ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 56 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 46 54 55 56 57 58 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.651 - 1.680 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #1651
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.827
    Mites noi 11-42 sunracen kymppipakat on porukoilla kestänyt?

  2. #1652
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Mites noi 11-42 sunracen kymppipakat on porukoilla kestänyt?
    11-40 ajettu reiska viissataa ilman ongelmia. Uskalsin ostaa toisen.
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

    There can be only one.

  3. #1653
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.081
    11-40 Fatboyn alkuperäinen kohta ajettu 7tkm. Kolmannet ketjut menossa eikä pakan suhteen vielä ongelmia

    Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
    Juoksen, hiihdän, kävelen. No en. Minä pyöräilen

  4. #1654
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.827
    Ostan varmaan samanlaisen. Joku kirjotteli että pitää ottaa 11-40, koska 42 saattaa vääntyä? Vai olikohan vaan maanantaikipale..

  5. #1655
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Kannattaa myös varmistaa, minkä kanssa takavaihtaja varmasti toimii. Olin ostamassa 11-42 -pakkaa, mutta kaupassa sanottiin että Shimanon 10-vaihtajat eivät välttämättä syö isompaa kuin 11-40. Kun tuota katsoo, niin yli 40 hampaan ratasta tuon vaihtajan (ja korvakkeen) kanssa tuskin kannattaa laittaa. Mulla siis vaihtajana Deore Shadow+.

  6. #1656
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    ...sanottiin että Shimanon 10-vaihtajat eivät välttämättä syö isompaa kuin 11-40....
    Mulla on 42T-ratas toiminut ihan mainiosti 10-speed XT -plussavaihtajan kanssa.


  7. #1657
    Mulla käytössä 11-42 pakka pitkähäkkisen XT-plussan kanssa. Ajettu noin 1000km ja toiminut hyvin lukuunottamatta backpedal-ongelmaa mutta se ei ole liiemmin häirinnyt.

  8. #1658
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mulla on 42T-ratas toiminut ihan mainiosti 10-speed XT -plussavaihtajan kanssa.
    Itsellä vaihtajan rissa on niin lähellä ratasta, että yli 40-hampaista en omaani laittaisi. Mutta monella muulla näyttää mahtuvan. Kai tuohon vaikuttaa koko runko+korvake+vaihtaja -yhdistelmä.

  9. #1659
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Itsellä vaihtajan rissa on niin lähellä ratasta, että yli 40-hampaista en omaani laittaisi. Mutta monella muulla näyttää mahtuvan. Kai tuohon vaikuttaa koko runko+korvake+vaihtaja -yhdistelmä.
    Niin ja pidempi b-tension -ruuvi. Sellaisenhan määkin tosiaan laitoin.


  10. #1660
    Käytössä sekä 11-40 että 11-42 Sunracen pakat, no problemos. Medium häkkinen XT Shadow+ ja nyt toisessa vaihtajana ZEE Shadow+ (Wide ratio). Jälkimmäisessä tällä hetkellä tuo 11-42. Aika maksimi on tuolle vaihtajalla, ketjut pitää olla prikulleen oikeassa mitassa, että saa pelaamaan.

  11. #1661
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Niin ja pidempi b-tension -ruuvi. Sellaisenhan määkin tosiaan laitoin.
    SLX shadow+ pitkähäkkisen ja 11-42 kanssa munkin täytyy vaihtaa B-tension ruuvi pidempään. Onko jollain tietoa mistä saisi pidempiä ruuveja?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  12. #1662
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti peeppa Katso viesti
    SLX shadow+ pitkähäkkisen ja 11-42 kanssa munkin täytyy vaihtaa B-tension ruuvi pidempään. Onko jollain tietoa mistä saisi pidempiä ruuveja?
    Sehän on vaan ruuvi... K-Rauta, biltema, Bauhaus jne. Vanha mukaan malliksi niin saa oikeella kierteellä ja pikkusen pidemmän.

    Toki jos haluaa maksaa ylimääräistä voi jostain Approved Shimano Service Centeristä käydä tilaamassa virallisen Shimanon insinöörien käsinjyrsimän pultin


  13. #1663
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.205
    11-42 ja X9 Type 2 tarvi pidemmän ruuvin kans. Mutta ei kannata mitään pehmeää matskua olevaa laittaa. Itellä taittu koko ruuvi.
    TheMiklu muokkasi tätä : 26.09.2016 at 19.18
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  14. #1664
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    211
    Biltema, Bauhaus yms yms ei kunnollisia ruostumattomasta tehtyjä. Ns alkuperäinen olis parempi tässä ja tuskin kallis sekään. Paikallisesta ei löytynyt pidempää...


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #1665
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.479
    Mulla on 11-42 Sunrace pakka ja takavaihtajana on Deore XT Shadow plus. Piti ostaa Goatlink vaihtajaan että sain toimimaan omasta mielestä riittävän hyvin.

  16. #1666
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Mulla on 11-42 Sunrace pakka ja takavaihtajana on Deore XT Shadow plus. Piti ostaa Goatlink vaihtajaan että sain toimimaan omasta mielestä riittävän hyvin.
    Pitkä häkk (long cage)i?

  17. #1667
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laerppi Katso viesti
    Pitkä häkk (long cage)i?
    Joo taitaa olla kun 3x10 systeemi oli alunperin.

  18. #1668
    seuraavassa nippelitietoa josta tuskin monelle hyötyä mutta postaan silti =)

    Tuli testattua 11spd liipasimen (XT M8000) toiminta 10spd takavaihtajan (Zee) ja 10spd pakan (XTR 11-34) kanssa. Ei mitään modifikaatioita ja ei ongelmia (eli toimi kuten toivoinkin). En jaksanut ESIn grippiä repiä pois ja vaihtaa liipasinta 10spd malliin eikä siihen nyt sitten ole tarvettakaan.
    Eli tuolla 11spd liipasimella toimii nyt sekä kesä että talvisetuppi (jotka molemmat itseasiassa 10spd).

    kesä: 26t bcd64 ovaali edessä ja 11-34 pakka + Zee 10spd vaihtaja takana (4.8" JJ rengas ja 65mm vanne)
    talvi: 30t bcd104 edessä ja 13-42 pakka (XT M8000 pakka josta 11t jätetty pois ja 42t takana spaceri) + XT M8000 11spd vaihtaja takana (4.8" Lou ja 100mm vanne)

    pyöränä Dude 8.0 läski jolloin 100mm vanne ja leveä rengas vaatiin pientä kikkailua ketjulinjan kanssa. 104bcd eturatas ja 10spd pakka (tai 11spd pakka n. 2mm spacerillä ja kymmenellä rattaalla) toimii ok (eikä esim. tiputa ketjua taaksepäin poljettaessa).

  19. #1669
    Kesävanteissa 11-40 pakka, tarviiko goatlink vaihtaa siihen normaaliin palikkaan, kun laitan talvivanteet alle jossa 11-36 pakka vai meneekö se tolla goatlinkillä kanssa?

  20. #1670
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    148
    Mikäs olis kestävä ja järkevän hintainen 42t ratas pakan jatkeeksi? E*13 turha ehdottaa

  21. #1671
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kalleA Katso viesti
    Mikäs olis kestävä ja järkevän hintainen 42t ratas pakan jatkeeksi? E*13 turha ehdottaa
    Eikös se kannate vaihtaa koko pakka? Sunracen pakka taitaa lähteä halvemmalla ku yksittäinen ratas.

  22. #1672
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Sunracen halvempi 42t pakka vaihtaa ainakin paljon paremmin kuin e13 expanderi ja kestääkin varmaan 100x pidempään...


  23. #1673
    noniinno Guest
    Sunracen pakka on kevyempikin kuin XT:n vastaava.

  24. #1674
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Eilen illalla Sunracen 11-42t pakka paikalle ja XT:n takavaihtajalla alkoi heti toimimaan no problems. Vain muovinen "lukkoprikka" täytyi ottaa välistä että sai B ruuvin kierrettyä pohjaan jolloin etäisyys pakkaan juuri ja juuri riittävä.

    Blackin ovaalin eturattaan kanssa kävikin sitten ohraisemmin. Katsoin spekseistä että 104 pitäisi olla kiinnitys mutta olisikin 94. Ei muuta kuin uutta tilaukseen. Kattaisi vaivautua mittaamaan

  25. #1675
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Kävin heittämässä reilun tunnin testi lenkin ja hyvin näköjään pysyi ketju entisellä keskirattaalla ilman etuvaihtajaa kun ratas vaan oli oikealla kohdalla. Eli ei tippunut kertaakaan. Muutenkin takapakassa riitti vaihteita tarpeeksi ja teknisellä polulla jopa kiva ajaa kun vaihteissa on hieman isommat pykälät. Saa nopeammin isompaa vaihdetta silmään vaikkapa vauhtia ladatessa.

  26. #1676
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Onko mitään esteitä muuttaa sram gx 1000 36/22 2x10 --> 1x10? Pulttijako 4x 94 ilmeisesti.

  27. #1677
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Onko mitään esteitä muuttaa sram gx 1000 36/22 2x10...
    Ei.


  28. #1678
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Onko 1x10 -vaihteistolla cyclolla ajavilla kokemusta siitä, kannattaako ratas asentaa 2x-kampiin ulko- vai sisäpuolelle? Keskiö on SRAM GXP ja Apexin kompaktikammet. Ketjulinjat SRAMin mukaan 41,5 mm ja 47,5 mm. Muuttaako Racefacen NW ratas ketjulinjaa, eli onkohan se suunniteltu erityisesti jommallekummalle paikalle asennettavaksi? RF:n nettisivuilta en tietoa tästä löytänyt. Wolftooth mainostaa oman rattaansa sopivan kummalle tahansa paikalle, mutta sen tarkemmin miksi. Kysyn tätä sen takia, että jos sisäpaikka on ehdottomasti parempi, voi suunnittelemani eturattaan (42T) kanssa tulla melko ahdasta.

  29. #1679
    Radon MTB:stä on nyt hinkautunut molempien kampien kierteet piloille ja edessä olisi uuden kampisetin hankinta. Nykyinen on Hollowtech (Shimanon FX-M552). Mitä halvempia tai kalliimpia vaihtoehtoja mulla on? Mitä käytännössä tapahtuu jos ostan muuten passelin kampisetin joka onkin 46/36/26 tms? Viittaako 104/64 keskiön kokoon? Tarviiko asentamiseen mitään erikoistyökaluja? Olen vähän käsi korjaamaan pyöriä, mutta kyllä tästä nyt pitäisi itsenäisesti selvitä.

  30. #1680
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    1x10

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti whiskee Katso viesti
    Mitä halvempia tai kalliimpia vaihtoehtoja mulla on?
    Kaikki Hollowtech-keskiölle sopivat kammet, eli suomeksi Shimanon valmistamat. Jos yhtään epäilyttää että pyöräsi takahaarukka on kampien kärkien ohituskohdalta keskimääräistä leveämpi, kannattaa tarkastaa nykyisten kampien Q-factor (kampien kärkien välinen etäisyys sivusuunnassa, eli kampien "sisäleveys") ja ostaa vastaavat. Maantiekammet on yleensä maastokampia kapeammat.

    Vaihtamalla keskiölaakerin SRAM GXP:hen, saat sopimaan SRAM:n ja Truvativin GXP-kammet. Vaihtamalla keskiölaakerin FSA:n MegaExoon, saat sopimaan kaikki FSA:n MegaExo-kammet. Jos päädyt vaihtamaan keskiölaakerit, kannattaa huomioida ennen purkua onko rungon keskiömuhvin ja laakerikuppien välissä välilevyjä. Asettamalla sama määrä välilevyjä samoille paikoille uusien laakereiden kanssa, kuppien oikea kiristyminen muhvia vasten on mahdollista ja ketjulinja pysyy samana kuin aikaisemmin. Jos aikomuksena on päivittää voimansiirto yhden rattaan järjestelmäksi, noita mahdollisia välilevyjä puolelta toiselle siirtämällä voi säätää ketjulinjaa tarvittaessa. Harvemmin sille on kuitenkaan tarvetta kun alkuperäiskokoonpanossa on ollut kolme ratasta, koska silloin keskimmäinen ratas on passattu mahdollisuuksien mukaan keskelle suhteessa takapakkaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti whiskee
    Mitä käytännössä tapahtuu jos ostan muuten passelin kampisetin joka onkin 46/36/26 tms?
    Olettaen että nykyiset rattaat on 42-32-24, joudut vaihtamaan samalla uuden ketjun ja lyhentämään sen uuteen, aikaisempaa pidempään mittaan. Samalla joudut säätämään etuvaihtajan korkeuden uudestaan, kun rattaiden halkaisija kasvaa. Jos vaihdevaijeriin ei ole jätetty erityisemmin ylimääräistä ja vaijeriveto etuvaihtajalle tulee alakautta, voit joutua vaihtamaan myös vaijerin kun vaihtajaa nostaessa vaijerin pituus loppuu kesken.

    Tietysti samalla voimansiirron välitysalue laajenee ääripäissä tuon kahden hampaan verran, pitkään päähän tulee lisää ja lyhyestä päästä lähtee vähän pois. Netistä löytyy laskureita jotka kertoo miten tuo vaikuttaa nopeuksiin eri välityksillä ja kadensseilla.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti whiskee
    Viittaako 104/64 keskiön kokoon?
    104/64 viittaa rattaiden kiinnityspulttien kehän halkaisijaan. Tässä tapauksessa kammissa on kaksi kehää, 104mm on maastokammissa yleisin (tässä tapauksessa ison ja keskimmäisen rattaan kiinnitys) ja 64mm on tyypillinen kolmen rattaan kammissa (pienimmän rattaan kiinnitys). Yleensä pulttikehätietoon liitetään myös pulttien määrä, tässä tapauksessa 4x104/64. Jos päivität voimansiirron yhdelle eturattaalle, se kiinnittyy tyypillisesti 104mm kehän sisäpuolelle, keskimmäisen rattaan tilalle.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti whiskee
    Tarviiko asentamiseen mitään erikoistyökaluja?
    Jos vaihdat pelkät kammet vastaaviin Hollowtech-kampiin, tarvitset muistaakseni 5mm kuusiokoloavaimen ja Hollowtech-kampien kiristysavaimen. Myös kevyiden momenttien (5-20Nm) momenttivarsi olisi hyvä olla, mutta ilmankin pärjää. Jos vaihdat kammet SRAM:n tai Truvativin vastaaviin, tarvitset joko 8mm tai 10mm kuusiokoloavaimen ja isojen momenttien (40-100Nm) momenttivarren.

    Jos vaihdat suurempiin eturattaisiin, tarvitset ketjun katkaisemiseksi ketjunkatkaisimen. Jos päädyt pikalinkilliseen ketjuun (esimerkiksi SRAM:n tai KMC:n) jatkossa pikalinkkipihdit helpottavat elämää.

    Jos joudut säätämään etuvaihtajan paikkaa ja sen takia joudut myös vaihtamaan uuden vaihdevaijerin, tarvitset vaijeripihdit vaijerin katkaisuun.

    Jos vaihdat myös keskiölaakerin, tarvitset edellä mainittujen lisäksi Shimanon keskiölaakerikuppiavaimen ja sille sopivan varren. Keskiölaakerikuppiavaimia myydään esim. 1/2" istukalle sopivina, eli periaatteessa mikä tahansa työkalupakin iso räikkävarsi käy. Myös isojen momenttien momenttivarsi olisi hyvä olla, mutta ilmankin pärjää.

    Näiden lisäksi tarvitset tietysti kuparitahnaa sekä nykyistä pätevämmät työkalut polkimien irrottamiseksi ja kiinnittämiseksi, kun kampien kierteet menee harvemmin epäkuntoon ihan pelkkää vittumaisuuttaan.

    Kammen molempien päiden parissa työskennellessä kannattaa huomioida vasemman ja oikean puolen eroavaisuudet kierteiden suunnassa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •