^ Täällä höpinää muidenkin renkaiden muokkauksesta: http://www.fillarikeskustelu.com/top...iden-muokkaus/
^ Täällä höpinää muidenkin renkaiden muokkauksesta: http://www.fillarikeskustelu.com/top...iden-muokkaus/
Lainaus fiilistelyistä sillä riskillä että Läskimasa lukee tätäkin ketjua:
Itse pääsin eilen kokeilemaan ekaa kertaa sulalla maalla nousukykyä kun oli yksi rinne sulanut.. 2.2" kumeilla sitä monta kertaa yrittänyt ja aina loppunut pito kesken vaikka ollut kovatkin alkuvauhdit. Nyt kokeilin 2XL:llä melkein nolla-alkuvauhdeilla ja usko loppui jo monta metriä ennen huippua.
Mäen päällä oli vähän sellanen "mitä just tapahtui"-fiilis kun pääsikin ajamalla ylös eikä yrittänytkään lyödä sutia vaikka saikin putkelta runtata jo sen mitä jaloista siinä vaiheessa enää irtosi. Pitäisköhän ostaa mustat tämmöset kesärenkaiksi, valkosilla saa pian epilepsiakohtauksen kun noihin tarttuu kaikkea kivaa..![]()
Minkälainen lie "kesäpaineilla", lötkörenkaalla tosiaan vaikutti pito melko rajattomalta.
Häätyy koittaa vielä ehtiä ajaan 2xLoulla yks lumilenkki ku on ensin kokeillut eilen alle laitetun 32t eturieskan kaX-äX-äLLillä.
Hmmph.. eipä maistunu Lout enää "talvirenkaana". Takarengas hieman rutussa, eturengas "pehmeähkö", mutta "pahimpaan" aikaan (ennen 2XL:iä) tuli näillä ajettua matalemmilla paineilla. Painelukemia ei ole tarjota, kun mittari näyttää edelleen nollaa. :/
Eturengas kulki pehmeässä lumessa välillä minne sattuu ja takarenkaasta loppu pito ja upotti ihan ihmellisissä paikoissa. Meinasin heittää OTB:tki yhdessä kohtaa, kun "polulla", missä oli joku kävellyt, eturengas vain yhtäkkiä tökkäsi. Ja kun vauhti alkoi loppumaan ja takarengas suttasi, niin vauhti pysähtyi. 2XL:llä pysyi yleensä sen verran vauhtia että ehti polkaseen uusiksi ennenku pyörä oli kylellään ja matka jatkui. Liikkeelle lähtö pehmeissä kohdissa oli kans melko haasteellista.
Tekis mieli vaihtaa 2XL takas, mutta kun vesisateessa ajoi ja neljännes lenkistä oli jo sulaa, niin ei taida enää jaksaa. Ikävä oli silti lumella ajella kun ei voinut oikein enää renkaisiin / pitoon luottaa. Jopa liukkaalla jäällä Lout oli huonommat, vaikka 2XL:tki on jo surkeat. Tosin 2XL:llä pärjäsi ihan nätisti nyt kevätpolkujäällä kun oli "pitävää" jäätä. Tänään ei ollut oikein sellasia olosuhteita tai sitten rengas oli niin erilainen. Sulassa "testi"ylämäessäkin Lou suttasi 2m ennen huippua, varmaan ajoin senkin vain väärin.
Uskaltanee jo suositella näitä 2XL:iä talvirenkaiksi jos ajaa paljon Pehmeässä. Pyörätielle / "kovalle" alustalle valitsisin mielummin Lout (näistä kahdesta, muista kun ei ole vielä kokemusta). Ja varmaan muutenkin paras verrokkirengas toi Lou kun ero on lähinnä leveydessä. Itelle tämän talven kovimmat polut oli Syöte-Winterissä, missä joillaki oli ongelmia kantavuuden / pidon kanssa kun oma fiilis olosuhteista melkolailla "pyörätietä". Siellä tosin oli 2XL vain edessä ja peräpää upotti Loulla yllättävissäkin paikoissa kun oli 2x2XL:llä hetken ajanu. Jotkut ajoi tyytyväisenä alle 4-tuumasillakin.
Vaihtuu kyl nämä alle viimeistään ku sataa "puolen vuoden" päästä taas uutta lunta. Tänäänkin tosin satoi kissan kokosia hiutaleita.![]()
En tiedä oliko huonoa tuuria vai mitä, mutta taas kulkasi. La & ma lenkurat 2xLoulla, tänään tiistaina taakse tommonen valkonen kumi ja taas pääsi ihan erilai vaikka oli hyvästi pehmeämpää. Jalkakosketukset johtui lähinnä siitä että Lou karkasi alta, mutta silloinkin pääsi vielä jatkaan matkaa. Välillä suti (lähinnä ylämäissä), ja kuviokin taisi olla paikkapaikoin tukossa, mutta kun oli pari lenkkiä taka-Loulla alla, niin jaksoi ihmetyttää että miksi vielä liikutaan.
Jostain syystä ei haluttais näitä liikaa kehua, kun eivät silti ihan joka paikassa mene, mutta taisin silti tulla uskoon.![]()
^ Teillä vielä enemmän lunta kuin täällä koko talvena. 😃 Olisit antanu olla alla vaan vielä edessäkin ainakin muutaman viikon. Ite täs pähkäilly pitäiskö hommata 4.8" Jumbo Jimit kesäks, mut enpä taida mitään alamittaisia laittaa, mennään noilla. Ei tässä kelloa vasten ajella.![]()
Ei täälläkään niin talvi enää ole.. viimeksi oli pitemmällä lenkillä neljäsosa sulaa, puolet 2xLoulla ajettavaa ja neljäsosa liian pehmeetä. Ilmatieteenlaitos näyttää lumensyvyydeksi 3cm.
Halutti testata noi Lout pehmeällä niin siksi vaihdoin "liian aikasin". Yllätti silti kuinka huonosti eteni niin piti laittaa vielä 2XL takaisin että oliko vain olosuhteiden muutoksesta kiinni, mutta ei ollu. Pitäis saada joku Osaava Ajaja näyttään miten noi pikkurenkaat menee pehmeässä niin vois sitten vetää lisempää johtopäätöksiä. Tai sit koolla vain on väliä..![]()
Kuis toi PSC-versio toimii keulalla? Lähinnä sivuttaispidon suhteen siis. Ei kaiketi Budin tasolle päästä, vai..?
Parempi se on ollu mitä Lou talvikäytössä. Heti alko keula karkaileen enemmän alta ku vaihto Lout alle, samoin epätasaisuuksien yli rullaa paremmin. En oo 2XL eturattaana ajellu vielä maata pitkin niin kesäkäytöstä en tiiä. Budia en oo päässy vielä kokeileen ollenkaan, mutta oli kyl suunnitelmissa laittaa Loulle kaveriksi..
Mulla ei oo PSC:tä vaan normi-Silica, mut Budilla ajanut muutaman sata. Mun makuun pitoa on ollut riittämiin myös sivusuunnassa, ei häviä Budille. Reunimmaiset nappulathan tuossa on pitkittäin (kuten Loussakin), joten saa haukattua hyvin reunasta kiinni kun nappulat ovat myös reilusti korkeemmat reunoilla, 8.5 mm korkeet räpylät.
Bud on pehmeempi rakenteeltaan, taittuu alle jyrkissä käännöksissä alle 0.2 paineilla, 2XL ei taitu vaikka nolliin laskis.
Pieniä teknisiä ongelmia U-lukon kans..
Mut jonkulaisen kokovertailun tosta sai, Loun kans mahtui "naftisti" (ei vielä kuiten tarvinnut voimaa käyttää). 2XL:n kans vähä nihkeemmin, on ne vähän leveämmät. Ois tietty voinu vielä ottaa kuvat väkisin paikalleen survottuna..
![]()
Ei kovin paljoo vakuuta Veen kumilaatu, tän näköistä nyt 7 kk:n/620 km jälkeen:
Katotaas kauanko pysyy reunanappulat kiinni. Pyörää säilytetty pimeässä ja kuivassa tallissa 10-13°C läpi talven, ei voi aurinkoa/UV:ta syyttää.
Miltäs Eken PSC-versio näyttää, kestääkö valkoinen mustassa kiinni?
Aiheen viertä päin, mutta mulla teki syksyllä Schwalben ISP just samalla tavalla. Talvi 14-15 ajettu, kilsoja ehkä pari-kolmesataa...
On-Onen Floatereilla oli samankaltaista nappuloiden irtoilua. Tais nekin tulla samoilta tehtailta.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Ei oo PSC:issä vielä mitään sanottavaa, uudenveroiset värjäymiä lukuunottamatta. Noilla on tosin ajettu vain valkoista pitkin, ehkä 2km takarenkaalla muuta. Jopa valuturseet on vielä tallella, ilmeisesti ei lumella kulu PSC:kään ihan hirveän nopeaa
Pitää ny vielä syynätä tarkemmin läpi kun vaihtaa Loun taakse lähipäivinä. Pitäis keksiä joku kiva tapa säilöä noita "suorana"..
Eipä kyllä sattunu silmään kummassakaan kumissa mitään moitittavaa.. Yritin ottaa vielä "puuttuvia" verrokkikuvia tuon U-lukon kans paikalleen survottuna, mutta eipä niistä mitään tullu. Muotoutuu kumi tuolleen tiukkaan rakoon pakotettuna, ettei oikein pysty vertaan. Vähän leveempi ja korkeempi se 2XL silti on.![]()
Onko täällä kokemuksia kattotelineistä näiden kumien kans? Vähän kyllästyttää pyörän pilkkominen osiin että sopii kyytiin ja jos muuta tavaraa niin ei edes sovi.. :/
Thule Proride 598 fattiadaptereilla mainittu fiilistelyissä ja alkoi kiinnostaan, max. 5" joten luulis että nämäkin mahtuis?
Sain omani jo nyt, hyvissäajoin ennen lumia. Valkonen versio. 1925 g ja 1975 g. Jahka innostun, nii Pellekengille ja Jätskiautoon olis tarkotus.
Ei vissiin kovin monen muun renkaan kanssa tämmöstä ongelmaa et kävyt tarttuu kuvioon ja surahtelee tai ampuu eteenpäin haarukan läpi mennessään. 😆 Sama takana.
![]()
On nää vaan hyvät kumit.👌🏽Tautinen pito, iso ilmatila nielee epätasaisuudet hienosti ja kantaa mättäiköillä mukavasti. Rullaavuudesta ei oikein voi puhua, mut muut ominaisuudet paikkaa sen. 😄
Ajeleeko kukaan muu näillä tälleen kesäisin?
Mites Lumikengät on käytännössä mahtunu pyörimään Jätskiautossa? Onko missään tilanteessa hankaillu runkoon jälkiä? Edes saven/lumen/jään avulla? Tai muuta murhetta?
Ei vielä. Ajattelin kyllä kokeilla kun pyöräni saan, siinähän on PSC:t alla valmiiksi.
EDIT: Vaikka olenkin aina ollut kannalla "Rolling resistance is in the ass of the beholder", saatan kenties ehkä epäillä että rullaavuus aiheuttaa järkytyksen Bud/IsoKnard-kombon jälkeen.
Jokapäivä ajetaan kelviä kuitenkin töihin.
Häh?Eikö se keltanen olekaan sun oma?
Eikös noi Polet pitänyt olla jo toimitettuna muutama viikko sitten?
2 xl on fatbike muuttuu möyrintä laiteeksi.En jaksanut pitää vauhtia yllä super isolla renkaalla mutta toisaalta se vaimentaa töysyt ja epätasaisuudet.
Kelviosuuksilla ihmiset antoi tilaa kun kuulivat rengasmetelin.
Kokeilussa oli 80mm vanne/pieni rengaspaine ja etusta saa kääntää ihan tosissaan mutkassa.
Vime talvena oli muutama päivä jolloin vrubber oli the rengas.Jos ajelisin mestoilla jossa ei polkuja ole tarjolla niin laittaisin talvikelille alle,kesäkelille liian raskas ajettava.
^Mulla on proto lainassa välillä, omaa odotellaan.
Eli etunen selfsteeraa? Sillon menee kyllä hylkyyn heti. Yks niitä ominaisuuksia joita en renkaassa siedä.
Voishan tuon 2XL:n tietty nastoittaa ja laittaa talveksi alle. Tai myydä :P
Onhan mulla kyllä jo nastoitetut Bud/Lou talveksi, varsin mainiot siihen hommaan.
Ekana ajetaan ja sitten vasta lempataan torille jos ei jostain syystä kelpaa.
Toi selfsteering on jännä juttu koska mä luulin että mun uuden fillarin 3.8" 27.5 Hodari venkoilisi ihan hemmetisti Wampa 80mm leveällä kehällä.
Tiputtelin paineita alas eikä se lähtenyt vetelemään kuten muutama muu rengas 26x about 4" 80mm kehällä.(se toinen syy meitsin 65mm kehiin varsikin etusena)
Geojuttuja?tms ?vai ihan oku markkina miesten sekä insinöörien keksimä juttu ,Anyway Varsin hämmästyttävää positiivisessa mielessä.
Eikö niiden jumalpyörien pitänyt tulla jo toukokuussa?
No täälläkin odotellaan, toivottavasti syötemtbssä jo ajossa. Pistin jo 4.8JJt tilaukseen, kun epäilin ettei 2xlllä jaksa kesällä jyrätä.
Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla
Kirjanmerkit