Mites noi 11-42 sunracen kymppipakat on porukoilla kestänyt?
Mites noi 11-42 sunracen kymppipakat on porukoilla kestänyt?
11-40 Fatboyn alkuperäinen kohta ajettu 7tkm. Kolmannet ketjut menossa eikä pakan suhteen vielä ongelmia
Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
Juoksen, hiihdän, kävelen. No en. Minä pyöräilen
Ostan varmaan samanlaisen. Joku kirjotteli että pitää ottaa 11-40, koska 42 saattaa vääntyä? Vai olikohan vaan maanantaikipale..
Kannattaa myös varmistaa, minkä kanssa takavaihtaja varmasti toimii. Olin ostamassa 11-42 -pakkaa, mutta kaupassa sanottiin että Shimanon 10-vaihtajat eivät välttämättä syö isompaa kuin 11-40. Kun tuota katsoo, niin yli 40 hampaan ratasta tuon vaihtajan (ja korvakkeen) kanssa tuskin kannattaa laittaa. Mulla siis vaihtajana Deore Shadow+.
Mulla käytössä 11-42 pakka pitkähäkkisen XT-plussan kanssa. Ajettu noin 1000km ja toiminut hyvin lukuunottamatta backpedal-ongelmaa mutta se ei ole liiemmin häirinnyt.
Käytössä sekä 11-40 että 11-42 Sunracen pakat, no problemos. Medium häkkinen XT Shadow+ ja nyt toisessa vaihtajana ZEE Shadow+ (Wide ratio). Jälkimmäisessä tällä hetkellä tuo 11-42. Aika maksimi on tuolle vaihtajalla, ketjut pitää olla prikulleen oikeassa mitassa, että saa pelaamaan.
Sehän on vaan ruuvi... K-Rauta, biltema, Bauhaus jne. Vanha mukaan malliksi niin saa oikeella kierteellä ja pikkusen pidemmän.
Toki jos haluaa maksaa ylimääräistä voi jostain Approved Shimano Service Centeristä käydä tilaamassa virallisen Shimanon insinöörien käsinjyrsimän pultin![]()
11-42 ja X9 Type 2 tarvi pidemmän ruuvin kans. Mutta ei kannata mitään pehmeää matskua olevaa laittaa. Itellä taittu koko ruuvi.
TheMiklu muokkasi tätä : 26.09.2016 at 19.18
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Biltema, Bauhaus yms yms ei kunnollisia ruostumattomasta tehtyjä. Ns alkuperäinen olis parempi tässä ja tuskin kallis sekään. Paikallisesta ei löytynyt pidempää...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulla on 11-42 Sunrace pakka ja takavaihtajana on Deore XT Shadow plus. Piti ostaa Goatlink vaihtajaan että sain toimimaan omasta mielestä riittävän hyvin.
seuraavassa nippelitietoa josta tuskin monelle hyötyä mutta postaan silti =)
Tuli testattua 11spd liipasimen (XT M8000) toiminta 10spd takavaihtajan (Zee) ja 10spd pakan (XTR 11-34) kanssa. Ei mitään modifikaatioita ja ei ongelmia (eli toimi kuten toivoinkin). En jaksanut ESIn grippiä repiä pois ja vaihtaa liipasinta 10spd malliin eikä siihen nyt sitten ole tarvettakaan.
Eli tuolla 11spd liipasimella toimii nyt sekä kesä että talvisetuppi (jotka molemmat itseasiassa 10spd).
kesä: 26t bcd64 ovaali edessä ja 11-34 pakka + Zee 10spd vaihtaja takana (4.8" JJ rengas ja 65mm vanne)
talvi: 30t bcd104 edessä ja 13-42 pakka (XT M8000 pakka josta 11t jätetty pois ja 42t takana spaceri) + XT M8000 11spd vaihtaja takana (4.8" Lou ja 100mm vanne)
pyöränä Dude 8.0 läski jolloin 100mm vanne ja leveä rengas vaatiin pientä kikkailua ketjulinjan kanssa. 104bcd eturatas ja 10spd pakka (tai 11spd pakka n. 2mm spacerillä ja kymmenellä rattaalla) toimii ok (eikä esim. tiputa ketjua taaksepäin poljettaessa).
Kesävanteissa 11-40 pakka, tarviiko goatlink vaihtaa siihen normaaliin palikkaan, kun laitan talvivanteet alle jossa 11-36 pakka vai meneekö se tolla goatlinkillä kanssa?
Mikäs olis kestävä ja järkevän hintainen 42t ratas pakan jatkeeksi? E*13 turha ehdottaa![]()
Sunracen halvempi 42t pakka vaihtaa ainakin paljon paremmin kuin e13 expanderi ja kestääkin varmaan 100x pidempään...
Sunracen pakka on kevyempikin kuin XT:n vastaava.
Eilen illalla Sunracen 11-42t pakka paikalle ja XT:n takavaihtajalla alkoi heti toimimaan no problems. Vain muovinen "lukkoprikka" täytyi ottaa välistä että sai B ruuvin kierrettyä pohjaan jolloin etäisyys pakkaan juuri ja juuri riittävä.
Blackin ovaalin eturattaan kanssa kävikin sitten ohraisemmin. Katsoin spekseistä että 104 pitäisi olla kiinnitys mutta olisikin 94. Ei muuta kuin uutta tilaukseen. Kattaisi vaivautua mittaamaan![]()
Kävin heittämässä reilun tunnin testi lenkin ja hyvin näköjään pysyi ketju entisellä keskirattaalla ilman etuvaihtajaa kun ratas vaan oli oikealla kohdalla. Eli ei tippunut kertaakaan. Muutenkin takapakassa riitti vaihteita tarpeeksi ja teknisellä polulla jopa kiva ajaa kun vaihteissa on hieman isommat pykälät. Saa nopeammin isompaa vaihdetta silmään vaikkapa vauhtia ladatessa.
Onko mitään esteitä muuttaa sram gx 1000 36/22 2x10 --> 1x10? Pulttijako 4x 94 ilmeisesti.
Onko 1x10 -vaihteistolla cyclolla ajavilla kokemusta siitä, kannattaako ratas asentaa 2x-kampiin ulko- vai sisäpuolelle? Keskiö on SRAM GXP ja Apexin kompaktikammet. Ketjulinjat SRAMin mukaan 41,5 mm ja 47,5 mm. Muuttaako Racefacen NW ratas ketjulinjaa, eli onkohan se suunniteltu erityisesti jommallekummalle paikalle asennettavaksi? RF:n nettisivuilta en tietoa tästä löytänyt. Wolftooth mainostaa oman rattaansa sopivan kummalle tahansa paikalle, mutta sen tarkemmin miksi. Kysyn tätä sen takia, että jos sisäpaikka on ehdottomasti parempi, voi suunnittelemani eturattaan (42T) kanssa tulla melko ahdasta.
Radon MTB:stä on nyt hinkautunut molempien kampien kierteet piloille ja edessä olisi uuden kampisetin hankinta. Nykyinen on Hollowtech (Shimanon FX-M552). Mitä halvempia tai kalliimpia vaihtoehtoja mulla on? Mitä käytännössä tapahtuu jos ostan muuten passelin kampisetin joka onkin 46/36/26 tms? Viittaako 104/64 keskiön kokoon? Tarviiko asentamiseen mitään erikoistyökaluja? Olen vähän käsi korjaamaan pyöriä, mutta kyllä tästä nyt pitäisi itsenäisesti selvitä.
Kaikki Hollowtech-keskiölle sopivat kammet, eli suomeksi Shimanon valmistamat. Jos yhtään epäilyttää että pyöräsi takahaarukka on kampien kärkien ohituskohdalta keskimääräistä leveämpi, kannattaa tarkastaa nykyisten kampien Q-factor (kampien kärkien välinen etäisyys sivusuunnassa, eli kampien "sisäleveys") ja ostaa vastaavat. Maantiekammet on yleensä maastokampia kapeammat.
Vaihtamalla keskiölaakerin SRAM GXP:hen, saat sopimaan SRAM:n ja Truvativin GXP-kammet. Vaihtamalla keskiölaakerin FSA:n MegaExoon, saat sopimaan kaikki FSA:n MegaExo-kammet. Jos päädyt vaihtamaan keskiölaakerit, kannattaa huomioida ennen purkua onko rungon keskiömuhvin ja laakerikuppien välissä välilevyjä. Asettamalla sama määrä välilevyjä samoille paikoille uusien laakereiden kanssa, kuppien oikea kiristyminen muhvia vasten on mahdollista ja ketjulinja pysyy samana kuin aikaisemmin. Jos aikomuksena on päivittää voimansiirto yhden rattaan järjestelmäksi, noita mahdollisia välilevyjä puolelta toiselle siirtämällä voi säätää ketjulinjaa tarvittaessa. Harvemmin sille on kuitenkaan tarvetta kun alkuperäiskokoonpanossa on ollut kolme ratasta, koska silloin keskimmäinen ratas on passattu mahdollisuuksien mukaan keskelle suhteessa takapakkaan.
Olettaen että nykyiset rattaat on 42-32-24, joudut vaihtamaan samalla uuden ketjun ja lyhentämään sen uuteen, aikaisempaa pidempään mittaan. Samalla joudut säätämään etuvaihtajan korkeuden uudestaan, kun rattaiden halkaisija kasvaa. Jos vaihdevaijeriin ei ole jätetty erityisemmin ylimääräistä ja vaijeriveto etuvaihtajalle tulee alakautta, voit joutua vaihtamaan myös vaijerin kun vaihtajaa nostaessa vaijerin pituus loppuu kesken.Alkujaan tämän lähetti whiskee
Tietysti samalla voimansiirron välitysalue laajenee ääripäissä tuon kahden hampaan verran, pitkään päähän tulee lisää ja lyhyestä päästä lähtee vähän pois. Netistä löytyy laskureita jotka kertoo miten tuo vaikuttaa nopeuksiin eri välityksillä ja kadensseilla.
104/64 viittaa rattaiden kiinnityspulttien kehän halkaisijaan. Tässä tapauksessa kammissa on kaksi kehää, 104mm on maastokammissa yleisin (tässä tapauksessa ison ja keskimmäisen rattaan kiinnitys) ja 64mm on tyypillinen kolmen rattaan kammissa (pienimmän rattaan kiinnitys). Yleensä pulttikehätietoon liitetään myös pulttien määrä, tässä tapauksessa 4x104/64. Jos päivität voimansiirron yhdelle eturattaalle, se kiinnittyy tyypillisesti 104mm kehän sisäpuolelle, keskimmäisen rattaan tilalle.Alkujaan tämän lähetti whiskee
Jos vaihdat pelkät kammet vastaaviin Hollowtech-kampiin, tarvitset muistaakseni 5mm kuusiokoloavaimen ja Hollowtech-kampien kiristysavaimen. Myös kevyiden momenttien (5-20Nm) momenttivarsi olisi hyvä olla, mutta ilmankin pärjää. Jos vaihdat kammet SRAM:n tai Truvativin vastaaviin, tarvitset joko 8mm tai 10mm kuusiokoloavaimen ja isojen momenttien (40-100Nm) momenttivarren.Alkujaan tämän lähetti whiskee
Jos vaihdat suurempiin eturattaisiin, tarvitset ketjun katkaisemiseksi ketjunkatkaisimen. Jos päädyt pikalinkilliseen ketjuun (esimerkiksi SRAM:n tai KMC:n) jatkossa pikalinkkipihdit helpottavat elämää.
Jos joudut säätämään etuvaihtajan paikkaa ja sen takia joudut myös vaihtamaan uuden vaihdevaijerin, tarvitset vaijeripihdit vaijerin katkaisuun.
Jos vaihdat myös keskiölaakerin, tarvitset edellä mainittujen lisäksi Shimanon keskiölaakerikuppiavaimen ja sille sopivan varren. Keskiölaakerikuppiavaimia myydään esim. 1/2" istukalle sopivina, eli periaatteessa mikä tahansa työkalupakin iso räikkävarsi käy. Myös isojen momenttien momenttivarsi olisi hyvä olla, mutta ilmankin pärjää.
Näiden lisäksi tarvitset tietysti kuparitahnaa sekä nykyistä pätevämmät työkalut polkimien irrottamiseksi ja kiinnittämiseksi, kun kampien kierteet menee harvemmin epäkuntoon ihan pelkkää vittumaisuuttaan.
Kammen molempien päiden parissa työskennellessä kannattaa huomioida vasemman ja oikean puolen eroavaisuudet kierteiden suunnassa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Kirjanmerkit