niin paljon, että jyrkimpiä mäkiä aukkohakkuulla kiivetessä tuntui voima loppuvan ennen pitoa. Kyllä tämä geometria tuntuu sopivan mun läskitarpeisiin loistavasti! Teknisessäkin maastossa käsiteltävyys säilyy, hieman täytyy tiukkojen käännösten linjoja katsella tarkemmin, alamäkeen tuntuu ihan junalta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •