GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 105 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 55 95 103 104 105 106 107 115 155 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.121 - 3.150 / 5029

Aihe: Helsingin Polkupyöräilijöiden kuntolenkit

  1. #3121
    Itse olen pari kertaa nyt käynyt sunnuntailenkeillä nimenomaan oppimassa ryhmäajelun taitoja ja mukavaa on ollut. Aloittelijana oma aktiivisuus on tärkeää ja jo parkkipaikalla voi ääneen ilmoittaa, jos ei ole kokenut ryhmäajaja ja haluaa opastusta. Ajon aikana sitten loput manööverit käyvät tutuiksi ja takana ajelevat kokeneemmat kuskit muistavat varmasti rakentavassa hengessä muistuttaa, jos siinä ensimmäisten vetovuorojen aikana on jotain parannettavaa!

  2. #3122
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    255
    Pitemmän siivun ajaneet nauttivat hyvästä peesistä ja siististä ajoista. Kiitos.
    Speksi oli 31km/h, mittari näytti koskella 31.2 km/h
    Matkalla hieman heitettiin huulta "pitääkö kaikki mäet ajaa..." taisin vastata, että "ei edes ajeta Rinnekotia" joka muuten käytiin sitten ihan reittispeksin mukaisesti ajamassa. Muistin väärin.

    Hepon sivuille lisätty reittispeksit syyskuun pitkällä (2 vaihtoehtoa, sääolosuhteiden mukaan) https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/
    Helsingin Polkupyöräilijät

  3. #3123
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Kiitokset keskiviikko lenkin 38-ryhmälle! Mukava ajella pienen tauon jälkeen taas hieman vauhdikkaampaa kyytiä. Vetovuorojen vaihtojen osalta pitäisin kyllä hidasta telaketjua parempana. Nyt ajautui pari kertaa kaveri vastaantulijan kaistalle ja Jokivarren tiellä vetäjät eivät uskaltaneet vaihtaa lainkaan. No, veto säilyi ihan hyvin, ei siinä mitään. Muuten olikin siistiä menoa alusta loppuun.

  4. #3124
    Liittynyt
    01/2001
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    5.809
    Itsekin ensimmäistä kertaa ajoin alle tuntiin hepokkeen maantieosuuden, ja joukossa taisi olla muitakin tunnin alittajia. Meno oli varsin letkeää Boxintien säätöjä lukuunottamatta. Vaikka mikä olisi, sinne vastaantulijoiden kaistalle ei pitäisi mennä haahuilemaan. Ja muotoa ei ole mitään syytä levittää sellaiseksi häröpalloksi. Jokivarrentiellä katsoin paremmaksi, että ei vaihdeta. Vieressä polkenut kyllä vähän taisi paistua...
    Ich bin ein Berliner.
    - - - - - - - - - - - - -

  5. #3125
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M. Ouvinen Katso viesti
    Jokivarrentiellä katsoin paremmaksi, että ei vaihdeta. Vieressä polkenut kyllä vähän taisi paistua...
    Tämähän se ongelma on monesti kovemman vauhdin ryhmissä. Pätee tietty myös hitaammissa vauhdeissa, vierekkäin ajavien voimasuhteistahan se on kiinni. Kaikissa ryhmissä pitäisi olla vapaus vetää vaikka se 30 sekuntia minkä jaksaa ja sitten lopettaa ja antaa vuoro seuraavalle. Jos vierellä oleva haluaa jatkaa, jatkakoot ja muoto muuttuu sitten.

    Koska jos mennään siihen, että ryhmän x kuskien pitäisi olla vähintään niin kovia vetämään minimiajan kuin ryhmän speksi on, menee homma aika nopeasti rinkirunkkaukseksi ja ne kuuluisat uudet kuskit eivät niihin ryhmiin tule, kun ei pystytä vetämään 30 sekunnin sijaan sitä 3 minuuttia.

    Hitaassa telaketjussa ongelma korostuu, mihinkäs siitä vasemman jonon kärjestä pääset jos oikealla oleva vetää ja vetää.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  6. #3126
    Hetkinen! Vasemman jon kärjestähän pääsee aina pois - kunhan takaa tuleva liikenne sen sallii - siirtymällä keskemmälle tietä ja peruuttamalla hännille, mutta oikealtahan et välttämättä pääse minnekään, ellei kohdalle osu bussipysäkkiä tai muuta levennystä.

    Näin siis tietenkin vain teoreettisessa tilanteessa - vai onko joskus HePon vakiolenkeillä (eli mahdollisesti poislukien urheilulliset spinoff- eli ti- ja to-lenkit) todella ajettu siten ettei vähemmän vetokykyinen tai -haluinen ole heti mielihalunsa tai tarpeensa ilmaistuaan päässyt vaihtamaan, mentiinpä sitten hidasta telaketjua tai parivaihtoa?

    Ongelmahan lienee siinä että me heikommat kuskit olemme usein myös niin huonolla itsetunnolla varustettuja että meidän on "pakko" yrittää vetää (jonossa) sekunnilleen yhtä pitkään kuin edellinen vetomies tai (parijonossa) niin pitkään kunnes vetoparin toinen osapuoli haluaa vaihtoa. Näin siitä huolimatta että tiedämme joutavamme olemaan punaisella kauemmin kuin olisi lenkin kokonaisuuden kannalta suotavaa.


    PS Ei minusta vaihto parijonostakaan ole Jokivarrentiellä täysin mahdoton, vaatii vain vähän kommunikaatiota takaa tulevista autoista ja onhan siellä oikealla tilaa ainakin Länsitien risteyksessä ja parinkin bussipysäkin kohdalla (kunhan vain jonon peräpäässä tehdään hiemaan tilaa, jottei poisvaihtanut vetäjä joudu kiihdyttämään lähes pysähdyksistä).

  7. #3127
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    284
    Minun mielestä ei ole koskaan ollut ongelmaa sen suhteen etteikö vetovuorosta pääsisi pois, aina kun sanoo viereen, että vaihto, niin kyllä se tapahtuu. Ainoa ongelma tässä on oikeastaan se, että jos vieruskaveri haluaa vetää enemmän ja pidempään, niin ei saa vetää. Mutta ei ole kuitenkaan normilenkeillä mielestäni ollut koskaan ongelma. Mutta sitä olen kyllä huomannut, että osa porukasta vetää puoliväkisin vaikka näkee, että paukut vähissä.

  8. #3128
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Hitaassa telaketjussa ongelma korostuu, mihinkäs siitä vasemman jonon kärjestä pääset jos oikealla oleva vetää ja vetää.
    Kuten Kuovipolku tuossa yllä mainitsikin kärjestä pääsee pois pyytämällä vaihtoa. Ja vaihtoa itse asiassa pitääkin pyytää. Hitaassa telaketjussahan vaihto menee niin, että vasemman jonon kärjessä ajava hidastaa vauhtia, ettei oikealla olevan tarvitse kiihdyttää päästäkseen vasemman jonon kärkeen. Jos vasemman puoleinen vetäjä haluaa jatkaa vetoa, voi oikean puoleinen siirtyä käsimerkkiä näyttäen hänen taakseen. Tällöin vasemman puoleinen vetäjä joutuu myös hetkeksi himmaamaan vauhtia, että seuraava vetäjä pääsee vierelle vauhtia kiihdyttämättä.

  9. #3129
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Nyt hei oikeasti.

    Telaketju ajetaan telaketjuna, ei mitään ihme inversiohimmeleitä. Ne jotka eivät halua vetää ollenkaan pysyvät luukkumiehen takana. Jos joku haluaa vetää koko matkan, voi ajaa pari pyöränmittaa telaketjun edellä tai tulla perässä.

  10. #3130
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Sen verran vielä palautetta että muistatte turvalliset ohitukset. Satuttiin eilen Immersbyn mäkiin juuri ennen jotain keskariryhmää, enkä ainakaan itse kuullut minkäännäköistä huomiomerkkiä siinä vaiheessa kun porukasta irtautuneet (?) tulivat takaa rinnalle.

    Muuten ihan piristävä loppurutistus kun siitä alkuhärdellistä sulauduttiin yhdeksi ryhmäksi.

  11. #3131
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Joo, noita inversiohimmeleitä on käytetty pidemmillä lenkeillä, kun on ollut epätasainen porukka ajamassa. Keskiviikkolenkeillä niihin tuskin on tarvetta, kun on useita eri nopeusryhmiä, joista voi valita itselleen sopivan.

  12. #3132
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Pohjois Helsinki
    Viestit
    68
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Sen verran vielä palautetta että muistatte turvalliset ohitukset. Satuttiin eilen Immersbyn mäkiin juuri ennen jotain keskariryhmää, enkä ainakaan itse kuullut minkäännäköistä huomiomerkkiä siinä vaiheessa kun porukasta irtautuneet (?) tulivat takaa rinnalle.

    Muuten ihan piristävä loppurutistus kun siitä alkuhärdellistä sulauduttiin yhdeksi ryhmäksi.
    Olin siinä takaa tulleessä ryhmässä. Meitä oli itse asiassa kaksi erillistä ryhmää siinä. Hepo (35/36) sekä Rynkebyn ryhmä heti mein takana. Katselin sulautumista teihin ja aika härdellihän se oli. Meillä taisi olla jo siinä vaiheessa vetohommista niin räkä poskella, että ylämäissä ohitusvaroitus jäi. Pahoittelut. Onneksi kaikki meni hyvin ja kimpassa vedettiin mäet loppuun.

  13. #3133
    Liittynyt
    01/2001
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    5.809
    Inversio. Eikös se ole niitä lentäjien juttuja?
    Ich bin ein Berliner.
    - - - - - - - - - - - - -

  14. #3134
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Nyt hei oikeasti.

    Telaketju ajetaan telaketjuna, ei mitään ihme inversiohimmeleitä. Ne jotka eivät halua vetää ollenkaan pysyvät luukkumiehen takana. Jos joku haluaa vetää koko matkan, voi ajaa pari pyöränmittaa telaketjun edellä tai tulla perässä.
    Jos haluaa vetää vain hetken, ei koko aikaa? Mutta ei niin paljon kuin nämä ammattilaiset?
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  15. #3135
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M. Ouvinen Katso viesti
    Inversio. Eikös se ole niitä lentäjien juttuja?
    Varmaankin kyse oli Norberto R. Keppen teoriasta

  16. #3136
    Ipa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    Kuten Kuovipolku tuossa yllä mainitsikin kärjestä pääsee pois pyytämällä vaihtoa. Ja vaihtoa itse asiassa pitääkin pyytää.
    Näin juuri. Aina on vaihto onnistunut, kun on maininnut vieruskaverille, että vaihdetaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    Hitaassa telaketjussahan vaihto menee niin, että vasemman jonon kärjessä ajava hidastaa vauhtia, ettei oikealla olevan tarvitse kiihdyttää päästäkseen vasemman jonon kärkeen.
    Tätä en noviisina tajua. Jos vasemman jonon kärjessä ajava hidastaa, niin se kertautuu niin, että takana tulevista ainakin osa joutuu jarruttamaan. Tällainen vaihto tapahtui eilen 32+ ryhmässä kesken ylämäkeä ja se kyllä aiheutti turhan vaaratilanteen. Mielestäni parempi systeemi olisi että oikealla kärjessä ajava (ja koko jono) hetken aikaa hitaasti kiihdyttää ja ensimmäinen siirtyy vasemman jonon kärkeen.

  17. #3137
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Tuo tapa olisi paljon kuluttavampaa, kun vauhdin kiihdyttäminen on aina raskaampaa kuin sen ylläpitäminen ja johtaisi myös helposti matkavauhdin kiihtymiseen vaihtojen jälkeen. Hidastamisen voi kyllä tehdä polkemista keventämällä, niin ettei takana tulevat joudu liikaa jarruttelemaan. Tietysti kannattaa välttää vaihtoja keskellä ylä- tai alamäkeä, ettei takana tuleva ryhmä tule päälle.

  18. #3138
    Ipa Guest
    Varsinaisen (nopean) telaketjun ideahan on, että pyörimissuunta määräytyy tuulen mukaan niin, että tuulen suojassa oleva jono kulkee nopeammin ja sen kärjestä siirrytään tuulen puoleiseen, jolloin vauhti itsestään hidastuu sopivaksi. Tämä HePo-lenkeillä käytettävä hidas versio on semmoinen nytkähtelevä (ruosteinen) telaketju. Olen ollut mukana muutamilla lenkeillä, joissa meno oli kuluttavaa jarruttelu-kiihdyttelyä. Ehkä niissä nopeimmissa ryhmissä homma osataan sujuvammin, muttei vielä ole ollut saumaa mennä mukaan kokeilemaan.

  19. #3139
    Se kuluttava jarruttelu-kiihdyttely tai ehkä pikemminkin kiihdyttely-jarruttelu syntyy nimenomaan siitä että vaihto tehdään niin että oikeanpuoleinen vetomies kiihdyttää vasemmanpuolisen jonon kärkeen ja hänen takanaan ajava kiihdyttää kaksi pyöränmittaa hänen rinnalleen ja tämän takana ajavat kiihdyttävät jne kunnes kaikki oikealla puolella jarruttavat (tai eivät jarruta jos uusi vetomies jatkaa sillä kiihtyneellä vauhdilla).

    Kun oikeanpuoleinen jono liikkuu *koko ajan* eteenpäin *samalla vauhdilla* ja vasemmanpuoleinen jono ei jarruta eikä erityisesti hidastakaan vaan ainoastaan etenee hetken ajan vähän hitaammin (laskemalla pyöritysnopeutta ihan pikkaisen) vaihto tapahtuu sulavasti, eleettömästi ja kiireettömästi. Vasemmassa jonossa vetomiehen takana ajavat eivät välttämättä eivätkä ainakaan ihannetapauksessa edes huomaa vaihdon tapahtuneen muuten kuin siitä että oikeanpuoleinen pari on vaihtunut.

    Parilla pitemmällä HePo-lenkillä aikaisempina vuosina muistelisin annetun opastusta näin tapahtuvaan vaihtoon enkä muista että sen opettelu olisi ollut mitenkään hankalaa.

  20. #3140
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Nyt hei oikeasti.

    Telaketju ajetaan telaketjuna, ei mitään ihme inversiohimmeleitä. Ne jotka eivät halua vetää ollenkaan pysyvät luukkumiehen takana. Jos joku haluaa vetää koko matkan, voi ajaa pari pyöränmittaa telaketjun edellä tai tulla perässä.
    Mun mielestä tossa on se ongelma että perällä ajosta tulee nykivää ja niin myös raskasta. Helpointa olis ajaa mukana kierroksessa ja tehdä lyhyitä jos lainkaan vetoja.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  21. #3141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Mun mielestä tossa on se ongelma että perällä ajosta tulee nykivää ja niin myös raskasta. Helpointa olis ajaa mukana kierroksessa ja tehdä lyhyitä jos lainkaan vetoja.
    Ehdottomasti samaa mieltä. Se on sosiaalisempi tapa eikä vaadi erityistä organisoi(tu)mista, luukkumiehen tehtävän hoitamista tms.

    Jossain isommassa porukassa voi tosin olla ihan kätevästi vaikkapa 4-6 telaketjua ajavan kuskin "veturi" ja loput voivat muodostaa peesajien "matkustajavaunun". Tai parijonon hännillä voi olla kuski tai kuskeja jotka eivät halua osallistua telaketjuun ja tekevät sen itse selväksi heidän edellään vasemmasta jonosta oikealle vaihtaville; se heille suotakoon vaikkei se tosiaankaan välttämättä ole tasaisin ja helpoin tapa ajaa porukassa.

  22. #3142
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    189

    Lauantaina Hakunilasta klo 10.30

    Onko kiinnostuneita lenkille (80-100 km) huomenna?

  23. #3143
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Telaketjusta, joka ei ole mitään rakettitiedettä: ei suotta kiihdytellä, eikä varsinkaan jarrutella. Ja vedot pidetään suhteellisen lyhyinä. Nopea jono eli se varsinainen vetoketju ajaa pyöränmitan hitaamman jonon edellä eli kun vetäjä siirtyy ns. hitaampaan jonoon, hän hidastaa aavistuksen verran, tasaisesti ja siten, että seuraavalle vetäjälle jää tilaa vaihtaa oman vuoronsa päätteeksi hitaampaan jonoon, toki varovasti ja siten, ettei se tule yllätyksenä kenellekään. Näin ainakin itse olen ns. hitaan telaketjun ymmärtänyt. Nopeassa telaketjussa vain käydään kärjessä ja hitaampi jono on selkeästi hitaampi eli tavallaan vain valmistautuu vuorollaan siirtymään nopeampaan jonoon, aivan kuin yhden jonon vuorovedossa.

    Tuo sanallinen kuvaus voi olla hankala hahmottaa, joten tässä GCN:n video "nopeasta telaketjusta". YouTubesta näitä aiheeseen liittyviä videoita löytää ainakin lauseilla "rotating paceline", "rolling turns" ja "chain gang". "Hidas telaketju" on muuten hyvinkin sama asia, mutta vetovuorot ovat pidempiä (ei mielestäni kuitenkaan juuri yli 30 sekuntia) ja vetovuorosta poistuva hidastaa vain sen verran, että antaa seuraavalle vaihtajalle tilaa "hitaassa jonossa" tai ainakin valmistautuu tekemään tilaa. Kommunikaatio on tärkeää, mutta mielestäni vaihtojen ei pitäisi perustua ensisijaisesti suulliselle pyynnölle, eikä varsinkaan kiihdytyksille, vaan vetovuorosta viimeksi "hitaaseen jonoon" poistuneen pitäisi jo valmiiksi siirtyä hieman "nopean jonon" kärkeä taaemmaksi.

    Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta näin tuo minun mielestäni toimii. Niin ja tosiaan, oikeaoppista olisi, että vaihdetaan tuulen puolelle, oli kyseessä sitten parijono tai yksi jono. Yhden jonon tapauksessa senkin vuoksi, että sivutuulessa muodostuvan "auramuodostelman" (échelon) muoto oikeastaan vaatii tätä: jos tuuli käy oikealta ja vetäjän takana peesaavat ovat viistosti vetäjän vasemmalla puolella, kärjestä vasemmalle siirtyminen aiheuttaisi turhia vaaratilanteita ja olisi muutenkin kömpelöä.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  24. #3144
    Ipa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trollberga Katso viesti
    Telaketjusta, joka ei ole mitään rakettitiedettä: ei suotta kiihdytellä, eikä varsinkaan jarrutella. Ja vedot pidetään suhteellisen lyhyinä. Nopea jono eli se varsinainen vetoketju ajaa pyöränmitan hitaamman jonon edellä eli kun vetäjä siirtyy ns. hitaampaan jonoon, hän hidastaa aavistuksen verran, tasaisesti ja siten, että seuraavalle vetäjälle jää tilaa vaihtaa oman vuoronsa päätteeksi hitaampaan jonoon, toki varovasti ja siten, ettei se tule yllätyksenä kenellekään. Näin ainakin itse olen ns. hitaan telaketjun ymmärtänyt. Nopeassa telaketjussa vain käydään kärjessä ja hitaampi jono on selkeästi hitaampi eli tavallaan vain valmistautuu vuorollaan siirtymään nopeampaan jonoon, aivan kuin yhden jonon vuorovedossa.
    Näinhän sen pitäisi toimia ja tätä itsekin aiemmin (#3136) tarkoitin, mutta ilmaisin asian ilmeisesti huonosti, kun kirjoitin "oikealla kärjessä ajava (ja koko jono) hetken aikaa hitaasti kiihdyttää". Ihanne tilanne olisi, että (koko) nopeampi jono ajaisi hieman nopeammin kunnes kärjessä ajava voisi siirtyä hitaampaan jonoon. Hitaamman jonon viimeinen kuski olisi ainoa, jonka tarvitsisi hieman kiihdyttää (peesissä) siirtyessään nopean hännille, eikä kenenkään hitaammassa jonossa ajavan tarvitsisi himmailla.

  25. #3145
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Espoon lenkeillä käytetty ns hidasta telaketjua rupattelun takia. Siinä kerkii hyvin kuulemaan viimeiset juorut + ei tarvi kyttäillä takaa tulevia autoja. Vuorot jotain 1-5 min. Yleensä jonoa vaihtava antaa kaverille pienen käsimerkin, että tulee eteen. Pirun simppeli tapa ja ihmettelen, jos siitä härdellin saa aikaan. Pikkasen tuntuu siltä, että yritetään saavuttaa liian täydellinen muodostelma. Siinä kärsii fiilis ja saattaa toisinaan olla jopa vaarallista, kun keskitytään muotoseikkoihin. Ei jonossa saa hidastella. Nopeassa telaketjussa ajaa 2 jonoa tasaista vauhtia, jonoilla on vaan noin 2-3km/h nopeusero.

  26. #3146
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    189
    Noilla keskiviikkolenkeillä voisi pitää vetovuorot aika lyhyinä, kun reittikin on lyhyt. Olen tainnut olla joskus ryhmässä jossa en ehtinyt eteen kertaakaan. Tuollaisen ryhmäajotekniikan harjaannuttaminen on mukava lisä joka pitää mielenkiinnon yllä. Pidemmällä lenkeillä sitten tuollainen Ehtii Juoruta -vaihtoväli on ihan jees.

    Aika usein käy keskiviikkoisin niin, että kun keulille jäädään minuuteiksi niin siinä kärsii sitten jo vetotyökin, mikä näkyy rullailuna alamäissä. Nämä havainnot sieltä kolmenkympin molemmilta puolilta olevissa ryhmissä.

    Sent from my SM-G900F using Tapatalk

  27. #3147
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Huomenna jotain suunnitelmia? Hakunilasta kympiltä jonnekin?
    10k-kerhon jäsen

  28. #3148
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Espoon lenkeillä käytetty ns hidasta telaketjua rupattelun takia. Siinä kerkii hyvin kuulemaan viimeiset juorut + ei tarvi kyttäillä takaa tulevia autoja. Vuorot jotain 1-5 min. Yleensä jonoa vaihtava antaa kaverille pienen käsimerkin, että tulee eteen. Pirun simppeli tapa ja ihmettelen, jos siitä härdellin saa aikaan. Pikkasen tuntuu siltä, että yritetään saavuttaa liian täydellinen muodostelma. Siinä kärsii fiilis ja saattaa toisinaan olla jopa vaarallista, kun keskitytään muotoseikkoihin. Ei jonossa saa hidastella. Nopeassa telaketjussa ajaa 2 jonoa tasaista vauhtia, jonoilla on vaan noin 2-3km/h nopeusero.
    Joo, ajattelin tuossa yllä oikeastaan noita keskiviikon vauhdikkaampia ryhmiä (+35 km/h), joissa ne muotoseikat kyllä edesauttavat turvallisuutta, eivätkä suinkaan sitä heikennä. Eikä jonossa tietenkään hidastella, vaan pidetään vauhti turvallisella tavalla tasaisena.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  29. #3149
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    96
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Huomenna jotain suunnitelmia? Hakunilasta kympiltä jonnekin?
    Jos ilma näyttää siedettävältä niin vaikka Kerkkoo/Monninkylä vois olla hyvä.

    ps. lähdetään 10:30 kuten yleensä.

  30. #3150
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    189
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Peter Katso viesti
    Jos ilma näyttää siedettävältä niin vaikka Kerkkoo/Monninkylä vois olla hyvä.

    ps. lähdetään 10:30 kuten yleensä.
    Ennusteet lupaavat sadatte noin 13 eteenpäin, mutta toivotaan parasta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •