Siis rengas irtosi. Olikos kovinkin alhaiset rengaspaineet?
Jos irtoaminen tapahtui ylämäessä voimalla poljettaessa, veikkaisin että ei irronnut eengas vaan koko takakiekko. Ehkä pikalinkku ei ollut tarpeeksi kireällä.
Siis rengas irtosi. Olikos kovinkin alhaiset rengaspaineet?
Jos irtoaminen tapahtui ylämäessä voimalla poljettaessa, veikkaisin että ei irronnut eengas vaan koko takakiekko. Ehkä pikalinkku ei ollut tarpeeksi kireällä.
Jep siis koko kiekko irti. Paineet olivat 0.7 luokkaa, joten se ei ollut ainakaan syynä. Kireyden testasin, kun se saapui ja se oli ok. Yks kaks polkastessa hyppäsi koko setti eteenpäin, kuin ei olisi ollut ollenkaan kiinni. Ei tää nyt ihan normaalia voi olla noin pitkän ajon jälkeen?
Se linkku on ollut löysästi kiinni jos irtoaa poljettessa. Se on ihan normaalia.
😞 Onneks läpiakseli on keksitty. 😞 Jopa Whitella, pitäis olla vaan Interceptori.
Eilen pyöräytin Jalcot tubelessmoodiin fat 4 ic. Etukiekko meni kuin elokuvissa,mutta takakiekkoa joutu äheltämään,renkaan reuna tipahti molemmin puolin alas. joutu kiristään hihnalla ja nyppimään rengasta vanteen reunalle. Normi jalkapumpulla kuitenkin vaan mentiin. Fixmannin teipillä vanteet. (pari kierrosta ja 1 vrk sisureilla painaantumassa)
Onhan toi vanteen profiili hanurista tubeleksen suhteen. katotaan miten pysyy pikkupaineilla. edelliset scoop fattyn blizzerkit joihin pystyn vertaamaan oli hyvät ja helpot.
ytte07:
Ei ole tarvinnut kesän jälkeen pumppailla painetta lisää. Vähän olen vähentänyt, kun kokeilin umpimetsää. Perstuntumalla ajanut, enkä ole paljon paineita mittaillut. Sen verran levee vanne ja rengas (jumbo jim), ettei ole tarvinnut millään nolla paineilla ajella. Kuitenkin olen (vähän) Oulun kivikkoisessa umpimetsässä ajanut 32 edessä, 36/42 takana.
Huoh 2 kertaa oon purkanu eturenkaasta sisurin pois ja koittanu ettiä reikää siitä,upottamalla veteen (2x) suihkinu saippuavettä...
Mut eipä reikää löydy mut vajaa viikkon jos pyörä seisoo käyttämättä paineet tippuu reilusti et joutuu joka kerta lisää laittamaan ennen lenkkiä.
Venttiilin oon kattonu ei vuoda siitäkään...
Muita keinoja ettiä reikää![]()
Huvittaa muuten tuo Whiten kotisivujen teksti Prosta "Hieman pienempi eturatas mahdollistaa myös kovemmat vauhdit." Meinaako ne jalkojen vauhtia, kun saa polkea kovemmin?![]()
Mitkäs oli 2Fat Pron plussat ja miinukset? Mulefut-kehät ainakin taitaa saada kohtuudella litkutettua? Minkä kokoista rengasta mahtuu?
Mulefutit on helppo litkuttaa, siitä iso plussa. Osat oli siihen aikaan hintaan nähden ihan hyvät, nykyään kun valikoimaa on enemmän, ei mitään erityistä. Jarrut noissa tonnin vehkeissä yleensä on mitä on, niin 2fat prossakin.
Taakse mahtuu 4.8" hieman pienemmällä nappulalla. Loukin menee, kunhan vähän sheivaa reunoista nappulaa matalammaksi. Jumbo jimeistä tai muistakaan uudemmista renkaista ei 2fat:n osalta ole enää kokemusta.
Jos jotain negatiivistä pitää hakea, niin q-factor on aika iso.
Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.
JumboJim (snakeskin 4.8 ja litkutettuna) menee 2fatprohon taakse, käytössä on. aika lähellä seon muttei ainakaan 0,5barin paineilla osu. tilanteissa jossa oikein painuu lyttyy saattaa vähän rallattaa.
Q-Factor on kaventunut 2Fatin ajoista. 4Fatista en ole varma, mutta Fillarilehden 3Fat Interceptorin arvostelussa todettiin seuraavaa:
"Valittelimme viime vuonna 2Fat-mallia ajaessamme tolkuttoman leveää Q-factoria, jonka takia pyörää joutui ajamaan jalat harvinaisen harallaan. 3Fat Interceptorissa Q-Factor on kaventunut kuutisen milliä, joten kammet ovat nyt reilun sentin lähempänä toisiaan. Vaikka kavennus kuulostaa pieneltä, sen kyllä huomaa."
Kumpi, minä vai Fillarilehti, ei ymmärrä Q-factoria oikein? Mun mielestä 6 mm pienempi Q-factor tarkoittaa että kammet on 6 mm lähempänä toisiaan, eikä reilua senttiä. 🤔
^ Tuon saman kummallisuuden olen havainnut f-lehden jutuissa ennenkin.
Kyllähän 2fat pro:n sopi ainakin jotkut race facen kammet, joilla taisi saada vähän pienemmän q-factorin kuin tuolla FSA:n cometilla. Toisaalta, äkkiä siihen leveyteen tottuikin. En tosin kyllä jää kaipaamaankaan sitä.
Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.
^ Niin itsellä on justiinsa niin päin, että 2fat pron kammet 3fat ic:n rungossa. Olen miettinyt noita race face ride kampia. Saiskohan noilla 190mm perälle tulevilla tuon pienemmän q-factorin. Ilmeisesti 170mm perälle tulevat kammet ei sovi alkuunkaan?
Ei ilmeisesti siis kuitenkaan ihan toivoton tapaus. Miten pitkä takuu noissa oli?
Olisikohan tuossa joku käsitesekaannus? Ainakin tämän määritelmän mukaan (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Q_factor_(bicycles) ) q-factor tarkoittaa nimenomaan molempien kampien välistä etäisyyttä kun taas tuo F-lehden käyttämä tapa viittaisi siihen että he tarkoittavat yksittäisen kammen etäisyyttä keskilinjasta jolloin 6+6mm=12mm=reilu sentti.
Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo
Niin vaihtui täysjousto vähän ajettuun 2Fat prohon. Ekan lenkin perusteella oli onnistunut vaihto, veljet miten hauska laite! Jarrut on SLXien jälkeen vähän ehkä ujot, mutta hyvin noillakin pärjäsi. Etupää vetelee paikoitellen vähän häiritsevästi, kumina vakio bulldozer ja painetta oli tänään 0,45bar. Jos litkutuksen yhteydessä vaihtaisi kumia, niin mikähän olisi varteenotettava ympäri vuotiseen käyttöön?
^Bud hakkaa JJ etusena ympärivuotisessa käytössä ja se ei vetele edes pitkospuiden keskiraosta, niin kuin JJ:t
Painohan on sen ainoa -
Tosin ajan minäkin nykyään kesällä JJ edessä.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
^ja hinta. Siinä missä JJ 4.8 snakeskinin saa alta 65€ ketale pyydetään Surlyn kumeista tuplahintaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Samat vaihtoehdot pyörii rengastopikissakin. JJ ehkä talvella liukas, mutta paino&hinta&kesäkelpoisuus painaa enemmän. Kiitos.
Saako 2fattiin vielä XXL:stä tai muualta varakorvakkeita? Ainakin siellä näyttää olevan vapaaratasta (punainen), ei tosin mainintaa materiaalista.
Eikös se 3 liten korvake käy siihenkin? Muistaakseni näin on.
Niinpä näyttää, kiitos!
Isoin asia itselleni mikä lite 3.ssa tökkii... on jarrut.
Nyt sitten jänskättää, onko näistä lievitystä jurppimiseen ja minkä verran.
![]()
Kirjanmerkit