Kiitos vastauksista! Tuo Airamin vehje näyttäisi olevan vielä tarjouksessakin.![]()
Kiitos vastauksista! Tuo Airamin vehje näyttäisi olevan vielä tarjouksessakin.![]()
#fillarifoorumi @ IRCNet
Ämpärillinen kuumaa vettä, rasvanpoistajaa sekä rätti. Veeri difficult foor mii?
Kertokaahan mikä olisi hyvä rasvanpoistaja? Käytin tuossa shimanon purkin loppuun ja pakko sanoa, että ei siitä kyllä ollut juuri mihinkään. Ketjuille/takavaihtajalle kun laittoi ja antoi hetken olla niin irtonainen öljy vain jäi pinnalle kiinni, jota ei saanut pesuaineella ja harjalla irti. Rätillä sai jotain pyyhittyä. Ihastuin wurthin tehopesuun kun sain sitä pienen erän kokeiltavaksi, mutta en ole sitä Kuopion kaupoista löytänyt. Käyttääkö foorumilaiset usein pelkkää rasvanpoistajaa vai rasvanpoistajaa pesuaineen (esim.fairyn) kanssa yhdessä seoksena tai yhdessä mutta erikseen. Onko edes tarpeen yhdessä käyttää? En ole oikein kerrostaloasumuksessa, jossa ei ole puutarhaletkua löytänyt hyvää tapaa pestä pyörää.
Jos ketjuista ja vaihtajasta pitää poistaa rasvaa liuottimilla, on virhe tapahtunut jo aiemmin. Rasvaa lisätään ketjuun, ei poisteta. Tai sen verran poistetaan kuin rätillä pyyhkien lähtee.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Ketjut kannattaa pitää puhtaana. Jos putsaa harvoin niin sitten pitää käyttää kovia aineita että karstat irtoaa. Itse öljyän 1-2 kertaa viikossa teflonöljyllä niin että suihkutan ketjuun ja takana olevaan rättiin melko reilusti. Sen jälkeen hinkkaan rätillä vanhat kurat ja ylimääräisen öljyn pois. Takavaihtajan rissa kerää paksua mönjää, se kannattaa poistaa rätillä tai tikulla. Joskus pitää irroittaa alempi akselitappi jos on kovin pahat mönjät. Kun tekee tämän usein niin ketju on jatkuvasti hyvässä kunnossa. Vrt hampaiden pesu, mieluummin joka päivä 2x2 minuuttia kuin kerran kuukaudessa 2 tuntia..
"Olmo-mies"
Minusta ketjujen puhdistus on onnistunut parhaiten silloin, kun Ketjuista ei enää juuri irtoa mustaa rättiin ja ne näyttävät kaikin puolin puhtailta, mutta ketjua sormin tunnustellessa se tuntuu yhä hieman rasvaiselta, eli liat on pesty pois, muttei kaikkea ketjua suojaavaa rasvaa. Tämän jälkeen rasvatippa/kohta, annetaan kuivahtaa/levitä mielellään ainakin parisenkymmentä minsaa, mutta itse pyyhkäisen ylimääräiset usein vasta seuraavana päivänä, varsinkin jos märkää ja öljyltä vaaditaan paljon.
BTW tosi hyvä ketjunputsausväline on ihan perus keittiösieni, jossa sileä ja karhea puoli. Rissoja varten voit leikata muutamaan osaan niitä ja halutessa niihin pienen kolon, johon rissa mahtuu pyörimään putsatessa. Tiheään pesuun ei tarvita välttämättä pesuaineita, sieni irroittaa tehokkaasti liat, pahemmin likaantuneisiin ketjuihin miel. normi pyöränpesuainetta tms, ei vahvoja myrkkyjä, jotta ketjuista ei kaikki rasva irtoaisi.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Liuottimilla pesemisen ensisijainen idea on poistaa ketjusta niveliin kertynyt lika, joka kuluttaa ketjua. Rasvat/öljyt lähtevät toki myös, mutta uutta voiteluainetta voi sitten lisätä puhtaaseen ketjuun. Tuloksena on puhdas mutta voideltu ketju, minkä luulisi olevan hyvä asia.Alkujaan tämän lähetti rjrm
Aika paljon varoitellaan ketjun "liian puhtaaksi pesemisestä", mutta mitään järkeviä perusteluita en ole ikinä lukenut.
Nämä ohjeet?
![]()
Antti Salonen muokkasi tätä : 18.09.2015 at 18.08
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Tällaiset omiin kokeiluihin perustuvat "tutkimukset", tai ehkä pikemminkin kokemukset ovat hyvin epätieteellisiä, eikä niitä tietysti muuna tarvitse pitääkään, mutta useimmilla tavat vakiintuu juuri tällä tavalla kokeilemalla ja löytämällä itselleen toimivimman tavan.
Itse perustan siis mielipiteeni siihen, että minulla ei ole ketjujen kitinöiden kanssa ollut ongelmaa, öljyt pysyy ketjuissa suht hyvin sateisillakin lenkeillä, en tosin ole ajellut mitään 100km maratooneja. Tähän voi toki vaikuttaa moni muukin asia, kuten käytetty öljy, sen määrä, putsaustiheys, ketjujen ikä, ajettu maasto jne jne. joten absoluuttisen oikeaa ketjunputsaus- ja öljyämistapaa lienee vaikea määritellä.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Itsellä kun ketju likainen (hiekkaa mutaa tms.) vedän ketjupesurilla laimennetulla fairyllä ja likaisimmissa tapauksissa pinelinellä. Siihen huuhtelu, kuivaus ja tippaöljy päälle niin on pysyny hyvänä.
En ole ketjuja koskaan erikseen putsaillut. Turhaa ajan tuhlausta.
Miksikö? Kun ne ei ole likaiset. Aiemmin käytin TF2:sta, nyt Squirtlubea.
Noita käytettäessä ketjut pysyy riittävän puhtaina ilman turhaa hinkkaustakin.
Varsinkin Squirtlubella. 1 pullo nyt käytetty ja paras aine ketjuille. IMO.
Pyörän pesusta yleensä; läski pesty viimeksi Tahkolla, hyvin on pärjätty.
Antaa sonnan kuivua ja rapistelee suurimmat kokkareet pois kun muistaa.![]()
Pihalla pari vuotta käyttämättömänä seissyt fillari on tarkoitus laittaa kuntoon. Rungon pintaan pinttynyt vihreää tahmaa puista, eikä lähde ihan käskemällä. Pesuaine? Painepesuri?
10k-kerhon jäsen
Kliinerivahaa
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Täällä kun on ketjujen pesusta puhetta niin minä pesin ketjut ihan mineraalitärpätillä.
Tärpättipullo ja ketjut auki. Ketjun toisestapäästä kiinni ja pulloon niin pitkälle ettei tipaha pulloon. Huiluttelua. Käännä ketjut toisinpäin ja sama homma. Toista a böyt 5 krt. Huuhtele ketjut vedellä. Kyllä kiiltää uutuuttaan ja luulis että pullo kestää ainakin 5 pesua. Mitähän tuo törppö maksaa 2e?
Tein videon omasta prosedyyristä pestä maantiepyörä.
Sanokaas, onko normaalia, että levyjarruista menee tehot pesun jälkeen?
Pesen laimennetulla Pinelinellä ja en suihkuta sitä suoraan jarruihin, mutta toki sitä valuu sinne aina jossain vaiheessa. Huuhtelen pyörän ja jarrut hyvin. Kokeilin jarrutella pyörällä välittömästi pesun jälkeen ja kaikki pelasi normaalisti. Kuitenkin pyörän kuivutta tehot olivat hukassa ja vaati pitkiä ja napakoita jarrutuksia.
Palat ja levyt on putsattu jarrunpesuaineella ja kokeilin myös vaihtaa palat erilaisiin, mutta tuloksetta.
Kannattaa melkein aina vesi+kemikaalipesun ajaksi ottaa palat pois. Tuntuu ne lievemmätkin aineet jonkin verran vaikuttavan. Mutta uudenveroiseksi saa kun palat hehkuttaa kunnolla kuumailmapuhaltimella ja putsaa levyt asetonilla.
Vastaavaa murhetta on ollut levyjarruikka yleispesuaineen kanssa, Fairy näistä pahin, mutta ei pyörän pesuun tarkoitetuilla aineilla. Pesuaineissa kun voi olla muitakin, kuin pelkästään peseviä yhdisteitä, kirkasteita yms.
Ketjua nyt vähän pläräillyt ja koittanut päästä kärrylle - auttakaas nöössiä hankkimaan kerralla kunnon aineet ja välineet.
Taloon on siis tulossa ensimmäinen kunnon maastopyörä, joka olisi tarkoitus pitää timanttisessa kunnossa pitkään. Pyörä tulee aivan varmasti saamaan mutakuorutuksen hyvinkin pian.![]()
Mitä aineita ja välineitä tarvitsen? Mitä pesuaineita suosittelette pyörälle ja miten esim. pidätte ketjut hyvässä kunnossa? Suositteletteko rungon vahausta jollain perus automallisella turtlewaxilla vai onko toimenpide turha? Asun kerrostalossa ja puutarhaletkumahdollisuutta ei ainakaan tietääkseni ole. Ajatuksissa siis akkukäyttöinen ja säiliöllinen painepesuri, mikä olisi hyvä 150-200€ hintaluokassa?
Painepesuri ei ole hyvä. Pukkaa paskat laakereihin.
Ite ruukaan vain huuhdella isommat paskat pyörästä paineruiskulla. Helppo kantaa pihalle eikä tarvi letkunpaikkaa. Turhaapa sitä alkaa kiillottamaan ku menee seuraavalla reissulla taas paskaseksi. Pesuaineiden käytöstä saattaa tulla sanomistaki naapureilta.
Ketjut ja rattaat sitte harjan ja fairyn kans
Minulla on tuollainen Motonetista hankittu mesto pico-paineruisku ja olen sen riittävän hyväksi havainnut. 5 litran säiliöllä pesee jo aika kuraisenkin pyörän
Itsellä myös käytössä tuollainen pieni paineruisku, helppo käyttää ja riittää hyvin yhden fillarin pesuun lenkin jälkeen. Maksoi biltemassa joku 10e, tämä näyttää samalta http://www.motonet.fi/fi/tuote/808722/Paineruisku-2L
Paineruisku on varmasti hyvä, ellei paras. Ei tartte hangata maalipintaa, muttei myöskään paskoa laakereita. Ja tuohan toimii myös reissuilla, niin saa paskat (joskus sananmukaisesti) pois ennen kuin nostaa fillaria autoon. Viime kisan jälkeen tuolle olisi ollut käyttöä. Hankintaan.
Miten niin tyhmä kysymys??
Pico lähtee itselläkin hankintaan siis. Kiitokset vinkistä.![]()
Minulla on tuon kaltainen akkuhärveli. Painetta tekee noin 8-9 bar, eli normi vesijohtoverkon luokkaa. Tuolla paineella ei vielä rikota mitään, kunhan on tolkku päässä. Minusta tuo on paras valinta.![]()
http://3.bp.blogspot.com/-jkC8ZZ_Geb...qI/s1600/2.JPG
Ohiampuja muokkasi tätä : 28.05.2017 at 14.22
Kirjanmerkit