Jos yhdysvaltalaisen oikeuskäytännön mukaan mennään, niin eikö silloin pikemminkin puhelimien valmistajat pitäisi tuomita korvauksiin vai mitenkäs se menikään?
Ilmeisesti ei Nintendoa ole vielä haastettu oikeuteen onnettomuuden aiheuttamisesta (tai pikemmin siitä että se on laiminlyönyt tuotevastuunsa tavalla joka yhdysvaltalaisessa oikeuskäytännössä usein johtaa miljoonakorvauksiin), mutta luvattoman kauttakulun ja oleskelun tai yksityisalueelle tai toisen omistamalle maalle tunkeutumisesta kylläkin:
http://comicbook.com/2016/08/02/nint...go-s-enticing/
Poliisi 03.08.2016 Länsi-Uusimaa
Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Henkilöauto törmäsi suojatiellä polkupyöräilijään Turuntien varrella Kuusiniementiellä. Auton kuljettaja ei ollut huomannut Bembölen suunnasta loivaa alamäkeä tulevaa pyöräilijää, sillä aurinko oli häikäissyt kuljettajaa. Suojatiemerkinnät tapahtumapaikalla ovat selvät ja risteyksessä oli myös pyörätie-merkintä. Pyöräilijä lensi törmäyksen voimasta, mutta selvisi ruhjeilla. Hänet toimitettiin sairaalaan.
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisi..._8_rauma_50280
03.08.2016
Lounais-Suomi
Raumalla viime viikon torstaina noin 13.30 aikaan citymaasturin tapainen musta auto, mahdollisesti BMW, törmäsi nuoreen naishenkilöön Karjalankadulla. Auto oli pyöräilijän mukaan tullut Valtakulman pihasta ja törmännyt Karjalankatua sataman suunnasta ajaneeseen pyöräilijään. Autoa kuljettanut mieshenkilö oli pysähtynyt ja kysynyt pyöräilijän vointia ja poistunut sitten paikalta. Pyöräilijä loukkasi itseään ja joutui käymään lääkärissä vaikka ensin ei ollut huomannut vammojaan. Myös hänen pyöränsä vahingoittui.
Poliisi pyytää mustan auton kuljettajaa ja mahdollisia silminnäkijöitä ottamaan yhteyttä poliisiin 0295417780 tai tutkinta.rauma@poliisi.fi
Tässä on fillaristi tullut autoilijan näkökulmasta oikealta päin... ettei autoa kuljettaja olisi ollut kääntymässä oikealle ja auringon häikäisy vaan olisi hätävalhe? Häikäisy kyllä saattaa olla osasyynä onnettomuuteen, pyöräilijä kuitenkin oli ajamassa lännestä itään päin, eli onnettomuuden tapahtuma-aika lienee ilta.
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisi...lkeen_ym_50328
Parkano 3.8 klo 15.50 liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla
Polkupyöräilijä törmäsi pakettiauton kylkeen Pahkalankadun ja Teollisuustien risteyksessä. Polkupyöräilijä ajautui ulos kevyenliikenteenväylältä joka tapahtumapaikalla tekee 90 asteen mutkan ja törmäsi ajoradalla pakettiautoon. Auton kylkeen tuli vaurioita ja polkupyöräilijä vietiin hoitoon Parkanon terveyskeskukseen. Hän puhalsi 2,46 promillea.
Jyväskylä klo 19.25 liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Useamman polkupyöräiljän seurue ajoi Kuukanpääntietä kohti Leppävettä. Noin 3 kilometriä Tikkakoskelta Leppäveden suuntaan yksi pyöräilijöistä oli kaatunut eturenkaan livettyä asfaltilta pientareelle. Takana tullut toinen pyöräiljä oli törmännyt kaatuneeseen pyöräilijään kaatuen itsekin asfalttiin. Molemmat pyöräilijät kuljetettiin keskussairaalaan. Takana tulleen pyöräilijän vammat olivat vakavat.
Ai saakeli, olikohan tuo jälkimmäinen seuran eiliseltä yhteislenkiltä vai jokin muu porukka?
Edelleenkään en ymmärrä monien maantiepyöräilijöiden tapaa ajaa niin lähellä edellä ajavaa, että takimmainen ei saa ajoneuvoansa pysäytettyä, jos edessä ajava pysähtyy (TLL 10§). Kuntoilustahan on kyse ja ilman peesiä tulee sama treeni tehtyä 3 km/h alemmalla keskinopeudella.
Voisi myös ajatella miten kilpakuntoilijoilla sujuisi tiivis ryhmäajaminen kisoissa tai kuntoilijoilla kuntoajoissa jos treenit pitäisi ajaa jonkun tieliikennelain pykälän tulkinnan mukaan peesaamatta.
Toisaalta väittäisin että treeni porukassa ajaen ja veto- ja peesivuoroja vaihdellen on sekä subjektiivisena kokemuksena että fysiologisesti harjoituksena hieman erilainen kuin täsmälleen samanlainen (eli semmoinen joka tuottaisi samannäköisen syke- tai wattikäyrän) treeni peesaamatta mutta suoritustehoa vastaavalla tavalla vaihdellen. (En kyllä osaa selittää ensinmainittua sellaiselle joka ei ikinä ole ollut hyvävauhtisella porukkalenkillä enkä osaa mitenkään perustella jälkimmäistä.)
Syitä riskien ottamiseen toki on ja jokainen itse arvioi niiden hyvyyden. Vakavasti loukkaantunut ja tämän lähipiiri voi olla eri mieltä kuin paremmalla tuurilla ajaneet
Huoh...
(ja lisää merkkejä)
Juu, kaikki eivät uskalla esimerkiksi osallistua pyöräkisaan tai ajaa maastossa fillarilla. Peesissä ajettuihin tunteihin ja onnettomuusmäärään nähden se on ainakin minun kohdallani osoittautunut turvallisemmaksi kuin esimerkiksi kävely, rullalautailu tai autolla ajaminen.
Varmaankin näin, mutta ei kai mikään muukaan ryhmä saa erivapauksia lain noudattamisesta, että voivat harjoitella kilpailemista varten. Maantiepyöräilijöillä tuntuu olevan kaikki erivapaudet tulkita ja noudattaa tieliikennelakia siten, että saavat tehdä mitä lystää.
Toisaalta samaan aikaan moralisoidaan pieniäkin ylinopeuksia ja vaaditaan kaikilta muilta tienkäyttäjiltä pilkun tarkkaa toimintaa lain mukaisesti.
Arvostan jyrkkää yleistämistä, ennustan tästä avautuvaksi vielä oikein hedelmällistä keskustelua foorumin perinteitä kunnioittaen. Tai sitten ei.
Aika harvassa Suomessa harrastettavassa ja kilpailtavassa lajissa se aito kilpailuympäristö on yleinen tie. Tietääkseni Suomeen ei ole vielä rakennettu ainoatakaan tietä tai ainoatakaan tietä ei ole suljettu maantiepyöräilyn harjoittelua varten. Esimerkiksi moottoriradalla harjoittelu ei ole täysin sama asia, ellei harjoittelulla tähdätä moottoriradalla kilpailuun.
Maantiepyöräilyn harjoittelun vertaaminen muiden lajien harjoitteluun on mielestäni perusteetonta. Samoin maantiepyöräilyn nostaminen suurennuslasin alle jotenkin erityisenä tieliikennettä vaarantavana toimintana on perusteetonta. Maantiepyörällä ei eksytä ryhmäajoon vahingossa, vaan ryhmässä ajetaan oman valinnan perusteella. Ja ryhmäajo on sekä harjoitusvaikutuksiltaan että sosiaalisena tapahtumana huomattavan erilainen kuin sooloajo.
Jokaisella lajilla on erityistarpeensa. Maantiepyöräily ei rumenna kulttuurihistoriallisesti tärkeitä maisemia mutta esimerkiksi jokaiseen kylänpahaseen rakennettavat harmaat jäähalliladot sen voivat tehdä.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Eiks je? Jos erivapaudet kismittävät, liity mukaan porukkaan!
Etkö sinä ja tuhannet muut kaltaisesi tee koko ajan juuri samaa? Kaikki tienkäyttäjät moralisoivat muiden (ja usein erityisesti tiettyjen) tienkäyttäjien käytöstä ja oletettuja asenteita ja vaativat muilta pilkun tarkkaa toimintaa lain mukaisesti.Toisaalta samaan aikaan moralisoidaan pieniäkin ylinopeuksia ja vaaditaan kaikilta muilta tienkäyttäjiltä pilkun tarkkaa toimintaa lain mukaisesti.
Mutta koska mä olen tällainen isompia ympyröitä ymmärtämätön pragmaatikko, olen mielessäni jakanut tienkäyttäjien toiminnan ja heidän ottamansa erivapaudet sellaisiin jotka (a) aiheuttavat vaaraa muille, (b) hankaloittavat muiden elämää liikenteessä tai (c) aiheuttavat vaaraa korkeintaan heille itselleen. Jalankulkijana ja pyöräilijänä pyrin olemaan ottamaan luokkien (a) ja (b) erivapauksia, mutta tulen jatkossakin ottamaan luokan (c) erivapauksia aivan siitä riippumatta miten syvästi tai laajalti niitä moralisoidaan tai mitä joku taho minulta vaatii.
Tollo! Sehän on selvää etten tiedä sinusta yhtään mitään tässä keskustelussa esittämiesi puheenvuorojen lisäksi. "Kaltaisuus" ei tietenkään liity eikä viittaa mihinkään ominaisuuteen tai piirteeseen eikä mihinkään muuhun tämän keskustelunaiheen ulkopuolella. "Kaltaisesi" voivat olla ja ovatkin muuten hyvin monenkirjava joukko
(Voi toki olla että esität kommenttisi ikään kuin trollausmielessä, eräänlaisena paholaisen asianajajana tai vain älykkäästä nettiväittelystä kicksejä saavana jehuna, mutta keskustelu menee turhan kierteiseksi jos kaikki sinänsä simppelit vaihtoehdot kirjoittajan tarkoitusperistä pitää aina ottaa huomioon,)
Ja seuraavaksi henkilökohtaisuuksiin. Hieno internet-keskustelija.
Tapatalkista iKälättimellä
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
Lainaanpa hieman tätä ketjua, kun täällä käyty aimmin keskustelua termistöstä. En ehtinyt päivällä linkittää tätä uutista, http://www.metro.fi/uutiset/a1387818859597, jonka otsikko oli silloin: " Auto jyräsi pysäkillä seisseen naisen". Automiehet ( ja -henkilöt), jotka ovat tottuneet autojen uutisissa vain "töytäisevän" jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, vetivät herneen nenään "jyrätä" sanan käytöstä. On näköjään mennyt viesti perille, kun nyt vaan nainen jäi neutraalisti auton alle/puristuksiin.![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
^Taisin lukea samoja kommentteja. Uuden liukkaan asfaltin syyksi näytti pitkälti menevän. Ihan niinkuin nopeusrajoitusten mukaan ja normaalia varovaisuutta noudattaen auto uudella asfaltilla riistäytyisi hallinnasta bussipysäkille. Ja varsin usein tuollaisissa paikoissa on mahdollisesta liukkaudesta varoittavat merkit.
Pikkujuttunahan tuota pidettiin, jalat vähän vaan vääntyivät. Vaikka todellisuudessa saattoi helposti vaikka polvien nivelpinnat ja nivelsiteet vahingoittua niin että lenkkeilyt edes kävellen voi olla vaikeita.
Ja tietysti sillä että auto oli Chevrolet Corvette ei ollut mitään yhteyttä hallinnnan menetykseen. Pelkkä onnettomuus. Siis kohtaloa tai huonoa karmaa, joille kukaan ei voi mitään.
Sanotaan näin että tasapuolisuuden nimissä lienee järkevää molempiin suuntiin uutisoida asiasta mahdollisimman neutraalisti. Mediatalon tehtävä ei ole tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä asioista joita he eivät ole tutkineet, vaan neutraalisti uutisoida asiasta kohtalaisen varmat faktat.
Mielestäni kuitenkin liian vähän kiinnitetään huomiota vammautuneisiin ylipäätänsä liikenteessä. Kyseisenkaltaista onnettomuutta ei saisi ikinä ohittaa olankohautuksella vaan miettiä että mitä voidaan tehdä paremmin ettei vastaavia enää tapahtuisi tulevaisuudessa. Toki asia on tutkittava tarkasti että kenen tässä olisi kuulunut olla varovaisempi. Jos kyse on normaalista uuden tien liukkaudesta, niin tuolloin ajoneuvon kuljettajalle syytteet. Syyttämättä jättäminen tai tuomitsemattomuus tarkoittaa sitä ettei eri osapuolten tarvitse kovin hartaasti yrittää estää onnettomuuksia. Toisaalta sanktion suuruus ei tarvitse olla vuosia linnaa, mutta sopiva näpäytys sen puolesta että jokainen ymmärtää että tuolla liikenteessä kuuluu ajaa mielummin liian varovaisesti kuin rajoja hakien, ja ettei kaikista syytteistä pääse aina eroon ulkoisiin tekijöihin viitaten.
Vaikka en uutista lukenutkaan, niin en kyllä ymmärrä, miten tässä voisi varovaisuutta edellyttää keneltäkään muulta kuin autonkuljettajalta. Voisi tietysti ajatella, että mitäs seisoi pysäkillä, olisi ollut varovainen ja mennyt vaikka pysäkin taakse (, jos siinä oli jonkinlainen katos), niin ehkä ei olisi jäänyt jyrätyksi.
Lähinnä siis jos tiellä on ollut jotain aivan poikkeuksellista liukkautta joka johtuu laiminlyönnistä, eikä kuljettaja ole mitenkään poikkeuksellista vauhtia tuossa ajanut, niin tuolloin joku muu ei ole käyttänyt riittävää huolellisuutta. Ylivoimaisesti todennäköisintähän on että ajoneuvon kuljettaja on syyllinen, mutta eipä uutinen kerro juuri että mitä muuta mahdollisesti on taustalla ollut. Jos uuden asfaltin takia on ollut öljyä tiellä, niin kyllä mielestäni vähintään varoituskyltti on paikallaan jos kerran tunneleistakin varoitetaan ajoradan puolella. Jos tie on ollut märkä, niin ei sitä uutta asfalttia aina välittömästi erota vanhasta. Muut osapuolet kyllä mielestäni uutisesta päätellen voidaan todeta täysin syyttömiksi.
Uuden asfaltin pinnassa voi tosiaan olla öljyä ja jos aamulla kello 7 oli vielä kosteutta maassa(?), niin leveärenkainen auto lähtee tosi helposti luisuun rajotusten mukaan ajaessa. Ehkä oli merkit, ehkä ei, en tiedä, tietääkö joku?
Loppupeleissä kuski sitä kuitenkin ajoi ja tietenkin liian lujaa, jos se käsistä lähti. Mut ylinopeutta en jutun perusteella sanois varmaks.
Kirjanmerkit