Jotain tällaista pikaisesti onnistuin löytämään:
"Pyöräliitto on ajanut väistämissäännön radikaalia muutosta, niin että autoilija väistäisi aina. Uuteen lakiin esitetään nykyisen säännön säilyttämistä. Tilannetta kuitenkin selkeytetään niin, että pyörätien jatkeella väistämisvelvollisuus on aina autoilijalla. Tämä merkitään stop- tai kärkikolmio-merkeillä risteävää tietä ajavalle. Kun ylityspaikalla on pelkkä suojatie tai ei mitään merkintään, niin pyöräilijä väistäisi nykysäännön mukaisesti."
Väistämisvelvollisuus on siis "aina" autoilijalla - kunhan se on merkitty kärkikolmiolla. Aika hauskasti ilmaistu se, että tuossa suhteessa mikään ei muutu.
Olisihan se todella kohtuutonta, jos autoilijan pitäisi aina väistää pyörätien jatkeella ajavaa. Tuo tarkoittaisi sitä, että joko A) liikenneympäristöä pitäisi muuttaa huomattavasti esimerkiksi kaatamalla puita, aitoja ja taloja; B) jatkeelle pitäisi usein ajaa kävelyvauhtia, jotta olisi edes teoriassa mahdollisuus havaita pyöräiljät; tai C) suuri osa pyörätien jatkeista pitäisi poistaa.
En oikein ymmärrä, miksi pyöräliiton on väkisin oltava typerä ja ajettava tuollaista mahdotonta sääntöä.
Paras olisi muuttaa sääntö mukailemaan kansainvälisen sopimuksen tekstiä, ja ehkä niin että jatkeella juurikin väistetään oikealta tulevaa, mutta suojatiellä kun ei ole pyörätietä, väistetään muuta liikennettä. Väistämisvelvollisuutta tuolloin voitaisiin muuttaa edelleen liikennemerkein, mutta oletusarvoisesti lähdettäisiin että jokaisella on sama määrä varottavaa.
Mielestäni tätä toimintatapaa puoltaa kansainväliset sopimukset, lain muuttaminen tasa-arvoiseksi sekä loogisemmaksi. Myöskään ei tulisi tilannetta että 10cm ajoradan puolelle siirtyessä muuttuu yhtäkkiä väistämissäännöt. Muutos olisi myös vähemmän radikaali ja kuin nykylogiikan muuttaminen päälaelleen sillä infran kannalta vaaditaan pienempiä muutoksia.
Joo eivät ne kaikki pyöräilijätkään aina osaa. Tänään yksi päätti mennä niin sanotusti tuhatta ja sataa ohi vaikka vastaan tuli muuta liikennettä klv:llä. Tuomiokirkkotorilla eräs päätti mennä pyörällään ohi mutta ei sitten viitsinyt saattaa ohitustaan kunnolla loppuun vaan survaisi eteen niin että hyvä ettei nojakin puomi sohaissut suoraan tän tyypin kuljettaman pyörän takarenkaaseen. Jos lähette ohi, tehkää se kunnolla ja turvallisesti, ei voi olla liian vaikeaa...
Missähän oppikirjassa on opetettu että keskustelemaan/selfieitä ottamaan pitää jäädä kaverin kanssa mahdillisimman leveästi johonkin mutkaan tai risteykseen jossa on huono näkyvyys?
Se on se sama suomalaisuuden opas, minkä mukaan liukuportaiden päät ja ovensuut on hyviä paikkoja pysähtyä miettimään minnepäin lähtis ja hissiä pitää odottaa kiinni ovessa, että varmasti ehtii sisään ennen kuin kukaan ehtii ulos.
Usein se on vain ajattelomattomuutta, välillä voi olla touhuissa omissa ajatuksissa tai innostus selfieen on niin kova että unohtuu ne muut ihmiset. Välillä itsekin tulee kävellessä ajatuksissa mokailtua, vituttaa sitten kun palaute on sen mukaista että.....
Ahhaha, ei voinut olla repeilemättä tälle + Ilborgin ja Santeriuksen vastaaville.
Viimeksi pari päivää sitten en meinannut päästä avaamastani rapun ovesta ulos, kun sieltä halusi joku tyttö niin kiireellä sisään, että piti seistä odottamassa juuri siinä kohtaa mistä ovi aukeaa, eikä millään älynnyt väistää. Yleensähän se, joka oven avaa menee siitä eka jos ei oven takana ole vanhuksia, lastenrattaita tai avaaja mies, joka haluaa päästää naisen ensin.
Keilaniemen työmaan johdosta piti ajaa Kehä 1 ylitse, Lauttasaaren sillalla vastaan tullut auto kääntyi eteen, Ruoholahdessa pyöräkaistalla paloi punainen kun samaan suuntaan autoille ja jalankulkijoille paloi vihreät.. jotain varmaan unohtui listasta.
Mun mielestä pyörätien jatkeen ja suojatien erottaminen toisistaan on hölmöläisen hommaa. Keskivertotallaaja ei kaikesta maailman valistuksesta ja tiedottamisesta huolimatta opi, että pyörätien jatke ei ole suojatie, vaan monille ne ovat yksi ja sama asia. Tästä syystä mun mielipide on, että kaikkia suojateitä kohdeltaisiin pyörätienjatkeina tilanteesta riippumatta. Sitten ne voitaisiin nimetä uudestaan jopa niinkin mielikuvituksellisesti kuin - suojatieksi.
Mitä vähemmän säännöstössä on poikkeamia sitä helpompi ne on sisäistää.
Ongelma mielestäni on lähtöisin keksinnöstä nimeltä klv. KLV:llä ei oikein tuo "pyöräilijälle osoitettu paikka" toimi mitenkään järkevästi, kun lain mukainen ajaminen vaatii siksakkia, eli erottelu tapahtuu vaan tien ylityksissä ja klv:llä taas voidaan sekoittaa liikenne takaisin. Oikeaoppisesti informoimalla homma voisi toimia, jos todetaan vain että tarkoitus on vahvistaa sitä tietoa että tien molemmilla puolilla saa ajaa pyörällä, eikä merkinnällä olisi mitään tekemistä väistämissääntöjen kanssa.Voi olla tosin myöhäistä kun ollaan toitotettu monta vuotta ettei suojatiellä saa ajaa, ja järjestelmällisesti jopa unohdettu mainita siirtymäaika.
Mitenhän Espoossa tuo pyöräilyn edistämisprojekti oikein aiotaan toteuttaa... Kun tätä meininkiä katsoo, niin rakennustyömaat on persiistä, joka paikka on auki, ja kun homma alkaa olemaan valmis niin huomataan että paikka on miinoitettu reunakivillä, ja näkyvyyksien suhteen muutosta ei ole vanhaan tapahtunut. Rakentaminen on aloitettu, mutta tyyppipiirustukset on ihan kunnon SURAKU-laatua. Ai kuinka niin vetelin tänään hyppypommppua turveradantien ja kauniaisten nurkilla? Palautepalvelu viljelee hätävalhettä että reunakivet lisäisivät pyöräilijöiden turvallisuutta koska se pakottaa pyöräilijän hidastamaan.... niin, yllättäen keskelle ajorataa kun huomaa viime tipassa olevan siinä jyrkemmän kiveyksen puolella kun yritti katsella ympärille. Vaikka espoossa onkin muutamia melko käsittämättömiä väyläpuutteita, niin ainakaan nykyohjeilla en tiedä haluaisinko mitään rakennettavan.
Japani taitaa olla poikkeus tähän. Ainoa paikka missä todella mietitään että mitä muut ajattelee jos ruuhka-aikana kiiruhdetaan junaan ensimmäisenä ja aletaan riisua takkia ensimmäisen istuinrivistön kohdalla keskellä junan käytävää kun 30 henkilöä vielä on junan ulkopuolella pakkasessa odottamassa junaan pääsyä.
Veit sanat suustani. Japanissa myös liukuportaissa seisotaan aina reunassa niin, että kiireisemmät pääsee toista reunaa nopeammin portaan alas/ylös. Ei siis niin kuin Suomessa, missä poikkeuksetta seurue on vierekkäin siinä portaissa tukkien koko liukuportaat. Ei ilmeisesti tule edes mieleen se, että joku haluaisi kävellä liukuportaat nopeammin. Siellä ei muöskään ruuhkassa juuri kukaan pidä reppua selässä, koska silloin kääntyessä voi vahingossa lyödä toista repulla. Reppu siirretään ruuhkassa mahan puolelle. Jonotus taas tehdään selkeästi niin, että se tapahtuu junaan siihen varatulla alueella, oven sivussa toki, jotta ihmiset pääsevät junasta ulos ongelmitta. Jonotus tapahtuu usein myös osittain junan suuntaisesti, ettei asemalaituri tukkeudu. Samoin toki muutkin jonottamiset, ei niin että käytävä tukkeutuu, vaan organisoidusti seinän vierustassa ja tarvittaessa vaikka jonotusta organisoidaan tolppien ja narujen avulla.
Voi kumpa Suomessakin vielä jonain päivänä... Ilmeisesti liika tila tekee ihmisistä itsekkäitä.
Nimenomaan se ihmisten määrä. Ei tuo mikään Japanin oma juttu oo, vaan toistuu ihan järjestäen sitä varmemmin, mitä ihmistiheämmässä paikassa on. Kyllä tuo Euroopassakin osataan, isommissa kaupungeissa. Tiiä sit oppivatko esimerkistä, vai kyllästyvätkö ajan myötä väistämään, kun ne kiireiset ei jää kohteliaasti seisomaan turvavälin päähän.![]()
Omien kokemusteni perusteella kannattaa alkaa odotella sitä vastausta noin kolmen kuukauden päästä. Joko palautetta huippuluokan ammattimiesten törppöilystä tulee hirmu paljon tai se hoidetaan sitku mitään muuta ei enää oo prosessoitavaksi.Alkujaan tämän lähetti Huggu
- vaikka kaikkeen on syynsä niin yleistäminen on aina vaarallista -
Ei millään pahalla, mutta ei se ihmisten määräkään kaikkea selitä. Mene vaikka kiinaan ja koeta jonottaa kiltisti, vuorosi ei tule koskaan. Intiassakaan jonoja ei tunneta, brasiliassa jos koetat jonottaa, niin muuta ei tapahdu kuin se, että lompakkosi on vaihtanut omistajaa...
...ja minä kun luulin, että me puhuttiin liukuportaista.![]()
Tänään tuli vastaus!
Hei
Kiitos antamastanne palautteesta.
Olemme erittäin pahoillamme kuljettajamme liikennekäyttäytymisestä sekä epäasiallisesta käyttäytymisestä muutenkin 20.6. linjalla 165N.
Antamienne tietojen perusteella on palautteenne kohdennettu kuljettajaan, jonka esimiehelle palaute on välitetty. Hän tulee pitämään palautekeskustelun kuljettajalle hetimiten, ettei vastaavia tilanteita pääsisi jatkossa tapahtumaan.
Hyvää kesän jatkoa!
Ystävällisin terveisin,
Nobina Finland Oy
XXXX
Asiakaspalvelu
Otsasuonessa orastavaa tykytystä.
Tuomarinkylänristeyksen klv:n ikuisuusremontti saanut aikaan nyt 2 flättiä 12 tunnin sisään. Eri fillari, eri kumiseos, sama lopputulos. Hienoa.
Ei kai auta muu kuin siirtyä pendelöimään ajoväylälle.
Käyhän tunnustamassa tuo siellä kusipääfillaristien bongausryhmässä.![]()
Tästä tuli mieleen hauska tapaus Mannerheimintiellä toukokuulta. Pysähdyin pyörätiellä kun tieni tukki nuori ja kesäisesti vaaleaan pukeutunut pariskunta ottamassa nähtävyysselfieitä. Taustalla taisi olla paljon autoja ja Stockmann, mutta kukin kuvatkoon lomalla mitä itse haluaa... Aurinkolasit ja valkoiset kesävaatteet sekä outo hortoileminen keskellä pyörätietä saivat minut heti vakuuttuneeksi, että nyt kannattaa ottaa puhekieleksi englanti. Aloitin selittämään, että anteeksi, katsokaa kun meillä on täällä nämä cycling lanet, not for pedestrians of selfies. Puheeni kuitenkin keskeytti vahva itäsuomalainen murre, jäi tarkemmin määrittelemättä kun viesti oli sen verran lyhyt joskin tyly.
multaa, havua, nirhamia
Aamulla takaani kuului pring pring. Vasen käteni osoitti välittömästi kadun reunassa kulkevaa pyöräkaistaa. Tämä urbå kehtasi vielä sanoa "sun kuuluis kävellä oikeassa reunassa", johon vastasin "tämä on jalkakäytävä pyöräkaista menee tuossa".
Onneksi saan fillarin tänään alkaa nuo jalkakäytäväpyöräilijät ahdistamaan.
Ei helvata, vanha pelästyi oikein kunnolla, aattelin että tässä nää ajelut sitten oli...
Ajelin "takakautta" eli Tampereelta Lielahden yms. kautta ...ilmeisesti se on tässä nyt Ikuri, kun ajelen kevyenliikenteenväylää ja alikulkutunnelista tuleekin....moottoripyörä ja sellainen monkey-mopo. Lujaa. Ei nyt tiedä minne ovat menossa - kääntyy vai suoraan. Apuva!
Oja on parempi paikka kun törmätä moottoriajoneuvoon, mutta joka tapauksessa pelästyin ihan äärettömästi! Ei siinä nyt mun käsittääkseni mopoilla ajaa saa, siihen olisi erillinen merkki joka pitäisi näkyä kevyelle liikenteellekin.
Autoilijat kiroaa mopoja ja mopoautoja kun ajaa keskellä tietä ja ei pääse ohi...mutta ei kiitos kevyenliikenteenväylille pyöräilijöitten kanssa, perkuleen laiskiaiset se sama matka menee fillarillakin.
Nyt on pari päivää ollut suhteellisen vaikeaa löytää laillista reittiä työmatkalle yhdelle lyhyelle pätkälle: pyörätie on pois käytöstä, vaihtoehtoista reittiä ei ole merkitty ja ainoa mahdollinen reitti on erikseen merkitty liikennemerkillä kielletyksi. Joutuu siis aika paljon rikkomaan lakia ja ihan vaan sen takia, kun ketään ei kiinnosta kertoa mitään vaihtoehtoista reittiä ja tämä suljettu pätkäkin on täysin kelvottomasti aidattu eli sinne on mahdollista ajaa jonkin matkaa huomatakseen, että pitääkin kääntyä takaisin, kun eteenpäin ei pääse. Ja paikassa mistä pitäisi tämän remontin ajan kulkea ja ihan laillisesti ei ole mitään mainintaa siitä, että väylä muutaman sadan metrin päässä onkin pois käytöstä kokonaan. Huomenna osaan jo mennä muuta reittiä pitkin...
Paikka on Kalevan puistotien pohjoispään ja Parantolankadun välinen osuus Tampereella. Google Street view:ssä on kovin vanhaa kuvaa, joten en laita karttalinkkiä.
Miksei kevyttä liikennettä huomioida mitenkään, kun reittejä poistetaan käytöstä?
Autoilijat saavat taas kiroilla tyhmiä pyöräilijöitä, jos ja kun eivät näe, että pyöräilijöiden käyttämä väylä on pois käytöstä. Tämä se edistää hyvin pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteiseloa liikenteessä. Tai sitten ei...
Kirjanmerkit