Aivan samalla tavalla, mutta täällä ainakin renkaan toleranssi on niin suuri ettei nouse vanteelle. Ehkä kunnon kompuralla saattais nousta. Itse oon ajellu sisureilla ja sisureissa sisällä 30ml litkua. 2 puhkeamista, joista molemmista on selvitty vain pumppaamalla sama kumi takaisin täyteen ja jatkamalla ajoa. Tuo paino tappio on niin pieni, että itse kyllä tulen jatkossakin käyttämään litkua cyclon sisureissa työmatkoilla.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
19mm sisäleveyden WTB Frequency i-19 kehät ovat itselläni noiden kanssa käytössä. Ainahan se litkuttaminen kannattaa. Varsinkin leveiden renkaiden kanssa normaali butyyli sisuri on aika turha jarru välissä. Vuotava latexi on taas vähän huono muualla kuin lenkki käytössä.
Sehän näissä ei tubeless renkaissa vähän hirvittää. Tuolle wtb:n kehälle rengas ainakin napsahti aika voimallisesti hyllylle, eikä paineiden laskun jälkeen tippunut alas. Täytyykin huomenna koettaa vielä miten helpolla rengas irtoaa sormin painamalla. Schwalben prot istuvat niin tiukasti vanteilla, ettei niitä mienaa saada sormivoimin alas.
Minulle nämä tulevat retki/työmatka käyttöön ja ajattelin ajella kohtuullisen reiluilla paineilla. Pehmeäthän nuo ovat muutenkin kapeiden renkaiden jälkeen.
21mm sisäleveys, American Classic kehät, meni pikkukompuralla eivätkä putoa hyllyltä vaikka laskee paineet pois. Tyhjenevät itsestään n 2:ssa viikossa. En tiedä, mistä kiikastaa. Renkailla oli ajettu n. 400 km ennen kuin asensin tubelessiksi. Vanteista ei vuoda. Mutta eipä noin pieni vuoto ole jaksanut haitata. Ajopaineet 2,8 ja 3bar.
Testiin menivät suositusten myötä Voyager Hyperit 37 mm leveydessä. Pumppasin fiilispohjalta neljään bariin kun en jaksanut tarkemmin optimipaineita selvitellä ja kävin kiertämässä lähiön, ja olihan ne hyvällä tavalla hassun tuntoiset. Imivät tärinää retkupyörän teräsrungon kanssa maagisesti, mutta tuntuivat kyllä melko rullaavilta vaikka silmät yrittikin väittää että noin leveän renkaan on pakko olla raskas ja jäykkä ns. utility-rengas. Tuntuma oli todella kaukana esim. vanhan mallin Marathon Supremesta joka on samassa "asfaltti-touring" -renkaiden sarjassa.
En tiedä miten tuosta 37mm leveydestä voi rengas enää mukavammaksi muuttua ainakaan assulla ja soralla. Oma taikansa tietty tubelessilla. Leveämmät alkaisivat jo tuntumaan veltoilta.
Oman cyclon runko on todella kisakireän jäykkä joka suuntaan, vaikka kuitua onkin, joten normiajelussa hyperit ovat minimivaatimus. Kisailut sitten erikseen.
Aika samoilla mietteillä ajoin itse Schwalben SV17 butyylisisureilla 4 bar edessä ja 4,4 bar takana. Ajotuntuma on erittäin miellyttävä. Rullaavuudesta oma käytännön data on vielä liian niukkaa, mutta eiköhän tuo Jarno Biermanin mittaus ole ihan lähellä totuutta. Sliikimpiin vaihtoehtoihin verrattaessa pyörä näyttää noilla vähän traktorimaiselta, muttei todellakaan siltä ajossa tunnu.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Itellä ollut 37 mm (tod. n. 38 mm) Voyager Hyperit tubelessina Hope Tech XC -vanteilla (sisäleveys 19.5 mm). Jotain keltaista teippiä ja vajaa puol desiä litkua per rengas. Pari kuukautta oon ajanut niillä ja ei pahaa sanottavaa, hyvin ja pehmeästi rullaavat suunnilleen 2.5-3 barin paineilla (itellä painoa vaatteet päällä noin 80 kg). Jos paineet tippuu syystä tai toisesta alle 2:een niin etupää alkaa vedellä vähän ja sit kun on alle 1.5 niin renkaan kyljestä napakasti painamalla saa ilmaa karkaamaan. Toisella kiepillä teippiä varmaan korjaantuisi, mutta en oo ainakaan vielä jaksanut koska normipaineilla en oo saanut niitä burppaamaan.
Hei, en viitsinyt aloittaa uutta aihetta, tämä sivuaa sen verran läheltä, jotenk kokeillaan, josko saisin apuja täältä.
Olen aloitteleva fillaristi ja pyöränä on käytetty cyclocross, vaikkakin ajo lähes täysin maantietä, mutta kuskillä vielä elopainoa 103 kg, en viitsinyt mitään hentoa maantiepyörää hankkia vielä.
Vanne on 622x13c
Tilasin pyörään uudet kumit:
- Vittoria Voyager Hyper Reflex 700x32
- Vittoria Lite Butyl road bike tube and cross bike tube 700x25-32C SV 48/60/80mm
Onko tässä vaiheessa menty jo pahasti metsään?
Jos ei, niin renkaat on tosiaan alla, mutta pähkin nyt, kuinka paljon arvaa työtnää painetta, vähän hirvittää Vittorian oman laskurin mukainen reilut 8 bar! Nyt on Lidlin pumpunmittarin mukaan reilut 4bar ja on jo aika pinkeä ja omasta mielestäni voisi vähän pudottaakin. Renkaan kyljessä oli minimi 3bar.
Kiitos jo etukäteen!
-R
Eikö ne lue siinä renkaan kyljessä min. ja max. paineet. Mitään laskureita.....
lukee, muistaakseni max oli 6 ja min 3 ja nyt on 4bar joka tuntuu aika kovalta. Ei ole vertailukohtaa minkä tuntuinen pitäisi olla, siksi kyselen
EDIT: ei tuntunut koeajossa liian kovalta kuitenkaan, lähinnä arveluttaa kuskin paino suhteessa renkaan paineeseen.
Onkos kenelläkään kokemusta tästä: https://www.bike24.com/1.php?content...20093%5D=20106
Eli challenge strada bianca, siitä näyttäisi olevan halvempi leveämpikin markkinoilla. Ajattelin sitä asfaltille lähinnä.
Itsellä tuo sama rengas myös 32mm leveänä. Painoa on 92kg ja tulee laitettua 4-4.5bar. Arkiajossa olen laiska pumppailemaan jatkuvasti joten paineet putoaa välillä varmasti tuonne kolmen tienoillekin ja ehkä aavistuksen kovaksi tästä syystä tulee pumpatessa laitettua. Eilen laitoin taakse 4.5bar ja eteen 4bar kun tänään hilpasen hieman pidemmälle sillä. Jos ajelet asfaltilla niin joku 4bar on sulle varmaan ihan hyvä ja tuntuman mukaan voit lisätä hieman. Sitten jos alusta on kivisempää tms niin hieman voinee pudottaakin. Oikeilla jäljillä kyllä olet![]()
Itse painoa 95kg ja työkamojen kanssa 5,5bar painetta. 4bar on kyllä jo aika löysä päällysteajoon. Nyt 1300km takana ja hyvin kulkee.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Ok kiitos näistä, odotukset on ainakin aika korkealla tämän renkaan suhteen, aiempi oli Schwalben Road Cruiser http://www.schwalbe.com/en/tour-read...d-cruiser.html saman kokoisena, joka ei mielestäni ole kovin rullaava rengas, toisaalta, ei ole sitä vertailukohtaa vielä.
Ainakaan nettisivun demo Vittorian appista ei kysynyt eli ota huomioon renkaan leveyttä. Toisin sanoen kun valitsee "Roadin", laskuri olettanee että rengas on tavanomainen 23- tai korkeintaan 25-millinen maantierengas. 32-milliselle renkaalle riittää merkittävästi alempi paine.
Toinen juttu on sitten se että 32-millinen rengas voi olla vähän nuojuva kapealla eli 13c-levyisellä vanteella. Kokemuksen puutteessa en osaa sanoa voiko se joissain tilanteissa olla jopa turvallisuusriski - suositusten mukaan vanteen pitäisi olla 15c tai leveämpi - mutta epämukavampi kuin hieman leveämmällä vanteella se varmasti on.
Tätä mietin myös, Road Cruiser oli 32mm, siksi uskalsin ottaa Vittorian samalla leveydellä. Hmmm...
Vanteiden suositusleveydet ovat varmaankin aika varman päälle merkattuja, luulisi hieman alilevyisen vanteen olevan ok joskaan ei optimaalinen. Paineista sen verran että itse painan noin 71 kiloa ja Hypereissä pyrin pitämään paineet periaatteella takana reilut neljä ja edessä vajaa neljä baria. Tuntuma on että vähempikin riittäisi, mutta en ole tarkemmin tutkinut asiaa.
Hyperiä rullaavampaa ei ole markkinoilla joten sitten pitänee katsella muita syitä jos ei tuo miellytä
Tosiaan makuasia paljonko paineita pitää. Itsellä tosiaan se ~4.5bar on senkin takia kun tulee hieman sora-ajoakin niin siellä on mukavampi hieman löysempänä. Kannattaa testailla ainakin 4-5.5bar haarukasta mikä itseä miellyttää.
Rodi Stylus Race
Eli ajoa vaan![]()
Nyt on Hypereillä pidempikin lenkki testattu ja oikein testin vuoksi ajelin pehmeämpiä hiekka/sorateitäkin. Kuviotahan Hyperissä ei juurikaan ole eli liukkaammalla se lipsuu, mutta leveyttä sen verran että se ei hirveän helposti uppoa hiekkaan eli se rullasi kohtalaisen ok epätasaisellakin. Maalaistietkin olivat mukavia ajaa. Kulutuspintaan ei näytä pikkukivet tarttuvan ollenkaan niin herkästi kuin esim. GP4000SII:ssä, eivätkä renkaat näyttäneet saaneen pikkuviiltoja juurikaan ~70 kilsan kiekalla.
Nostin paineita hieman (vajaasta) neljästä, eli taakse reilut 4.5 ja eteen hieman vähemmän. Töyssyt tulivat vähän tuntuvammin läpi mutta (ainakin korvien välissä) vierintävastus pieneni. Myöskin korvien välissä saattoi olla tuntuma siitä että liikkeellelähtö ja kiihdytys olisivat olleet raskaampia, mutta se ei tietty ole ihme koska 37mm rengas painaa aika paljon enemmän kuin edelliset GP:t.
40km lenkki tehty Hypereillä ja hienosti toimii, onhan noi pirun mukavat ajaa, ainakin kun ei paremmasta tiedä.
Kiitoksia vastanneille![]()
Itse olen alkanut taipua yhä enemmän sille kannalle, että kiihdytyksissä ja putkelta ajettaessa isomman renkaan ilmatila siitä syntyvä jousto saavat aikaan pääosan tuosta raskaamman kiihdytyksen tunteesta.
Maantiepyörässä kaksilla kiekoilla isompikin (yli 400 g) painoero tuntuu loppujen lopuksi aika vähän samankokoisilla renkailla. Vastaavasti isompi ilmatila ja matalammat paineet saavat merkittävän muutoksen ajotuntumassa ja kiihdytyksen tunteessa ilman merkittävää painoeroa.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Eka lenkki 37 mm Hypereillä ajettu. Keskinopeus nousi 2-3 km/h ja mukavuus vähintään yhtä hyvä kuin 40c Clementeillä jos ei parempi. Mahtavat renkaat.
Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla
Kirjanmerkit