HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 88 / 173 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38 78 86 87 88 89 90 98 138 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.611 - 2.640 / 5183

Aihe: harjoitusvastus??!!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sateenkaari-Reijo Katso viesti
    Miten treenaamisen mielekkyys esim. Trainerroadilla muuttuu, kun sovellus ohjaa vastusta versus vastusta joutuu itse muuttamaan vaihteilla? Varmasti monella täällä on kokemusta sekä perustrainereista että älylaitteista.
    Olen runtannut kaksi talvikautta Trainerroadilla tyhmän vastuksen kanssa, ja minun näkökulmastani tyhmän vastuksen kanssa saa hieman monipuolisempaa treeniä. Koska pyörän välitykset ei aina käy yksiin tehotavoitteen kanssa optimikadenssilla, tulee ajettua vaihtelevammalla kadenssilla. Toki fiksun vastuksen kanssa kadenssia voi myös muutella mielensä mukaan ja vastus seuraa perässä.

Sitä olen myös pitänyt etuna, että huonona päivänä voi laskea tehoa liukuvasti jos se tehotavoite ei vaan pyöri. En tiedä miten ERG-tilassa olevat vastukset tekevät jos kesken intervallin yrittää keventää vaikka 15W ihan vaan polkemista keventämällä / kadenssia hidastamalla. Käsittääkseni ERG-tilassa vastus yrittää säilyttää sen kuorman, kunnes kadenssi tippuu jonnekin 30:n korville.

Fiksun vastuksen kanssa jää tietysti se vaihteiden räplääminen pois, voi olla että se auttaa keskittymään paremmin itse asiaan. Ainakin itselle on tullut tavaksi puuhata intervallien alussa ja lopussa muutakin sen varsinaisen harjoittelun lisäksi. Yleensä etuvaihtajalla lisätään kuorma sieltä lepointervallilta ylös työintervallille ja vielä naksutellaan ajotietokoneeseen kierrosmerkki, jotta Garminin datassa on suoraan harjoituksen intervallijako.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Kiitos CamoN, tällainen tieto on sitä mitä olin vailla. Koen ajatuksena jotenkin rajoittavana sen, etten itse nostaisi tehoa sinne haluttuun lukemaan vaan kone tekisi sen aina. Vaihteiden vaihtelu ei haittaa, sehän kuuluu pyöräilyyn ellei aja fiksillä tai sinkulalla. Elite Kuran lopullista hintaa odotellessa.

Annan äänen fiksulle. Se vaan on kätevää kun harjoituksen mukaiset vastukset tulee vaikka väkisin eikä pysty laistamaan. Kadenssin vaihteluthan tulee harjoituksen ohjeistuksessa kuitenkin (ainakin TrainerRoad). Nyt kesällä kun en ole raaskinut TrainerRoadia vielä maksaa ja olen ajanut muutaman harjoituksen Edge520 tyhmällä ohjauksella niin kyllä se on ärsyttävän paljon huomioo vaativaa, mutta osin ehkä tuon Edge520 tehosäädön huonouden vuoksi. Eikä kai pelkillä pyörän vaihteilla koko tehoaluetta kateta eli joutuu arpomaan aina trainerin tehosäädön ja vaihteen yhdistelmiä oikeiksi? TrainerRoad intervallitharjoituksetkin ovat välillä niin nopeasti vaihtelevia, ettei niitä kyllä käsisäädöllä ehdi seurata?

Lisäksi älykkäällä trainerilla voi aina valita sen hiljaisimman välityksen pyörän vaihteista ja ajaa sillä koko ajan. Tai yrittää kuluttaa tasaisesti koko takapakkaa jos haluaa.

Fiksulla trainerilla voi toki ajaa niinkin että säädät itse vastusta watin tarkkuudella.

Itse tampannut pari talvea trainerroadilla ja kickrillä. Erg-moodi tosiaan säätää vastusta tehon perusteella, jolloin kadenssin nostaminen lisää aina tehoa hetkellisesti ennenkuin vastus sopeutuu ja vastaavasti kadenssin laskeminen vähentää tehoa. Yleensä tuo ei ole ongelma, mutta kovassa intervallissa jos alkaa hiipumaan niin kadenssi voi alkaa taantumaan alas, eikä sitä saa enää ylös ilman nopeaa runttausta.

En kuitenkaan haluaisi olla ilman erg-moodia. Jos treenaa monta kertaa viikossa niin on kiva pistää vehje autopilotille. Yritän aina välillä käyttää resistance-moodia että tuntuma tehon säilyttämiseen tahdolla eikä automaatilla säilyy.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Mulla on Tacxin vanha Fortius eli moottorivastus ja pyöränä 20-vuotias teräsrunkoinen. Vaihtajan vivut alaputkessa ja niihin ei kosketa ikinä. Parasta ergossa on nimen omaa se, että kun treenin ohjelmoi etukäteen, ei voi löysätä kun alkaa ahdistaa (vanhassa tts:ssä pystyi kontrollerilla fuskaamaan, mutta ei tunnu toimivan enää ). Varsinkin kovemmissa sisäpyöräilyvedoissa tulee helposti levottomia ajatuksia homman mielekkyyteen liittyen. Mä en pystyisi ajamaan sisällä mitään järkevää, jos pitäisi itse huolehtia tehon ylläpitämisestä.

Nykyään olen toisinaan vaihtelun vuoksi ajanut ns. peekoota HR-time -harjoituksena. Tehon ylös-alas pomppiminen tuo vähän rytmitystä. Ja melko susi on Tacxin softa, kun ei saa tunnissakaan haarukoitua tehoa sellaiseksi, että teho olisi edes suunnilleen tasainen. Toisaalta syke vaihtelee melko voimakkaasti silloinkin, kun ajaa tasatehoharjoituksia.

Fortiukseen ei saa trainerroadia, kun on USB-vehje, mutta ei haittaa. Omien ohjelmien tekemiseen ei juurikaan mielikuvitusta tarvita.

Millonkohan noita eliten uusia suoraveto masiinoita oikeesti saa?

Kickr ja Trainerroad käytössä ympäri vuoden. Kyllä se ERG moodi on minusta ehdoton. Ei pääse watteja karkuun, niinkuin oikeassa ympäristössä. Tulee käytettyä se tunti tehokkaimmin. Jos reeni on liian rankka, voi reenin vastusta laskea prosenttuaalisesti tai päinvaston, jos menee liian helposti, niin nostaa.
    Suoraveto on ehdoton, ei sudi kovissa kiihdytyksissä ja vedoissa, missä lähdetään matalilla kadensseilla ja oikein halutaan "herätellä" lihassoluja hommiin. Hetkelliset watit on sen verta kovia, niin vain suoraveto mahdollistaa sutimattoman lähdön.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

noniinno Guest
    No en ole kyllä saanut Vortexia sutimaan matalallakaan kadenssilla jos vaan käyttää tarpeeksi isoa pykälää. Totta kai suoravadossa on etunsa, mutta keskustelu tuntuu kulkevan nyt sitä rataa, että "perinteinen" malli on täysin käyttökelvoton. Näin asian laita ei todellakaan ole. Uskallan väittää, että kun verrataan hankinta- ja käyttökuluja harjoitusvaikutukseen, on perinteinen malli aika vahvoilla.

Asiahan muuttu täysin siinä vaiheessa, kun itse hankin suoravetolaitteen. Sitten ei sitä jatkuvaa kumin käryä ja lipsumista voi ehdottomasti mitenkään sietää, ja takakiekkoja renkaineenkin alkaa kulumaan ihan simona.

Kiitos informatiivisista vastauksista!

Vielä näihin älykkäisiin sisälläpolkemisvehkeisiin liittyen: Voinko laittaa laitteen moodiin, jossa koneessa on päällä tietty perusvastus ja minä vaihtelen sitä vaihteilla tai kadenssilla mieleni mukaan? Vähän kuin normaalissa spinning-pyörässä tms. eli vastus ruuvista ja sitten polkee miten polkee. Vapaasti, eli kone ei reagoisi kadenssiin tehoa muuttamalla.

E. Ilmeisesti tuossa yllä Teltta puhuukin resistance-moodista, joka tarkoittanee tätä minun kuvailemaani asetusta?

^Voit. Tuota kutsutaan SLOPE moodiksi. Säädät jonkun nousukulman mitä lähdet ajamaan, vaikka 1.5%. Traineri pitää sitten watit tuolla "perustasolla" ja säätelet itse sitten kadenssilla ja vaihteilla vastusta joko kovemmaksi tai pienemmäksi. Tätä varmaan ajoit takaa?

Itse ajan käytännössä kaikki ajoni tuolla SLOPE moodilla. Laitan halutun nousuprosentin ja annan palaa. Jos en siis noita videoita aja joissa tietokone säätää vastusta sen mukaan onko minkälainen mäki videolla menossa.

Joo, Kickrissä on kaksi moodia ergin lisäksi: Resistance asteikolla 0-100 pitää vastuksen tasaisena. Standard (= slope monella muulla valmistajalla) on sama mutta vastus kasvaa eksponentiaalisesti mitä nopeammin pyörittää (ilmanvastuksen simuloimiseksi?). Molemmissa kadenssi ja vaihteiden käyttö vaikuttaa tehoon jolla polkee.

Täytyy kompata vielä tuota Erg-moodia intervalleissa. Trainerroadilla kun tehnyt over-undereita tai vo2max -portaita niin siinä on jossain kahdeksannen intervallin kohdalla niin hämärän rajamailla että watit menis taatusti ali jos ei kone pakota. Eilen vastaavasti tein vetoa 85% FTP:stä ja nousin seisomaan kerran minuutissa - silloin laitoin resistanssimoodiin ettei vastus säädy kun kadenssi laskee noustessa. Noi smart trainerit on siitä kivoja että voi käyttää molempia.

Slope - just sitä mitä ajoin takaa. No, pitääpä katsella loppusyksyn tarjontaa näissä uusissa malleissa. Hinta-arvioista: Elite Kura tällä hetkellä n. 700€, Tacx Flux n. 800€ ja Drivo n. 1000-1100€.

Ja mulla kun oli jo Vortex ostoskorissa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teltta Katso viesti
    Eilen vastaavasti tein vetoa 85% FTP:stä ja nousin seisomaan kerran minuutissa - silloin laitoin resistanssimoodiin ettei vastus säädy kun kadenssi laskee noustessa. Noi smart trainerit on siitä kivoja että voi käyttää molempia.

Tarkennas vähän tuota, että selviää, kumpi meistä on ymmärtänyt asian väärin

Jos ajaa ERG moodissa 270W, on se 270W ajoi sitä sitten 80 tai 110kadenssilla. Se vaan vaatii enemmän Nm eli vääntöä, jotta saadaan matalilla kadensseilla voima tuotettua. Eli watit on samat, tuntemus eri.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Tarkennas vähän tuota, että selviää, kumpi meistä on ymmärtänyt asian väärin

Jos ajaa ERG moodissa 270W, on se 270W ajoi sitä sitten 80 tai 110kadenssilla. Se vaan vaatii enemmän Nm eli vääntöä, jotta saadaan matalilla kadensseilla voima tuotettua. Eli watit on samat, tuntemus eri.
    Jos oon ymmärtänyt asian oikein, niin Erg-moodi käytännössä toimii niin että traineri mittaa watteja kuten mikä tahansa tehomittari. Jos watit on alle tavoitteen, se lisää vastusta ja jos yli, niin vähentää. Koska teho ei ole ihmisen polkiessa erityisen tasaista, ne vissiin laskee joidenkin sekuntien keskiarvoa jottei vastus pomppisi turhaan.

Eli jos poljen kadenssilla 100 ja vaikka wateilla 200 istaalteen ja nousen seisomaan kadenssilla 70 ilman että vaihdan vaihteita, niin ketju yhtäkkiä pyörii vain 70% aiemmasta ja samoin teho tippuu. Menee muutama sekunti ennenkuin traineri säätää vastusta kovemmalle ja watit palaa ennalleen. Vastaavasti kun istuudun ja nostan kadenssia niin tehot on kovempia hetken.

Tuota vaikutusta voi vähentää hidastamalla kadenssia asteittain muutaman sekunnin aikana ennenkuin nousee satulasta, mutta jos tekee vaikka tuollaisia kerran minuutissa -seisomaharjoituksia niin ehkä pienempi vaiva mennä resistanssimoodissa ja yrittää pitää tehot tasaisena itse. Noissa seisomaharjoituksissa kun vielä oli tarkoituksena että tehot ei tipu satulasta noustessa kun harjoittelematta jää tavallaan yksi polkaisu välistä.

juu, molemmat ollaan oikeassa. Saman olen huomannut. Mutta ei se haittaa. Itse lasken ennen seisontaa kanssa sinne 50 hujakoille ja sitten siitä tekemään seisten. tosin vaikeeta nojata alle 350W vastukseen pitäen kandenssia alhaalla, että se ei ala kiihtyä, tai sitten pitää todella punnertaa pyöränpäällä yläkropan varassa.

Kellään kokemuksia Misuro B+:sta Trainerroadin kanssa? Saako johdonmukaista tehodataa ulos? Käytössä läppäri ant+:lla ja Elite Turbo Muin.

ketti Guest
    Älytraineri kiinnostaa mutta:

kahden ajajan taloudessa tuntuu takapyörä irti vehkeet epäkäytännöllisiltä. Olenko väärässä:

- hiplaat ketjuja (toki puhtaita sellaisia) tai ainakin kurkottelet takavaihtajaan ja sähläät kun vaihdat fillaria laitteeseen?
    - toisen ajajan fillari makaa ketjut matolla kun ei käytössä, tai vaihtoehtoisesti laita takapyörä paikalleen? Ei iso vaiva, mutta vaiva kuitenkin lisänä tässä rokassa.
    - 10 ja 11 vehjetaloudessa ei toimi kuitenkaan?

Kaikkeen on OT ratkaisu: ostan laitteen omaan käyttöön. Akka ajakoon edelleen sillä nykyisellä perinteisellä vehkeellä, kun molemmat mahtuisivat rakennuskompleksini länsisiiven vain vieraiden käyttöön tarkoitetun pienemmän jumppahuoneen jäähdyttelytilan yhteydessä olevan biljardisivuhuoneen joonilaisten pylväiden taakse hyvin rinnakkain valkokankaan eteen? Eikun siis oikeasti: mahtuvat tunkkaiseen ullakkoajokoppiimme rinnakkain.

Kyllä kyllä, yritän vain hillitä ostohaluani ja istua rahapussini päällä.

XXL:n miinuspäiviä odotellessa, eikös syksyllä semmoinen pitäisi olla? 20 tai 25 prosenttia pois tämänhetkisestä hinnasta, niin Neo:n kiinnostavuus kasvaisi oleellisesti.

^meillä kaksi käyttäjää, mutta suhde käytössä noin 10:1, joten iso ongelma se ei ole, mutta kaikki nuo mainitsemasi asiat hankaloittaa käyttöä.
    Eritoten tuo viimeinen on aika iso haitta, jos pakkaa pitää vaihtaa pyörän mukaan. Sanoisin, että se ei tule käytännössä toimimaan.

Mä oon nyt kesällä polkenut aika pitkälti puolet sisällä ja puolet ulkona. Vähän aikaa tehnyt tuota ja kiekon vaihto menee jo siihen tyyliin että voisi hakea pro tourin mekaanikoksi huoltoautoon Vaihde aina vaan pienimmälle rattaalle ja se on tehty 15 sekunnissa. Menee ilman takavaihtajaan koskemista.

noniinno Guest
    Ajelen Vortexilla Schwalben Onella, siis samalla tubelessilla jolla ajan ulkona. Renkaan pyyhin joka tapauksessa aina lenkin jälkeen rätillä puhtaaksi, vähentää kummasti flättejä. Renkaat vaihdan sitten kun kuluvat, joten en jaksa vaivata päätäni trainerirenkaalla. Kiekkoaskartelu ei houkuta, joten perinteisissä trainereissakin on etunsa, ainakin kesken ajokauden tehtävissä treeneissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti timpe Katso viesti
    Eritoten tuo viimeinen on aika iso haitta, jos pakkaa pitää vaihtaa pyörän mukaan. Sanoisin, että se ei tule käytännössä toimimaan.
    Neolla voisi jopa toimia. Neossa pakka irtoaa todella helposti vain YHDEN kuusiokolon avaamalla vapaarattaan kanssa samassa paketissa. Eli jos hommaa toisen pakan kaveriksi uuden vapaarattaan myös, niin koko roskaa voi vaihdella lennossa. Pakan vaihto kestää noin 5-10sec siinä tapauksessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ketti Katso viesti
    Kaikkeen on OT ratkaisu: ostan laitteen omaan käyttöön. Akka ajakoon edelleen sillä nykyisellä perinteisellä vehkeellä, kun molemmat mahtuisivat rakennuskompleksini länsisiiven vain vieraiden käyttöön tarkoitetun pienemmän jumppahuoneen jäähdyttelytilan yhteydessä olevan biljardisivuhuoneen joonilaisten pylväiden taakse hyvin rinnakkain valkokankaan eteen? Eikun siis oikeasti: mahtuvat tunkkaiseen ullakkoajokoppiimme rinnakkain.
    Minusta paras ratkaisu on tuossa. Tietty, jos on erityinen viehtymys säätämiseen ja askarteluun, niin mikäs siinä sitte. Mutta ite olisin jo tilannu toisen trainerin. Ajoa eikä turhaa säätöä.

Jep. Itse kun laitan pyörän syksyllä kiinni traineriin otan sen seuraavan kerran keväällä irti.

Koko homman iso pihvi on treenaamisen helppous.

Rule #1: Obey The Rules

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    https://www.youtube.com/watch?v=n2oLnIaQN94
    Tacx Flux, niille joilla ei oo varaa Neon

Nostaisikohan tuollainen älytraineri sitten treeni-intoa ja motivaatiota senverran että hankinta on järkevä?
    Perinteistä ei-älytraineria on tullut ajettua ehkä 2-3krt/talvi...

Onko kokemuksia mitä älytreenaaminen vaatii tietokonepuolella? ANT+ vaiko Bluetooth mokkula + ohjelmisto (onko ilmaisia hyviä vai maksaako??)
    ---
    hki kuvarastit: 4kpl

Tacx Neo oli ykköstoiveena, mutta kukkaron nyörit eivät vaan venyneet riittävästi. Flux olisi varmaan ollut ihan passeli vaihtoehto... Tarjoushaukan haaviin tarttui Tacx Genius Smart, joka pitäisi olla näiden renkaan kanssa käytettävien sarjassa ihan passeli. XXL:n 20% alella hintaa jäi reipas puoli Neo:a, eli 550€. Huomenna kasailemaan ja kokeilemaan...

=)juha

DC Rainmakerilta ensimmäinen video Tacx Fluxista:
    https://www.youtube.com/watch?v=n2oLnIaQN94
    Vaikuttaa kyllä aika lupaavalta.

Ajeleeko porukat näillä trainereilla ihan ykköspyörällä vai onko käytössä erillinen traineripyörä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti laserbike Katso viesti
    ...Nostaisikohan tuollainen älytraineri sitten treeni-intoa ja motivaatiota senverran että hankinta on järkevä?
    Perinteistä ei-älytraineria on tullut ajettua ehkä 2-3krt/talvi...

Onko kokemuksia mitä älytreenaaminen vaatii tietokonepuolella? ANT+ vaiko Bluetooth mokkula + ohjelmisto (onko ilmaisia hyviä vai maksaako??)
    Jos säännöllinen treenaaminen sisällä ei maita, en usko että älytrainerilla siihen mitään muutosta tulee. Säästä rahat.

Noista teknisistä vaatimuksista on tässä ketjussa runsaat sata sivua juttua.
    Rule #1: Obey The Rules

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sil Katso viesti
    Ajeleeko porukat näillä trainereilla ihan ykköspyörällä vai onko käytössä erillinen traineripyörä?
    Itse treenaan samalla fillarilla kuin ulkonakin ajelen.

Samalla pyörällä sisällä ja ulkona, koska harrastamista rajoittaa budjetti.
    - Heavy Metal will never die!! -

Canyon Endurace CF custom

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •