^Ensimmäinen havainto nastarenkaista Tampereellakin tänä aamuna. Cyclomies täysheijastavassa ajo-asussa ja kunnon valoilla. Mut nastarenkaat tuntui ehkä vähän liioittelulta.
^Ensimmäinen havainto nastarenkaista Tampereellakin tänä aamuna. Cyclomies täysheijastavassa ajo-asussa ja kunnon valoilla. Mut nastarenkaat tuntui ehkä vähän liioittelulta.
Nastarenkaita on bongattu elokuussa jo ja viime viikolla näin ekat mustat jäät.
Kyllä mä oon bongannu niitä ympäri vuoden tuolla kylillä
Eilen vielä just yli nollan "kesä"sukkiksilla, paita ja aluspaita ei takkia .. metsässä tarkeni, heti jos meni aukeelle ja lisää vauhtia niibn alko vilustaa .. varpailla oli vilu koko ajan, sormillakin alkumatkasta kun oli sormettomat hanskat mutta tuo olikin siedätyshoitoa jos tarkenis paremmin sit talvella
Sukkiksiin polvenlämmittimet ja tonne genitaaliosastolle windstopper-bokserit sit viileemmällä tai paksummat henkseliversio-sukkikset
Kyllä mää oon jo vaihtanut talvikenkiin ja lyhyillä kamoilla ajelu on vain kaukainen haave, nastoihin en siirry ennen ensi vuotta
Kun yli plussaa näyttää niin capri-pituiset housut on ihan riittävät. Antavat polvelle suojan, mutta ei ole niin tukalan kuuma kuin täyspitkillä.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
^Vaatetuksen suhteen jokaisella on omat juttunsa. Sen takia täällä vähän ihmetyttääkin "hyvä ajotakki?" tai "hyvät ajohousut?" tms ketjut. Jos joku sopii toiselle kuin pippeli *impsaan, toiselle se voi tuntua kuin tuo ensiksi mainittu omassa ahterissa. Vähän sama satuloidenkin kohdalla tietysti.
Itsellä esim eilen +3 kelissä työmatkalla Castellin täyspitkät Sorpassot oli turhan kylmät. Ja kesäkengät neopreenisuojilla myös. Joten tänään about samaan keliin lyhyet bibsit ensin alle ja päälle täyspitkät Campagnolon tuulenpitävät thermohousut (ilman säämiskää) ja oli parempi. Ja kengiksi vaihtui Sidin "talvi"maastokengät Goren Thermosuojilla ja Assoksen villasilla Fugusocks sukilla. Nyt ei varpaita enää palellut. Mutta ei todellakaan tullut kuumakaan. Vielä pari kolme astetta viilempää niin pitää alkaa harkita jo sähköpohjallisten asentamista taas.
Jännästi se on ihmisillä erilaiset mieltymykset ja tarpeet pukeutumisen suhteen. Siinä vaiheessa kun esimerkiksi minulla on jo paksut ajohousut, toppahanskat, pitkät kalsarit, buffi ja pipo kypärän alla sekä neopreenikenkäsuojat niin vastaan tulee joku lyhythihaisessa ajopaidassa ja shortseissa. Ja kummallakin varmaan on lämpöjen suhteen yhtä mukavat oltavat.
Helkama Kulkuri 5
Tunturi RX500
Kona Dew Deluxe
Ridley X-Ride
Focus Cayo evo Di2
Ihan merkittävä helpotus varpaille oli siirtyä käyttään tavallisia, nahkaisia monoja. Talvimonot on karvavuoriset. Sormet on ongelmallisempi; jos laittaa kunnon kintaat, sormet hikoilee ja sitten jäätyy. Eikä auta vaikka ajaisi tovin ilman hanskoja. Jos on kahdet kintaat mukana, niin ne vaihtokintaat on aika kylmät kun tulee vaihdon aika.
Onneksi -10C kylmemmällä en meinaa ajaa kun korkeintaan pidennetyn työmatkan.
Viime talvena sai aika pitkälle ajaa ilman nastojakin, ja tämä talvi lienee vieläkin leudompi ( yleensä verrannollinen kesään; kuuma kesä = kylmä lumitalvi, ja viilee kesä= leuto talvi).
^Läheskään kaikki monot eivät taivu varresta tarpeeksi nilkan ojentamisen vaatimaan suuntaan.
Joo. Kovin tuntuu yksilölliseltä reagointi kylmään ja vaadittava vaatetus. Saman havainnon tein jo kun duunin pukuhuoneessa on seurannut porukan pukeutumista ja kuunnellut kommentteja. Toki tietty oma peruskunto, ajotyyli, lenkkien pituus / rasitus ymv. varmaan vaikuttaa asiaan. Jos vetää tunnin lenkin maksimitehoilla, on pukeutuminenkin varmaan erilaista verrattuna parin kolmen tunnin hitaampaan lenkkiin. Itse kun harrastan päivittäisiä 20 - 40km pyrähdyksiä, niin keveämpikin vaatetus piisaa.
No näyttääpi jäykiltä kaikin puolin, myös pohjan osalta.
En ole käyttäny vuosikausiin siis "oikeita" pyöräilymonoja, vaan tavallisia ulkoilukenkiä. Nyt on vielä "kesä" eli puman speedcat, ja talveksi on sellaiset karvavuoriset mokkanahkaiset nilkkurit. Ostin varmaan 15 vuotta sitten, ja nyt tuli käyttöä. Päällä on kengänsuojat. Monoissa pitää tosin olla tasanen pohja, että se pysyy poljimen päällä. Yhtään ei ole haitannu vaikkei klossimonoja olekaan. Se vaan on harmi ettei speedcatteja ole enää ( ehkä netissä?) olen nimittäin toisia etsinyt. (pakko jossain olla kun kuvejakin oli vaikka miten..)
Klossillisia pyörämonoja en voi käyttää vasemmassa jalassa, joten siitä tämä mononvaihtojuttu lähti.
Joo, eipä meikäläinenkään paikallaan seisoessa juuri vähemmillä vaatteilla pärjää kuin muutkaan. Kun ei osaa polkea kevyesti, täysi kesävaatetus on käytettävissä jo +8°C alkaen, jonkun +15°C ollessa melko optimi. Ihmetellytkin että kuinka jotkut voi sanoa että pyöräilyä muka voisi harrastaa vain kesäkautena kun silloin on omaan makuun jo liian kuuma![]()
Alko tuntuun lyhytvartiset kävelykengät vähän turhan vilpoisilta nilkoille, joten nappasin hieman korkeampivartiset kengät. Vielä on ainakin kymmenen astetta matkaa ns. talvikenkiin (varsikenkään). Jalassa farkkujen päällä menee vielä sään kestävät kuorihousut. Takkina nahkatakki on voittaja vielä, mutta vaatii buff-huivin kaulaliinaksi, päässä pipo kypärän alla ja käteen vedin nahkasormikkaat. Harkinnassa pitempivartiset käsineet, mutta lobstereihin on vielä ainakin kymmenen astetta. Välisormikasta, jossain vaiheessa pitää laittaa villapaitaa tmv. väliin ja varmaankin vaihtaa takki kuoritakiksi. Koitan pitää pukeutumisen ja nopeuden sellaisena, ettei koko vaatekertaa tarvitse vaihtaa kun töihin saapuu aamusta.
Pitäisiköhän toiseen pyörään laittaa jo nastarenkaat tulevana viikonloppuna? Tässä yhtenä aamuna oli ketjukolari Tampereella, mutta liukkaalta ei ole tuntunut.
^tai sit on lyhyt matka .. mä laitan sen verran vähän vaatetta että oon ihan jäässä alkumatkasta mutta vartin päästä tilanne normalisoituu, hiki ei oikeestaan tule missään vaiheessa![]()
Tuollainen Acliman merinokauluri mulla myös on, mutta jotenkin kaipaisin lisää tuulisuojausta. Vähän olen pettynyt Acliman laatuun, kun yhtään hikoillessa ryhti katoaa kaulurista ja avonaisena lörpöttävästä "putkesta" pääsee viima suoraan niskaan. Tuohon hintaan olisi ehkä voinut odottaa laatua. Paras ratkaisu tähän mennessä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/38312...Pit-kaulasuoja "väärinpäin", eli tuulisuoja niskan puolella. Istuvuus on vähän heikko, kun on suunniteltu käytettäväksi toisin päin. Näyttää kuvassa aika järeältä, mutta todellisuudessa on aika notkeaa kangasta. Mutta kun tarvitsisin niskasuojan, en kaulasuojaa...
Lauantain pitemmän lenkin jälkeen niskat sai sen verran kylmää, että palkintona kahden päivän jomottava päänsärky. Käytössä oli pelkkä puffi. Noissa tuulisuojatuissa takeissa saisi se tuulisuoja ulottua niskassa vähän alemmas. Kypärähuppua käytän vasta pakkasella, tuollainen ws-kauluri olisi välikauden ratkaisu.
Itse käytän prätkäilyä varten ostamaa Rukkan windstopper kypärähuppua jo näillä keleillä talven yli. Sen takaosa ulottuu korkealle takaraivoon, ei pyörteet jäähdytä. Ton päälle pään suojaksi tarvittaessa buffi yksin, kaksinkerroin tai windstopper hiihtopipo, tai lautailupotta, jonka alle ei tuon kummempaa tarvita. Mukavinta on kun fillarilenkin jälkeen vain työtä tehneet lihakset muistuttaa lenkistä, ei niska tai pää
http://www.bikeworld.fi/bike-world/a...lerUri=product
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Kyllä mää sanosin noihin kenkiin liittyen että oikea kunnon talvipyöräilykenkä maksaa itsensä mukavuudessa takaisin parissa viikossa. Olettaen että sellaisien käyttöön ei ole esteitä /rajoitteita. Omat Laket on aivan ***tanan hyvät ja käytän niitä tosiaan jo +5 alaspäin aina tuonne -20 saakka mitä olen pitänyt henk koht pakkasrajana.
Mulla oli aikanaan yhdessä pyörässä nastat ainakin viisi vuotta kesät talvet, kun en siihen toista rengassarjaa viitsinyt hankkia vähäisen käytön takia. Nastat hommasin, kun kesärenkaat piti uusia ja oli talvi tulossa.
Mutta tuo Takamisakarin kenkäasia on varmaan totta. Klossin kautta kylmä tunkee jalkapohjaan, vaikka kengän suojus muuten riittäisi pitämään jalan lämpimänä. Liukkaammilla keleillä en lukkoja käytä, vaan ajan esim. vaelluskengillä yhdistelmäpolkimen lukottomalla puolella. Normaaleissa talvikeleissä olisi hyvä saada lukot kiinni. Talvikenkä olisi varmaan hyvä, mutta taas palasi 200 € ja tulisi yksi kenkäpari lisää jo nyt käsittämättömäksi paisuneeseen eteisen kenkämereen.
Juurikin aikoinaan Laken talvimonoja katselin, mutta kyllä koko mono vaikuttaa tosi kankeelta ja painavalta. 2001 ostin kympillä jostain kisakirppikseltä nahkaset talvimonot, ja ne palveli sen 14 vuotta erittäin hyvin. UrheiluAreenan karvavuorisuojat on ollu ihan ehdottomat, joskus parikin sellaista monon päällä ja lisäksi iso villasukka.
Tavallisissa klossittomissa monoissa hyvää on myös se, että jos joutuu jalkautumaan vähäksi aikaa ( oli syy mikä tahansa) niin eipä ole enää sitä ongelmaa että klossit kerää lunta.
Talvimonojani en vaihtaisi klossillisiin vaikka voisinkin.
Toivottavasti sitä lunta ja jäätä ei tule pitkään aikaan. Ei se lumi ja jää mitään, mutta piruvie kun yksikin hiutale on maassa niin heti aletaan sepelöidä.
Mullekin talven(?) ensimmäinen sepelihavainto: Keimolantien ja Tapolantien välisellä kelvillä oli Vantaanjoen ylittävälle sillalle oli levitetty sepeliä, muttei sentään aivan koko väylän leveydeltä - vai liekö joku käynyt potkimassa/harjaamassa pyörällä ajettavan kapean väylän?
^ sopivat olosuhteet niin se silta on aamulla kuin peili.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Tässä kanssa talvipyöräilyä!
http://www.nurmijarvenuutiset.fi/art...pyorailykeskus
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Taitaa olla aika pistää maantiepyörä pakettiin ja talvisäilöön.Kävin vetämässä pitkästä aikaa maasturilla vähän pitemmän lenkin, maantiepyörän jälkeen vähän ankeakin ajokokemus mutta toisaalta kivan erilaista. Jospa se tuosta vielä lähtee.
Odotukset korkealla että keskiviikkona talvi tulee etelärannikolle kertarysäyksellä. Huomenna vielä viimeinen reissu slikseillä, sitten nastat alle ja buffia syvemmälle päähän.
Maantiepyörät on pressutettu varastoon ja cyclossa 480 nastaa alla. Maasturin nastoitusta katselen kelien kehittymisen mukaan. Tulkoon vaan talvi![]()
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Kirjanmerkit