Mielenkiintoista keskustelua. Ihan oman tuntuman saamiseksi kävin repimässä esiin varaston alahyllyltä oman harjoituspäiväkirjani. Kun olin 22-24v, olin tehnyt vuositilastot harjoittelustani: hiihtokaudella n. 10h/viikko ja juoksukaudella 4-6h/viikko juoksua ja suunnistusta. Yhteensä 350-400h/vuosi (tuolloin oli pitkiä talvia ja kausi alkoi golfkentällä aamukuurassa). Harrastin kilpahiihtoa ja kilpailin suunnistuksessa. Yhdellä viikolla esimerkiksi hiihdin lenkkejä 80km ja 50km pm-kisan (hävisin voittajalle 28min). Näiden varsinaisten urheiluharjoitusten lisäksi oli muistiin merkitty suunnistuskarttojen ja hiihtosuunnistusurien tekoon käytetty aika. Jossain kohtaa esim. luki: "latujen tamppausta 5h" eli hiihdin metsässä umpihangessa kilpasuksilla etsimässä urien paikkoja, jotta kaverin olisi helppo ajaa ne kelkalla auki. Kouluikäisenä hiihto oli päälaji. Silloin varsinaisen harjoittelun lisäksi oli tapana pelata loppuilta kavereiden kanssa höntsäkiekkoa puistossa ja kesällä pelailimme pesistä tai jalkapalloa. Niin ja joka paikkaan mentiin fillarilla.
Siis varsinaisen urheiluharjoittelun lisäksi oli paljon aktiviteettia. Silti nyt vanhana(54v.) olen sitä mieltä, että nuorena reenasin liian vähän ja liian kovalla vauhdilla. Nimittäin tuolla mun treenillä ei mitään isoja tai pieniäkään voittoja tullut, toki hauskaa on ollut koko rahalla.