___________________________
Kare Eskola:
PeeHoo ei taida ymmärtää kilpapyöräilyä.
Kysymys teille arvon garmin edge 1000 tietäjät ja käyttäjät.
Tuli tilattua tämä kyseinen laite ja nyt oonkin miettinyt mikä on "paras" maastokartta joka on saatavilla ?
Topo light?
maanmittauslaitoksen kartta?
dc rainmakerin kartta ?
Eli selkein, tarkin, eniten reittejä/ polkuja ?
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista =)
Tällä olen pärjännyt http://kartat.hylly.org .
-Olen periaatteen mies. Mutta jos jokin periaate ei satu minua miellyttämään, olen valmis vaihtamaan sen.-
Jos maastokarttaan kaipaa rietitysominaisuuttaa teille ja poluille niin Garminin uudehko Topo Suomi v3 light on hyvä valinta. Siinä on myös kiinteistötiedot sekä laajat vesistötiedot. Esim. Etelä-Suomi kustantaa Marineassa 39€ SD-kortilla.
http://www.marinea.fi/garmin_topo_suomi_pro_v3_light
Se Garminin Topo Suomi v3 Pro on sitten puolestaan kovin hintava, koko Suomi 299€.
Omaa tonnista on vaivannut tänä kesänä kiusallinen ongelma - kerran alkukesästä ja pari kertaa nyt loppukesästä tallennetun tiedoston päivämäärätieto on päin prinkkalaa, mutta tiedosto on muuten ehjä. Tiedostoon tallentuva ajon aloitushetki on säännönmukaisesti noin kolmen vuoden päässä tulevaisuudessa.
Garmin Connectissa tuota(kaan) ei saa korjattua, vaikka kyseessä on yleisesti Garminin tukifoorumilla tunnettu ongelma. Strava, jota nykyään käytän pääasiallisena harjoituspäiväkirjana, ei tietenkään rekisteröi noita päivämäärävammaisia tiedostoja ollenkaan. Heidän tukensa suosittelee Stravan omaa tiedostokorjainta, mutta se ei minun tapauksessani ole toiminut.
Taas kerran tänään latailin harjoitustiedostoja Golden Cheetahiin, ja ihmettelin jälleen kerran tiedostojen lisäyslogiikkaa - ensin todennetaan että ne juuri valitsemani tiedostot ovat itseasiassa juuri ne jotka halusinkin, jonka jälkeen vielä kuitataan tiedostonsiirto onnistuneeksi. Ja tuon prosessin aikana välähti. Siinähän nimenomaan tarjotaan mahdollisuutta päivämäärätietojen tarkistamiseen, joita voi muokata suoraan klikkaamalla. Golden Cheetahista tiedoston voi ulostaa esimerkiksi .tcx-muodossa, jonka voi lisätä mm. Stravaan. Success!
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
^ itellä tullu vissiin kaksi kertaa sama bugi, toki connectissa pystyi korjaamaan päivämäärän ja kellonajan, jonka jälkeen synkkaa stravaankin..
En tiedä oletko saanut asiaasi hoidettua mutta itselleni kävi taannoin vähän samalla tavalla. Otb metsässä, garmini kiveen ja lasi säpäleiksi. Soitto Suomen garminille, jossa totesivat että eivät vaihda laseja vaan tilalle vaihdetaan tehdashuollettu laite. Siinä sitten kyselin pelokkaana operaatiolle hintaa, johon asiakaspalvelija hetken tietoa etsittyään totesi ongelman korjaantuvan 90€:lla. Laite postin kautta garminille, heidän hoitaessaan postimaksut ja uusi laite takaisin viikossa. Mielestäni kohtuu hinnalla selvisi tuosta vahingosta ja asiakaspalvelukin oli viimesen päälle.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Garmin 1000 oli mukanani 4 viikkoa kestäneellä Keski-Euroopan pyöräreissulla (enimmäkseen Saksassa, lisää juttua löytyy pyörämatkailu-osastolta). Tuntui kyllä ehdottoman tarpeelliselta apulaiselta. Tuolla suunnalla kun on todella paljon teitä tiheässä ristiin rastiin ja taajamia/kaupunkeja tiheässä, niin navigaatio oli ihan must. Olisi varmaan pää levinnyt suunnistaessa paperikarttojen avulla, pysähdellen muutaman kilometrin välein risteyksissä. Varsinkin kun saksankieliset paikannimet eivät tahdo pysyä päässä millään. Myös isommissa kaupungeissa kulku oli helppoa navigaattorin kanssa. Käytin laitteen Route Planneria ja joko "Use Map" tai "Cities"-toimintoa reittipisteiden etsintään.
Huomoita:
- Muutaman kerran laite lopetti navigoinnin, kun tietty reittipiste saavutettiin, vaikka suunniteltu reitti olisi tuon jälkeen jatkunut. Tuossa kohdassa joutui laskemaan reitin Route Plannerilla uudelleen kyseisestä kohdasta eteenpäin.
- Reissun aikana laite kaatui ehkä kolme kertaa kesken ajon. Tosin uudelleenkäynnistys oli nopeaa ja datan tallennus jatkui siitä, mihin jäi.
- Joskus navigoitava reitti karttoi tyhmästi vilkkaampia teitä. Muutama kilometri vilkasta tietä olisi joskus ollut pienempi paha kuin mutkitteleva huonokuntoinen kiertotie lähiön läpi. Myöskään laite ei mielestäni huomioinnut nousumetrejä rauhallisemman reitin osalta. Mäkisillä/vuoristoisilla seuduilla muutaman kilometrin kiertotiepätkälle saattoi tulla 100 nousumetriä, kun vilkas tie olisi mennyt tasaista joen viertä. Tai kerran oli 1,5 kilometrin pätkä vanhaa raastavaa mukulakiveä...onhan se päällystetty tie toki sekin!
- Toisaalta laite kuitenkin pääsääntöisesti ehdotti todella hyviä rauhallisia pyöräteitä ja reittejä, jonne ilman navigaatiota ei olisi ikinä osannut lähteä.
- Route Plannerin kartta oli välillä hiukan hankala käyttää, koska tiheämmillä tieverkostoilla tahtoi hidastua kovasti eikä aina meinannut haluttua paikkaa löytyä.
- Connectin mobiilisovelluksen synkronointi ei aina toiminut hankaluuksitta, jos nettiyhteys oli hitaahko
Kaiken kaikkiaan Garmin palveli reissullani kuitenkin todella mainiosti ja ym. hankaluudet olivat vähäisiä.
Sellainen viba tuli kohdalle pari kertaa, että ajonopeus alkoi mittarissa mystisesti heitellä isosti. Vaikutti siltä, että jos oli tasaisesti kuoppainen tie, niin aina kuopan jälkeen nopeus heitti miten sattui, vaikka kuinka tasaisesti olisi ajanut. Disabloin nopeusanturin, kun tällaista tapahtui ja kun mentiin gps:n varassa, niin ei ongelmia.
Osaatteko sanoa, kuinka Garmin muuten laskee nopeutta ja matkaa silloin, kun on käytössä nopeusanturi sekä gps yhtäaikaa? Ottaako se datan ensisijaisesti anturista vai käyttää "älykkäästi" molempia?
Jos nopeusanturi on käytössä niin se käyttää sitä nopeuden ja matkan laskussa. Tietääkseni sitä ei voi valita käyttämään gps:ää.
Kumpi olisi maastokäyttöön parempi vehje edge 1000 vai edge 820? Joku valitteli tonnisen näyttöä, että ei toimi vesisateessa ym.?
Testasin edge tonnin kanssa Karhun bluetooth smart sykevyötä. Tuntuu että näyttää pikkasen isompia sykkeitä kun garminin oma vyö ja että vastaa sykkeen nousuun nopeammin , mistähän toi voi johtua.
Lisäksi huomasin että palautumislaskuri ei toimi tän karhun vyön kanssa.
Tossa garminin vyössä on 4 anturikumia ihoa vastan "normi" vöissä vain 2 , mikä tarkoitus neljällä kumilla on kahteen verrattuna?
Garminin vyön lähetinyksikkö näytti käyvän Sigman vyön neppareihin kiinni ja antoi sykkeen edgeen , vois kokeilla tota komboa seuraavaksi.
No mulla kokemusta vaan edge 1000sta, mutta kahteen vuoteen (15Mm) en ole vielä tavannut sadekeliä jossa näyttö sekoaisi. Pari kertaa näytön reagointi on ollut hidasta, mutta mittari on toiminut koko ajan ja arvot päivittyneet silloinkin.
Lähetetty minun GT-N5120 laitteesta Tapatalkilla
Garminin lämpötilamittaus näyttäis heittävän noin 3 astetta.
Tänään näytteli -1astetta kun lämpöä oli ainakin +2 astetta.
Onko muut huomanneet samaa?
Meinaan kun mittarissa livenä näyttää kympin tarkkuudella lämmön niin luulis olevan ton hintaluokan vehje tarkempi.
^ koitahan että tarkkailet lämpötilaa taustavalo päällä pidemmän aikaa, joku joskus höpötteli että oli juurikin reilu parin asteen vaikutus..
Niissä Garminin vehkeissä missä on barometri sen sisäisen lämpötila-anturin päätarkoitus on kalibroida korkeusmittaus. Korkeuden mittaushan perustuu barometristä saatuun ilmanpainelukemaan ja tuohon lukemaan vaikuttaa myös ilman lämpötila koska lämpötila vaikuttaa ilman tiheyteen ja täten paineeseen. Tällaisen lämpömittarin tarkkuuden ei tarvitse olla kummoinen pääasia, että mittarin virhe on kutakuinkin lineaarinen lämpötilan muutoksien suhteen.
Emmä ainakaan aja taustavalo päällä niin kauan, että se ehtisi lämmittää mitään ajossa. Päivämvalossa ei tarvitse edes taustavaloa edes syksyllä, kun näkee ilmankin. Eli on näyttänyt hyviä lämpötilalukemia.
Ystävällisesti
___________
gzmi
Nurmijärvi
___________
jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä
Hei, onko kellään kokemuksia Garmin Edge 1000:n firmwaren päivitysongelmista? Minulla ei päivitys 10.00 -> 11.10 toimi. Kone ei suostu tekemään päivitystä ("Arvioi päivitystä" -> "Päivitys ei onnistu") ja Garmin Expresskin sanoo kuvaavasti "There was an error installing the update."
Vähemmän ei ole enemmän. Enemmän on enemmän.
Meni sisään suosiolla, ei mitään ongelmaa.
fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Sama juttu täällä, "Arvioi päivitystä" menee juoksujalkaa läpi mutta homma pysähtyy ilmoitukseen "Päivitys ei onnistu".
Eipä ole tuollaista tullut ennen vastaan, 1000 ollut ajossa 1,5 vuotta ja 510 oli suunnilleen yhtä pitkään ennen sitä. Jos jaksaisi, lähtisin ratkaisemaan tuota varmuuskopioimalla ensin sisällön tietokoneelle, sitten tehdasasetusten palautus ja sen jälkeen päivitys Garmin Expressin kautta. Mutta ei taida jaksaa ruveta askartelemaan, vaikka tuolta näytti vihdoin tulleen se yksi asia jota olen kolme vuotta odotellut (käytetty aika syke- ja tehoalueittain).
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Tony Arnold's vinkki - aina päivitä resetoitu laite, se vaan on niin kokemuksella.
Ystävällisesti
___________
gzmi
Nurmijärvi
___________
jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä
Sama ongelma kuin hasulla.
Garminin foorumilla on todettu, että GUPDATE.gcd tiedoston kopioiminen laitteen Germin hakemistoon on auttanut ongelmaan. Täällä lisää:
https://forums.garmin.com/showthread...updating/page3
Edge tonnissa ei toimi enää kadenssi. Mittari löytää anturin, kertoo sarjanumeron, version ja että akku (paristo) on OK. En saa kumminkaan lukemaa mittariin.
Onko anturi rikki, ja voiko sille tehdä mitään? Jos on sökö, mistä kannattaa ostaa uusi?
___________________________
Kare Eskola:
PeeHoo ei taida ymmärtää kilpapyöräilyä.
Niinsiis tietenki kampeen eikä napaan.https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...kadenssianturi 39.90 tai https://www.rosebikes.fi/tuote/garmi...sor/aid:787876 34.33
Kirjanmerkit