HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 9 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 8 9 10 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 241 - 270 / 273

Aihe: Virallinen vastine: Miksi pyöräilemme autotiellä?

  1. #241
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    Vastaus: ei mitään havaintoa, en minä ainakaan.. ellen liiku stadissa jossa kävelykadulla pyöräily kielletty...
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  2. #242
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Aamu/iltaruuhka ei ole imo treenauspaikka.
    Ai kilpapyörilijöistäkö ne ruuhkat johtuvatkin?

  3. #243
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yannara Katso viesti
    Vastaus: ei mitään havaintoa, en minä ainakaan.. ellen liiku stadissa jossa kävelykadulla pyöräily kielletty...
    FYI, kävelykadulla pyöräily on sallittu. Meneekö sekaisin jalkakäytävä ja kävelykatu?
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  4. #244
    Maasturilla ajelee mielellään kaupunkialueellakkin kevlillä, mutta cyclolla kun nopeus nousee yli 25km/h niin aikaa se olla liikaa kevleille, johon autoilijat pysähtyvät usein odottamaan risteysalueella ja aiheuttavat vaaratilanteita. Varsinkin kaupunkialueilla, on nopea maantiepyörä turvallisin muille liikkujille ajoradan puolella. Osa kevleistä on rakennettu fiksusti osa helvetin vaarallisesti.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  5. #245
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Ai kilpapyörilijöistäkö ne ruuhkat johtuvatkin?
    Eikös sitä todistellut myös HS:n toimittaja, joka ei voi ajaa pyörällä, koska asuu Porvoossa - selkeästi perusteltua tekstiä hän silloin toimitti julkisuuteen.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  6. #246
    Turhan montaa ärsyttää asiat ihan periaatteellisista syistä, vaikka todennäköisesti suurin osa ajoradalla polkevista fillaristeista vaikuttaa hyvin vähän todelliseen ajoaikaan. Moninkertainen aika menee esimerkiksi punaisissa valoissa istuskellessa. Tosin, onhan pyöräilijänkin varsin kohteliasta päästää nopeammat ajoneuvot ohitse esimerkiksi bussipysäkille hidastamalla, etenkin jos ei siihen suurimpaan sallittuun asti jaksa polkea. Ylinopeutta ajavien pitäisi katsoa kyllä ihan peiliin jos 30km/h alueella on 30km/h polkeva fillaristi mulkku ja hidaste. Sääntöjen osalta ongelmana on että pyöräilyä koskee useampi sääntö jotka poikkeaa muusta logiikasta ekä muutamat hankalasti tulkittavat poikkeussäännöt tekee juurikin sääntöjen yksinkertaisen ja ytimekkään selittämisen kovin vaikeaksi, niin että jokaiselle autoilijalle olisi helppo opastaa että ajaako fillaristi vasten sääntöjä vai ei. Viimeisten huhujen mukaan sentään pyörätien käyttövelvoitteeseen on tulossa muutos joka poistaa tuon vaikeasti tulkittavan "lyhyen matkan" ja "turvallisuuden" laista, ja asiasta tulee yksiselitteisesti laillista.

    Omalla työmatkalla on useita kohtia jossa ajan ajoradalla. Suurelta osin pyörätie puuttuu vähintään oikealta puolelta ajorataa, ja nekin missä on oikealla puolella pyörätie, niin niissä menisi turhaksi siksakiksi jos alkaisi ajoradalta siirtymään 200m matkan takia klv:lle ja taas kohta takaisin ajoradalle kun pyörätie päättyy. Todennäköisesti monesta paikkaa puuttuu vaan se klv:n merkki, mutta oma kanta on että jos siitä ei minulle fillaristina ole haittaa, niin on kunnan vastuulla tarkistaa että merkit löytyy, ja muutenkin joskus sitten voi vähän ajaa lainvastaisesti jalkakäytävällä jos tuntuu että on järkevämpää. Kyllähän tuolle pätkälle löytyy jokunen kohta missä ajan laittomasti ajoradalla myös ihan reitin johdonmukaisuuden ja turvallisuuden takia. Yhdessä kohtaa kierrän hyppyrit ja huonot näkyvyydet, toisessa kohtaa puhtaasti sen takia että klvn oikealla laidalla on näköesteenä aita joka estää oikealta tulevan pyörä- ja autoliikenteen näkemisen ilman että hidastaa alle kävelyvauhtiin (ajoradalla ei tarvitse hidastaa). Todennäköisesti useammassakin klv:ssä olisi sama näkyvyysongelma jos käyttäisin niitä.

    Joku lainsuojaton voisi käydä repimässä kaikki pyörätien kyltit espoossa, tuntuu meinaa siltä ettei niitä kukaan tarkista kuin asukkaiden erillisestä pyynnöstä. Voisi ajella useamman vuoden ajoradalla ihan laillisesti jonkun sankarin ansiosta Muutaman vuoden esim tuota Stensintietä katsellut, ja siinä melko todennäköisesti vain puuttuu klv:n kylttejä länteen ajaessa, kun jostakin välistä tuikkasemalla klv:tä saakin ajaa molempiin suuntiin, mutta tien päästä ajaessa ei saa. Onhan tuo turunväylän ylittävä silta niin kapea klv:n osalta ettei sielllä pyöräilijöiden olekkaan hyvä ajaa länteen päin.

  7. #247
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    > autoilijalle olisi helppo opastaa että ajaako fillaristi vasten sääntöjä vai ei.

    Sillä ei ole v— väliä. Tienkäyttäjän ensimmäinen velvoite on noudattaa varovaisuutta. Jos pyörä on ajoradalla, sitä on kohdeltava ajoneuvona asianmukaisin turvavälein jne. Koko ajatus siitä että autoilijalla on minkäänlainen oikeus päättää siitä millä tien osalla pyörää kuljetetaan pitää kitkeä pois. Autoilija ei voi tehdä sitä päätöstä, sen lisäksi että se ei hänelle mitenkään kuulu.

    Tämä ei tarkoita sitä että fillarilla saa tai kannattaa ajaa ja mulkkuilla miten huvittaa.

  8. #248
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Minkähän kokoluokan "ongelmasta" mahtaa olla kyse? Ajoin viime kesälomalla noin 3000 km autolla pitkin etelä-Suomea enkä muista kohdalle sattuneen yhtään kilpa- tai kuntopyöräilijän näköistä pyöräilijää ajoradalla.
    6.7 WTF/kg


  9. #249
    Syytä muistaa että me pyöräilijät ollaan myös velvollisia ajamaan sopivalla tilannenopeudella. 23 § Tilannenopeus: Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan....
    Ajetaan hiljempaa jos tilanne näin vaatii. Varovaisuusvelvoite on kaikilla liikenteessä ja "päälleajo-oikeutta" ei ole kenelläkään.

  10. #250
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tubelix Katso viesti
    Syytä muistaa että me pyöräilijät ollaan myös velvollisia ajamaan sopivalla tilannenopeudella. 23 § Tilannenopeus: Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan....
    Ajetaan hiljempaa jos tilanne näin vaatii. Varovaisuusvelvoite on kaikilla liikenteessä ja "päälleajo-oikeutta" ei ole kenelläkään.
    Josta päästään sille harmaalle alueelle, jolla pyöräilijän ja pyörän ominainen matkanopeus sattuu nopeusrajoitukseen mutta autojen tyypillisen matkanopeuden alle ja muun, hitaamman kevyen liikenteen ylle. "Nopea pyöräilijä" ajaa omasta näkökulmastaan turvallisimmin ja muun liikenteen parhaiten huomioon ottavasti usein ajoradan reunassa/pientareella. Kevyenliikenteenväylällä kävelevä kävelijä näkee asian todennäköisesti samoin, kun pyöräilijä ei suhahda metrin päästä ohi @ 30km/h. Autoilija voi nähdä asian toisin. Raskaan kaluston kuljettaja näkee asian todennäköisesti toisin, koska hän ei mielellään laske matkanopeuttaan raskaassa lastissa. Lain lisäksi pitää huomioida kunkin tienkäyttäjän matkan taittamisen sujuvuus ja mukavuustekijät. Itse asiassa niiden mukaan ihmiset liikkuu, pyrkien samalla lakien ja liikennesääntöjen noudattamiseen.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  11. #251
    Hyvä huomioida myös että ihan tilannenopeudestakin riippumatta voi miettiä myös autoilun kannalta että onko mukavampi pysähtyä että fillaristi vaihtaa (vaikka kävellen suojatiellä) ajoradan puolelta toiselle koska klv päättyi toisella puolella, tai jotain vastaavaa. Tai jos autoilijana miettii sitä että onko mukavampi että fillaristi singahtaa aidan takaa keulan edestä vai että autoilijana ajat 30km/h alueella fillaristin perässä kerrankin rajoitusten mukaan? Monella tuppaa unohtumaan tuo että mitkä on ne todennäköiset vaihtoehdot, että todellisuudessa sääntöjä rikkova fillaristi voi jouduttaa jopa autoilijoiden matkaa siihen nähden että menisi lain kirjainta noudattaen.

  12. #252
    Opin tänään paljon uutta töissä kun ruokatauolla vanhempi naishenkilö alkoi valistamaan siitä, miten pyöräilijät ovat aina kusipäitä ja ajavat autotiellä ilman mitään perusteita. Jos kevlilä on vaarallista ajaa niin sitten pitää vain taluttaa, jos pyörä ei kestä tappajasepeliä tai lasia kevlillä niin sitten sitä pitää kantaa siellä kevlillä. Myös muita kullan arvoisia vinkkejä annettiin. Jos liikenteessä pelkää jotain, esim yhdistelmärekkoja, motariramppeja jne. niin niiltä pitäisi ottaa kortit pois ja kieltää ajaminen ( mites ne tuoreet autokoululaiset). Myös pyörät pitäisi kieltää.

    Voi penkele kuin alkoi harmittamaan tuollainen asenne, jossa muita "koulutetaan" liikenteessä.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  13. #253
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Opin tänään paljon uutta töissä kun ruokatauolla vanhempi naishenkilö alkoi valistamaan siitä, miten pyöräilijät ovat aina kusipäitä ja ajavat autotiellä ilman mitään perusteita. Jos kevlilä on vaarallista ajaa niin sitten pitää vain taluttaa, jos pyörä ei kestä tappajasepeliä tai lasia kevlillä niin sitten sitä pitää kantaa siellä kevlillä. Myös muita kullan arvoisia vinkkejä annettiin. Jos liikenteessä pelkää jotain, esim yhdistelmärekkoja, motariramppeja jne. niin niiltä pitäisi ottaa kortit pois ja kieltää ajaminen ( mites ne tuoreet autokoululaiset). Myös pyörät pitäisi kieltää.

    Voi penkele kuin alkoi harmittamaan tuollainen asenne, jossa muita "koulutetaan" liikenteessä.
    Ja maltoit pitää suusi kiinni? Itse olen omasta mielestäni aika hyvä tuonkaltaisissa tilanteissa, ainakin naamanväri muuttuu tuuban puhujalta aika nopeasti.

  14. #254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ja maltoit pitää suusi kiinni? Itse olen omasta mielestäni aika hyvä tuonkaltaisissa tilanteissa, ainakin naamanväri muuttuu tuuban puhujalta aika nopeasti.
    Argumentoin Suomen tieliikennelakia erityisesti pykälän 8 momenttia 3. Siis pysyin kyllä korrektina, jos sitä tarkoitit, ja perustelin miksi tietyissä tilanteissa pyöräilijä ajaa ajoradalla (ei autotiellä, koska tieliikennelaki ei tunne sanaa autotie). Tuntui myös erityisesti harmittavan miksi kaupunkialueen ulkopuolella pyöräilijät eivät aja 15cm leveällä pientareella vaan valkoisen viivan päällä tai ajoradan puolella. Käsittääkseni jos piennar on levennetty esim 1m, siellä ajetaan ihan mielellään, muuten se on niin vaarallinen ajaa ettei hiekan, roskan ja lasinsirpaleiden joukkoon ole mitään asiaa.

    Eikö ole ihan sallittua ajaa porukkalenkeillä ( esim 10 pyöräilijää ) kaksi rinnakkain, niin että oikeanpuolimmainen ajaa niin lähellä valkoista viivaa kun on turvallista. Tämähän lyhentää sitä letkaa puolella, ja helpottaa näin ohittamista?

    Koskeeko tuo kaistan keskellä oleva keltainen viiva (ohituskielto) periaatteessa myös pyöräilijöitä. Eli siis jos pyöräilijät ajavat letkassa ajoradan kohdalla, jossa on ohituskielto, niin onko autoilija oikeutettu ohittamaan letkan, vai pitäisikö odottaa keltaisen viivan päättymistä, niinkuin muunkin liikenteen kanssa?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  15. #255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    kaistan keskellä oleva keltainen viiva (ohituskielto)
    Keltainen viiva ei ymmärtääkseni ole ohituskielto, vaan keltaisen viivan ylityskielto. Ohituskielto on erillinen liikennemerkki. Monesti ovat samassa kohtaa, eivät aina. Ilman kieltomerkkiä saa ohitella keltaista viivaa ylittämättä.

    Kieltomerkkikään ei kiellä ihan kaikkea ohittamista:
    Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti.
    (352 on ohituskielto päättyy)



    Edit: Sen vertaa jäi itseäkin kiinnostamaan mitä keltaisesta viivasta tarkemmin sanotaan, että kaivelin senkin.
    Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva keltainen tai valkoinen viiva. Sulkuviiva on keltainen, kun se erottaa vastakkaiset ajosuunnat toisistaan ja muulloin valkoinen.

    Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

  16. #256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TemMeke Katso viesti
    Keltainen viiva ei ymmärtääkseni ole ohituskielto, vaan keltaisen viivan ylityskielto. Ohituskielto on erillinen liikennemerkki. Monesti ovat samassa kohtaa, eivät aina. Ilman kieltomerkkiä saa ohitella keltaista viivaa ylittämättä.

    Kieltomerkkikään ei kiellä ihan kaikkea ohittamista:
    Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti.
    (352 on ohituskielto päättyy)
    Eikö ohittavan autoilijan ole velvollista pitää jonkunnäköistä turvaväliä ohitettavaan 1m ?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  17. #257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Eikö ohittavan autoilijan ole velvollista pitää jonkunnäköistä turvaväliä ohitettavaan 1m ?
    Tietty kaikki ohittajan velvollisuudet on voimassa noissakin kohdin.

  18. #258
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Juu, eli käytännössä kapealla maantiellä ei saa ohittaa pyöräilijää keltaisen viivan kohdalla. Leveämmällä kulkuneuvolla ohitus ei onnistu edes isommalla tiellä riittävänä kaukaa. Tämä on se, mitä monet eivä tunnu millään ymmärtävän. Ajatellaan, että pyöräilijä pitää pystyä ohittamaan aina.

    On muuten paljonkin sellaisia paikkoja, joissa maantiepyörällä ei ole turvallista ajaa siellä leveälläkään pientareella. Pientareella voi olla paljon kivia ja muuta moskaa, tai se on luokattoman huonossa kunnossa pinnoitukseltaa.

  19. #259
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    On muuten paljonkin sellaisia paikkoja, joissa maantiepyörällä ei ole turvallista ajaa siellä leveälläkään pientareella. Pientareella voi olla paljon kivia ja muuta moskaa, tai se on luokattoman huonossa kunnossa pinnoitukseltaa.
    Monesti ne tärinäraidatkin rouhitaan keskelle muuten hyvää piennarta.

  20. #260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Juu, eli käytännössä kapealla maantiellä ei saa ohittaa pyöräilijää keltaisen viivan kohdalla. Leveämmällä kulkuneuvolla ohitus ei onnistu edes isommalla tiellä riittävänä kaukaa. Tämä on se, mitä monet eivä tunnu millään ymmärtävän. Ajatellaan, että pyöräilijä pitää pystyä ohittamaan aina.

    On muuten paljonkin sellaisia paikkoja, joissa maantiepyörällä ei ole turvallista ajaa siellä leveälläkään pientareella. Pientareella voi olla paljon kivia ja muuta moskaa, tai se on luokattoman huonossa kunnossa pinnoitukseltaa.
    Joo kiitos varmistuksesta, tätä juuri laskeskelin. Tyypillinen ajorata on vaikka sen 7m leveä, 3,5m per puoli. Pyöräilijä aja siinä kaistan reunassa viivan päällä ja on 50 leveä maantieohjus. Jo noin 2m leveä auto (230cm peilien kanssa) ajaa lain asettamalla metrin turvavälillä niin rikkoo silloin aina keltaista viivaa ( 0,5m + 2,3m +1m ). Tosin yleensä se piantare on ajokelvoton jolloin tila on vieläkin kapeampi kun pyöräilijä ajaa reunaviivan vasemmalla puolella.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  21. #261
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.163
    Näinhän se on mutta on minut poliisikin ohittanut maantiellä puolisen metriä vastaantulevan kaistan puolella mennen kohdassa, jossa on ollut keltainen viiva. Vaikka ei saisi, niin kyllä yksittäisen tai muutaman pyöräilijän pystyy tällä tavalla ihan turvallisesti ohittamaan, jos vastaantulevaa liikennettä ei ole. Keltainen viivahan on tiessä ainakin yleensä sitä varten, että ohittaminen ei ole lähtökohtaisesti siinä kohdassa turvallista, koska näkyvyys eteenpäin ei ole tarpeeksi pitkä tulossa olevan mutkan tai tiessä olevan kumpareen tai "laakson" takia. Hyvin lähellä samaa nopeutta kulkevan auton saati yhdistelmärekan tms. ohittamiseen ei jää siis tarpeeksi aikaa ja matkaa näkemäesteen vuoksi. Kolmea kymppiä ajavan pyöräilijän tai kaksi pystyy silti autolla ohittamaan yleensä turvallisesti, jos ei ihan kumpareen harjanteen alla tai jyrkässä mutkassa olla ja näinhän kaikki autoilijat myös tekevät kuten mainitsemani poliisi. Mutta järkeähän siinä pitäisi käyttää ja sitä ei valitettavasti kaikki autoilijat tee vaan iso osa ohittaa pidemmänkin pyöräletkan tai yksittäisen pyöräilijän saman tien muusta liikenteestä tai näkyvyydestä huolimatta ja oli keltaista viiva tai ei.

  22. #262
    Yleisesti pitäisi kitkeä etenkin tuo koulutusmentaliteetti. Ajoneuvoa ajavan ei ole lähtökohtaisesti mikään tarkoitus vahtia muiden sääntöjen noudattamista, etenkään tässä tapauksessa jossa monesti on hyvinkin hankalaa seurata että missä saa ajaa pyörällä ja missä ei. Itse ajetaan niin ettei aiheuteta vaaratilanteita itselle tai muille. Tiellä olevat hidastajat eivät lähtökohtaisesti ole ilkeitä, vaan ajattelevat joko omaa etuaan, tai eivät omaa näkemystä toisen osapuolen saappaissa olemisesta, tai ihan vain noudattavat vaikkapa lakia. Koulutuksen sijaan voisi tuolla liikenteessä ottaa asenteeksi että pisteitä saa jos saa jonkun muun hyvälle tuulelle olemalla kohtelias.

  23. #263
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Tyypillinen ajorata on vaikka sen 7m leveä, 3,5m per puoli. Pyöräilijä aja siinä kaistan reunassa viivan päällä ja on 50 leveä maantieohjus. Jo noin 2m leveä auto (230cm peilien kanssa) ajaa lain asettamalla metrin turvavälillä niin rikkoo silloin aina keltaista viivaa ( 0,5m + 2,3m +1m ).
    Sen verran täytyy vielä tarttua tähän, että kyllä niitäkin paikkoja on, joissa fillarin mahtuu ohittamaan oikein hyvin ylittämättä keltaista viivaa. Omalla työmatkalla esmes yhdellä suoralla kaista on niin leveä, että vasemmalle kääntyvän rekan mahtuu ohittamaan oikealta. Vastaavasti, jos siinä sattuu olemaan fillari, eikä kääntyvää ajoneuvoa seisomassa, niin kyllä sen fillarin ohi mahtuu oikein hyvin ja ihan laillisesti.

    Vastaavia levennyksiä on aika monessa paikkaa, mut tuossa nyt ainakin on varmuudella keltainen viiva, kun ohi ajellessa varmistin.

  24. #264
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Ajoneuvoa ajavan ei ole lähtökohtaisesti mikään tarkoitus vahtia muiden sääntöjen noudattamista,
    Liian pehmeästi sanottu. Ajoradalla liikkuvalla ei ole mitään oikeutta arvuutella onko joku muu ajoneuvo ajoradalla asianmukaisesti vaiko ei.

  25. #265
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Liian pehmeästi sanottu. Ajoradalla liikkuvalla ei ole mitään oikeutta arvuutella onko joku muu ajoneuvo ajoradalla asianmukaisesti vaiko ei.
    Lähtökohtaisesti siksi, että jos joku selvästi on vaaraksi muille, tästä kuuluu ilmoittaa poliisille. Muut tapaukset sitten oletetaan että liikenne on asia mihin itse ei voi vaikuttaa, vaan siihen kuuluu mukautua. Itse voi vaikuttaa liikenteeseen lähinnä tekemällä siitä muille helpompaa, jolloin joku toinen osapuoli voi tulla jopa iloiseksi sinun ystävällisyyden takia. Joskus saattaisi jopa nähdä hymyn joltain osapuolelta joka ei ole verhonnut naamaansa heijastavan lasin taakse.

  26. #266
    Eilen joku Volvo V70 kuski liekö yökastelia tai muuten vaan ahdistunut,ajoi lähes hipaisten ohi pirkkalan anjan rantatiellä,toki olihan meitä kaksi pyöräiliää rinnakkain ihan reunassa että tukossahan se tie oli vissiin.

  27. #267
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    45
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tamperester Katso viesti
    Eilen joku Volvo V70 kuski liekö yökastelia tai muuten vaan ahdistunut,ajoi lähes hipaisten ohi pirkkalan anjan rantatiellä,toki olihan meitä kaksi pyöräiliää rinnakkain ihan reunassa että tukossahan se tie oli vissiin.
    Tuo on aika kapea ja mutkainen tie täysin ilman pientareita. Mielestäni ei ole mitään syytä ajaa 2 rinnakkain, ellei ole joku iso joukko ajamassa.

  28. #268
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tamperester Katso viesti
    Eilen joku Volvo V70 kuski liekö yökastelia tai muuten vaan ahdistunut,ajoi lähes hipaisten ohi pirkkalan anjan rantatiellä,toki olihan meitä kaksi pyöräiliää rinnakkain ihan reunassa että tukossahan se tie oli vissiin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Konaman Katso viesti
    Tuo on aika kapea ja mutkainen tie täysin ilman pientareita. Mielestäni ei ole mitään syytä ajaa 2 rinnakkain, ellei ole joku iso joukko ajamassa.
    Tuollaiseen tilanteeseen on aivan toimiva malli, jota käytetään laajasti ainakin keski- ja Etelä-Euroopassa. Autoilija, joka tarvitsee pyöräilijöiden apua ohitukseen, antaa pyöräilijöiden takana äänimerkin. Sellaisen asiallisen, ei mitään minuutin konserttia. Pyöräilijät tunnistavat näin autolijan ohitustarpeen, ja reagoivat tilanteeseen esimerkiksi menemällä peräkkäin sopivassa paikassa. Jos ohituspaikan löytäminen on eritysien vaikeaa, ja pyöräilijöiden taakse alkaa vaikkapa kertyä jonoa, voi olla fiksua pysähtyä muutamaksi sekunniksi esim. bussipysäkille.

    Erityisen kohtelias pyöräilijä osoittaa vaikkapa kedenheilautuksella huomanneensa autoilijan ohitustarpeen. Erityisen kohtelias autoilija kiittää kädenheilautuksella ohituksen jälkeen.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  29. #269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Tuollaiseen tilanteeseen on aivan toimiva malli, jota käytetään laajasti ainakin keski- ja Etelä-Euroopassa. Autoilija, joka tarvitsee pyöräilijöiden apua ohitukseen, antaa pyöräilijöiden takana äänimerkin. Sellaisen asiallisen, ei mitään minuutin konserttia. Pyöräilijät tunnistavat näin autolijan ohitustarpeen, ja reagoivat tilanteeseen esimerkiksi menemällä peräkkäin sopivassa paikassa.
    Tuo äänimerkki olisi sinänsä toimiva malli. Mutta, ikävä kyllä, suomalaisessa liikennekulttuurissa äänimerkit auton tööteistä pyörän soittokelloihin rinnastetaan valitettavan useasti keskisormen näyttämiseen tai muunlaisiin solvauksiin.

  30. #270
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Minä olen siirtänyt fillarointiani enenevässä määrin ajoradalle. Käytännössä kaikki kohtaamani vaaratilanteet ja onnettomuudet ovat sattuneet pyörätien jatkeella kun autoilija ei huomaa minua tai katsoo oikeudekseen mennä ensin kun on isompi. Ja klv:lläkin on välillä täpäriä tilanteita koirien, mummojen, lasten, kännykkään tuijottajien ja rullaluistelusauvojien kanssa. Ajoradalla tuntuu huomattavasti turvallisemmalta.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •