Käsittääkseni kaikki rungon vauriot joissa sen aiheuttaja ei ole selkeästi ulkopuolelta tullut isku tai vastaava.
Ja tietysti jos runkoa on rasitettu siihen kuulumattoman pituisella keulalla tai muulla osalla niin takuu voi raueta.
Mutta kaikissa kuulemissani tapauksissa uusi runko on annettu takuuna.
Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo
Ja pitäis olla ensimmäinen omistaja kuitin kanssa. Tällasta kuitupyörää ei paljoo sit kannata käytettynä ostaa...? 😕🤔
Kuitenkin lienee Trekillä paras valmistajien takuu kuiturungolle vaikka pitää olla ensimmäinen omistaja. Itse kun läskiä olin hankkimassa niin päädyin kuitenkin lopulta alumiinirunkoon, nuo kuiturungot jotenkin vaan vaikuttaa 'herkiltä'. Pyörän kun hankin sillä tuntumalla että tällä mennään sitten hyyyyyyvin kauan.
Onhan tuo kuiturunko varmasti ihan eri pyörä ajaa ja joskus miettiny hankintaa, mutta arvelluttaa myös tuo kestävyys. Jos sattuu kolhaseen kiveen tai kaatumaan niin että runko ottaa osumaa niin se on vissiin sitten entinen runko..
Ei ne helposti rikki mene. Tähän pitäisi laittaa kuvia hajonneesta santa cruz bronson kuiturungosta. Tuota runkoa on hierottu kiviin, kaduttu, maalit lähtenyt useammastakin paikasta ja kaiken se kesti. Sitten 5km/h otb, takahaarukan yläputki osui kiveen ja murtui. Viikossa jenkeistä tuli uusi runko.
Hienosti sportax/cruzi hoitivat pyörän kuntoon. Tuo ei mennyt takuuseen, mutta hinta oli erittäin kohtuullinen.
Kävin silloin keväällä parkkipaikalla kokeilemassa ja hyvältähän tuo tuntui. Ongelma näissä pyöräkaupoissa on ettei niitä pääse kokeilemaan maastossa jotta erot tulisivat selville. Ja nyt en uskalla edes kokeilla, luulen että olet hyvinkin oikeassa. Tosin onni on etten tunne ketään jolla moinen pyörä olisi, voisi kokeilun jälkeen tulla ostoksestaan katumapäälle. Farley 9:llä mennään, mulle tuo oli sen luokan investointi että vaihtamaan en pystyisi vaikka haluttaisi.
Mä olen aloittanut uskomaan kuituun parempana materiaalina kuin metalli .
Trek suurena valmistaja ei ole ikinä kiehtonut ,varsinkaan kun samanmerkkisiä fillareita näkee porukkalenkeillä jopa liikaakin riippuen päivästä.
Jotenkin Trekit on alkanut sopimaan omaan ajoon hyvin ja niiltä on jopa malleja joille ei vastaavaa löydy muilta valmistajilta.Huono juttu sinänsä sillä hintakilpailutusta ei voi tehdä.Osta tai jätä.
Jälkimarkkinoinnista:Joo Trek runkotakuu OK mutta sitten ne orkkiskomponettijutut ovat välillä syvemmältä.(Sram)
Muutaman fillarin runkorikon kokeneena on todettava että mitä pienempi valmistaja niin sitä surkeemmin asiaa hoidetaan.
Ei kuiturunko kovin arka ole ja aika huono tuuri pitää olla että terävä kivi osuu kohdalle kun lippaa. Ja onhan noita kuiturunkoja mahdollista korjatakin. Onhan foorumillakin ollut kuvia hyvin tehdyistä korjauksista.
Sanoisin että ei kuiturunkoa kannata jättää ostamatta siksi että pelkää sen rikkoutumista. Muita perusteita pitää löytyä.
Kuiteista puheenollen, pyörien ostopaperit kuitteineen kannattaa pistää omaan mappiin. Sieltä ne löytää kun vaikka konkelia on myymässä niin ostaja tietää ettei ole varastettua ostamassa. Ja tietysti takuutapauksissa.
Oliko jollain jo Farley EX 8 ajossa?
Lundberg:lla on, ainkin 18,5" rungolla
Kävin eilen kyselemässä siellä, ei ollut näytillä.
Yhden ovat kuulemma jo myyneet.
Trek OCLV kuiturunkojen valmistuksesta ja testauksesta oleva video:
https://www.youtube.com/watch?v=WcqtJePE1Eo
Siinä kuva farley 9.8 ex![]()
Ja tässä 150km myöhemmin![]()
Voi hitto, pyysin kuvaa mutta en tommosta....Eka kuvassa, pyörä on kyllä jäätävän hieno!
Ajoitko kiveen vai mitä sattui?
Näyttää tulleen kallis paukku.
Lähetetty minun B3-A30 laitteesta Tapatalkilla
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Vahinkoja sattuu. Oivulla hieno pyörä.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
ei se muuten harmita mutta kun syötteellä meni takavanne farley 9.6 . Kehä korjattiin. Sitten pääsin MTB green race:ssa 15km ja pamahti taas siitä kohtaa mistä oli jo korjattu. Sitten jouduin ostamaan uuden kehän. Että hyvin kestää![]()
![]()
Mä ajelen suht kovilla paineilla(ei mittaria joten diy FackBerries suoja
) aina jos vanteen kehän leveys suhteessa renkaaseen on sama kuin Wampa/3,8 Hodag combossa.
Luultavasti uusi 27.5 Barbi on oikea rengas niille jotka haluavat ajella pehmeämillä renkailla.
Oivu: Mä kuvittelin että toi hajoaminen sattui tyyliin viittäkymppiä terävään kiveen ja tuurilla kuski säilyi vahingoitta. Mutta eihän toi mukavaa ole jos kuitukehät helposti rikkuu.
GPS:sän mukaan 28km/h ja terävää louhittua kiveä päin.
Oman pyörän (Farley 9.8) Wampan kiekot ovat ottaneet useita juurien ja kivien iskuja vastaan, eikä vanteen ulkokehällä näy kuin kivien kosketuksista syntyneitä naarmuja. Barbegazi renkaiden saavuttua, käyn kiekot läpi suurennuslasilla ja raportoin, miten nuo ovat kestäneet kolhuja.
Onko kokemuksia kuvan (iso suurennos) kaltaisesta halkeaman alusta pinnareiän juuressa, joka on ollut Wampan etuvanteessa alusta alkaen? Kysyin jälleenmyyjän mielipidettä ja vastaus oli, että seurataan halkeaman kehittymistä. Suurta muutosta ei ole n.500km matkalla tapahtunut.
![]()
Onko Barbegazi 27,5 x 4,5 renkaita alkanut saapumaan tilauksen tehneille? Juho u näytti sellaiset jo saaneen, toivon mukaan uusi runkokin tulee ripeästi.
Ei ole näkynyt. Kuulemma viivästystä ja pieni erä tulee ensi viikolla. Isommat sitten lokakuussa.
Kirjanmerkit