HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 32 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 30 31 32 33 34 42 82 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 931 - 960 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #931
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LauriA Katso viesti
    TF2 Wet Lube on interwebissä kehuttu että kestää useampisata kilsaa kerralla vettä ja sadetta, kenelläkään siitä kokemuksia?
    Ei välttämättä kestä, mutta TF2 on niin helppokäyttöistä ettei lisääminen ja ylimääräisen poispyyhintä useammin ole kamalan vaivalloista.

    Toinen hyvä PTFE-pohjainen on perinteinen Shimanon Wet Lube tippapullossa. Perstuntumani mukaan ei sisällä yhtä paljon liuotinta kuin TF2, mutta kääntöpuolena voitelee hieman pidempään. Tippapullon tehokas käyttö on sitten oma taiteenlajinsa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  2. #932
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LauriA Katso viesti
    Ei oikein liikene aikaa päivittäiseen huoltoon, hyvä jos parin viikon välein ehtii. Tämä tuntuu hämmästyttävän aina välillä foorumilla kun kaikki eivät halua pestä ja vahata ketjuja joka päivä.

    TF2 Wet Lube on interwebissä kehuttu että kestää useampisata kilsaa kerralla vettä ja sadetta, kenelläkään siitä kokemuksia?
    Huollon voi ajoittaa lenkin jälkeiseen aikaan lenkkiä edeltävän ajan sijaan aivan riippumatta siitä miten usein pyörää huoltaa. Ei tarvitse välttämättä joka päivä eikä tarvitse edes huoltaa pyörää ennen miestä (mitä vanhan koulukunnan tosiedustajat pitivät kunnia-asianaan). Ei tule kiire, ei tule yllätyksiä, ei tarvitse stressata.


    Jos tarkoitat Weldtiten TF2 Extreme Wet Lubea, niin se kestää sen useamman sata kilsaa niin kauan kuin sitä laadukasta alkuperäistä voitelua on jäljellä. Sitten kun tehdasvoitelun on kerran pessyt (jollain aineella) pois, on koko lailla sama onko se Wet vai Dry eli hyvällä tuurilla ja tarpeeksi pitkällä lenkillä (jolla ketjut ehtivät vesikylpyjen ja/tai sateen jälkeen vielä kuivuakin) kitinää alkaa kuulua ihan tarpeeksi.

    Muutenhan se on ihan OK, kunhan ymmärtää olla laittamatta liikaa - eli tippa per linkki tai vieläkin vähemmän, vähän kammen pyörittelyä ja kevyesti pyyhkien ylimääräiset pois ja sitten myöhemmin ennen ajoa vielä toisen kerran pyyhkien. (Pesuksi riittää ketjujen pyyhkiminen rätillä tai oikein hiekkaisten ketjujen kyseessä ollen, ensin vesisuihkutus samalla kun pesee pyörää ja sitten rätti. Rissat ja rattaat samalla metodilla. Tai näin siis meillä.)


    PS Jos ajasta on pulaa, lenkkiä voi lyhentää viisi minuuttia. Treeni ei siihen kaadu, kokonaisuus kärsi eikä lenkki huonone.

  3. #933
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti

    PS Jos ajasta on pulaa, lenkkiä voi lyhentää viisi minuuttia. Treeni ei siihen kaadu, kokonaisuus kärsi eikä lenkki huonone.
    Taisi olla kyse työmatkapyöräilystä.

    Melko hinkkaaja saa olla, jos jaksaa rasvailla ketjuja joka ajon jälkeen.

  4. #934
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Jokainen tyylillään, itse olen Kuovipolun koulukuntaa. Poljen sekä lenkkejä, että ympäri vuoden työmatkat.

    Työkaveri pesee autonsa kerran vuodessa keväällä. Toinen vaihtaa vaatteensa siinä vaiheessa, kun kärpäset alkaa seurata mukana :/
    Joku huollattaa pyöränsä keväällä ja syksyllä. Pyörä korjataan, kun siinä on vikaa. Pyörä huolletaan, jottei siihen tule vikaa. Aiemmassa harrastuksessa oli tapana pitää välineet siinä kunnossa, että lähtöä ei kelin salliessa viivästyttänyt epäkuntoiset laitteet ja samaa olen soveltanut pyöräilyssä.

    Vaihtoehtona on tietenkin kiroilla maailman menoa, kun lenkki jää kesken fillarin hajotessa tai tunteja palaa korjaustöissä

    Mutta tässä asiassa "jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi"
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  5. #935
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    166
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Huollon voi ajoittaa lenkin jälkeiseen aikaan lenkkiä edeltävän ajan sijaan aivan riippumatta siitä miten usein pyörää huoltaa. Ei tarvitse välttämättä joka päivä eikä tarvitse edes huoltaa pyörää ennen miestä (mitä vanhan koulukunnan tosiedustajat pitivät kunnia-asianaan). Ei tule kiire, ei tule yllätyksiä, ei tarvitse stressata.


    Jos tarkoitat Weldtiten TF2 Extreme Wet Lubea, niin se kestää sen useamman sata kilsaa niin kauan kuin sitä laadukasta alkuperäistä voitelua on jäljellä. Sitten kun tehdasvoitelun on kerran pessyt (jollain aineella) pois, on koko lailla sama onko se Wet vai Dry eli hyvällä tuurilla ja tarpeeksi pitkällä lenkillä (jolla ketjut ehtivät vesikylpyjen ja/tai sateen jälkeen vielä kuivuakin) kitinää alkaa kuulua ihan tarpeeksi.

    Muutenhan se on ihan OK, kunhan ymmärtää olla laittamatta liikaa - eli tippa per linkki tai vieläkin vähemmän, vähän kammen pyörittelyä ja kevyesti pyyhkien ylimääräiset pois ja sitten myöhemmin ennen ajoa vielä toisen kerran pyyhkien. (Pesuksi riittää ketjujen pyyhkiminen rätillä tai oikein hiekkaisten ketjujen kyseessä ollen, ensin vesisuihkutus samalla kun pesee pyörää ja sitten rätti. Rissat ja rattaat samalla metodilla. Tai näin siis meillä.)


    PS Jos ajasta on pulaa, lenkkiä voi lyhentää viisi minuuttia. Treeni ei siihen kaadu, kokonaisuus kärsi eikä lenkki huonone.
    Kiitos, juurikin tuo Extreme Wet Lube kuulostaa oikein hyvältä jos parisataa menee eli pari viikkoa pärjäisi justiinsa sopivasti.

    Kuulun juurikin siihen ihmisryhmään että pyöriä huolletaan kun siinä tuntuu olevan vikaa ja pestään sitten kun tuntuu ettei osat enää liiku.

  6. #936
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Taisi olla kyse työmatkapyöräilystä.
    Ton mä onnistuin unohtamaan kirjoittaessani. Voi tosiaan useimmilla olla vaikeaa tai jopa mahdotonta lyhentää aina suorinta mahdollista reittiä ajettua kotimatkaa viidellä minuutillä (tai jos siinä onnistuu, voitettu aika menee palautumiseen). Siinä tapauksessa voi sen viisi minuuttia mahdollisesti löytää jostain epäsäännöllisestä puolipakollisesta tyhjäkäyntihetkestä ja huoltaa pyörä sellaisessa välissä. Siis jos ei halua huolta pyörää juuri ennen lähtöä.

    Melko hinkkaaja saa olla, jos jaksaa rasvailla ketjuja joka ajon jälkeen.
    Mutta missä niitä joka ajon jälkeen ketjunrasvaajia oikein on? Paitsi minusta jotenkin myyttisinä foorumikirjoittajien mielikuvissa elävinä olentoina tai poleemisessa tarkoituksessa liioitellen esiteltyinä? Luulen tuntevani yhden joka sanoo *pyyhkäisevänsä* ketjut joka lenkin jälkeen. (Niin teen minäkin, mutten aina viitsi, jaksa tai muista.)

  7. #937
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LauriA Katso viesti
    Mitä ainetta ketjuihin työmatkoille rospuuttokeleissä? Sekä krossari että maasturi kaipaisi nyt laiskan miehen ratkaisua kun ei joka viikko jaksaisi olla ketjuja rassaamassa, mieluummin ajan.

    Tärkeintä on että pysyy ja voitelee mahdollisimman pitkään sateesta, loskasta, lumesta, jäästä, hiekasta ja kivistä huolimatta.
    Laita jotain wet lubea. Mulla Finish Linen wet lube ja pysyy hyvin ketjussa.

    EDIT: Tuossahan noita oli enempikin suositeltu, mutta täältä myös ääni wet lubelle.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  8. #938
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Ton mä onnistuin unohtamaan kirjoittaessani. Voi tosiaan useimmilla olla vaikeaa tai jopa mahdotonta lyhentää aina suorinta mahdollista reittiä ajettua kotimatkaa viidellä minuutillä (tai jos siinä onnistuu, voitettu aika menee palautumiseen). Siinä tapauksessa voi sen viisi minuuttia mahdollisesti löytää jostain epäsäännöllisestä puolipakollisesta tyhjäkäyntihetkestä ja huoltaa pyörä sellaisessa välissä. Siis jos ei halua huolta pyörää juuri ennen lähtöä.



    Mutta missä niitä joka ajon jälkeen ketjunrasvaajia oikein on? Paitsi minusta jotenkin myyttisinä foorumikirjoittajien mielikuvissa elävinä olentoina tai poleemisessa tarkoituksessa liioitellen esiteltyinä? Luulen tuntevani yhden joka sanoo *pyyhkäisevänsä* ketjut joka lenkin jälkeen. (Niin teen minäkin, mutten aina viitsi, jaksa tai muista.)
    Tokihan minäkin rasvailen ja puhdistelen ketjut sun muut aina ennen lenkkiä ja pesen pyörän ainakin maastolenkin jälkeen, mutta jos ajetaan vaan työmatkaa, niin pyörä tyrkätään varastoon ja rasvana käytetään sellasita, joka pysyy ketjuissa viikon. Sen 5min käytän vaikkapa ruuan tekoon tai sohvalla löhöämiseen mieluummin.

  9. #939
    noniinno Guest
    Pyöräillen tehtävä työmatka ottaa pukemisineen, suihkuineen, valokaluston lataamisineen, työvaateroudaamisineen ym. ihan riittävän paljon extraa, että hihnaveto ja Rohloffi olisi muutenkin hyvä vaihtoehto. Mistä tulikin mieleeni, että Rohlon ketjuöljy on muistikuvieni mukaan ihan ok ainetta syys- ja talvikelissä ketjuvaihteiseenkin.

  10. #940
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Ihan oma kokemus viime talvena kun yritin Campyn tehdasrasvatulla uudella ketjulla ajaa -20°C ja kylmemmässä... Pakko oli teflon-öljyllä ohentaa että suostui pysymään rattaiden päällä hyppimättä.
    Tuo nyt kertoo vain siitä, että viskositeetti menee korkeaksi kylmällä. Korkea viskositeetti voi muuten hyvinkin auttaa suojelemaan kulumiselta.

  11. #941
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Pyöräillen tehtävä työmatka ottaa pukemisineen, suihkuineen, valokaluston lataamisineen, työvaateroudaamisineen ym. ihan riittävän paljon extraa, että hihnaveto ja Rohloffi olisi muutenkin hyvä vaihtoehto. Mistä tulikin mieleeni, että Rohlon ketjuöljy on muistikuvieni mukaan ihan ok ainetta syys- ja talvikelissä ketjuvaihteiseenkin.
    Mä käytän sitä kesät talvet eikä parempaa ainetta ole tullut vastaan.

  12. #942
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NHB Katso viesti
    Tuo nyt kertoo vain siitä, että viskositeetti menee korkeaksi kylmällä. Korkea viskositeetti voi muuten hyvinkin auttaa suojelemaan kulumiselta.
    Ilmiselvästi, väittäisin että pienempi harmi on ketjun vähempi kuluminen jos polkemalla ei pääse mihinkään kun ketjun hyppiessä samalla pilaa ainakin pakasta hampaat ja todennäköisesti myös ketjurattaista. Ykkösellä myös pinnat ovat vaarassa ja sitä mukaa vanneteippi ja vannekin.

    Mutta hei, onhan ne varmasti parhaat rasvat kun kerran tehtaalla jo laitettu... ja ainoa virhe on käyttää niitä tällä Suomessa talvella vai

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  13. #943
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.862
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    Jokainen tyylillään, itse olen Kuovipolun koulukuntaa. Poljen sekä lenkkejä, että ympäri vuoden työmatkat.

    Työkaveri pesee autonsa kerran vuodessa keväällä. Toinen vaihtaa vaatteensa siinä vaiheessa, kun kärpäset alkaa seurata mukana :/
    Joku huollattaa pyöränsä keväällä ja syksyllä. Pyörä korjataan, kun siinä on vikaa. Pyörä huolletaan, jottei siihen tule vikaa. Aiemmassa harrastuksessa oli tapana pitää välineet siinä kunnossa, että lähtöä ei kelin salliessa viivästyttänyt epäkuntoiset laitteet ja samaa olen soveltanut pyöräilyssä.

    Vaihtoehtona on tietenkin kiroilla maailman menoa, kun lenkki jää kesken fillarin hajotessa tai tunteja palaa korjaustöissä

    Mutta tässä asiassa "jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi"
    Tässä puhutaan asiaa. Ajankäytön riorisoinnistahan tässä lienee kyse. Viittaan tuohon boldattuun tekstiin. Joku vahaa elimenjatkettaan, joku pyöräänsä.
    Minulla on semmonen aato, jota en oo millonkaa vahanna, ekkä kukkaa oo sitä vielä pihasta vieny. Sihen kuluvan ajan voi sitten käytää vaikka harrastevälineiden huoltoon.

    Työmatkapyörän ketjuja en ole koskaan pessyt. Korkeintaan ruiskinut jotain ohutta öljyä pahimpaan kitinään.
    Harrastepyörissä on sitten linja aivan toinen, kuten tuolla joku sivu taaksepäin kirjoitin. (postaus 870)

  14. #944
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Työmatkapyöräilystä ei ole kokemusta, mutta yksi sielläkin toimiva vaihtoehto voisi olla Dynamicin halpa Kettenöl:
    https://www.bike24.de/1.php?content=...u=1000,185,190

    Tuo wet-tyyppinen öljy toimii ainakin sade/rospuutto/talvipyörissä maantiellä aika hyvin. Ei huuhtoudu ketjun sisästä sateellakaan kovin helposti, eikä mielestäni sotkevuudeltaankaan ihan pahimmasta päästä.
    Rule #1: Obey The Rules

  15. #945
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Työmatkapyöräilystä ei ole kokemusta, mutta yksi sielläkin toimiva vaihtoehto voisi olla Dynamicin halpa Kettenöl:
    https://www.bike24.de/1.php?content=...u=1000,185,190

    Tuo wet-tyyppinen öljy toimii ainakin sade/rospuutto/talvipyörissä maantiellä aika hyvin. Ei huuhtoudu ketjun sisästä sateellakaan kovin helposti, eikä mielestäni sotkevuudeltaankaan ihan pahimmasta päästä.
    Tuota on ihan isompi puteli ja aika sottaavaksi olen itse kokenut...
    Samalla kun ketjuja öljyätte tahi jotain muuta niin kannattaa muistaa vaihtajien nivelet, ei ne paha tykkää jos jotain voitelevaa saavat. Tarjouksesta löysin pari spraypänikkää aseöljyä joten tuota suihkaisen.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  16. #946
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Katsoin toki Uskon vanhan viestin ja selevähän tuo on ettei yhtä ainoaa totuutta ketjunhoidossa voi olla. Itsellä ei todellakaan noin savinen pyörä ole ollut ikuna. 3 ketjua kierrossa täälläkin, kahdessa pyörässä.

    Ehkä tässä unohdetaan se että monenlaisessa ajossa on meidän kalusto ja tuputetaan yhtä ainoaa näkemystä ketjun hyvinvoinnin ja kestävyyden hyväksi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  17. #947
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957

    Ketjujen voitelu

    Rexille 10/10 arvostelu uudessa joulukuun Mountain Bike Riderissä

    Plus muokkasi tätä : 17.11.2016 at 20.10


  18. #948
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Saakos tota rexiä tampereelta päin mistään kivijalasta ?

  19. #949
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Sportaxissa pitäisi olla


  20. #950
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    REX vakuuttaa käytön edetessä yhä enemmän. Squirttiin plussana se, että ei tarvitse etukäteissuunnittelua voitelut. Ja toisekseen tuntuu kestävän ketjussa huomattavasti pidempään. Voimansiirto hiljaisempi myös.
    Tais olla viime sunnuntai kun voitelin viimeksi, ei olis tarvinnu mutta näin alussa tarkoituksella useammin. Nyt seurannassa milloin tarvitsee seuraavan kerran lisätä.
    2-3 lenkkiä tulee /vko ja 10km työmatkoja/pvä.

  21. #951
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    833
    Itseltä myös edelleen pisteet Rexille. Ketjut näyttävät edelleen kuin uusilta ja toimii niin kuin pitää ja lupaa.

  22. #952
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    400km nyt takana REXillä. Ajoa lumessa, loskassa, mudassa, hiekkaisilla märillä pyöräteillä, vesisateessa. Enimmäkseen ajot märällä/sateella.
    Alkurasvaus mukaanlukien rasvauskertoja nyt kolme. Eilinen 3. rasvauskin oli "varmistelua", voimansiirto oli edelleen hiljainen. Ja sitä edellinen oli "vanhan rasvan poistamista". Tiedä oisko tarvinnu edelleenkään voitelua ollenkaan alkurasvauksen jälkeen.
    Edellinen parituntinen oli oheisessa kelissä, ei tarvinnut voitelua tuonkaan jälkeen:



    Kyllä tämä Squirttia vie 100-0. Tämä jää käyttöön. Erittäin, erittäin vahva suositus.

  23. #953
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    439
    Myykö tätä Jyväskylässä mikään liike?

  24. #954
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    ^ Pole ja Ride Store


  25. #955
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Saakos mansesta kivijalasta tuota rexiä , kai se on pakko kokeilla kun niin kehuttu ja kotimainen vissiin ?

  26. #956
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jame1967 Katso viesti
    Saakos tota rexiä tampereelta päin mistään kivijalasta ?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Sportaxissa pitäisi olla
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jame1967 Katso viesti
    Saakos mansesta kivijalasta tuota rexiä , kai se on pakko kokeilla kun niin kehuttu ja kotimainen vissiin ?
    ???


  27. #957
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    ^ Pole ja Ride Store
    Tänään 12e: https://polebicycles.com/blackfriday/

  28. #958
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577

    Ketjujen voitelu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Ei saanu enää keskustasta. Ois pitäny matkata perähikiälle uusiin tiloihin. Eikä oo passia.
    On niin mainio tuote et oisin hakenu muutaman putelin jemmaan.


    minä lähetin minäPuhelimesta.

  29. #959
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Ei saanu enää keskustasta. Ois pitäny matkata perähikiälle uusiin tiloihin. Eikä oo passia.
    On niin mainio tuote et oisin hakenu muutaman putelin jemmaan.
    Ei saanut ei, samaa kävin katsomassa. Eikä vielä Vaajakoskeltakaan, vain nettikauppa just nyt auki.

  30. #960
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    +10€ postikulut..

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •