Pelkän suojatien olleessa kyseessä, ongelmahan on pienehkö, vaikkakin merkittävä mikäli riskinä on juurikin sivutieltä tuleva auto joka ajaa jatkeen päälle mitä yrität käyttää. Pyörätieltä ajoradalle liittyessä laki sanoo että tuolloin on väistettävä muita, mutta ajoradalta pyörätielle siirtymisestä ei äkkiseltään löytynyt mainintaa. Se että kuinka paljon suojatietä tuossa käyttää on lain kannalta todennäköisesti yhdentekevää, sillä pakottavista syistä saa muitakin tien osia käyttää, ja tässä tapauksessa pakottava syy voi olla vaikkapa siirtymä ajoradan ja pyörätien välillä. Periaatteessa auton käsittääkseni edelleen kolmion takana ollessaan pitäisi väistää myös ajoradalta pyörätielle tulevaa pyöräilijää, mutta käytännössä autoilija ei voi helpolla tietää onko pyöräilijä siirtymässä ajoradalta pyörätielle, ja täten saattaa hyvinkin ajaa eteen. Käytännössä itse jatkaisin ajoradalla ajoa seuraavaan mahdollisuuteen mikäli pystyn sen tekemään aiheuttamatta pahemmin häiriötä liikenteeseen (tai korttelin verran suoraan ajaminen voi olla vähemmän häiriötä aiheuttava).
Vielä hankalampaa mielestäni sääntöjen kannalta on että kuinka valoristeyksissä kuuluu toimia jossa valoihin saapuessa oikealla puolella on klv, mutta valoista suoraan jatkaessa valojen jälkeen ei ole pyörätietä. Et saa ajaa ajoradalla koska oikealla puolella on klv, ja jalankulkijoiden valoilla et saa ylittää tietä haluamaasi suuntaan. Esimerkiksi tuossa on kyseisenlainen paikka. Toki tuosta pääsee kiertämään muitakin reittejä (tosin niitäkään ei ole osoitettu), mutta jos haluaa valita nopean reitin, niin tuossa suoraan laillisesti ajaminen vaatii jo juristin apua.
Kirjanmerkit