ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 54 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 44 52 53 54 55 56 64 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.591 - 1.620 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KnuutV Katso viesti
    Varminta on mitata itse erd, kun kehä on hommattu ja tilata pinnat kerralla oikein.
    Ei välttämättä, koska mittausvirheen voi helposti tehdä. Minä luotan enemmän jopa valmistajan ilmoitukseen, jos siinä on vain sanottu, että mistä se on mitattu, kuten tuon Oozyn tapauksessa on. 15 eurolla saa jo paljon pinnoja, joten kerralla vain kaikki. Ja se luotettava mittaaminen on aika työlästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tandemi Katso viesti
    Tuolla bike24 sivuilla on ilmoitettu 597mm ERD, joten onkohan nämä nykyisen pinnat ihan käypäiset?
    Siis mille? Tuolle Trail 295:lleko? Se ei varmasti ole oikein. Valmistaja ilmoittaa 591 mm ilman nippeleiden päiden korkeutta eli 593 mm on se, mitä tuohon mainittuun laskuriin pitää laittaa. Ja tiedän varmuudella, että näin se myös on, kun olen tuollaiset kasannut.

Joo, näin teen. Tilaan sen kehän. Toivottavasti tuo kehä on hieman vahvempaa tekoa, kuin tämä vinoon mennyt. Painoa kun on kuitenkin reipas 100kg ja pyörä painaa sen 14kg.

Kävi jo mielessä että tilaanko koko vanteen, mutta sopivaan hintaan ei löytynyt muuta kuin halpoja shimanoja, joihin en kyllä välttämättä lähtisi luottamaan, koska ovat samaa kaliberia, mitä minulla on tässä tehtaalta tullessa. Etuvanne varmaankin kestää rankempaa menoa, mutta takapyörään saa varmaan vähän tuhdimpaa laittaa, ja uskoisin että tuo edellä mainittu oozy.

Luin tuon kirjasen ja olihan siellä ihan älyttömän paljon hyvää tekstiä tarkkojen kuvien saattelemana.

Oma takahubi on Shimano FH-RM35 disc 32h, jos nyt jollain sattuisi olemaan tarkat mitat tuosta ja laskisi pinnat, niin varmasti tulisi kerralla kunnolliset.

Olen ihan käsi näissä asioissa, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö saisi tehtyä asioita. En vain haluaisi kahteen kertaan tilata, oman virhemittauksen takia.

Asiat eteni. Siihen malliin että sain vain päänsärkyä koko projektista. Annoin pyöräliikkeen hoitaa koko homman. Ehdottivat TREKin käyttämää mustang kiekkoa, ja pitäisi olla hyvä. Leveys on toki vain 19mm, jota tässä edelleen pähkäilen.. Hinta vanteella on 130e. No, sitten pitäisi laittaa vielä 6 bolt levykin nykyisen centerlockin sijaan.

On tämä hitto vie vaikeaa..

Nyt löysin itse vaihtoehtoisen vanteen: https://www.bike24.com/1.php?content...gc=0;orderby=2

Tilaanko pois? Painoraja ainakin on parempi

28 pinnaa -> ei mitään järkeä. Ja minä ottaisin kavennetuilla Competition-pinnoilla ja messinkinippeleillä, enkä tuollaisilla peruspinnoilla ja alumiininippeleillä. Eikö tuon kiekon kasauksen saisi ostettua jollain 50-60 €:lla? Ainakin Fillariosassa on 50 €. Tai sitten pujottelee pinnat itse ja antaa liikkeen hoitaa rihtaamisen, niin luulisi olevan vielä halvempi.

Ai perhana, katsoppas joo. 28 pinnaa vain. Sokaistuin vain tuohon max painoon..

Oozy palasi siis takaisin vaihtoehtoihin.

Kun on tilaisuus tehdä mieleistä suurin piirtein samaan hintaan, niin siinä mielessä minä valitsisin jokaisen osan itse. Esim. minulla (80 kg) on DT Competition -pinnat 1,8/1,6/1,8. Venyvät hyvin, kestävät enemmän kuin riittävästi päistä, ovat tosi kevyet ja vielä mahdolliset kiristää kunnon tiukkuuteen (laitoin 130 kgf kireämmälle puolelle) ilman liian pahaa taipumusta kiertyä. Ei noita ole käytännössä missään valmiissa kiekoissa käytetty, ei tuollaisiin vanteisiin yhdistettynä ainakaan. Minulla on tavoitteena, että rihtaa kerran ja unohda. Eli jos tietää, mitä haluaa, niin hommaamalla itse osat ja teettämällä kasauksen muualla pääsee vielä ihan samoihin hintoihin kuin valmista ostaessa. Mutta jos ei tiedä, mitä haluaa, niin sitten homma on toki eri.

Spank näyttää muuten karsineen mallistoaan kovalla kädellä. Oozy Trail taitaa olla ainoa 29"-vanne muiden ollessa pienempiä rymistelyvanteita. Eli ilmeisesti luottoa sen kestävyyteenkin on, kun ei ole tarjolla painavampia malleja tuossa kokoluokassa.

Joo, tottakai nyt kun kasataan kestävää vannetta, niin silloin se mielellään tehtäisiin kerralla kunnolla. Mutta nuo pinnat nyt eniten tuottaa päänvaivaa, tottahan minä laittaisin tilaukseen niitäkin, kun kerran hinta on edullinen. Pyöräliike ottaa noin euron kappaleelta, joten siinä mielessä olisi ihan jees ostaa tässä samalla.

Harmin paikka sinänsä, kun ei ole mitään mittoja valmiina tuosta omasta navasta ja en varmasti saa kunnon mittoja, ellen hankkisi parinkympin digitaalista työntömittaa. Yksi vaihtoehto olisi myös se että ostaisin uuden navan myös nyt tässä samalla, josta löytyy tarkat mitat jo netistä.
    https://www.bike24.com/1.php?content...98;mid=0;pgc=0

Joo, tottakai nyt kun kasataan kestävää vannetta, niin silloin se mielellään tehtäisiin kerralla kunnolla. Mutta nuo pinnat nyt eniten tuottaa päänvaivaa, tottahan minä laittaisin tilaukseen niitäkin, kun kerran hinta on edullinen. Pyöräliike ottaa noin euron kappaleelta, joten siinä mielessä olisi ihan jees ostaa tässä samalla.
    Voit itse mitata navan ohjeiden mukaan. Navan mittaaminen ei ole kovin tarkkaa kuin laipan halkaisijan kannalta, mikä on onneksi helppo mitata edes kiekkoa pyörästä irrottamatta aika mukavan tarkasti. Minullakin osa mitoista (eli ne navan sivusuuntaiset mitat) heitti takuuvarmasti useamman millin, mutta kun kokeilee vaihdella niitä laskurissa, niin huomaa, että monella mitalla ei ole juuri mitään merkitystä, vaikka heittäisivät ihan älyttömästi. Minä mittasin viivottimella Biltemasta saa parilla eurolla ei-digitaalisen työntömitan. Muovinen rimpula, mutta millin tarkkuus riittää tähän. Lisäksi voi yrittää googletella toisten saamia lukuja. Pinnoiksi esim. DT Competition 2/1,8/2 on varmasti perushyvä valinta. Minä itse uskon, että siitä voi vielä mennä ohuemmaksi painavampikin kaveri (ja saavuttaa parempi vahvuuskin, kun ohuet ovat joustavammat), mutta en lähde suosittelemaan muille kuitenkaan, kun en niin varmasti ole siihen perehtynyt ja kaventaminen tekee kasaamisesta ilman kiertymistä hankalampaa. Esim. aero-pinnoja en itselleni ikinä ottaisi tuon kiertymisen takia. "Pihdeillä kiinni" ei ole siihen ratkaisu, vaikka monet niin luulevatkin.

Ja jos haluat vahvan vanteen, niin ota messinkinippeleitä, jos ei tule jo pinnojen mukana. Ne helpottavat kasaustakin, tekee sen kuka hyvänsä.

No nyt löytyi vähän faktaa, tosin 36h mallista. Onko edes käypäisiä tähän tarkoitukseen?

• Model: FH-RM35
    • Spoke hole: 36h
    • Freehub body: Shimano 8-/9-/10-speed
    • Brake type: Center Lock Disc
    • P.C.D.: left 45mm / right 45mm
    • Flange diameter: left 53.8mm / right 53.8mm
    • Flange distance: 57.4mm
    • Type: Quick Release 168mm
    • Axle length: 10 x 135mm

Mittasin itse tuon koko takahubin leveyden (mutterin päästä, ennen kierrettä, johon pikalukitus kiinnittyy) ja se oli 135mm, joten keskikohta olisi noin 67,5mm. C-puolelta olisi 30-31mm ja D puolelta olisi 19-20mm. Tai niin tällä halvalla työntömitalla sai mitattua. Onko se nyt niin nöpönuukaa..

Mittoja tuo 3x tyylillä antaisi noin 288,7 ja 287,8.

Kokeile, onko tarkkaa. Syötä eri mittoja ja katso, miten pinnojen pituudet muuttuvat. Minusta ainoastaan tuon laipan halkaisijan, joka on helppo mitata, on oltava tarkka, mutta muuten mitat eivät vaikuta juuri mitenkään. Voithan sinä verrata sitten vielä tuohon netistä löytämääsi tietoon, että mitä sillä tulee mitoiksi.

Pinnareikien keskeltä se on noin 44-45mm, joten luotan tuohon tehtaan ilmoittamaan 45mm.
    Koko laipan halkaisija on noin 53-54mm. Sanon noin, koska tuo minun työntömitta on vuosia vanha ja hieman löysä..

Tarkoitin tuolla laipan halkaisijalla tuota pcd:tä, eihän sillä muuten ole merkitystä kuin se, että mihin pinnat tulevat. Tuo on tärkein mitta. Voi vaikka kokeilla noilla eri c:n ja d:n arvoilla omista mittauksistasi pienempään ja isompaan suuntaan menemällä ja katsoa, että miten paljon pelivaraa on ennen kuin pinnan pituus muuttuu. Sitä on aika paljon, joten siitä saa mielenrauhan, että oma mittaustarkkuus riittää.

Ok, eli noihin mittoihin minä luotan tällä hetkellä ja tuloksena pinnojen pituudelle tuli noin 288mm, joten laitanko ne ostoskoriin ja vielä lisäksi 12mm brassi nipukat.?

Homma olisi näiltä osin aikas bueno.

Minulla on itselläni Trail295:ssä Deore FH-M615 ja pinnat 288 mm (290 menisi myös yhtä lailla toisella puolella), joten kuulostaisi aika oikealta. Saman laskurin flange diameter, eli tuo Shimanon p.c.d., oli minulla myös 45 mm. 12 mm on sopiva nippeli noille. Katso, että otat sopivalla kierteelle pinnoillesi. Joissain tulee myös jo messinkiset mukana, joten kannattaa katsoa kuvaus tarkasti. Messinki on vahvempi, joten jos sitä kaipaat, niin ota.

2.0/1.8/2.0 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=15716;menu=1000,2,302,303

Noiden mukana tulee alumiininipat, joten kun teiltä tuli kehoitus ostaa messinkiset, niin ilman muuta sellaiset.
    Eli nipat: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=15728

edit. mustia se nyt linkkiin vain tarjoaa, vaikka hopeisia on ajatus laittaa.

Ota muutama ylimääräinen pinna ja nippelikin. Niistä saattaa olla yllättävää hyötyä, jos vaikka jokin kepakko lentää pinnojen väliin. Ei tarvitse sitten ihmetellä, että mistä saa nopeasti uutta.

Noni, tilaus lähti. En jaksa arpoa enempiä.

Spank oozy trail295
    288m competition (2/1.8/2) pinnat ja 12mm brassinipat.

No *****, ehti mennä jo.

Olen aatellu enskaan uusia kiekkoja laittaa. Sisäleveys sais olla vähintään 30mm. Mielellään 35 hujakoilla. Tulipahan tässä mieleen että oliskohan joku 45mm id plussakehä jo vähän överi? Tarkotus olis kuitenki heittää kehille jotku maxxiksen wt sarjan kumit, jotka on tehty 35 mm id kehille. Kukaan kokeillu plussakehiä 2,3-2,5" renkailla?
    "Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson

No *****, ehti mennä jo.
    Laita fiiliksiä sitten, kun saat testattua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NikHa
    ... Kukaan kokeillu plussakehiä 2,3-2,5" renkailla?
    On koestettu, 50mm Ämcarbon kehällä se 2,4" Ardentti soi vallan hyvin. Kuva löytyy 29+ topikista
    - vaikka kaikkeen on syynsä niin yleistäminen on aina vaarallista -

Samalainen 2,4 Ardentti soi oikein hyvin ämcarbonin hookless 30 sisäleveydelläkin, jäykän kuitukeulan kanssa.

noniinno Guest
    ISP 2,25" talvisin 45mm sisäleveyden kehällä, ei ongelmia. Toimii hienosti kun renkaan profiili ei ole niin pyöreä.

Spänkki saapui!! Harmi kun iltavuoro, niin ei ehdi tekemään mitään töitä sen suhteen. Taidan viedä vain kasattavaksi sen pyörähuoltoon.

Vanne valmis. Oli vain 2mmliian lyhyet pinnat levyn puolella. Voi pärse.. no kestää sen minkä kestää..

Hmm.... olisiko se navan mitta sitten hieman ollut epätarkka? Ja onhan se varmasti keskitetty kohdalleen ja onko laitettu riittävän tiukalle? Minä teen ehkä vähän turhankin tiukkaa, mutta kun vanne ei lähde taipumaan, niin mikäpäs siinä.

Hieman hankala on kuitenkin uskoa, että ovat 2 mm liian lyhyet. 1 millin varmaan ainakin ovatkin, koska se laskurihan osuu juurikin parittomaan lukuun eli pidempi olisi ollut 1 mm liian pitkä ideaaliseen mittaan nähden. Niin tai näin, niin 1 millin on pielessä parhaimmillaankin. Parempi kuitenkin liian lyhyt kuin liian pitkä, koska jos kierteet loppuvat kesken, niin ei saa riittävän tiukalle. Vai tarkoititko, että olisi pitänyt olla 2 mm lyhyemmät pinnat, eikä että 2 mm jäivät liian lyhyiksi? Luulen, että kestävät ongelmitta. Messinkinippelit ovat vahvoja, enkä oikein usko, että kierteet itse pinnoistakaan pettävät.

Luulen että tuo ammattilainen osaa kyllä hommansa. Keskitti penkissä vanteen ja käski koittaa pyörässä vielä. Pinnoista on noin 2mm kierrettä jäljellä. Eli toiselta puolelta liian lyhkäiset. Jos joutuu keskittämään uudestaan, niin silloinhan kaikki saattaa olla okei. Rakentamisen hoiti riston pyörähuolto seinäjoella, joten ammattimies asialla.

Luulen että tuo ammattilainen osaa kyllä hommansa. Keskitti penkissä vanteen ja käski koittaa pyörässä vielä. Pinnoista on noin 2mm kierrettä jäljellä. Eli toiselta puolelta liian lyhkäiset. Jos joutuu keskittämään uudestaan, niin silloinhan kaikki saattaa olla okei. Rakentamisen hoiti riston pyörähuolto seinäjoella, joten ammattimies asialla.
    Tarkoitat varmaan, että nippelin kierteistä on 2 mm jäljellä, jos olisi pitänyt olla pidemmät pinnat. 2 mm kierrettä laskettuna ihan huipultako? Joo, sitten olisi saanut olla 2 mm pidemmät. Mutta se laskuri antoi siihen väliin, joten olisi ollut aika hurjaa ottaa 1,3 mm laskurin väittämää optimia pidemmät, kun vain 1 mm on ylimääräistä kierrettä, jos yhtään muistan oikein, mihin kohtaan tuo laskuri tavoittelee sitä pinnan päätä. En tiedä, miksi kävi noin, mutta ei tuo nyt ole paha, koska käytännössä ne ovat vain 1 millin liian lyhyet, koska milli huipulta on vielä ihan siinä oikean mitan haarukassa, vaikkakin ihan sen rajalla. Olisiko siinä optimissaan n. 9 milliä kierrettä käytössä, mutta nyt siinä on 7 mm. Eivät liikkeessä sitten vaihtaneet 14 millin nippeleihin? Sillähän se olisi korjaantunut. Olettaisin siis, että siellä kuitenkin myös uskotaan sen kestävän, kun kerran kasasivat, mutta ei vain ollut ihan optimi.

Ja kun huomioidaan, että tuossa vanteessa nippelin pedit on porattu kulmaan, niin nippelien päiden pitäisi asettua aika mukavan tasaisesti. Ja 2 millin kierteillä oleva pinnan pää on vahvempi kuin 1,8 millin. Heikoin kohta lienee alumiininen nippeli, mutta sinulla ne ovat messinkiä. Eli en voi taata, että kestävät, mutta itse en murehtisi tuosta etukäteen, vaan odottaisin niiden kestävän oikein mainiosti.

Nippeliä kun katsomme, niin kierrettä on jäljellä pinnassa 2mm. Kehui että ei ihan riittänyt nipan päähän asti, että saattaa haljeta, jos on haljetakseen. Ongelma on vain niissä jarrulevyn puolisissa pinnoissa. Muissa se on juuri mennyt sisään. Tarkistin keskityksen pyörässä ja se oli tehty nappiin verstaalla, ei siinä siis mitään muokattavaa.

Käyn huomenna hakemassa prestaventtiilillä olevan sisägummin, kun ei tämä schrader-venttiili mahdu vanteeseen.

En murehdi kestoa, jos ei kestä, niin ensimmäisen poikki/rikki menneen pinnan/nipan jälkeen käyn teettämässä uuden huollon ja laitetaan 288 ja 290 pinnat.

Edit: Kävin tarkistamassa vannenauhan alle ja olihan siellä nipoissa sellainen pari milliä kierrettä jäljellä, eli lisää pituutta olisi kaivattu pinnoihin.
    Tandemi muokkasi tätä : 09.07.2016 at 15.39

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •