Vastaus: ei mitään havaintoa, en minä ainakaan.. ellen liiku stadissa jossa kävelykadulla pyöräily kielletty...
Vastaus: ei mitään havaintoa, en minä ainakaan.. ellen liiku stadissa jossa kävelykadulla pyöräily kielletty...
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Maasturilla ajelee mielellään kaupunkialueellakkin kevlillä, mutta cyclolla kun nopeus nousee yli 25km/h niin aikaa se olla liikaa kevleille, johon autoilijat pysähtyvät usein odottamaan risteysalueella ja aiheuttavat vaaratilanteita. Varsinkin kaupunkialueilla, on nopea maantiepyörä turvallisin muille liikkujille ajoradan puolella. Osa kevleistä on rakennettu fiksusti osa helvetin vaarallisesti.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Turhan montaa ärsyttää asiat ihan periaatteellisista syistä, vaikka todennäköisesti suurin osa ajoradalla polkevista fillaristeista vaikuttaa hyvin vähän todelliseen ajoaikaan. Moninkertainen aika menee esimerkiksi punaisissa valoissa istuskellessa. Tosin, onhan pyöräilijänkin varsin kohteliasta päästää nopeammat ajoneuvot ohitse esimerkiksi bussipysäkille hidastamalla, etenkin jos ei siihen suurimpaan sallittuun asti jaksa polkea. Ylinopeutta ajavien pitäisi katsoa kyllä ihan peiliin jos 30km/h alueella on 30km/h polkeva fillaristi mulkku ja hidaste. Sääntöjen osalta ongelmana on että pyöräilyä koskee useampi sääntö jotka poikkeaa muusta logiikasta ekä muutamat hankalasti tulkittavat poikkeussäännöt tekee juurikin sääntöjen yksinkertaisen ja ytimekkään selittämisen kovin vaikeaksi, niin että jokaiselle autoilijalle olisi helppo opastaa että ajaako fillaristi vasten sääntöjä vai ei. Viimeisten huhujen mukaan sentään pyörätien käyttövelvoitteeseen on tulossa muutos joka poistaa tuon vaikeasti tulkittavan "lyhyen matkan" ja "turvallisuuden" laista, ja asiasta tulee yksiselitteisesti laillista.
Omalla työmatkalla on useita kohtia jossa ajan ajoradalla. Suurelta osin pyörätie puuttuu vähintään oikealta puolelta ajorataa, ja nekin missä on oikealla puolella pyörätie, niin niissä menisi turhaksi siksakiksi jos alkaisi ajoradalta siirtymään 200m matkan takia klv:lle ja taas kohta takaisin ajoradalle kun pyörätie päättyy. Todennäköisesti monesta paikkaa puuttuu vaan se klv:n merkki, mutta oma kanta on että jos siitä ei minulle fillaristina ole haittaa, niin on kunnan vastuulla tarkistaa että merkit löytyy, ja muutenkin joskus sitten voi vähän ajaa lainvastaisesti jalkakäytävällä jos tuntuu että on järkevämpää. Kyllähän tuolle pätkälle löytyy jokunen kohta missä ajan laittomasti ajoradalla myös ihan reitin johdonmukaisuuden ja turvallisuuden takia. Yhdessä kohtaa kierrän hyppyrit ja huonot näkyvyydet, toisessa kohtaa puhtaasti sen takia että klvn oikealla laidalla on näköesteenä aita joka estää oikealta tulevan pyörä- ja autoliikenteen näkemisen ilman että hidastaa alle kävelyvauhtiin (ajoradalla ei tarvitse hidastaa). Todennäköisesti useammassakin klv:ssä olisi sama näkyvyysongelma jos käyttäisin niitä.
Joku lainsuojaton voisi käydä repimässä kaikki pyörätien kyltit espoossa, tuntuu meinaa siltä ettei niitä kukaan tarkista kuin asukkaiden erillisestä pyynnöstä. Voisi ajella useamman vuoden ajoradalla ihan laillisesti jonkun sankarin ansiostaMuutaman vuoden esim tuota Stensintietä katsellut, ja siinä melko todennäköisesti vain puuttuu klv:n kylttejä länteen ajaessa, kun jostakin välistä tuikkasemalla klv:tä saakin ajaa molempiin suuntiin, mutta tien päästä ajaessa ei saa. Onhan tuo turunväylän ylittävä silta niin kapea klv:n osalta ettei sielllä pyöräilijöiden olekkaan hyvä ajaa länteen päin.
> autoilijalle olisi helppo opastaa että ajaako fillaristi vasten sääntöjä vai ei.
Sillä ei ole v— väliä. Tienkäyttäjän ensimmäinen velvoite on noudattaa varovaisuutta. Jos pyörä on ajoradalla, sitä on kohdeltava ajoneuvona asianmukaisin turvavälein jne. Koko ajatus siitä että autoilijalla on minkäänlainen oikeus päättää siitä millä tien osalla pyörää kuljetetaan pitää kitkeä pois. Autoilija ei voi tehdä sitä päätöstä, sen lisäksi että se ei hänelle mitenkään kuulu.
Tämä ei tarkoita sitä että fillarilla saa tai kannattaa ajaa ja mulkkuilla miten huvittaa.
Minkähän kokoluokan "ongelmasta" mahtaa olla kyse? Ajoin viime kesälomalla noin 3000 km autolla pitkin etelä-Suomea enkä muista kohdalle sattuneen yhtään kilpa- tai kuntopyöräilijän näköistä pyöräilijää ajoradalla.
6.7 WTF/kg
Syytä muistaa että me pyöräilijät ollaan myös velvollisia ajamaan sopivalla tilannenopeudella. 23 § Tilannenopeus: Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan....
Ajetaan hiljempaa jos tilanne näin vaatii. Varovaisuusvelvoite on kaikilla liikenteessä ja "päälleajo-oikeutta" ei ole kenelläkään.
Josta päästään sille harmaalle alueelle, jolla pyöräilijän ja pyörän ominainen matkanopeus sattuu nopeusrajoitukseen mutta autojen tyypillisen matkanopeuden alle ja muun, hitaamman kevyen liikenteen ylle. "Nopea pyöräilijä" ajaa omasta näkökulmastaan turvallisimmin ja muun liikenteen parhaiten huomioon ottavasti usein ajoradan reunassa/pientareella. Kevyenliikenteenväylällä kävelevä kävelijä näkee asian todennäköisesti samoin, kun pyöräilijä ei suhahda metrin päästä ohi @ 30km/h. Autoilija voi nähdä asian toisin. Raskaan kaluston kuljettaja näkee asian todennäköisesti toisin, koska hän ei mielellään laske matkanopeuttaan raskaassa lastissa. Lain lisäksi pitää huomioida kunkin tienkäyttäjän matkan taittamisen sujuvuus ja mukavuustekijät. Itse asiassa niiden mukaan ihmiset liikkuu, pyrkien samalla lakien ja liikennesääntöjen noudattamiseen.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Hyvä huomioida myös että ihan tilannenopeudestakin riippumatta voi miettiä myös autoilun kannalta että onko mukavampi pysähtyä että fillaristi vaihtaa (vaikka kävellen suojatiellä) ajoradan puolelta toiselle koska klv päättyi toisella puolella, tai jotain vastaavaa. Tai jos autoilijana miettii sitä että onko mukavampi että fillaristi singahtaa aidan takaa keulan edestä vai että autoilijana ajat 30km/h alueella fillaristin perässä kerrankin rajoitusten mukaan? Monella tuppaa unohtumaan tuo että mitkä on ne todennäköiset vaihtoehdot, että todellisuudessa sääntöjä rikkova fillaristi voi jouduttaa jopa autoilijoiden matkaa siihen nähden että menisi lain kirjainta noudattaen.
Opin tänään paljon uutta töissä kun ruokatauolla vanhempi naishenkilö alkoi valistamaan siitä, miten pyöräilijät ovat aina kusipäitä ja ajavat autotiellä ilman mitään perusteita. Jos kevlilä on vaarallista ajaa niin sitten pitää vain taluttaa, jos pyörä ei kestä tappajasepeliä tai lasia kevlillä niin sitten sitä pitää kantaa siellä kevlillä. Myös muita kullan arvoisia vinkkejä annettiin. Jos liikenteessä pelkää jotain, esim yhdistelmärekkoja, motariramppeja jne. niin niiltä pitäisi ottaa kortit pois ja kieltää ajaminen ( mites ne tuoreet autokoululaiset). Myös pyörät pitäisi kieltää.
Voi penkele kuin alkoi harmittamaan tuollainen asenne, jossa muita "koulutetaan" liikenteessä.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Argumentoin Suomen tieliikennelakia erityisesti pykälän 8 momenttia 3. Siis pysyin kyllä korrektina, jos sitä tarkoitit, ja perustelin miksi tietyissä tilanteissa pyöräilijä ajaa ajoradalla (ei autotiellä, koska tieliikennelaki ei tunne sanaa autotie). Tuntui myös erityisesti harmittavan miksi kaupunkialueen ulkopuolella pyöräilijät eivät aja 15cm leveällä pientareella vaan valkoisen viivan päällä tai ajoradan puolella. Käsittääkseni jos piennar on levennetty esim 1m, siellä ajetaan ihan mielellään, muuten se on niin vaarallinen ajaa ettei hiekan, roskan ja lasinsirpaleiden joukkoon ole mitään asiaa.
Eikö ole ihan sallittua ajaa porukkalenkeillä ( esim 10 pyöräilijää ) kaksi rinnakkain, niin että oikeanpuolimmainen ajaa niin lähellä valkoista viivaa kun on turvallista. Tämähän lyhentää sitä letkaa puolella, ja helpottaa näin ohittamista?
Koskeeko tuo kaistan keskellä oleva keltainen viiva (ohituskielto) periaatteessa myös pyöräilijöitä. Eli siis jos pyöräilijät ajavat letkassa ajoradan kohdalla, jossa on ohituskielto, niin onko autoilija oikeutettu ohittamaan letkan, vai pitäisikö odottaa keltaisen viivan päättymistä, niinkuin muunkin liikenteen kanssa?
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Keltainen viiva ei ymmärtääkseni ole ohituskielto, vaan keltaisen viivan ylityskielto. Ohituskielto on erillinen liikennemerkki. Monesti ovat samassa kohtaa, eivät aina. Ilman kieltomerkkiä saa ohitella keltaista viivaa ylittämättä.
Kieltomerkkikään ei kiellä ihan kaikkea ohittamista:
Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti.
(352 on ohituskielto päättyy)
Edit: Sen vertaa jäi itseäkin kiinnostamaan mitä keltaisesta viivasta tarkemmin sanotaan, että kaivelin senkin.
Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva keltainen tai valkoinen viiva. Sulkuviiva on keltainen, kun se erottaa vastakkaiset ajosuunnat toisistaan ja muulloin valkoinen.
Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182
Juu, eli käytännössä kapealla maantiellä ei saa ohittaa pyöräilijää keltaisen viivan kohdalla. Leveämmällä kulkuneuvolla ohitus ei onnistu edes isommalla tiellä riittävänä kaukaa. Tämä on se, mitä monet eivä tunnu millään ymmärtävän. Ajatellaan, että pyöräilijä pitää pystyä ohittamaan aina.
On muuten paljonkin sellaisia paikkoja, joissa maantiepyörällä ei ole turvallista ajaa siellä leveälläkään pientareella. Pientareella voi olla paljon kivia ja muuta moskaa, tai se on luokattoman huonossa kunnossa pinnoitukseltaa.
Joo kiitos varmistuksesta, tätä juuri laskeskelin. Tyypillinen ajorata on vaikka sen 7m leveä, 3,5m per puoli. Pyöräilijä aja siinä kaistan reunassa viivan päällä ja on 50 leveä maantieohjus. Jo noin 2m leveä auto (230cm peilien kanssa) ajaa lain asettamalla metrin turvavälillä niin rikkoo silloin aina keltaista viivaa ( 0,5m + 2,3m +1m ). Tosin yleensä se piantare on ajokelvoton jolloin tila on vieläkin kapeampi kun pyöräilijä ajaa reunaviivan vasemmalla puolella.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Näinhän se on mutta on minut poliisikin ohittanut maantiellä puolisen metriä vastaantulevan kaistan puolella mennen kohdassa, jossa on ollut keltainen viiva. Vaikka ei saisi, niin kyllä yksittäisen tai muutaman pyöräilijän pystyy tällä tavalla ihan turvallisesti ohittamaan, jos vastaantulevaa liikennettä ei ole. Keltainen viivahan on tiessä ainakin yleensä sitä varten, että ohittaminen ei ole lähtökohtaisesti siinä kohdassa turvallista, koska näkyvyys eteenpäin ei ole tarpeeksi pitkä tulossa olevan mutkan tai tiessä olevan kumpareen tai "laakson" takia. Hyvin lähellä samaa nopeutta kulkevan auton saati yhdistelmärekan tms. ohittamiseen ei jää siis tarpeeksi aikaa ja matkaa näkemäesteen vuoksi. Kolmea kymppiä ajavan pyöräilijän tai kaksi pystyy silti autolla ohittamaan yleensä turvallisesti, jos ei ihan kumpareen harjanteen alla tai jyrkässä mutkassa olla ja näinhän kaikki autoilijat myös tekevät kuten mainitsemani poliisi. Mutta järkeähän siinä pitäisi käyttää ja sitä ei valitettavasti kaikki autoilijat tee vaan iso osa ohittaa pidemmänkin pyöräletkan tai yksittäisen pyöräilijän saman tien muusta liikenteestä tai näkyvyydestä huolimatta ja oli keltaista viiva tai ei.
Yleisesti pitäisi kitkeä etenkin tuo koulutusmentaliteetti. Ajoneuvoa ajavan ei ole lähtökohtaisesti mikään tarkoitus vahtia muiden sääntöjen noudattamista, etenkään tässä tapauksessa jossa monesti on hyvinkin hankalaa seurata että missä saa ajaa pyörällä ja missä ei. Itse ajetaan niin ettei aiheuteta vaaratilanteita itselle tai muille. Tiellä olevat hidastajat eivät lähtökohtaisesti ole ilkeitä, vaan ajattelevat joko omaa etuaan, tai eivät omaa näkemystä toisen osapuolen saappaissa olemisesta, tai ihan vain noudattavat vaikkapa lakia. Koulutuksen sijaan voisi tuolla liikenteessä ottaa asenteeksi että pisteitä saa jos saa jonkun muun hyvälle tuulelle olemalla kohtelias.
Sen verran täytyy vielä tarttua tähän, että kyllä niitäkin paikkoja on, joissa fillarin mahtuu ohittamaan oikein hyvin ylittämättä keltaista viivaa. Omalla työmatkalla esmes yhdellä suoralla kaista on niin leveä, että vasemmalle kääntyvän rekan mahtuu ohittamaan oikealta. Vastaavasti, jos siinä sattuu olemaan fillari, eikä kääntyvää ajoneuvoa seisomassa, niin kyllä sen fillarin ohi mahtuu oikein hyvin ja ihan laillisesti.
Vastaavia levennyksiä on aika monessa paikkaa, mut tuossa nyt ainakin on varmuudella keltainen viiva, kun ohi ajellessa varmistin.
Lähtökohtaisesti siksi, että jos joku selvästi on vaaraksi muille, tästä kuuluu ilmoittaa poliisille. Muut tapaukset sitten oletetaan että liikenne on asia mihin itse ei voi vaikuttaa, vaan siihen kuuluu mukautua. Itse voi vaikuttaa liikenteeseen lähinnä tekemällä siitä muille helpompaa, jolloin joku toinen osapuoli voi tulla jopa iloiseksi sinun ystävällisyyden takia. Joskus saattaisi jopa nähdä hymyn joltain osapuolelta joka ei ole verhonnut naamaansa heijastavan lasin taakse.
Eilen joku Volvo V70 kuski liekö yökastelia tai muuten vaan ahdistunut,ajoi lähes hipaisten ohi pirkkalan anjan rantatiellä,toki olihan meitä kaksi pyöräiliää rinnakkain ihan reunassa että tukossahan se tie oli vissiin.
Tuollaiseen tilanteeseen on aivan toimiva malli, jota käytetään laajasti ainakin keski- ja Etelä-Euroopassa. Autoilija, joka tarvitsee pyöräilijöiden apua ohitukseen, antaa pyöräilijöiden takana äänimerkin. Sellaisen asiallisen, ei mitään minuutin konserttia. Pyöräilijät tunnistavat näin autolijan ohitustarpeen, ja reagoivat tilanteeseen esimerkiksi menemällä peräkkäin sopivassa paikassa. Jos ohituspaikan löytäminen on eritysien vaikeaa, ja pyöräilijöiden taakse alkaa vaikkapa kertyä jonoa, voi olla fiksua pysähtyä muutamaksi sekunniksi esim. bussipysäkille.
Erityisen kohtelias pyöräilijä osoittaa vaikkapa kedenheilautuksella huomanneensa autoilijan ohitustarpeen. Erityisen kohtelias autoilija kiittää kädenheilautuksella ohituksen jälkeen.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Minä olen siirtänyt fillarointiani enenevässä määrin ajoradalle. Käytännössä kaikki kohtaamani vaaratilanteet ja onnettomuudet ovat sattuneet pyörätien jatkeella kun autoilija ei huomaa minua tai katsoo oikeudekseen mennä ensin kun on isompi. Ja klv:lläkin on välillä täpäriä tilanteita koirien, mummojen, lasten, kännykkään tuijottajien ja rullaluistelusauvojien kanssa. Ajoradalla tuntuu huomattavasti turvallisemmalta.
Helkama Kulkuri 5
Tunturi RX500
Kona Dew Deluxe
Ridley X-Ride
Focus Cayo evo Di2
Kirjanmerkit