ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 324 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 224 274 314 322 323 324 325 326 334 374 424 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.691 - 9.720 / 13346

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Valoja olen minäkin ostamassa. Ykkösprioriteetti on näkyminen, ja kakkosprioriteetti näkeminen. Metsään ei kiinnosta pimeällä mennä, vaan lähinnä haluan välttää ninjapyöräilyn kaupungissa. Olisiko tällainen setti järkevä ja riittävä? Vähän erikoista, että etuvalossa on ladattava akku ja takavalossa ei, mutta takavalo ei taida syödä virtaa samaan tahtiin kuin etuvalo?

Maantiepyörään huomiovaloiksi Busch + Müllerin Core (etuvalo) ja Ixxi (takavalo). USB-ladattavia, StVZO:n mukaisia, kevyitä ja näppärästi kiinnitettäviä ja irrotettavia (vaikkei niitä lataamista varten tarvitse irrottaakaan). Speksit esim täällä.

Sitten kun maantiepyörä jää sisälle, voi noita pitää cyclocrossarin varavaloina; siinä on varsinaisena valona käyttötarkoitukseensa riittäväksi koettu Ixon IQ Speed

Varahuomiovaloina maantiepyörässä (ja valottomalle lenkkikaverille tavittaessa lainattavaksi) Clas Ohlsonin mini-LED-valot.

PS Ymmärrän että maastomiehet kaipaavat ja tarvitsevatkin kirkkaampia ja pitemmälle kantavia valoja. Samoin näen kypärään kiinnitettävien eli katseen suuntaan näyttävien valojen hyödyllisyyden, mutta omaan käyttöön en sellaisia kaipaa.

Kyllä tässä hiukan harkitsee jo uuden valon hankkimista tuon Magicshinen MJ-856:n tilalle.
    Ihan ok valo, mutta LED-tekniikka lienee ottanut jo askelia eteenpäin tuosta?

Kenelläkään kokemuspohjaista vertailukohtaa nykyvaloista joilla nyt pääsisi vähintään samaan kuin 856:lla?
    Esim. Fenix BTR30?

Valo tulee siis kypärään. Sillä tulisi pärjätä metsässä syyspimeillä.
    Ja joo, Lupineen ei ole varaa.
    856 saisi jäädä hoitamaan tankovalon paikkaa vaikkapa.

Magicshine 608 29,90€ xxl:stä. Hyvä ostos etenkin kevlillä ajaessa.

Kunhan vain käyttää pienintä tehoa ja senkin reilusti alas suunnattuna.

Itse en siis pidä tuollaista valoa hyvänä ostoksena kevlillä ajamiseen. Valotehoon nähden se on kyllä halpa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Kyllä tässä hiukan harkitsee jo uuden valon hankkimista tuon Magicshinen MJ-856:n tilalle.
    Ihan ok valo, mutta LED-tekniikka lienee ottanut jo askelia eteenpäin tuosta?

Kenelläkään kokemuspohjaista vertailukohtaa nykyvaloista joilla nyt pääsisi vähintään samaan kuin 856:lla?
    Esim. Fenix BTR30?

Valo tulee siis kypärään. Sillä tulisi pärjätä metsässä syyspimeillä.
    Ja joo, Lupineen ei ole varaa.
    856 saisi jäädä hoitamaan tankovalon paikkaa vaikkapa.
    Lyhyen testin perusteella BC30:n 1200 lumenia tangossa riittää vallan mainiosti omissa metsäajoissani. 500 lumenilla jää metsässä kaipaamaan vähän lisää, mutta kyllä vielä helpoilla poluilla pärjää. Kelveille tuo 500 on aivan riittävästi.

Youtubestahan löytyy Fenixin malleista hyviä videoita, joiden perusteella ostopäätöksen voi varmasti tehdä.

Varaukseton suositus fenix bc30 lampulle, kevlillä riittää hyvin joko pienin tai toiseksi pienin teho ja masstoon voi sitten laittaa lisää tehoa. Omassa käytössä kevlillä olen suunnannut valon reilusti alaviistoon, koska valaisun hoitaa pääasiassa katuvalot, maastossa sitten enemmän eteenpäin. Tuo valon tankokiinnike on sen verran tahmeaa kumia, että ei tarvitse kovin tiukalle vääntää, pysyy asennossa mutta on helpposti korkeus käännettävissä.

Fenix BC21R osoittautui varsin hyväksi hankinnaksi. Hyvin näyttää pärjäävän läskillä poluilla möyriessä.

Fenix BC30 valoteho on aivan OK mutta se valon värilämpötila on sen verran kellertävä että syksyllä tuntuu valon katoavan maastoon.Kypärävalona meicällä magicshine MS-606 ja sen valon väri lähempänä neutraalia joka meicän silmissä näyttää ns.paremmalta ja valaisevan paremmin,mutta yhdessä noilla valoilla on aivan mainio ajella.

Ennakkotilattuun Verkkiksen Scoop Singleen (ja tilattuun Giro Feature MIPS -kypärään) etsin ajovaloja pimeille Oulun reiteille. Päädyin Gearbestista tilaamaan Nitefighter BT40s:n (HOX: löytyy näköjään puoleen hintaan samalta sivustolta, jos sama malli) ohjaustankoon ja Skillhuntin H03:n (alekoodilla) kypärään. Eiköhän nuo ole ihan päteviä budjettiratkaisuja, kun tässä ensimmäisellä harrastepyörälle lisävarusteita hankkiessa on tullut huomattua, että pian niihinkin uppoaa useampi satanen, vaikka kuinka yrittäisi alennusmyyntejä ja kiinankamaa hakea.

Oma budjettiratkaisuni pimeään metsään on:
    - tangossa http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...va-2000036677/
    - kypärässä tuon 1200 lumenin Magicshinen edeltäjämalli
    - satulatolpassa http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...SB-2000036655/

Alle satasella selvisin koko setistä. Hyvin toimi viime syksy-, talvi- ja kevätkauden. Mutta saas nähdä alkaako nälkä kasvamaan...

Mulla täsmälleen vastaava setti. Tosin 1000lumenin 858 kypärässä. Ei huono.

Lähetetty minun Jolla C laitteesta Tapatalkilla

Näin se ihminen on tarjouksien vietävissä Hakusassa oli pyörään joko kompakti lamppu ilman erilistä akkua (kaksi kiinanlamppua löytyy jo) tai jopa napadynamo. Päähän kompaktia otsavaloa.

XXL:ssä oli sitten tarjouksessa Magicshine MS-608 päähihnan ja kypäräkiinnitimen jne kanssa. Ei oikeastaan ole mitään sitä mitä haeskelin mutta tulipahan tilattua

Itsellä on toi 628C- setti. Valoa on piisannut enemmän kuin tarpeeksi.
    Ostin viime talvena tarjouksesta 89€ hintaan. Vähän aikaa kun kyttäilee, eiköhän sen saa taas satasella.
    https://www.xxl.fi/magicshine-ms-628...124407_1_style

Tuo siis kypärässä ja stongassa varalla se kahden ledin versio.
    Toi takalamppukin on oikein toimiva ja kaukosäädin ihan hyvä lisä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakkey Katso viesti
    Itsellä on toi 628- setti. Valoa on piisannut enemmän kuin tarpeeksi.
    Ostin tarjouksesta 89€ hintaan. Vähän aikaa kun kyttäilee, eiköhän sen saa taas satasella.
    https://www.xxl.fi/magicshine-ms-628...124407_1_style
    Hetki sitten toi oli yhden yön tarjouksessa 49,90 mutta olin just lähdössä nukkumaan eikä jaksanut reagoida. Aamulla vähän harmitti että tuohon hintaan sen olisi voinut kyllä erittäin helposti tilata

^oho no se oli jo halpa! Tais olla tuo pelkkä etuvalo?

noniinno Guest
    Tilasin viime vuonna enkuista tuon Smartin, jota XXL nyt näyttää myydän hyvään hintaan. https://www.xxl.fi/smart-bl-185-usb-...113458_1_style
    On viimosen päälle asiallinen, helppokäyttöinen ja tehokas valo. Valokuvio on pyöreä, joten kelvillä saattaa häikäistä vastaantulijaa, mutta taajaman ulkopuolella ja sorateillä toimiva kapistus kaiken puolin. Tuo XXL:n kuva on jotenkin muokattu persiilleen, oikeasti on sutjakka. Lataus Micro USB:stä, mukaan tuli kaksi pikakiinnikettä; sellainen ruuvilla käsin kiristettävä ja kumilenkki, josta jälkimmäinen on täysi turhake. Aika paljon tuota tulee käytettyä myös kävelylenkilläkin valona ja yleistaskulamppuna kun on erittäin onnistunut muotoilu. Parastahan tämän tyyppisissä lampuissa on käyttömukavuus - ei johtohässäkkää, lataus kännykkälaturilla. Tässä vielä lisäksi tehokas valo ja pakkastakin sietävät akut.

Se on luultavasti tämä valo,https://www.xxl.fi/magicshine-ms-610...114076_1_style normihinta 79 ja itse tilasin takavalo ja kaukosäädöllä olevan setin 59 euroa vime viikolla (norm. 99)...Hinnat vaihtuu ettei mukana pysy...Keskihinnat xxl.ssä ratkaisee jolla kate synttyy..Kaveri osti lapselle saman pyörän 400 ekee...sit sitä myytiin sitten viikko 200...normihinnan ollessa 300...

Koko hemmetin paketti...juu vähän harmittaa näin jälkikäteen

Ton 628C:n kun saisi alessa alle satasella niin lähtisi tilaus heti.... Täytyy hetki vissiin nyt odotella josko tulis.. Vähän harmittaa kun jäi käyttämättä toi 606c:n ale. Kun olis saanu 59,90 (99,90)...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Tilasin viime vuonna enkuista tuon Smartin, jota XXL nyt näyttää myydän hyvään hintaan. https://www.xxl.fi/smart-bl-185-usb-...113458_1_style
    On viimosen päälle asiallinen, helppokäyttöinen ja tehokas valo. Valokuvio on pyöreä, joten kelvillä saattaa häikäistä vastaantulijaa, mutta taajaman ulkopuolella ja sorateillä toimiva kapistus kaiken puolin. Tuo XXL:n kuva on jotenkin muokattu persiilleen, oikeasti on sutjakka. Lataus Micro USB:stä, mukaan tuli kaksi pikakiinnikettä; sellainen ruuvilla käsin kiristettävä ja kumilenkki, josta jälkimmäinen on täysi turhake. Aika paljon tuota tulee käytettyä myös kävelylenkilläkin valona ja yleistaskulamppuna kun on erittäin onnistunut muotoilu. Parastahan tämän tyyppisissä lampuissa on käyttömukavuus - ei johtohässäkkää, lataus kännykkälaturilla. Tässä vielä lisäksi tehokas valo ja pakkastakin sietävät akut.
    Itsellä sama lamppu myös viime vuonna englannista hommattu ja allekirjoitan kaiken sanomasi! Todella kätevä myös työmatkoilla kun saa suoraan tangosta pois ilman erillisiä akkuja ja tehoa riittää! 1-2 taso riittää todella pitkälle. Häikäisy ongelman olen ratkonut niin että olen vähän alaviistoon lampun kohdistanut mutta silti näkee vielä riittävän hyvin itse eteen.

Olen suhteellisen alkeellinen näiden valoasioiden suhteen. Kokemusta ei oikeastaan ole kuin paristolla varustetuista perus otsalampuista. Tietopohjani perustuukin hyvin pitkälti tämän keskustelun varaan. Olen sitä koulukuntaa, joka lopettaa metsässä pyörän kanssa könyämisen kun illat pimenee siihen pisteeseen, että poluilla ajo on mahdotonta. Sitten keksitytään talvilajeihin. Koko kesän olen kypsytellyt ajatusta kunnon valaistuksen hommaamisesta tälle syksylle ja nimenomaan maastopyöräilykäyttöön. Tänään aamulla jostain syystä avasin XXL viikottaisen tarjouslehtisen. Siitä se ajatus sitten lähti... Suorinta tietä Raision XXL myymälään. Kypärään Magicshine MS-610 ja tankoon MS-608. Yhteishintaa näille tarjoustuotteille tuli vajaa 80€ jota pidän ihan hyvänä hintana. Nyt on laturia,nippeliä ja nappelia niin että piisaa. Luvattuja (katteettomiako) lumeneitakin riittää. Pimenevät syysillat kertoo sitten pärjääkö noilla.

https://www.xxl.fi/magicshine-ms-608...114075_1_style

https://www.xxl.fi/magicshine-ms-610...114076_1_style

Edit: Näyttäs aurinko laskevan tänään 20:44. Katsotaan jos illalla tekisin vielä pienen testilenkin ja pikaraportin setistä.

Mitenkäs tuollaisen kypärävalon kiinnitykset olette hoitaneet? Fenix BC30 on tilattu pyörään, mutta jonkinlainen apuvalo kypärään olisi vielä varmaan hyvä jos polulle eksyy. Kyselin pari sivua aikaisemmin kokemuksia Fenix HL60R valosta, mutta kellään ei taida olla moista käytössä. Asiaa hieman tutkailtuani ilmeisesti otsalamppu ei välttämättä ole hyvä kypärässä, kun se muuttaa painopisteen eteen. Toinen vaihtoehto olisi hankkia perussauvalamppu ja laittaa se kuminauhoilla kypärän päälle. Ainoa ongelma on sitten talvikeleillä kun kypärän päällä on sadesuoja lämmikkeenä. Tietysti voisi hankkia halvan sadesuojan jonka läpi sitten vetäisi ne kuminauhat.

Onko suosituksia tahi ajatuksia aiheesta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -ville- Katso viesti
    ... Kypärään Magicshine MS-610 ja tankoon MS-608. ...
    Tuommoinen MS-610 oli viime talvena yhden lenkin ajan tangossa, mutta mun mielestä siinä oli niin kapea valokeila, ettei sillä oikein tullut toimeen yleisvalona. Kypärässä se kapea keila taas toimii oikein hyvin.

Noita Magicshine valaisimia saa kantaa jatkuvasti takaisin kun toimivat sen minkä toimivat.Minä olen joutunut kolme palauttaan kun kahdesta akku kypsynyt muutamassa kuukaudessa ja yhdestä itse valo.Sinänsä saa kyllä aina uuden tilalle mutta vaivaahan tuossa on,eilen juuri jonottelin myyjälle melkein tunnin ennen kun pavelua sain takuuasian suhteen.Takuu on akulla 12kk ja valolla 24kk.

Magicshine MS628C 3200 -lamppusetti 99 eurolla XXL:ssä seuraavan 12 tunnin ajan: https://www.xxl.fi/magicshine-ms-628...124407_1_style
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Osaisiko joku suositella hyvää lamppua, jota voisi käyttää sekä suunnistuksessa että maastopyöräilyssä? Pitäisi siis olla vähintään otsapanta- ja kypäräkiinnitysmahdollisuus. Tehontarvetta en oikein osaa arvioida kun ei ole aiempaa kokemusta suunnistuslampuista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mxv Katso viesti
    Osaisiko joku suositella hyvää lamppua, jota voisi käyttää sekä suunnistuksessa että maastopyöräilyssä? Pitäisi siis olla vähintään otsapanta- ja kypäräkiinnitysmahdollisuus. Tehontarvetta en oikein osaa arvioida kun ei ole aiempaa kokemusta suunnistuslampuista.
    http://www.biltema.fi/sv-fi/Fritid/C...ar-2000036677/

Ite olen käyttänyt tuota suunnistaessa ja kypärässä fillaroidessa. Vähän kapea keila, mutta selvinnyt yösuunnistukset, polkujuoksut ja jukolan viestit.

Nois magicshinen lampuis tulee hyvä otsapanta mukana sekä kypäräkiinnike
    https://www.xxl.fi/magicshine-ms-608...114075_1_style tuo on edullinen ainaki.

Suunnistuksessa oppii arvostamaan valon luotettavuutta viimeistään, kun ensimmäisen kerran lamppu hyytyy keskellä pimeää metsää. Sama toki pyörällä, vaikka yleensä pyörällä on hieman selkeämmällä uralla kuin suunnistuksessa. Monet käyttävät kiinanlamppuja menestyksellä, mutta itse panostaisin hieman enemmän luotettavuuteen esim. Lupine (esim. Wilma), SlLVA Exceed XT tai LedX. Kaikkein tehokkaimpia malleja ei tarvitse, jos ei oikeasti kilpaile lajissaan eikä halua antaa tasoitusta muille. Suunnistulamput eivät sitten oikein sovi liikenteen seassa ajamiseen kuin aivan pienimmillä tehoilla, koska ne häikäisevät tehokkasti. Otsapannan ominaisuudet korostuvat vauhdin kasvaessa ja matkojen pidetessä, monet ovat laittaneet kiinan lampun Lupinen pantaan ja juosseet tyytyväisinä. Aikoinaan valitsin itse vastaavaan käyttöön Lupinen Wilman ja olen ollut tyytyväinen. Useita vuosia ollut käytössä, hyvin on toiminut ja tehokin on omaan menoon ollut vähintään riittävä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •