Sunnuntaiksi näyttää sateet hellittävän,niinpä tarjolla Vantaankoskelta klo10 mäkinen 4h 130km 30-32 km/h Kalevi
Todennäköisesti täysin sököllä vapaarattaalla ru(n)ksutellut Canyon-mieskin oli kotona 237 km kokonaissaldon jälkeen klo 2:45. Ajoseuralle noin yleisestikin ihan, muutamalle erinomaiselle vetäjälle ja parille tsempparijampalle muutenkin suuri kiitos. Olipahan nastaa päästellä tyhjillä teillä hienoissa maisemissa, kesäyössä menemään kun oli fiilis loistava ja jalkaakin jonkun verran vaikka pyörä oikuttelikin melkein heti lähdöstä. Kesti onneksi kotiin asti.
Tälläsillä kävisi mieluusti useamminkin, siis yölenkeillä tai pidemmillä vaan muuten mitkä suuntautuvat sinne länteen, mutta perkele kun kaikkien organisaatioiden pitää speksata ne lähtöajat niin pitkälle ennen puolta päivää viikonloppuisinkin, ettei täältä kannata sinne pyristellä ellei kuudelta herää.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Kiitosminunkin puolesta hienosta lenkistä. Jari hoiti homman mallikkaasti ja VP antoi oman panoksensa kunta raja kiihdytyksillä. Pieni ongelma renkaan räjähdys 59km kohdilla mutta onneksi vain sisä rengas. Kohti uusia haasteita iloisin mielin Arto ik-32.
Kuinka paljon oli porukkaa?
Tarkkaan en laskenut, mutta lähtöpaikalla oli lähes kaksikymmentä kuskia. Lohjalle ajettiin tyylikkäässä parijonossa pitkillä vetovuoroilla. Lohjan jälkeen muodostelma vähän hajosi. Täytyy itsekin opetella takaisin tasaisempaa vetoon, kun viime aikoina on tullut ajeltua vauhdikkaammissa porukoissa. Joka tapauksessa hieno juhannusklassikko kauniissa säässä, upeissa maisemissa ja hyvässä seurassa.
Onko porukkaa lähdössä lauantailenkille huomenna?
ps. reittilista on rikki https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/
The older I get the faster I was
Mustavuori kiersi Hakunilan urheilukentän kautta tarkoituksena vahvistaa HePon porukkaa kolmella vetomiehellä mutta parkkipaikka oli yhtä autoa vaille autio ja tyhjä, joten Mustavuori ajoi oman lenkkinsä. Veikö juhannus kaikki hepolaiset vai tarvitsevatko hepolaiset valmiit ja ilmoitetut kapteenit, vetomiehet, reitit, taukopaikat sekä keskarit ja takuun jostain minimiosallistujamäärästä?
Itsellä oli vakaa aikomus tänään ilmestyä Hakunilaan, mutta huonosti nukuttu yö (selittelyä) ja näin ollen pahasti pommiin nukkuminen aamulla (heräilin siinä klo 10 tietämillä) vesitti nämä suunnitelmat. Lähdin sitten iltapäivän puolella soololenkille. Matkaa kertyi 102,2km, kotiovelta kotiovelle 27,6km/h keskarilla ajeltu pk-lenkki idän suunnalla.
Itsehän en liikahda sohvalta mihinkään ilman päivärahoja ja km-korvauksia.
Itselläni on fillarilla reilun tunnin matka Hakunilaan tai +puoli tuntia autolla niin sen takia kyselin kun oli syytä epäillä että parkkis saattaisi olla tyhjä näin jussina.
ps. Velskolan suunnalla taisi olla iltapäivällä muitakin "hepolaisia" lenkillä ja mikäs siinä kun kelikin oli mitä hienoin.
The older I get the faster I was
Uuh, laatulenkkien laatulenkki! Kiitos Kalevi ja muu poppoo. Nyt on suhteellisen raukea ja hyvä olo. (eli klo 10.00 lähtö)
^ Samoin, paljon kiitoksia loistavasta lenkistä. Arvostan porukoita, joista saa tarpeen tullen rauhassa tipahtaa ilman huonoa omaatuntoa muiden tarpeesta odotella.
Minä en sitten lähtenyt Kalevin keihäsmatkoille vaan otin myöhäisemmän pikalähdön (32 km/h ryhmä), joka tuli perille ilmeisesti vikana. Syynä yksi gummin puhkeaminen, tieltä suistuminen ojaan ja loppupuolella pahalta kuulostanut kahden miehen kaatuminen edellä ajavan jarrutuksen seurauksena. Porukassa ei siis JARRUTETA vaan väistetään tai annetaan mennä monttujen yli. Kolme loukkaantunutta ajoivat kaikki omin voimin perille.
Kaikesta huolimatta kiitos hyvästä ajoseurasta.
Klo 11 Vantaankoskelta lähti 28-porukkaan 16 kuskia, joista pari lähti omille teilleen ennen taukopaikkaa ja tauolla yksi siirtyi nopeampaan ryhmään. Loput 13 (jos laskin oikein) palasi Vantaankoskelle keskinopeuden näyttäessä 28,8 km/h. Ei ihmeempää raportoitavaa (joka on hyvä merkki). Porukasta vain muutamalla vaikutti olevan jonkinlainen haju reitistä. Navigointi onnistui kuitenkin paria arpomista lukuunottamatta varsin mallikkaasti ryhmän sisällä viestien.
Olin 32-ryhmää kasaamassa. 8 miestä. Oli taas liian tapahtumarikas lenkki. Yleisesti ottaen oli tosi siistiä ajoa. Mutta. Minulta meni ensin sisuri. Sitten joku onnistui ajamaan suoralla tiellä edellä ajavan takarenkaaseen ja päätyi syvään ojaan. Pintanaarmuja. Tämän syntymekanismista en sano/tiedä mitään.
Paluumatkalla joku näki tietä ylittävän HIIREN tai vastaavan. Äkkijarrutus. On se nyt !""#¤%%#!"!, että tuollaisesta pitää vetää liinat kiinni. Jo toinen kerta kun 2016 tapahtuu vastaavaa samassa ryhmässä, jossa ajan. Seurauksena on väistämätttä jonkin aseteisia loukkantumisia kasoja, ja ainakin satojen eurojen kalustovahinkoja. TAJUTKAA!
Itse selvisin taas onnekkaati tilanteesta, mutta ottaa päähän. Monta ohjetta tuli jaettua lähdössä, mutta ei nyt äkkijarrutusta tullut mainittua.
Alkaa olla aika lähellä yhden 'kapteenin' eläköityminen.
Niin ja tässäkin 'vain' pintanaarmuja, toivottavasti kohta OK olkapää ja hajonnut Campan kahva.
30-ryhmä lähti koskelta 5 kuskilla ja palasi 7 kuskilla 30,5 keskarilla. Reissun suurin tragedia taisi olla parit ketjun tippumiset. Pienellä porukalla ajeltiin siististi yhdessä jonossa.
Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
28 ryhmässä myös pari vastaavaa tapausta. Klaukkalantiellä liikennevalo vaihtui keltaiseksi ja vetäjät teki äkkijarrutuksen. Noin ei tehdä autollakkaan ja vielä vähemmän kun selän takana on 12 pyöräilijää. Tällä kertaa säilyttiin onnekkaasti pystyssä mutta ainekset olisi ollu isoonkin kasaan.
Vissiin ensikertalaisia tai yleensä yksin ajavia hyväkuntoisia oli aika paljon mukana. Kaikki mitä ryhmässä tehdään pitää tapahtua hitaasti. Jarrutukset, kaistavaihdot...
Pekka Sirkiällä oli (silloin kun jonkun kerran lähdin HePon keskiviikkolenkille Viikin Maaherranpuistosta) ensikertalaisille tarkoitetussa lyhyessä oppitunnissa minusta mahdottoman hyvä neuvo: pitää ajatella että ajaisi autolla monikaistaisella moottoritiellä. Se on siinä. Älä tee mitään yllättävää äläkä äkisti äläkä rajuin liikkein äläkä merkkiä *etukäteen* näyttämättä.
Ongelma on siinä että vaikka tuo on helppo ymmärtää ja vaikka sen mukaan oppii varsin helposti ajamaan, opittu ei välttämättä ole selkäytimessä kun jotain yllättävää sattuu. Tai kun on väsynyt. Tai kun jostain kumman syystä unohtaa ajavansa ryhmässä.
Olkapäähän tuli pikku vekki ja oikea pohje hieman jumissa, muuten kunnossa eikä kalustevaurioitakaa tullut muuta kun puhjennut etukumi ja vähän naarmuja etuvaihtajaan. Mutta tosiaan jos jotain kuoppia tai muita esteitä tulee tielle niin kierretään tai sitten hyppyytetään yli !
No nyt kun otit puheeksi, niin tuollaisia tilanteita tosiaan oli. Myös kun takaa ilmoitettiin ketjujen tippuneen, niin osalla edelläajavasta porukasta kädet alkoi puristaa jarrukahvoja. Ei siihen tarvita kuin toinen virhereaktio eli huudon suuntaan vilkaiseminen toiselta kuskilta, niin siinä on kasa.
Ja kun nillityksen makuun pääsin niin olen lisäksi vähän sitä mieltä, että kun ajetaan ryhmässä niin tehdään päätökset ryhmänä. Jos valo vaihtuu punaiseksi ja porukka pysähtyy odottamaan sen vaihtumista, niin ei ole hirveän fiksua että pari satunnaissankaria jatkaa joukon ohi päin punaisia. Ottamatta sen koommin kantaa siihen milloin punaisia päin ajaminen voi olla oikeutettua, niin lähtökohta mielestäni on että koko porukka joko odottaa valon vaihtumista tai ei.
Törttöilin minäkin. Telaketjun perällä vasemmassa jonossa ajaessa huomasin tutun paidan menevän oikealla ohi, joten aloin vaihtamaan itsekin sinne kun kuvittelin olevani viimeisenä. Mutta tyyppi olikin vaihtanut paikkaa toisen kuskin kanssa ja meinasin kiilata takaa nousevan kuskin ojaan. Onneksi nyt kuitenkin tajusin tilanteen ennen kontaktia, mutta pahoittelut ylimääräisistä sydämentykytyksistä. Pitäisi aina katsoa kunnolla ennen ajolinjan vaihtoa eikä luottaa ajojärjestykseen.
Niinpä. Kunhan ei syyllisty sen seurauksena, että käyttää lateksisureita.
Totta puhuen vähän nuo tämänpäiväiset pistävät miettimään, että mitä olisi voinut käydä. Yritetään nyt jatkossa vaikuttaa ainakin niihin asioihin, joille voimme tehdä jotain. Tai olla tekemättä, kuten ne jarrutukset. Sitäkin on tullut nähtyä HEPOn lenkeillä, että jotkut ajavat kolmion takaa auton eteen.
Kirjanmerkit