Lainaus Alkujaan tämän lähetti BR1 Katso viesti
Mulla on aika lailla samat raamit ja rajoitteet tulevalle talvelle näin kolmen pienen lapsen työssä käyvänä isänä. Sulla muuten tuo 4h ei korreloi 3x 1,5-2h, josta tulee helmitaulullani 4,5 - 6h. Mutta ihan mielenkiinnosta, kun olen tavan kuntoilija ja vasta puoli vuotta pyöräillyt enemmän (4t km), notta tuo reenin jaksotus/painotus pk-reenin ja vetojen välillä kiinnostaa näin talviaikana. Nimittäin mun pää on sen verran "räjähdysherkkä", että vaikka kestänkin melko hyvin esmes 1,5h seinääntuijottamista wattipyörän selässä, niin mieluisimpia reenejä on vetoreenit. Niissä kun aika kuluu mukavammin vaihtelun myötä ja harjoituksen lopuksi on äijämainen olo, sellainen että taas tuli siirrettyä omaa kestokynnystä eteenpäin. Eli osaatko sinä sanoa tai joku muu, onko kehittymään pyrkivällä, 4-6h/vko:ssa sotkevalla kannattavampaa tehdä näitä vetoja ympäri vuoden ja yksi vai jopa kaksi viikossa? Vai sitten pelkkää pk:a pohjaa tulevalle kesälle rakentaen?

Olen nyt muutaman viikon sisälle siirryttyäni tehnyt joko 1,5h (4x10min vedot) tai lyhyemmän 1h (5x5min vedot) kerran pari viikossa. Muutoin tasaista pk-rullailua.
Muodikas vastaus on niin sanottu Sweet Spot -harjoittelu. En nyt rupea harjoitusohjelmaa tähän rustamaan, mutta esimerkiksi Trainerroadista löytyy Sweet Spot Base -ohjelmat low/med/high volume versioina. Alimmalla tasolla viikkotunnit jäävät alle neljään.

Näitä ohjelmia tupataan suosittelemaan nykyään lämpimästi kaikille, joiden viikkoharjoitustunnit jäävät sinne yksinnumeroisiin lukemiin.