Nyt Ismo (nimi muutettu) unohti mainita, että litkut ravistellaan jo renkaan ollessa väärinpäin, silloin oikeinpäinasennus sujuu riittävällä varovaisuudella ja tarkkuudella.
Eikö olisi paljon helpompaa ravistella litkut jo valmiiksi purkissa?
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Hjuva tarkennus. Ehdinkin jo ihmettelemään, että iglu taitaakin olla varsinainen poppamies, mutta litkujen kanssahan tämä kuulostaa jo varsin loogiselta.
Ideanahan tuossa on varmaankin se, että litku ehtii jo jähmettyä vuotaviin kohtiin ja uudelleen vanteelle laiton jälkeen renkaan reuna tiivistyy paljon nopeammin.
Varsinkin non-tubeles renkaita, kuten cyclon talvi 45nrth gravdalleja litkuttaessa tämä kikka auttaa varmastikkin paljon. Noissa kun ei se renkaan reunus ole todellakaan tasainen.
Ei tarvi purkkia juurikaan ravistella, senverran tiuhaan Ismo (nimi muutettu) käy kumejaan vaihdattamassa.
Juuri noista sinun kiekoista en osaa sanoa, mutta vastaan kysymykseesi että väliä on. Keväällä asentelin Stanin venttiilejä DT Swisseille ja tiiviyden saavuttaminen venttiilin juuresta oli työläs homma. Sitten huomasin että DTllä on omat kehiin sopivat venttiilin jalustan profiilit. Noh, sain Stanit pitämään ilmat mutta se lukitusrengas on kyllä niin tiukasti venttiilin juuressa kiinni, että Leathermania on kannettava mukana jos jostain syystä on laitettava sisuri sisään matkan aikana.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Juuri kun läskin tubelessit alkoivat pitämään ilmat hyvin ja olin onneni kukkuloilla, että kerrankin joku asia meni hyvin, niin edellisellä lenkillä mennyt jotain tuosta etuvanteen kevennysreiästä joku keppi läpi ja nyt pitää taas tehdä uudestaan. Nyt oli musta ilmastointiteippi reikiä vasten ja kierros leveää gorillaa. Gorillaa kestävämpää teippiä tuskin on, joten taidan laittaa ensi kerralla pari kierrosta.
Hope Tech XC -vanne + Panaracer Gravel King 32 = ihan helvetikseen tubeless-ongelmia.
Lähtötilanne oli se, että kaikki näytti hyvältä: kumi oli aika tiukka vääntää vanteelle ja tuntui asettuvan sen verran suoraan että uskalsin koettaa tuutata napsauttimella sen paikalleen (tietty saippuaveden avulla). Noh, ei onnistunut. Paukahti kyllä pari kertaa mutta jäi sen verran huonosti että ei pitänyt ilmaa. Koetin uudestaan sisurin kanssa siten että nostan sillä toisen puolen kiinni, mutta ei vaan onnistunut ja sitten tuli kiire ja piti luopua hommasta.
Seuraavana päivänä uusi yritys, nyt otin sisurikikan heti käyttöön ja koetin lotrata mäntysuopaa oikein huolella. Eturengas nousikin paikalleen kohtalaisen helposti kun vain laitoin vaahtosammutin-napsauttimeen tarpeeksi painetta. Venttiilin vierestä jäi tosin vuotamaan, mutta se asettui kun pumppasin tarpeeksi ilmaa sisään (todnäk joku 5 baria eli selkeet ylipaineet).
Takarenkaan kanssa saikin sitten tapella pari tuntia. Ensinnäkin napsautuksen jälkeen vanne nousi kyllä paikalleen, muttei kokonaan eli se jäi vuotamaan sen verran että tyhjeni nopeammin kuin sain siihen pumpattua ilmaa - taas venttiilin vierestä, eikä vain tiivistynyt. Kokeilin pari kertaa uudestaan ja lopulta kävi niin, että onnistuin paskomaan vannenauhan. Ja pari verikänsää pukaloon, koska kumi oli paikallaan niin tiukasti että sitä ei meinannut saada vanteelta irti (mutta perhana vieköön joka kohdasta ei kun ilmat tuli pihalle). Noh: uutta nauhaa vanteelle, toinen puoli taas sisurilla kiinni, reilusti saippuavettä, napsauttimeen tarpeeksi painetta ja kas - sitten onnistui. Ilmeisesti toi vanne/rengaskombo on sen verran tiukka, että täydellinen asettuminen paikalleen vaatii reilusti painetta ja liukastetta.
Nyt on yön yli pysyneet ilmat ja kaikki vaikuttaa hyvältä.
Mietin vain että olisinko voinut tehdä jotain toisin.
EDIT: sen verran vielä, että noi kumit on ilmoitetut painoiset ja levyiset ja laitoin painetta eteen 47,5 psi (≈3,3 bar) ja taakse 55 psi (≈3,8 bar). Todnäk vois olla vähemmänkin, aika liukkaasti tuntuvat rullaavan ja yllättävän hyvin imevät tärinöitä epätasaisella ollakseen, noh, maantiekumien kokoiset.
Pidä napsauttimessa pumppu kiinni, että saat lisää painetta heti renkaaseen.
Hmmm pitää pitää mielessä!
Voiko AleXrimms EN24 muuttaa tubelekseksi vannenauhalla tai muuten?
Renkaiksi RaceKing 29x2.2 ja Zefal tubeless setti, (vannenauha+sealant+venttiilit),http://www.bike-discount.de/en/buy/z...8?varid=537494
Pärjääkö noilla?
Saako gorillateipin kavennettua siististi tekemällä alkuviillon haluttuun leveyteen ja sen jälkeen vain vetämällä rullasta? Ainakin koepala antoi näin ymmärtää.
Toistaiseksi kaikki meni putkeen, kiitos vakuumiputki keksijälle. Aamulla paineiden tsekkaus.
Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla
I've been around
jösses...3s kerta / yritys toden sanoo.,
Comtin race sport x king lopultakin litkutettuna. Saas nähdä pitävätkö.
Lopulta onnistu, kun unohdin soapit ja sudin litkut pensselillä renkaaseen ja kiekkoon ja sihtasin kumin hollilleen viimeisen päälle. LisäOngelmia tuottaa toi mun vanha paneelinaulainkompura, josta ei tahdo irrota tarpeeksi forssia.
No napsahti sitten tuolla tsydeemillä lopulta ja sen jälkeen saikin laittaa litkut sisään normisti ja kas napsahtivat ylös kuin juutuubiissa.
Mutta nyt tuntuu, kuin litkutuksen jossei ruskea, niin ainakin sininen vyö olisi ansaittu![]()
*Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*
Musta vyö on onnistuminen ekalla yrityksellä jalkapumpulla ja 4. dan on käsipumpulla.
Ennen kun menetän hermot koittaessa tiivistää contin performance sarjan kumeja, kysyn onko kellään kokemusta kyseisestä hommasta?
Mitäs sit jos käyttää tätä? http://ibike.fi/tuote/airshot-pump-t...tyre-inflator/
Pyöräsi paras ystävä asuu Lauttasaaressa. www.ibike.fi
Läpiakselin saloihin tässä perehdyn. Eli miksi ihmeessä etukiekokko näyttäis aukeavan samaan tapaan kuin pikalinkku, mutta takakiekko ei, siinä joku ruuvi, jonka avaaminen ei blondille valaissut miten sieltä mitään muuta saisi vedettyä. Ja tubelessongelmahan tästä tulee jos ei kiekkoa saa irti, eikä pääse edes yrittämään litkuttamista.
![]()
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Jos se on 12mm läpiakseli, niin se aukeaa/irtoaa vaan pois ruuvaamalla. Toisessa päässä on noin pari senttiä kierteitä jonka tältää se tulee ulos vain vetämällä.
DT Swiss:n akselissa on ainakin pieni "jousimekanismi". Eli siitä akselin "kahvasta" ulos vetämällä saa sen käännettyä parempaan asentoon, jos ei kerralla mahdu ympäri pyörimään.
Juu, takana 12mm ja edessä 15mm.
Kiitos kundit. Se oli niin kireällä vaan, etten saanut sitä auki. Kun se löysytettiin niin sitten irtosi minunkin rajallisilla voimillani.
Semmoinen pikkuseikka tuli tämän jälkeen huomattua, että litku on päässyt loppumaan, sitä on ehkä muutama mlRuikkasen sen tuonne ja katsotaan uskallanko ajella hakemaan lissää. Tai siis uskallanhan minä valitettavasti, mutta katsotaan pysyykö ilmatkin, hyvin tuntuis pysyvän.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Läskin eturenkaasta (Mulefut + Bulldozer) katosi aika ajoin tänään reilu 3 tunnin lenkin aikana ilmaa, loppupäässä pääasiassa. Litkua ei tule mistään ja kyljetkin näyttävät siisteiltä sen suhteen, joten vuotaisiko tuo venttiilistä? Kerran kun pumppasin lisää ilmaa renkaaseen, huomasin kiristysmutterin olevan hiukan löysällä. Käyttääkö porukka tuohon jotain ruuvilukitetta tai vastaavaa? Tuo on ihan vain sormilla kiristetty, pihdeillä koitettu epätoivoisesti vähän lisää vielä.
Ilmaa katosi sen verran selkeästi, että kaksi vai kolme kertaa piti pumpata ihan reippaasti lisää, että matka pystyi jatkumaan.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Onko tubeless tehty 72mm (?) gorilla-teipillä? Itsellä oli takana Bulldozerin kanssa kyseisellä kombolla ongelma että ajon myötä falskaa reunasta ilmaa ja tyhjenee hiljalleen vaikka varastossa seistessä pitikin ilmat. Ilmeisesti reuna liian kapea renkaassa. Ongelma ratkesi teippaamalla hyllylle asti tällä: http://www.clasohlson.com/fi/Suojapeiteteippi/34-9808
Venttiilin kireyksiin on riittänyt sormivoimat.
http://www.ebay.co.uk/itm/FIXMAN-Pol...-/390974649825
Ei ole Gorillaa meitsillä ollenkaan, vaan tuota. Hyllyille asti vedetty myös ja tiivistetty vanteelle vajaan 2 barin toimesta sisurin kanssa. Ymmärtäisin jos litkua tihrustaisi jostakin, mutta kun ei. Teipin alla on alkup. vannenauhan hieman kavennettuna.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Kirjanmerkit