Hissitolpan puutteen voin tuossa irvistäen ymmärtää, jos tarkoituksena on budjettipyörä. 120 mm Reba on aika käsittämätön ratkaisu, kun kilpailijat tarjoavat 150 mm FOx36/150 mm Pike -keulan.
Roots, bloody roots
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Sorry, en tarkoittanut erityisesti tuossa hintaluokassa, vaan hiljattain 27.5+ yleishöyliä julkaiseita valmistajia (Spessu, Pivot, Cruzi jne). Oletettavasti noistakin tulee alumiiniset versiot järkevämpään hintaan piakkoin saataville.
Roots, bloody roots
Joo, 29 toimii, varsinki ku on vauhtia. Itellä ollu 650b:n iskarikiinnike melkein koko ajan, mikä siis laskee keskiötä aika reilusti ja loiventaa keulakulmaa. Kammet on 170 mm ja aika leveet flättipolkimet. Ihan huoletta saa kyllä ajella, kun ees vähä kattelee, missä kohtaa polkee ja missä ei.
Oisko kellään kokemusta kyseisistä pyöristä tai suosituksia antaa? Tarkotuksena siis ois noin parin tonnin hinnoissa pyörivä eskapyörä, jolla vois dh-hommia myös harvakseltaan käydä koittelemassa... jos sellasta pyörää nyt on olemassa tohon hintaan.
http://www.bike-discount.de/en/buy/r...170-8.0-465490
https://www.canyon.com/fi/gravity/to...x-gapstar.html
https://www.canyon.com/fi/mtb/spectr...al-al-5-0.html
No ensi alkuun Spectral noista aivan eri tyyppinen, enemmän traili ajoon tehty. Torquen ja Swoopin ottaisin vain alamäki käyttöön poislukien satunnaiset mäen ylös polkemiset. Saattaisi olla aika raskaita yleiskäyttöön. Näistä Swoop:ssa modernimpi geo. Tuossa best of both worlds ehdotus. Osuisi tuohon kategorioiden väliin.
Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä
Halvin Yt capra myös yksi vaihtoehto: https://www.yt-industries.com/en/det...1/sCategory/92
L-koko myyty jo loppuun, joten suosittu malli on.
Mulla on tämä http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2...ide-150-80-hd/ Ja olen tykännyt, en sitten tiedä miten DH kelpoinen on mutta muuten tuntuu hinta/laatusuhteeltaan pätevältä jokapaikan höylältä ja on aavistuksen kevyempi kuin monet vaastaavat.
Hölmöjä kysymyksiä, mutta miksi toi vitus on kevyempi polkea kun esim. toi radon swoop?
Capra oli mielenkiintosen olonen tuttavuus myös. Näyttäis olevan toi S-koko tulossa vasta joskus syssymmällä. Oli suositeltu tuolla S-kokoa 160 - 174cm polkijoille ja itellä mittaa se huimat 173 cm.
vitus tarkoitettu enskaan joskin menee varmasti ihan hyvin suomi dh:ssa, swoop on suoraan dh peli ja eroina mm. eri välitykset, painavemmat/kestävemmät komponentit ja enempi joustoa.
kannattaa olla rehellinen itselleen millaiseen ajoon pyörä tulee, jos on tarkoitus polkea niin ehdottomasti suosittelisin enduroa jolla varmasti pärjää myös bike parkissa. jos taas pelkkään hissipyöräilyyn/työntäen ylös hymyssä suin alas settiin niin silloin käy ihan dh peli.
katselisin vähän käytettyä jälkimmäisessä tapauksessa..
Tuolla Radonin sivuilla kyllä lukee, että ois kyseessä enduro pyörä, tai "superenduro". Painoakin näyttäisi olevan vaan puol kiloa enemmän kun vituksessa ja eikös nuo osatkin ole aika perus palikoita? Nuo välitykset näyttäis kyllä olevan tosiaan erilaiset. Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille vinkeistä ja opastuksesta!
Myös geometriat vaikuttaa polkemiseen, kuten joustomatkat. Ja myös jousituksen toiminnan suunnittelussa otetaan huomioon millaiseen käytöön fillaria kohdennetaan. Ei kannata tuijotella pelkkiä pyörien painoja. Tuo Swoop on mun mielestä kyllä freeride pyörä, mutta se ei vaan ole kovin trendikäs markkinointi nimi tällä hetkellä, kun taikasana "enduro" taas on kuuminta shittiä ikinä.
Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä
Älä nyt, eilen Lehikoinen valisti Mavic Ride Dayssa enduropyörän olevan do-it-all -pyörä.
Roots, bloody roots
Itselle ei sattunut silmiin mitään miksi toi swoop170 olisi jotenkin heikko polkemisessa. Ihan nyky-enduro geo ja osat. Kai ne on Radonilla ajatellu et tehdään Sliden rinnalle vähän enemmän alamäestä tykkäävä peli joka ei vielä ihan täysverinen deehoo ole. Se kumpi on parempi polkea: vitus vai swoop selviäisi vain testaamalla. Toinen juttu on myös se, tarviiko Suomessa oikein missään joustoa 170 kun 135 joustavallakin ajellaan kympin sakkiin dh-kisoissa.
Tarvii jos kokee tarvitsevansa. Antaahan se jousto ainakin itseluottamusta moneen juttuun, eikä tarvi pyöränkään puolesta surra niin paljoa. Ja sit toi Kokonniemen rata (tai kympin sakki nykyisillä osanottajamäärillä) ei varmaan oo hyvä esimerkki siitä, minkälaista joustoa jossain muualla vois tarvita tai haluta.
Tuo on totta... tarvii jos kokee tarvitsevansa. Juurikin tämän takia itsellä on liikaakin joustoa kun joskus koin tarvitsevani. Mun mielestä tuo dh vähäjoustoisella oli varsin hyvä esimerkki siitä ettei tarvi pelätä etteikö vähemmälläkin pärjäisi. Ei siellä kuitenkaan hiljaa ajettu vaikka rata ei toisessakaan osakilpailussa kovin paha tainnut olla. Eka taidettiin voittaa enduro-pyörällä. Pointtihan oli että vähemmälläkin pärjää Suomessa... ellei tosiaan tunne tarvitsevansa. Toisaalta myös ei se 160 tai 170 milliä joustoa tee pyörästä huonoa poljettavaa tai jotenkin huonompaa pienessä mäessä joten ei niistä ylimääräisistä senteistä välttis haittaa ole.
Taitokompensaatiotahan (joustoa) pitää olla sen verran kun omistajan taidot vaatii. Ite olen niin paska ajamaan alamäkeen että on pitäny laittaa ihan liian isojoustoinen ja järeärenkainen pyörä peruslenkkeilyyn. Nousuissa ja tasasella reenaan reisiä ja alamäessä saa töhökin pitää hauskaa kun pyörä korjaa virheet.
"Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson
Komppaan NikHaa. Se on kiva vaan jyrätä kaiken yli, kun ei osaa hyppiä tms. ja etsiä optimaalista ajolinjaa. Itse selitän että: "mulla agressiivinen ajotyyli". Kaikki joustot tulee imuroitua mitä pyörässä on käytössä.
Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä
^sama. Muutos 140>160mm muutti oman ajamisen täysin (tosin Revelation>Pike vaikutti asiaan myös). Isoin muutos on siinä, että henkinen kantti kasvoi keulan myötä. Piken kanssa pystyy haastamaan itseään enemmän ja oppii ajamalla aikaisempaa vaikempia paikkoja. On tuo iso josto pelastanut myös usealta otb:lta, joka sekin lisää varmuutta ajamiseen. Revelationissa oli lukitus, mutta en koe Piken notkumista poljettaessa niin häiritsevänä etteikö sen hankkiminen kannattaisi.
Roots, bloody roots
Ööö piti oikein testata nykyaikaista täysjoustoa.En tiedä endurosta mitään kuhan rullailen takapihan metsikössä.
Spedu nappas 2 kertaa tonttiin,matala bb vaati hieman totuttelua mutta ihan jees laite.
Tämä:Trek Fuel EX 9.8 27.5+
![]()
Eikös Pikessä saa (hitaan)vaimennuksen säädöillä korvattua tuota lukitusta?
Mä oon kans vähän samoilla linjoilla, että ison jouston anteeksiantavuus tuo henkistä tukea ajaa kovempaa ja pahempiin paikkoihin.
Itse ajelen aika pitkälti 50/60 jaolla 26" 170/160mm enskalla ja 120mm xc 29er jäykkäperällä.
Enskalla löytyy hienosti niitä "ai tästäkin pystyi ajamaan" ja sitten sillä varmuudella myöhemmin samasta paikasta jäykkäperällä.
(xc) Jäykkäperällä oppii sitten taas katsomaan riittävästi eteensä ja edes vähän niitä ajolinjoja, kun ei vaan voi pommittaa kaikkeen täysiä päin.
Sitten siirretään nämä huomiot taas enskalla ajoon ja sillä voikin päästellä vielä kovempaa.
Näin syntyy näppärä noidankehä omien ajotaitojen kehittämiseen![]()
Videoi: https://www.youtube.com/user/t3mppu1
Muuta säätöä: http://t3mppu.kapsi.fi/
Taitaa olla niin, että Pike RC:sta puuttuu tuo hidas vaimennus. Pitää tutkia tarkemmin, mutta niin muistelen.
Roots, bloody roots
Kyllä Pike RC:ssä on reilu 10-portainen sisäänvaimennuksen säätö, joka suljettuna jo lähes vastaa lukitusta. Melko epäkäytännöllistä kuitenkin sotkea vaivalla etsityt oikeat LSC säädöt yhden ylämäen takia, minkä takia RCT3 mallissa onkin lisäksi pikavalintaiset pedal ja lockout säädöt.
^en itsekään kovinkaan mielellään koske tuohon säätöön.
Roots, bloody roots
Spessun Rhyme koemaistettu s-koossa. Hyvältähän tuo maistui.
Piakkoin saman testaus Xs:nä.
Nyt olis tosi kova sana päästä koeponnistamaan Kona Process 134(tai 134DL) perään ja esim Giant Trance 2LTD, joka hyvällä tuurilla saattaisi onnistuakin löytymään.
Onhan tommonen 150mm joustava täpäri taas "hieman" eri tuntuinen, kuin oma Caliiperi. Sen verran taas täpäreissä taukoa ollut, että oli vaikeuksia lyhyellä koeretkellä malttaa polkea normaalisti eteenpäin. Teki mieli vain pumpata takapäätä jokavälissä, pomppia paikallaan ja muuten hölmöillä takajouston kanssa.
Joku viitseliäs voisi vaikka vähän vertailla näitä keskenään geon, osien yms. suhteen, vaikka merkittävä paino tulleekin koeajolle ja yleiselle fiilikselle pyörästä sitä pyöritellessä, katsellessa ja ajellessa.
Nana muokkasi tätä : 22.06.2016 at 20.14
Toi RC Pike on aivan yhtä helppo vetäistä jäykäksi kuin CTD. Sen kun vääntää myötäpäivään täydet yhdellä pienellä liikkeellä. Ja takaisin saman homma. Mulla on siinä varmaankin nelisen naksua vaimennusta aina ja sen saa siihen asentoon yhtä helposti väännettyä takaisin. Joskin harvemmin tuohon on mitään tarvetta koskea.
Kirjanmerkit